Reklama

"Van Helsing": AKTORZY

Hugh Jackman (Van Helsing)

Wystąpił ostatnio jako Wolverine w przeboju filmowym zeszłego lata “X2: X-Men United”, z udziałem Patricka Stewarta, Iana McKellana i Halle Berry, wyreżyserowanym przez Bryana Singera. Jego pierwszym ważniejszym filmem amerykańskim była pierwsza część “X-Mena”, po którym przyszły również główne role w takich obrazach fabularnych jak: “Someone Like You” (z Ashley Judd i Gregiem Kinnearem) i „Swordfish” (z udziałem Johna Travolty i Halle Berry). W 2002 roku Jackman otrzymał nominację do nagrody Złotego Globu za rolę w filmie „Kate & Leopold” z udziałem Meg Ryan.

Reklama

Kariera Jackmana zaczęła się w rodzinnej Australii, gdzie młody aktor zagrał główne role w niezależnych produkcjach filmowych: “Paperback Hero” oraz “Erskineville Kings”, za które uhonorowany został nagrodą za Najlepszą Rolę Męską przez Australijskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych (Australian Film Critics Circle). Nominowany był także do nagrody przez Australijski Instytut Filmowy.  W 1999 roku uzyskał tytuł “Australijskiej Gwiazdy Roku”, przyznawany dorocznie na Australijskim Zjeździe Filmowym. Aktor ma również na swoim koncie takie tytuły jak: australijskie seriale telewizyjne „Corelli” oraz „Halifax f.p.”

Na deskach scenicznych Jackman występuje obecnie na Broadway’u w przebojowym musicalu “The Boy from Oz”, opowiadającym o życiu i twórczości australijskiego pieśniarza/autora tekstów Petera Allena. Wcześniej Jackman wystąpił jako Curly we wznowieniu pod kierunkiem Trevora Nunna musicalu “Oklahoma!” wystawianego na deskach Brytyjskiego National Theatre (sztuka była również zarejestrowana i wyświetlana przez stację PBS w serii wspaniałych inscenizacji - Great Performances). Rola w „Oklahomie!” przyniosła mu nominację do nagrody im. Oliviera w kategorii musicalu. Produkcja ta nagrodzona została Emmy w kategorii sztuk performerskich. Aktor jeszcze przed „The Boy from Oz”, wziął udział w produkcji koncertowej Rodgersa i Hammersteina – „Carousel”, z udziałem Audry McDonald, a wystawianej w Carnegie Hall.

Jackman otrzymał australijski odpowiednik nagrody Tony – Nagrodę MO Award za Najlepszą Rolę Męską w musicalu “Sunset Boulevard”, jak również nominację do niej za inscenizację musicalu „Piękna i bestia” /Beauty and the Beat/, gdzie wystąpił jako Gaston.

Kate Beckinsale (Anna Valerious)

Niezwykle czarująca aktorka brytyjska zdążyła już zachwycić swoimi kreacjami widzów po obu stronach Atlantyku.

Ostatnio można było ją podziwiać w filmie “Underworld”, w którym zaskoczyła wszystkich odważną rolą, odmienną od tych, które przyszło jej grywać wcześniej. Obraz wyreżyserowany przez Lena Wisemana, opowiada współczesną historię zabójczej akcji I zakazanej miłości pomiędzy piękną arystokratyczną wampirzycą Seleną, w roli tej Beckinsale, a jej zaciekłym wrogiem, wilkołakiem, a jednocześnie członkiem gangu ulicznego – w tej roli Scott Speedman.

Beckinsale zagrała również ostatnio w dramacie “Laurel Canyon” dla Sony Pictures Classics. W wyreżyserowanym przez Lisę Cholodenko filmie zagrali również Frances McDormand, Christian Bale i Allesandro Nivola. Beckinsale wcieliła się w postać narzeczonej Bale’a, która wraca z nim do Los Angeles, gdzie oczarowuje ją swobodny styl życia jego matki, jak również osoba kochanka, brytyjskiego rockmana (Nivola).

Beckinsale wystąpiła w filmie Petera Chelsoma “Igraszki losu” /Serendipity/ dla Miramax Films. Aktorka i partnerujący jej na ekranie John Cusack zagrali role osób, które spotykają się zupełnie przypadkowo I zakochują w sobie w ciągu jednej nocy. Dziesięć lat później, kiedy oboje są już prawie przy ślubnym ołtarzu (z innymi partnerami, naturalnie) doznają olśnienia, że są sobie po prostu pisani i starają się usilnie ponownie siebie odnaleźć.

Wkrótce wejdzie na ekrany najnowsza produkcja z udziałem aktorki wyreżyserowana przez Martina Scorsese biograficzna opowieść o Avie Gardner (Beckinsale) z udziałem Leonardo DiCaprio’s (Howard Hughes) – „The Aviator”. Gotowy jest również inny film z jej udziałem – „Tiptoes” z Matthew McConaughey’em i Garym Oldmanem.

W 2001 roku Beckinsale zagrała w epickim obrazie z czasów II Wojny Światowej „Pearl Harbor”. W wyreżyserowanym przez Michaela Bay’a I wyprodukowanym przez Jerry’ego Bruckheimer filmie, aktorce partnerowali na ekranie Ben Affleck, Josh Hartnett i Tom Sizemore.

Beckinsale zagrała także w wysoko ocenionym przez krytykę obrazie “Złota” /The Golden Bowl/ dla Lions Gate Films. Wcześniejsza filmografia aktorki to: dramat z 2000 roku „W matni” /Brokedown Palace/ dla Foxa, „Rytmy nocy” /The Last Days of Disco/ oraz komedii „Polowanie na grube ryby” /Shooting Fish/, na podstawie scenariusza i wyreżyserowanym przez Stefana Schwartza, z udziałem Stuarta Townsenda i Dana Futtermana.

NA aktorkę pierwszy raz zwrócono uwagę w Stanach Zjednoczonych , kiedy zagrała w filmie Johna Schlesingera „Farma na odludziu” /Cold Comfort Farm/, a jej debiutem za Oceanem była ekranizacja sztuki szekspirowskiej „Wiele hałasu o nic” /Much Ado About Nothing/ w reżyserii Kenneth Branagha, z udziałem Emmy Thompson, Keanu Reevesa i Denzela Washingtona.

Amerykańska filmografia aktorki to również takie tytuły jak: “Nawiedzony” /Haunted/, z Aidanem Quinnem; „Szachownica flamandzka” /Uncovered/; film Manuela Fleche’a „Mary Louise” oraz „Książę Jutlandii” /The Prince of Jutland/, w reżyserii Gabriela Axela.

Na małym ekranie pojawiła się w: „One Against the Wind” oraz serialach „Anna Lee” i „Rachel’s Dream”.

W dorobku scenicznym Beckinsale są sztuki: „Clocks and Whistles”, „Sweetheart” i brytyjska produkcja „Mewy” Czechowa.

Richard Roxburgh (Hrabia Drakula)

Uhonorowany wieloma nagrodami australijski aktor wystąpi wkrótce w nowym filmie “Stealth” w reżyserii Roba Cohena (“XXX”) z udziałem Josha Lucasa, Jamie Foxxa oraz Jessici Biel.

Widzowie prawdopodobnie pamiętają go najlepiej jako czarny charakter – Księcia Monroth z nominowanego do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej “Moulin Rouge!”, Filmografia aktora to także: “Mission: Impossible II” z Tomem Cruisem; “Liga niezwykłych dżentelmenów” /The League of Extraordinary Gentlemen/ z Seanem Connerym; “The Touch”; “Passion”; “The One and Only”; “Dzieci rewolucji” /Children of the Revolution/; nominowany do Nagrody Akademii® “Oscar i Lucinda” /Oscar and Lucinda/; oraz „Marząc o Patsy” /Doing Time for Patsy Cline/ (za który uhonorowany został nagrodą Australijskiego Instytutu Filmowego za Najlepszą Rolę Męską). Jest laureatem nagrody krytyków teatralnych Sydney – (Sydney Theatre Critics’ Circle Award) jako najlepszy aktor. To zaszczytne wyróżnienie przyniosła mu rola w “Hamlecie”. Jako reżyser został doceniony przez to samo szacowne grono - Sydney Theatre Critics’ Circle, które przyznało mu nagrodę im. Johna Taskera za sztukę “That Eye the Sky”.

Roxburgh studiował sztuki dramatyczne w prestiżowym National Institute of Dramatic Art w Sydney, Australia. Po ukończeniu stażu w NIDA, doskonalił swój warsztat współpracując z wieloma zespołami teatralnymi w Australii, grywając bardzo szeroki repertuar od sztuk szekspirowskich (Mercutio w “Romeo i Julii”) poprzez Oscara Wilde’a (Lord Goring w “Mężu idealnym”) po Lanforda Wilsona (Pale w „Burn This”) oraz Harolda Pintera (wysoko oceniona rola Lenny’ego w „The Homecoming”). Roxburgh ma na swoim koncie również wiele ciekawych ról telewizyjnych, w tym w “Psie Baskervilleów” /The Hound of the Baskervilles/, “The Last of the Ryans” oraz kontrowersyjnym miniserialu australijskim „Blue Murder”.

David Wenham (Carl)

Znany międzynarodowej widowni jako Faramir z trylogii “Władca Pierścieni” – części “Dwie wieże” /The Two Towers/, “Powrót króla” /The Return of the King/, należy do grona najbardziej szanowanych i uznanych aktorów australijskich. Jego ostatnie osiągnięcia związane są z obrazem “Gettin’ Square”, za który aktor w 2003 roku uhonorowany został nagrodami Australijskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych (Film Critics Circle of Australia - FCCA) oraz Australijskiego Instytutu Filmowego (AFI) za najlepszą rolę męską. Trzeba powiedzieć, że w rodzimej Australii Wenham ciszy się niesłabnącą popularnością, grywając w jednych z najpopularniejszych na antypodach filmów – „Bank” /The Bank/, „Better than Sex”, “Moulin Rouge!” and “Opera u czubków” /Cosi/. Za przejmującą kreację psychopatycznego Bretta Sprague’a w obrazie “Chłopcy” /The Boys/ z 1998 roku, Wenham otrzymał nominacje do FCCA i AFI dla Najlepszego Aktora. Film, którego aktor był również producentem stowarzyszonym, w 1998 roku zdobył sobie cztery nagrody AFI .

Filmografia Wenhama w ostatnich latach wzbogaciła się między innymi o takie tytuły jak „Pure” oraz „Proch i pył” /Dust/, z udziałem Josepha Fiennesa. Wkrótce aktor ponownie spotka się na planie filmowym z producentem filmu “Chłopcy” /The Boys/, Robertem Connollym pracując nad obrazem “Three Dollars”, w którym zagra razem z Sarah Wynter i Frances O’Connor.

Wenham jest twarzą dobrze znaną w australijskiej telewizji. Jako uroczy Diver Dan występuje w niezwykle popularnym, wielokrotnie wyróżnianym serialu stacji ABC-TV “SeaChange”. Rola w nim przyniosła mu w 1998 roku nominację do nagrody AFI. To zaszczytne wyróżnienie przypadło mu rok wcześniej za świetny serial tej samej stacji - ABC-TV pt. „Simone de Beauvoir’s Babies”. Aktor zakończył niedawno kręcenie zdjęć do telewizyjnego filmu w reżyserii Sama Neilla „The Brush Off”.

Will Kemp (Velkan)

Może się pochwalić imponującą karierą sceniczną związaną z baletem. Jako solista występował w wielu inscenizacjach nowatorskiego choreografa/reżysera Matthew Bourne’a, w tym między innymi “Śpiącej Królewnie”, “Kopciuszku”, “The Car Man” i „Play Without Words”. Kemp stał się również twarzą telewizyjnej i prasowej reklamy firmy odzieżowej Gap.

Kemp pojawi się wkrótce we thrillerze “Mindhunters”, z udziałem Vala Kilmera, w reżyserii Renny’ego Harlina. Prezentowany właśnie film „Van Helsing” jest debiutem fabularnym artysty.

Kemp mieszka obecnie w Londynie.

Kevin J. O’Connor (Igor)

Pracował wcześniej z reżyserem Stephenem Sommersem przy realizacji filmu „Mumia” /The Mummy/ (jako niezapomniany Beni Gabor) oraz obrazu science-fiction „Śmiertelny rejs” /Deep Rising/. Od tego czasu zagrał ważne role m.in. w filmie Stevena Spielberga „Amistad”, oraz „Bogowie i potwory” /Gods and Monsters/ Billa Condona. Na liście ważniejszych osiągnięć filmowych Kevina O’Connora znajdują się również takie tytuły jak „Peggy Sue wyszła za mąż” /Peggy Sue Got Married/ Francisa Forda Coppoli z Nicolasem Cage i Kathleen Turner, „Love at Large” i „Moderniści” /The Moderns/ Alana Rudolpha, „Stalowe magnolie” /Steel Magnolias/ Herberta Rossa z Julią Roberts, „Hero” Stephena Frearsa, „Barwy nocy” /The Color of Night/ Richarda Rusha z Brucem Willisem, wyreżyserowana przez Bretta Leonarda „Zabójcza perfekcja” /Virtuosity/ oraz film Michaela Moore’a „Canadian Bacon”, żeby wymienić tylko część z nich.

Role Kevina J.O’Connora na małym ekranie to te w „The Caine Mutiny Court Marshall” produkcji Roberta Altmana, „Urban Anxiety”, „Tanner’88” HBO i „Birdland” ABC oraz serialach stacji ABC “Gideon’s Crossing” oraz NBC “The Others.

Kevin J.O’Connor początkowo brał pod uwagę tylko pracę w teatrze. Studiował w DePaul/Goodman School of Drama, by wkrótce pojawić się na scenie Steppenwolf Theater w „El Salvador” i w „Colorado Catechism” na deskach Circle Repertory.

Shuler Hensley (Potwór Frankenstein)

Swoją kreacją sceniczną - Juda Fry’a w długo oczekiwanym wznowieniu musicalu Rodgersa i Hammersteina „Oklahoma!” absolutnie zachwycił widzów zarówno na Broadway’u, jak i w Londynie, wzbogacił swoim talentem najnowszą produkcję Stephena Sommersa „Van Helsing”.

Artystę będzie można wkrótce oglądać w niezależnej produkcji “Cheer the Brave”, jak również nowym serialu „The Jury”, w reżyserii Barry’ego Levinsona i wyprodukowanym przez Fontana Levinson Company.

Hensley jest laureatem najbardziej prestiżowych nagród teatralnych - Tony, Drama Desk, Outer Critics Circle, im. Oliviera oraz Theatre World. To właśnie wspomniana “Oklahoma!” i zapierająca dech w piersiach kreacja udręczonego pomocnika na farmie Juda Fry’a zapewniła mu uznanie specjalistów z branży teatralnej. Aktor jest jednym z zaledwie dwóch artystów, którym zaproponowano wzięcie udziału w broadway’owskiej inscenizacji sztuki. Słynna produkcja londyńska (wyreżyserowana przez Trevora Nunna, w choreografii Susan Stroman), została znakomicie oceniona przez krytykę, a sam Hensley obwołany został artystą “przykuwającym uwagę” (The New York Times), “wspaniałym” (Evening Standard) oraz “nazwiskiem, na które trzeba zwrócić uwagę” (Sunday Telegraph). Gazeta The Sunday Telegraph z entuzjazmem pisała o monologu Hesley’a “Lonely Room” - “jego kreacja nabiera wymiaru roli pierwszoplanowej!”.

Rola w “Oklahomie!” sprawiła, że Hensley stał się nie tylko ulubieńcem fanów teatru, ale również krytyków teatralnych. Jego nazwisko dobrze znane jest również na Broadway’u, odkąd po sukcesie wcześniejszej inscenizacji zdążył wystąpić jako Javert w granym od wielu lat musicalu „Nędznicy” /Les Misérables/. Krytyk gazety New York Post, Clive Barnes, pisał o tej kreacji z uznaniem, wychwalając “mocno zarysowaną postać” bezwzględnego Javerta.

Urodzony w Marietta, w stanie Georgia Hensley jest synem założycielki i dyrektorki artystycznej The Georgia Ballet, zatem show business nigdy nie był mu obcy. Zadebiutował na scenie mając zaledwie cztery lata, a była to produkcja “Dziadka do orzechów”, reżyserowana przez jego matkę. W wieku dziewięciu lat został śpiewakiem chóru chłopięcego The Atlanta Boys’ Choir, jednego z najbardziej szanowanych zespołów tego rodzaju w Stanach Zjednoczonych. Oprócz niezaprzeczalnych talentów muzycznych, Hensley przez długi czas interesował się sportem. Miłość do sportu zaszczepił mu ojciec, który był członkiem drużyny futbolowej przy Georgia Tech. Młody Hensley z upodobaniem oddawał się tym dwóm pasjom uczęszczając na Uniwersytet Stanowy Georgii.

Nie mogąc z obiektywnych względów w pełni zaangażować się w obie bardzo pochłaniające czasowo dziedziny, Hensley zdecydował się po ukończeniu Uniwersytetu pójść w kierunku aktorstwa muzycznego. Udał się w tym celu do Nowego Yorku, gdzie studiował w The Manhattan School of Music, jak również uczęszczał na zajęcia w prestiżowej szkole Curtis School of Music. W tym czasie zagrał role w “Don Giovannim”, “Cyganerii”, „Czarodziejskim flecie” i innych operach. Jako solista występował również na wielu koncertach, w tym “Happy End” z muzyką Kurta Weilla na deskach Queen Elizabeth Hall w Londynie; „The American Songbook Tribute to Frank Loesser” wystawianym w Lincoln Center; oraz imprezie zorganizaowanej przez słynną szkołę Juilliard’s w setną rocznicę urodzin Richarda Rodgersa, w której wzięli udział m.in. Julie Andrews, Glenn Close, Bernadette Peters, Christopher Plummer i Elaine Stritch.

Po zakończeniu nauki Hensley prowadził współpracę z wieloma scenami teatralnymi Stanów Zjednoczonych, występując w musicalach: “A Funny Thing Happened on the Way to the Forum”, „Sweeney Todd”, „Nędznicy” /Les Misérables/, „Upiór w Operze” /The Phantom of the Opera/ oraz „The Most Happy Fella”.

Na małym ekranie wystąpił w produkcji stacji NBC “Ed”, jak również filmie fabularnym telewizji TNT „Nocna afera” /Monday Night Mayhem/. Gościnnie pojawił się w popularnym serialu NBC „Law & Order: Criminal Intent”. Widownia dużego ekranu pamięta go z romantycznej komedii “Serce nie sługa” /Someone Like You/, z udziałem Hugh Jackmana i Ashley Judd, jak również wielokrotnie nagradzanego obrazu „The Bread, My Sweet”.

Shuler Hensley mieszka w Nowym Yorku z żoną Paulą i córką Skyler Elizabeth – w maju oczekują swojego drugiego dziecka.

Elena Anaya (Aleera)

Urodzona w Hiszpanii aktorka zyskała sobie międzynarodowe uznanie przejmującą, brawurowo zagraną rolą w filmie “Sex and Lucia”. Jej drugoplanowa kreacja uhonorowana została nagrodą przyznawaną przez Związek Artystów Filmowych - Union de Actores (hiszpański odpowiednik SAG) oraz nominowana była do nagrody im. Goyi (hiszpański Oscar®).

Anaya debiutowała w filmie fabularnym Alfonso Ungría’s (1996) “África”. Od tamtego czasu stale zasypywana jest nowymi propozycjami współpracy, czego owocem jest bogata filmografia zawierająca między innymi takie tytuły jak: „Familia”; „Grandes ocasiones”; „Finisterre, donde termina el mundo”; „Czarne łzy” /Lágrimas negras/; “Zatarte ślady” /Las huellas borradas/; “El Árbol del penitente” oraz “El Invierno de las anjanas”. Aktorkę można było podziwiać także w filmach “La Habitación azul”, „No News from God” oraz obsypanym nagrodami, w tym Oscarem®, obrazie Pedro Almodóvara „Porozmiawiaj z nią” /Hable con ella/. Wkrótce u boku Gary’ego Oldmana, Roberta Carlyle’a i Terence’a Stampa Anaya zagra w “Dead Fish”.

Na deskach scenicznych aktorka wystąpiła w inscenizacjach „A Bocados” oraz „Una Luz que ya no esta”.

Silvia Colloca (Verona)

Do tej pory włoska aktorka znana był jedynie widowni teatralnej w kraju rodzinnym. Film “Van Helsing” wprowadza jej nazwisko na arenę międzynarodową.

Często porównywana do swojej przepięknej rodaczki Monici Bellucci (która również zagrała w swojej karierze rolę wampirzycy Drakuli w ekranizacji powieści Brama Stokera „Drakula”), Colloca trafiła do filmu jednak całkowicie inną drogą.

Od małego chciała być aktorką, stąd też rodzice w wieku 13 lat zapisali ją do szkoły aktorskiej, gdzie uczyła się przez 7 lat.

Colloca przez cztery lata pobierała również nauki w prestiżowej Akademii Muzycznej w Mediolanie, gdzie kształtowała swój głos mezzo-sopran. Umiejętność śpiewania sprawiła, że trafiła do wielu znanych włoskich produkcji musicalowych. W tym czasie miała okazję pracować z największymi reżyserami kraju, w tym między innymi z Maestro Giuseppe Patroni Griffi.

W 2002 roku, podczas kręcenia zdjęć w Szwajcarii do serialu telewizyjnego “The Lawyer”, poinformowana została o tym, że amerykański reżyser Stephen Sommers chaciałby ją zobaczyć i przesłuchać do roli w swojej najnowszej produkcji. W ciągu 10 dni, zapadła decyzja, że to właśnie Silvia zagra Veronę, ‘Żonę’ Drakuli w filmie „Van Helsing”. Prezentowany obecnie film jest debiutem fabularnym aktorki.

Josie Maran (Marishka)

Jest młodą artystką, która zwróciła na siebie uwagę najpierw świata mody, a następnie świata filmu. Po zakończonej dużym powodzeniem kampanii reklamowej Maybelline, Maran wzięła również udział w kampaniach firm Guess, Gap, American Eagle i Ralph Lauren. Jej zdjęcia ukazały się na okładkach magazynów Sports Illustrated, Glamour, Self, Vogue, Marie Claire, Seventeen i Lucky. Jednak to dzięki prezentowanemu obecnie filmowi „Van Helsing” twarz Maran ma szansę stać się rozpoznawalną dla szerokiej publiczności.

Po zakończeniu zdjęć do “Van Helsinga” Maran wystąpiła również obok Holly Hunter i Brittany Murphy w filmie „Little Black Book”, który wejdzie na ekrany w październiku tego roku. W obrazie tym, wyreżyserowanym przez Nicka Hurrana, Maran gra rolę Lulu. Można ją będzie również oglądać w długo oczekiwanym obrazie Martina Scorsese „The Aviator”, biograficznej ekranizacji życia Howarda Hughesa, w której zagrają również Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett i Kate Beckinsale. Maran wystąpi jako Thelma, uwodząca Hughesa (DiCaprio) dziewczyna z papierosem. Maran nadal jest twarzą Maybelline, pojawia się w wielu reklamach prasowych i telewizyjnych. W swojej filmografii ma również takie niezależne produkcje jak: “The Mallory Effect” i „Swatters”.

Maran mieszka obecnie w Los Angeles.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Van Helsing
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy