Reklama

"Uśmiech Mony Lizy": FILMOWCY

MIKE NEWELL (reżyser)

Realizował ostatnio takie filmy jak "Pushing Tin" z Johnem Cusackiem i Billy Bobem Thorntonem oraz "Donnie Brasco" z Alem Pacino i Johnny Deppem - nominacja do Oskara za Najlepszy Scenariusz Adaptowany.

Wiosną rozpocznie się produkcja kolejnego filmu o przygodach Harry'ego Pottera "Harry Potter i Czara Ognia", który wyreżyseruje Newell.

Dorobek Newella obejmuje tak znane filmy jak "Cztery wesela i pogrzeb" (Four Weddings and a Funeral) - dwie nominacje do nagrody Akademii, także dla Najlepszego Filmu, "Enchanted April" - trzy nominacje do Oskara oraz Złote Globy dla Mirandy Richardson i Joan Plowright, "Into the West" z Ellen Barkin i Gabrielem Byrne, na podstawie scenariusza Jima Sheridana oraz "The Good Father" z Anthony Hopkinsem.

Reklama

Po ukończeniu studiów na wydziale Literatury Angielskiej Cambridge University, Newell rozpoczął w 1963 roku pracę w Granada Television. Wyreżyserował m.in. takie dramaty telewizyjne jak "Them Down There", "Ready When You Are", "Mr. McGill,' "Destiny", "The Melancholy Hussar", oraz "Blood Feud" i "Common Ground" dla CBS.

Pierwszym filmem kinowym Newella był "The Man in the Iron Mask" z Louisem Jourdanem, Ralphem Richardsonem, Richardem Chamberlainem i Jenny Agutter. W 1980 roku zadebiutował na rynku amerykańskim filmem "The Awakening" z Charltonem Hestonem i Susannah York. Kolejne produkcje reżysera to "Bad Blood", telefilm "Birth of a Nation" oraz "Dance with a Strangerv z Mirandą Richardson i Rupertem Everettem. Ten ostatni film przyniósł Newellowi międzynarodowe uznanie oraz miejsce na liście czołowych reżyserów świata.

Inne filmy w jego dorobku to "Soursweet", "Amazing Grace and Chuck" z Jamie Lee Curtis i Gregory Peckiem oraz "An Awfully Big Adventure" na podstawie nagrodzonej powieści Beryl Bainbridge, z Hugh Grantem i Alanem Rickmanem w rolach głównych.

Ostatnio Newell pełnił funkcję producenta wykonawczego filmów "Photographing Fairies" z Benem Kingsleyem oraz "Best Laid Plans" w reżyserii Mike'a Barkera z Joshem Brolinem i Reese Witherspoon. Oba filmy zostały wyprodukowane przez firmę Newella Dogstar Films. Newell był także producentem wykonawczym filmów "Ripley's Game" z Johnem Malkovichem, "200 Cigarettes" z Benem Affleckiem i Kate Hudson, "Przeboje i podboje" (High Fidelity) z Johnem Cusackiem i Jackiem Black, "Traffic" Stevena Soderbergha - nominacja do nagrody Akademii dla Najlepszego Filmu.

LAWRENCE KONNER & MARK ROSENTHAL (scenariusz)

Są autorami takich filmów jak "Klejnot Nilu" (The Jewel of the Nile) z Michaelem Douglasem, Kathleen Turner i Danny'm De Vito, "The Legend of Billie Jean" z Helen Slater, "Desperate Hours" z Anthony Hopkinsem, "Star Trek VI", "For Love or Money" z Michaelem J. Foxem, "Mighty Joe Young" z Billem Paxtonem i Charlize Theron, "Mercury Rising" z Brucem Willisem i "Planeta małp" (Planet of the Apes) w reżyserii Tima Burtona z Markiem Wahlbergiem.

Rosenthal i Konner pracują obecnie nad adaptacjami "As You Like It", "My Friend Flicka" oraz "The Prisoner".

Rosenthal jest także reżyserem filmu "The In Crowd", do którego napisał scenariusz wspólnie z Konnerem, a w którym wystąpili Donovan Leitch i Joe Pantoliano.

W 1995 roku, Konner wyprodukował i wyreżyserował krótkometrażowy film dokumentalny "One Thing I Know", który był pokazany na festiwalach filmowych w Cannes, Sundance oraz wielu innych na całym świecie.

Konner napisał kilka odcinków uznanej serii HBO "Rodzina Soprano" (The Sopranos) - nominacja do nagrody Emmy za scenariusz w 2000 roku. Wcześniej Konner pracował nad scenariuszami do serii "Domek na prerii" (Little House on the Prairie) oraz "Family". Wyprodukował serię "Working Girl" i był jednym z twórców oraz producentem wykonawczym "Almost Grown".

Także na potrzeby telewizji, Konner i Rosenthal przygotowali adaptację powieści Stephena Kinga "Stephen King's Sometimes They Come Back". Film był pokazywany w kinach w Europie.

ELAINE GOLDSMITH-THOMAS (producent)

Jest partnerem w firmie Revolution Studios oraz szefem jej oddziału operacyjnego w Nowym Jorku. Zajmuje się przygotowaniem do produkcji projektów filmowych. Poza zarządzaniem biurem w Nowym Jorku Thomas nadzoruje prace operacyjne firmy Julii Roberts Red Om, prowadzonej przez Deborah Schindler.

Debiutem produkcyjnym Thomas był film "Pokojówka na Manhattanie" (Maid in Manhattan) z Jennifer Lopez i Ralphem Fiennesem, który na całym świecie zarobił ponad 200 milionów USD.

W ciągu dwóch lat działalności Revolution Studios East, Thomas przygotowała do produkcji robiącą wrażenie liczbę filmów - wiele z nich we współpracy z Schindler. Thomas i Schindler są producentami wykonawczymi serii stworzonej przez Kevina Foxa dla CBS. Pomysł serii został przedstawiony Thomas przez jej męża Daniela, syna sędziego Sądu Najwyższego. "Queens Supreme" to dramat (godzinne odcinki) opowiadający o kulisach Sądu Najwyższego. "Nigdy nie miałyśmy zamiaru angażować się w serie telewizyjne, ale po prostu nie mogłyśmy zrezygnować z tego pomysłu", mówi Thomas.

W ciągu roku, Thomas i Schindler były w stanie przygotować do produkcji trzy nowe projekty. "Nasz cel jest prosty", twierdzi Thomas. "Pracujemy nad scenariuszami, aż w końcu jesteśmy w stanie je pokochać. Pracujemy nad nimi do momentu, kiedy układają się w naszych głowach tak przejrzyście, że zrobimy wszystko, aby znaleźć odpowiednich filmowców i gwiazdy". Schindler dodaje, "Zarówno Elaine jak i ja czujemy się zaangażowane w całą akcję, dialogi. Mamy ogromny szacunek do pisarzy i dlatego staramy się sprawić, aby ich projekty rozwijały się w odpowiednim kierunku".

"Nieważne, jak wiele czasu to zajmie", dodaje Thomas, "nie bierzemy udziału w wyścigu".

Trzeci film Thomas "Little Black Book" zostanie wprowadzony do kin w 2004 roku. "Little Black Book" jest komedią opowiadającą o ambitnej dziennikarce, która otwiera puszkę Pandory, kiedy przy pomocy palmtopa swojego chłopaka zyskuje informacje o jego przeszłości. W filmie wyreżyserowanym przez Nicka Hurrana występują Brittany Murphy, Holly Hunter, Kathy Bates i Ron Livingston.

Przez rozpoczęciem pracy dla Revolution Studios, Thomas pełniła funkcję wiceprezesa International Creative Management. Stanowisko to zajmowała od czasu dołączenia do firmy w 1991 roku. Oprócz Julii Roberts, reprezentowała takich aktorów i reżyserów jak Jennifer Lopez, Jennifer Connelly, Tim Robbins, Susan Sarandon, Darren Star, Rupert Everett, Matt Dillon, Spike Lee, Roger Michell i Jonathan Lynn.

Karierę rozpoczynała jako sekretarka w William Morris Agency. Awans na stanowisko agenta otrzymała w 1985 roku.

DEBORAH SCHINDLER (producent)

Jest szefem firmy Red Om z siedzibą w Nowym Jorku i partnerem produkcyjnym Julii Roberts. Red Om Films współpracuje ściśle z Revolution Studios East. Roberts i Schindler pracują z szefową nowojorskiego oddziału Revolution Studios Elaine Goldsmith-Thomas.

W ciągu ostatnich dwóch lat Revolution Studios East i Red Om Films doprowadziły do realizacji robiącą wrażenie liczbę filmów.

Schindler i Thomas są producentami wykonawczymi serii stworzonej przez Kevina Foxa dla CBS. Pomysł serii został przedstawiony przez męża Thomas Daniela, syna sędziego Sądu Najwyższego. Queens Supreme to dramat (godzinne odcinki) opowiadający o kulisach Sądu Najwyższego. "Nigdy nie miałyśmy zamiaru angażować się w serie telewizyjne, ale po prostu nie mogłyśmy zrezygnować z tego pomysłu", mówi Thomas.

W ciągu roku, Thomas i Schindler były w stanie przygotować do produkcji trzy nowe projekty. "Nasz cel jest prosty", twierdzi Thomas. "Pracujemy nad scenariuszami, aż w końcu jesteśmy w stanie je pokochać. Pracujemy nad nimi do momentu, kiedy układają się w naszych głowach tak przejrzyście, że zrobimy wszystko, aby znaleźć odpowiednich filmowców i gwiazdy".

Wcześniej, Schindler wyprodukowała film "How Stella Got Her Groove Back" z Angelą Bassett, Whoopi Goldberg i Taye Diggsem, oraz "Czekając na miłość" (Waiting to Exhale) z Whitney Houston, Angelą Bassett, Lorettą Devine, Lelą Rochon, Wesleyem Snipesem w reżyserii Foresta Whitakera. Oba filmy powstały na podstawie bestselerowych powieści Terry'ego McMillana.

Przed rozpoczęciem pracy w Red Om Films, Schindler przez dziesięć lat - od 1990 roku - współpracowała z 20th Century Fox. Szef studia Joe Roth podpisał z nią długoletni kontrakt.

Doświadczenie filmowe Schindler jest imponujące. Pełniła funkcję wiceprezesa Columbia Pictures na wschodnim wybrzeżu, była producentem stowarzyszonym podczas realizacji filmu "Prelude to a Kiss" z Alekiem Baldwinem i Meg Ryan.

Schindler rozpoczynała karierę jako asystentka Martina Scorsese, z którym pracowała podczas zdjęć do "Wściekłego byka" (Raging Bull), "Króla komedii" (The King of Comedy), "Ostatniego kuszenia Chrystusa" (The Last Temptation of Christ) oraz "Koloru pieniędzy" (The Color of Money). Była producentem stowarzyszonym filmu Scorsese "Po godzinach" (After Hours).

Mieszka w Nowym Jorku z mężem i córką.

PAUL SCHIFF (producent)

Rozpoczynał karierę jako operator kamery w filmach dokumentalnych realizowanych w Nowym Jorku. Po pewnym czasie zajął się reżyserią w MTV, gdzie pracował przez cztery początkowe lata tworzenia kanału. Schiff rozpoczął pracę w przemyśle filmowym będąc producentem stowarzyszonym podczas realizacji filmu "Streets of Gold". Wtedy właśnie powstały początki jego współpracy z reżyserem filmu, obecnym szefem Revolution Studios, Joe Rothem.

Schiff spędził następnie siedem lat w Twentieth Century Fox. Wyprodukował dla studia takie filmy jak "Mój kuzyn Vinny" (My Cousin Vinny) z Joe Pesci i Marisą Tomei, "Zniknięcie" (The Vanishing) z Jeffem Bridgesem i Kieferem Sutherlandem, "PCU" i "Ghost in the Machine". Wcześniej wyprodukował też "Coupe de Ville" w reżyserii Rotha, "Renegades", "Młode strzelby" (Young Guns) - wszystkie dla Morgan Creek Productions.

Schiff wyprodukował ponadto świetnie przyjęty film Wesa Andersona "Rushmore" z Billem Murrayem i Jasonem Schwartzmanem. Był także szefem produkcji w Propaganda Films.

JOE ROTH (producent wykonawczy)

Utworzył Revolution Studios w maju 2000 roku. Revolution Studios jest partnerem trzech firm medialnych - Sony Pictures Entertainment, Starz Encore Group i Fox Entertainment Group.

W ciągu dwóch pierwszych lat działalności, Revolution Studios wprowadziło na ekrany kin takie przeboje jak "Ulubieńcy Ameryki" (America's Sweethearts) w reżyserii Rotha, "Helikopter w ogniu" (Black Hawk Down) - dwie nagrody Akademii, "xXx" - film ten zarobił ponad 274 milionów USD na świecie oraz "Pokojówka na Manhattanie" (Maid in Manhattan) - największy przebój kasowy z udziałem Jennifer Lopez. W 2003 roku, Revolution Studios wyprodukowało horror/thriller "Darkness Falls", a także komedię "Dwóch gniewnych ludziv (Anger Management) z Adamem Sandlerem i Jackiem Nicholsonem oraz "Małolaty u taty" (Daddy Day Care) z Eddie'm Murphy. Równocześnie z "Uśmiechem Mony Lizy", można oglądać w kinach dwa inne filmy Revolution Studios - "Peter Pan" oraz "The Missing" z Cate Blanchett i Tommy Lee Jonesem w reżyserii Rona Howarda.

Od sierpnia 1994 roku do stycznia 2000 roku, Roth był szefem Walt Disney Studios. Początkowo zarządzał Walt Disney Motion Pictures Group, a następnie, od kwietnia 1996 roku - The Walt Disney Studios. W czasie pięciu lat jego kadencji, studio zdominowało rynek filmowy. 18 wyprodukowanych w nim filmów zarobiło w samych Stanach Zjednoczonych ponad 100 milionów USD, trzy z nich - "Szósty zmysł" (The Sixth Sense), "Toy Story 2" i "Armageddon" - zarobiły ponad 200 milionów USD w Stanach Zjednoczonych. Roth pomógł Buena Vista International osiągnąć pozycję lidera na rynku. W ciągu sześciu lat, firma ta pięciokrotnie znalazła się na pierwszym miejscu pod względem udziałów w rynku. Nominowane do tytułu Najlepszego Filmu w 1999 roku, filmy "The Insider" oraz "Szósty zmysł" (The Sixth Sense) przyczyniły się do tego, że Disney jako jedna z niewielu firm zdobyła łącznie 17 nominacji do nagród Akademii.

Od 1992 do 1994 roku, Roth, razem z Rogerem Birnbaumem, prowadził firmę Caravan Pictures, która wyprodukowała takie przeboje jak "Ja cię kocham, a ty śpisz" (While You Were Sleeping), "Angels in the Outfield" oraz "Trzej muszkieterowie" (The Three Musketeers) dla Disneya.

Przed założeniem Caravan Pictures, Roth był prezesem Twentieth Century Fox od lipca 1989 do listopada 1992 roku. W tym czasie studio zrealizowało "Kevin sam w domu" (Home Alone), "Kevin sam w Nowym Jorku" (Home Alone 2: Lost in New York), "Szklana pułapka 2" (Die Hard 2), "Sypiając z wrogiem" (Sleeping With The Enemy), "Pani Doubtfire", "Mój kuzyn Vinny" (My Cousin Vinny), "White Men Can't Jump", "Edward Nożycoręki" (Edward Scissorhands), "The Commitments" i "Ostatni Mohikanin" (The Last of the Mohicans).

Wcześniej Roth był niezależnym producentem/reżyserem, współzałożycielem Morgan Creek Pictures - "Młode strzelby" (Young Guns), "Dead Ringers", "Major League" i "Bachelor Party". Roth wyreżyserował "Streets of Gold", "Revenge of the Nerds II" dla Twentieth Century Fox, i "Coupe De Ville" dla Universal Pictures.

Roth znany jest także dzięki swojej działalności charytatywnej. W 1991 roku otrzymała nagrodę Variety Clubs dla Człowieka Roku, w 1996 roku nagrodę humanitarną przyznawaną przez NCCJ, a w 1997 roku nagrodę American Museum of Moving Image.

Roth prowadzi wykłady na UCLA na wydziale niezależnej produkcji filmowej i telewizyjnej i przez ostatnie 10 lat był trenerem piłki nożnej AYSO. Pochodzący z Nowego Jorku, Roth ukończył w 1970 roku Boston University.

ANASTAS MICHOS (zdjęcia)

Pierwszym filmem, przy realizacji którego pracował, był film "The Education of Little Tree". Kolejny film, do którego zdjęcia zrobił był "Man on the Moon" w reżyserii Milosa Formana z Jimem Carrey w roli kimika Andy'ego Kaufmana. Inne filmy w jego dorobku to "The Big Kahuna" z Kevinem Spacey i Danny'm DeVito, "Zakazany owoc" (Keeping the Faith) - debiut reżyserski Edwarda Nortona - z Nortonem, Benem Stillerem i Jenną Elfman w rolach głównych, "What's the Worst That Could Happen" w reżyserii Sama Weismana z Martinem Lawrence i Danny'm DeVito, "Death to Smoochy" z Robinem Williamsem i Edwardem Nortonem w reżyserii DeVito. Michos po raz kolejny współpracował z DeVito podczas realizacji filmu "Duplex" z Benem Stillerem i Drew Barrymore.

Michos rozpoczynał karierę jako operator i współpracował z nagrodzonym Oskarem autorem zdjęć Philippe Rousselotem przy następujących filmach - "Skandalista Larry Flynt" (The People Vs. Larry Flynt), "Sommersby", "Flesh and Bone", "Wywiad z wampirem" (Interview with the Vampire), "Mary Reilly" i "Instinct".

JANE MUSKY (scenografia)

Zaprojektowała ostatnio scenografię do filmu Revolution Studios "Pokojówka na Manhattanie" (Maid in Manhattan) w reżyserii Wayne'a Wanga z Jennifer Lopez i Ralphem Fiennesem oraz do dramatu "Dochodzenie" (City by The Sea), z Robertem DeNiro w roli głównej.

Musky pełniła także funkcję scenografa podczas pierwszego i drugiego filmu Ethana i Joela Coenów - "Blood Simple" i "Raising Arizona". Jej filmografia obejmuje ponadto - "Młode strzelby" (Young Guns), "Kiedy Harry spotkał Sally" (When Harry Met Sally…), "Ghost", "Boomerang", "Glengarry Glen Ross", "Two Bits", "City Hall", "The Devil's Own", "Dotyk miłości" (At First Sight), "Illegally Yours", "Patty Hearst", "Szukając siebie" (Finding Forrester) i "The Object of My Affection".

W dorobku telewizyjnym Musky znajdują się "Fires in the Mirror" George C. Wolfe'a dla American Playhouse, "The Little Sister" i "Under the Biltmore Clock" dla PBS oraz "LBJ: The Early Years", "Ghost Dancing" i "Murrow".

MICK AUDSLEY (montaż)

W ciągu ostatnich 20 lat pracował jako montażysta podczas realizacji kilku z najważniejszych filmów amerykańskich i brytyjskich. Współpracował już wcześniej z Mikem Newellem nad "Soursweet" oraz "Dance with a Stranger" z Mirandą Richardson, Rupertem Everettem i Ianem Holmem w rolach głównych.

Dorobek Audsleya obejmuje następujące pozycje: filmy Stephena Frearsa - "Przeboje i podboje" (High Fidelity) z Johnem Cusackiem i Jackiem Blackiem, "The Van", na podstawie powieści Roddy'ego Doyle, "The Snapper" z Colm Meaney, "Hero" z Dustinem Hoffmanem, "The Grifters" z Annette Bening, Anjelicą Huston i Johnem Cusackiem, "Niebezpieczne związki" (Dangerous Liaisons) z Michelle Pfeiffer, Johnem Malkovichem i Glenn Close, "Prick Up Your Ears" z Gary Oldmanem i Alfredem Moliną, "Moja piękna mała pralnia" (My Beautiful Laundrette) z Danielem Day-Lewisem, "Sammy & Rosie Get Laid", "Walter and June" z Ianem McKellenem, "The Hit" z Johnem Hurtem, Terence Stampem i Tim Rothem oraz "Niewidoczni" (Dirty Pretty Things), a także "12 małp" (Twelve Monkeys) Terry'ego Gilliama z Brucem Willisem i Bradem Pittem, "Wywiad z wampirem" (Interview with the Vampire) Neila Jordana z Tomem Cruise i Bradem Pittem, "We're No Angels" z Robertem De Niro i Seanem Pennem, "Kapitan Corelli" (Captain Corelli's Mandolin) Johna Maddena z Nicolasem Cage, "The Serpent's Kiss" z Ewanem McGregorem, "Comrades" i "My Way Home" - oba w reżyserii Billa Douglasa, nagrodzony Oskarem "Zakochany Szekspir" (Shakespeare in Love) z Gwyneth Paltrow i Josephem Fiennesem.

MICHAEL DENNISON (kostiumy)

Ukończył University of Houston na wydziale Sztuki i wkrótce potem przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie otrzymał pierwszą pracę w Brooks Van Horn Costume Company. W tej właśnie firmie, Dennison zaprojektował kostiumy dla Ringling Brothers and Barnum oraz Bailey Circus.

Zanim poświęcił się pracy w filmie, Dennison pracował dla Twyla Tharp Dance Company oraz John Houseman's The Acting Company. Filmy, do których zaprojektował kostiumy to między innymi "Cruising", "Rollover", "Grease 2", "Świat wg Garpa" (The World According to Garp), "Wybór Zofii" (Sophie's Choice), "Moscow on the Hudson", "Sokół i koka" (The Falcon and the Snowman), "Jagged Edge", "Heartburn", "The Morning After", "Beaches", "Jacob's Ladder", "Snow Falling on Cedars", "Czego pragną kobiety" (What Women Want) i "Unfaithful". Był także konsultantem ds. kostiumów podczas realizacji filmu "Wybrzeże Moskitów" (The Mosquito Coast) w reżyserii Petera Weira.

Kostiumy autorstwa Dennisona można także oglądać w "Oh, Heavenly Dog!", "Auto Focus Paula Schradera" i "The Chronicles of Riddick" (projekty stworzył wspólnie z Ellen Mirojnick) z Vinem Dieselem i Judy Dench.

RACHEL PORTMAN (muzyka)

Jest pierwszą kobietą-kompozytorem, która otrzymała nagrodę Akademii, za muzykę do filmu Douglasa McGratha "Emma" (1996). Została ponad to uhonorowana nominacjami do Oskara za kompozycje do obrazów Lasse Hallströma "Wbrew regułom" (The Cider House Rules) oraz "Czekolada" (Chocolat).

Portman zaczeła komponować w wieku 13 lat, a następnie zdobyła obszerne wykształcenie muzyczne w zakresie kompozycji, orkiestracji i muzyki klasycznej na uniwersytecie w Oksfordzie. W 1988 roku zdobyła nagrodę British Film Institute dla Młodego Kompozytora Roku oraz nagrodę Carlton Television. Na poczatku kariery zajmowała się głównie komponowaniem muzyki do filmów BBC. Za muzykę do dramatów "The Woman in Black" i "Oranges Are Not the Only Fruit" otrzymała nominację do nagrody BAFTA. Film "Where Angels Fear to Tread" przyniósł jej trzecią nominację do tej nagrody.

Dorobek Portman obejmuje następujące filmy: "The Trouble With Charlie" Jonathana Demme, "The Human Stain" Roberta Benton, "Nicholas Nickleby" McGratha, "The Legend of Bagger Vance" Roberta Redforda, "The Closer You Get", "Ratcatcher", "The Other Sister", "Home Fries", "Beloved" Jonathana Demme, "Addicted to Love", "Marvin's Room", "Palookaville", "The Adventures of Pinocchio", "Dym" (Smoke), "To Wong Foo, Thanks for Everything, Julie Newmar", "A Pyromaniac's Love Story", "Droga do Wellville" (The Road to Wellville), "Sirens", "Only You", "The War of the Buttons", "Friends", "Benny & Joon", "The Joy Luck Club", "Used People", "Antonia and Jane", "Życie jest słodkie" (Life Is Sweet) Mike'a Leigh, oraz "Experience Preferred ... But Not Essential".

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Uśmiech Mony Lizy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy