Reklama

"Układ prawie idealny": O TWÓRCACH

JOHN SCHLESINGER – reżyser

Urodzony w Londynie John Schlesinger rozpoczynał swą artystyczną karierę jako aktor. Wkrótce jednak nakręcił kilka filmów krótkometrażowych dla BBC. Pośród jego wczesnych prac znajduje się dokument, ‘Terminus’, który otrzymał wiele liczących się nagród, między innymi Złote Lwy na Festiwalu Filmowym w Wenecji oraz nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej. Jako reżyser filmów fabularnych debiutował realizując ‘A Kind of Loving’ (Złoty Niedźwiedź na Festiwalu Filmowym w Berlinie). Następnie wyreżyserował ‘Billy Liar’, ‘Darling’ (nagroda Koła Nowojorskich Krytyków Filmowych za najlepszą reżyserię, nominacja do Oskara) oraz ‘Far From the Madding Crowd’. Za oceanem debiutował reżyserując słynny film ‘Midnight Cowboy’ (nagroda Oskara, Brytyjskiej Akademii Filmowej oraz Związku Amerykańskich Reżyserów za najlepszą reżyserię). Reżyserując wkrótce kontrowersyjny film ‘Sunday, Bloody Sunday’, otrzymał kolejną nominację do Oskara. Później powstały ‘The Day of the Locust’, Marathon Man’, ‘Yanks’, ‘Honky Tonk Freeway’, ‘The Falcon and the Snowman’, ‘ The Believers’, ‘Madame Sousatzka’, ‘Pacific Heights oraz ‘The Innocent’. Dla telewizji wyreżyserował między innymi ‘An Englishman Abroad’, ‘Separate Tables’, ‘A Question of Attribution’ (nagroda BAFTA) oraz ‘Cold Comfort Farm’. Jest również reżyserem teatralnym (Royal Shakespeare Company i National Theatre) i operowym (‘The Tales of Hoffman’ w Covent Garden Theatre z Placido Domingo, ‘Die Rosenkavalier’ w Opera House, ‘Un Ballo in Mascherea’ Verdiego na Fesiwalu w Salzburgu ’89). W 1970 roku Elżbieta II przyznała mu tytuł Komandora Orderu Imperium Brytyjskiego.

Reklama


THOMAS ROPELEWSKI – autor scenariusza

Debiutował zarówno jako reżyser jak i scenarzysta komedią ‘Madhouse’. Obecnie jest koproducentem wykonawczym programu ‘Seven Days’ stacji UPN.


ELLIOT DAVIS – operator

Elliota Davisa można nazwać ulubionym operatorem Stevena Soderbergh’a. Wspólnie z tym reżyserem nakręcił ‘Out of Sight’, ‘The Underneath’ (nominacja do nagrody Independent Spirit Award), ‘Gray’s Anatomy’, ‘King of the Hill’. Wiele razy współpracował też z Alanem Rudolphem, między innymi przy ‘Equinox’, ‘Love at Large’, ‘Mortal Thought’, ‘Breakfast of Champions’. Jest autorem zdjęć do ‘Lawn Dog’, ‘Get on the Bus’, ‘Larger Than Life’, ‘Father of the Bridge Part II’, ‘Things to Do in denver When You’re Dead’, ‘Mother’s Boys’, ‘The Cutting Edge’, ‘Bright Angel’ oraz ‘Miles From Home’. Dla telewizji nakręcił mini-serial ‘Cruel Doubt’ oraz filmy ‘Memphis’ i ‘Mayflower Madame’.


HOWARD CUMMINGS – scenograf

Ukończył Uniwersytet Nowojorski z tytułem doktora sztuk pięknych ze specjalnością scenografii teatralnej. Przez rok związany był z American Playhouse, nim rozpoczął współpracę z telewizją i przemysłem filmowym.

Zaprojektował scenografię do filmów ‘The Rainmaker’ Francisa Forda Coppoli, ‘The Long Kiss Goodnight’, The Spitfire Grill’, ‘The Usual Suspects’, ‘Mortal Thoughts’, ‘A Shock to the System’, ‘Double Jeopardy’ oraz do filmów telewizyjnych ‘Indictment: The McMartin Trial’, ‘The Stalking’, ‘Assault at West Point’, ‘Caught in the Act’, ‘Strapped’, ‘Sandra Bernhard Special’ oraz ‘Incident in Baltimore’.


RUTH MYERS – projektantka kostiumów

Ukończyła londyński St. Martin’s College of Art. Jako stypendystka współpracowała z English State Company teatru Royal Court. Po odbyciu stypendium pracowała w teatrze repertuarowym w Oxfordzie oraz w Royal Court. W 1969 roku postanowiła zająć się projektowaniem kostiumów filmowych uczestnicząc w realizacji ‘The Loves of Isadora’. Zaprojektowała kostiumy do ‘A Touch of Class’, ‘The Ruling Class’ oraz ‘The Twelve Chairs’, nim za namową Gene Wilder’a przeniosła się do Stanów Zjednoczonych. Współpracowała z nim przy realizacji ‘The World’s Gratest Lover’, ‘The Woman in Red’, ‘Haunted Honeymoon’. Pracowała również z Joseph’em Losey’em – ‘Galileo’, ‘The Romantic Englishwoman’; Sydney’em Pollack’iem – ‘The Firm’; Fredem Schepsi – ‘Plenty’, ‘The Russia House’; Normanem Jewison’em – ‘And Justice For All’, Altered States’; Jack’iem Clayton’em – ‘Something Wicked This Way Comes’; Stevem Barronem – ‘Electric Dreams’; Arthurem Hillerem – ‘Teachers’. Najgłośniejsze filmy, w których realizacji uczestniczyła to ‘Emma’, ‘Addams Family’ (oba filmy przyniosły jej nominacje do Oskara), ‘L.A. Confidential’, ‘The Thousand Acres’, ‘Bogus’, ‘How to Make an American Quilt’ ‘I.Q.’, ‘Mr. Saturday Night’, ‘Marrying Man’, ‘The Accidental Tourist’, ‘Blaze’, ‘Cannery Row’, ‘The Competition’, ‘The Main Event’, ‘Deep Impact’, ‘Cradle Will Rock’. Projektowała kostiumy do przedstawień operowych ‘Madame Butterfly’ w reżyserii Kena Russella oraz ‘Salome’ wystawionej w Minneapolis Opera House. W latach 80-tych powróciła do Londynu, by zaprojektować kostiumy do przedstawień ‘Mutiny’ Michaela Bogdanova w Picadilly Theatre oraz You Can’t Take It With You’ w National Theatre. W 1989 roku otrzymała nagrodę ACE za kostiumy do filmu HBO, ‘Baja Oklahoma’, w reżyserii Bobby’ego Roth’a.


GABRIEL YARED – kompozytor

Gabriel Yared urodził się w Libanie. Jest muzycznym samoukiem. W 1971 roku porzucił studia prawnicze i przeniósł się do Paryża, gdzie uczęszczał w kursach kompozycji Henri’ego Dutilleux w Ecole Normale de Musique. W 1973 roku zaczął komponować dla piosenkarzy tej miary co Johnny Hallyday, Charles Aznavour, Mireille Mathieu czy Sylvie Vartan. Jego domeną okazał się jednak film. Skomponował muzykę do ‘Bettie Blue’, The Moon in the Gutter’ i ‘IP5: The Island of Pachyderms’ Jean-Jacques’a Beineix, ‘The Talented Mr.Ripley’ Anthony’ego Minghelli, ‘Wings of Courage’ i ‘The Lover’ Jean-Jacques’a Annaud’a, ‘Message in a Bottle’ Luis’a Mandoki, ‘City of Angels’ Brada Silberlinga, ‘Camille Claudel’ Bruno Nnuytten’a, ‘Beyond Therapy’ i ‘Vincent and Theo’ Roberta Altmana, ‘Dangerous Moves’ Richarda Dembo, ‘Hanna K.’ Costy Gavrasa, ‘Every Man for Himself’ Jean-Luc Godard’a. Za muzykę do filmu ‘The English Patient’ otrzymał nagrodę Oskara. Yared pisał również muzykę baletową dla Carolyn Carlson i Rolanda Petit oraz muzykę do reklam telewizyjnych i radiowych.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Układ prawie idealny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy