"Tytus, Romek i A'Tomek wśród złodziei marzeń": PRODUKCJA
Na jedną sekundę filmu animowanego potrzeba 12 rysunków. Na cały film - około 100 tysięcy!
- Animację robimy ręcznie - mówi Magda Miller, kierownik produkcji. - Oznacza to, że rysujemy wszystkie fazy ruchu, które są następnie skanowane do komputera i tam kolorowane (kiedyś malowano je na celuloidach), a następnie razem z dekoracjami składane. Obecnie komputer zastępuje filmowanie kamerą 35 mm. W komputerze można też użyć wszelkich sztuczek operatorskich, wykonywanych wcześniej na stole trickowym i za pomocą oświetlenia. Końcowym etapem obróbki jest renderowanie, czyli przekształcenie wszystkich danych przez komputer w pliki graficzne. Tak otrzymane klatki filmowe są następnie transferowane na taśmę światłoczułą.
Produkcja "Tytusa, Romka i A'Tomka" odbywa się w J&P Studio, którego właścicielem jest reżyser filmu, Leszek Gałysz. Studio wyposażone jest w 7 potężnych komputerów, połączonych siecią. Do obróbki komputerowej użyto programu ANIMO. Jest to profesjonalny program animacji 2D, używany na całym świecie przez największe studia animacji. Nad filmem pracuje obecnie cały sztab ludzi. Jest 3 autorów scenopisu, 6 autorów layoutu, 23 animatorów (i wciąż dochodzą kolejni), 7 rysowników, którzy czyszczą rysunki animatorów oraz dopracowują fazy ruchu) oraz 6 operatorów komputerów.
Aby stało się jasne, co każda z tych osób robi, kilka słów wyjaśnienia. Scenopis to scenariusz rozpisany na ujęcia. Layout to projekt ujęcia (bardzo ważny etap w produkcji), projekt animacji z wyznaczeniem kierunków ruchu postaci i projekt dekoracji z zaznaczeniem miejsca akcji. Wykonywany jest na podstawie scenopisu obrazowego. Animator to osoba, która na podstawie layoutu wykonuje animację. Animator jest też trochę aktorem, gdyż "gra" swoją postacią, a jednocześnie musi być świetnym rysownikiem. Często jego rysunki są szkicowe, i te są dodatkowo rysowane przez rysowników, tzw. asystentów animatora. Częstym problemem filmów animowanych jest ujednolicenie animacji i stylu rysowania, szczególnie jeśli postaci są rysowane przez liczną grupę ludzi. Wszyscy muszą się "wrysować".
W przypadku "wrysowania się" w postaci Tytusa, Romka i A'Tomka, należało dostosować je do takiego modelu, aby można było nimi obracać. Najwięcej problemów stwarzał Tytus i jego twarz w półprofilu. Rytm pracy studia J&P nad filmem wyznaczają tzw. dni konturówek (wtorki i piątki). Co to jest konturówka? Animatorzy przynoszą swoje zanimowane ujęcia, następnie są one filmowane i oglądane przez reżysera, który zaleca poprawki lub przyjmuje animację. Tylko ujęcia przyjęte przez reżysera mogą trafić do asystenta, a później do obróbki komputerowej. W pozostałe dni tygodnia reżyser umawia się z twórcami scenopisu i layoutów i jest obecny przy składaniu kolorowych ujęć w ANIMO.
Sprawdzanie i kontrola odbywa się po każdym etapie produkcji: scenopis (reżyser), layout (reżyser i kierownik produkcji), animacja (sprawdzający), czyszczenie (sprawdzający). Reżyser jest osobą kluczową na każdym etapie powstawania filmu animowanego: rozdaje layouty, omawia je z twórcami, kontroluje scenopisy i animację. Bardzo często reżyser "podrysowuje" animatorom i twórcom layoutów, gdy zachodzi taka potrzeba. Po zakończeniu animacji następuje montaż i udźwiękowienie. Reżyser jest obecny na każdym z tych etapów i ma decydujące zdanie.
Autorem wszystkich postaci, które występują w filmie (oprócz Tytusa, Romka i A'Tomka) jest reżyser. Dekoracje do filmu powstały jako praca zespołowa z udziałem reżysera, jako osobą decydującą.