"Tylko jeden": PRODUKCJA
Naukowcy i matematycy rozważali pojęcie wielu wszechświatów od wieków. Sugerowano wiele teorii, napisano wiele książek. Nawet astrologowie i fizycy spekulowali, czy istnieje więcej niż jedno "ja". Mimo tego, że żadne fakty nie potwierdzają takiego myślenia, wiele osób uważa te hipotezy za pewnik. Zadają sobie pytania: Czy dostaliby ten sam zestaw okoliczności? Czy mieliby tę samą pracę? Czy mieliby tych samych znajomych? Czy byliby szczęśliwsi albo osiągnęliby więcej w innym świecie? Czy mając możliwość, chcieliby odkryć, że ich alter ega są zupełnie inne niż oni? Co by się stało, gdyby byli wcieleniem zła?
Kiedy Glen Morgan i James Wong po raz pierwszy zastanawiali się nad scenariuszem, Morgan czytał o alternatywnych wszechświatach. "Czytałem Elegant Universe i kilka innych książek, a także artykuł w Scientific American, który bada teorie równoległych wszechświatów" mówi Morgan. " Idea, że może być nieograniczona ilość wszechświatów daje nam interesującą przesłankę. Pewna teoria mówi, że gdy tworzona jest czarna dziura, w tym samym czasie, milimetry od nas, tworzone są równoległe wszechświaty. Jest to bardziej interesująca idea, niż taka, która zakłada istnienie extra-ziemian, ponieważ wielu z nas tę drugą ideę zaakceptowało jako możliwą. "Zakładamy, że te wszechświaty są bardzo podobne do naszego"- mówi Wong - "ale porównywalne do efektu Rube-Goldberga, takiego, w którym jedno zdarzenie może zmienić historię i w którym utrzymują się równoległe życia". "Materia nigdy nie ulega całkowitemu zniszczeniu, więc pomyśleliśmy, że mogłoby być interesujące, gdyby równolegle istniał "ja" lub "ty", w różnych wszechświatach. Każdy z nich byłby połączony falą energii, tak, że kiedy jeden umiera, jego energia nadal istnieje w innych wszechświatach. Jest ona dystrybuowana do wszystkich istnień, które przetrwały". "W kilku bardziej zaawansowanych wszechświatach, które stworzyliśmy, można odkryć, jak podróżować pomiędzy nimi poprzez kwantowe tunele i kanały"- kontynuuje Wong." Ci sami ludzie, którzy mają idee na temat równoległych wszechświatów, teoretyzują także na temat istnienia tuneli". "Mikroskopowe tunele mogą pojawiać się wszędzie"- wyjaśnia dalej Morgan, "Ale możliwość ich otwierania pochłonęłaby więcej energii, niż znajduje się we wszechświecie. Ponieważ nie można otworzyć nowych tuneli, wpadliśmy na pomysł, aby nasze postacie stworzyć w ten sposób, żeby mogły przedostawać się przez te dziury. Dlatego ich atomy są wciągane w wir do tunelu i ponownie zebrane w następnym wszechświecie. Przypomina to trochę transporter ze "Star Trecka", ale wizualne efekty są zupełnie inne. Międzywszechświatowa Władza jest w stanie przewidzieć, gdzie taki tunel powstanie, dzięki czemu może za pomocą tzw." Quantum Tunneler", wysłać swoich agentów przez tę mikroskopową autostradę".
"Te odkrycia pozwalają rozróżnić jeden wszechświat od drugiego, nawet jeśli w każdym z nich mieszkają tacy sami ludzie"-mówi Wong. W filmie możemy zobaczyć pięć takich wszechświatów.Partnerzy rozwijali swoją opowieść podczas drogi do Las Vegas. Kiedy wrócili do Los Angeles, zanieśli swój pomysł do szefa Revolution Studios, Joe Rotha, który natychmiast dał im pozwolenie na dalszą pracę. "Joe otworzył Revolution Studios, które było zainteresowane robieniem filmów science-fiction"- mówi Wong. "Wobec tego, że Glen i ja także byliśmy zainteresowani, zaczęliśmy dyskusję na temat idei równoległych wszechświatów oraz zatrudnienia jednego aktora, który zagrałby kilka rożnych ról. "Musieliśmy ustalić, kto byłby najlepszym przeciwnikiem dla protagonisty. Jeśli używasz kogoś, kto jest świetnym wojownikiem, to przeciwnik powinien również nim być. Bohater walczy z antybohaterem. Podwójna rola grana przez najlepszego specjalistę od wschodnich sztuk walk na świecie, tylko zwiększa atrakcyjność scen akcji". Todd Garner, szef produkcji i producent wykonawczy z Revolution, obiecał, że załatwi Jeta Li. "Jet robił Pocałunek Smoka w Paryżu - mówi Morgan. "Todd wyjechał w czwartek. W poniedziałek zadzwonił, żeby powiedzieć, że Jet jest do wzięcia, co było wspaniałe, bo Jim i ja nigdy nie przypuszczaliśmy, że będziemy mogli pracować z międzynarodową gwiazdą takiej wielkości i o tak wielkim talencie"
Jet Li, przez wielu uważany za największego specjalistę od wschodnich sztuk walk, był zachwycony opowiedzianą mu historią i możliwością zagrania tak różnych charakterów w jednym filmie. "Wierzę, że może istnieć więcej niż jeden wszechświat" -mówi Li. "Podoba mi się wiarygodność idei. To było także wyzwanie zagrać trzech różnych ludzi w filmie- ten sam człowiek w innych wszechświatach.Każdy człowiek ma inną energię." "Jet chce by każdy jego film był wyjątkowy" - mówi producent Steven Chasman. "Jeśli jest to tylko film akcji, z którego widz nie może wyciągnąć żadnych wniosków, nie jest nim zainteresowany". Ten film jest o poszukiwaniu mocy, a wiele sytuacji przypomina te z naszego codziennego życia. Jednocześnie opowiada o równowadze między dobrem, a złem". "Dobry Gabe i zły Yulaw nie są prawdziwymi wrogami"- kontynuuje Chasman. "Gabe po prostu nie chce zaakceptować tego, co mu się przytrafia, a Yulaw wierzy, że w jakiś sposób robi porządek we wszechświatach". "Gabe jest zrównoważonym człowiekiem, ma żonę, pracę, a nawet psa, którego kocha- mówi Li. "Nie może zrozumieć co się z nim dzieje, kiedy energia z jego zabitych kopii z innych wszechświatów wkracza w jego ciało. Nie chce być supermanem. Zły Yulaw nie może przestać i kontynuuje swoje szaleństwo. Gdy zabija, jego moc rośnie. Musisz lubić obie postacie, żeby je zagrać, nawet tę złą". "W swój arogancki sposób Yulaw wierzy, że jest najlepszym zbiornikiem życiowych energii innych"- mówi Wong. "Po prostu zbiera, co jest prawnie jego, jego własną siłę życia".
Morgan stawiał sobie to samo pytanie przez cały czas kręcenia filmu. "Czy Gabe i Yulaw, to ta sama osoba?". "Jeśli dobrze wykonaliśmy swoją robotę, widzowie nie zobaczą tylko filmu ze wspaniałą akcją, ale będą także zadawali sobie pytanie "Kim jest drugi ja w innym wszechświecie? To samo pytanie zostaje postawione przed Gabem, tylko nie ma on czasu, by zastanawiać się nad odpowiedzią". Nie może być nocy bez dnia albo dobra bez zła- kontynuuje." Musimy zaakceptować ciemniejszą stronę samego siebie. Ona po prostu jest. Yulaw nie akceptuje tego i chce stać się Bogiem. To Jet wniósł ten pogląd na życie do projektu". Li praktykujący buddysta, zawsze stara się dzielić swój czas i filozofię z innymi na planie. Zawsze stwarza atmosferę spokoju, a także dzieli się z innymi doświadczeniem. "Poprzez swoje filmy chcę rozmawiać z widzami"- mówi aktor. "Zycie to równowaga. To próba zrozumienia innych ludzi. To także skupienie się na codzienności i nie martwienie się o przyszłość". Dla twórców filmu ważne było, by otoczyć swą gwiazdę - Li grającego trzy różne role, równie dynamicznymi aktorami, którzy podołaliby wyzwaniu zagrania więcej niż jednej osoby.
"Skoro Jet został zaangażowany, chcieliśmy dodać przeciwny typ w stosunku do jego spokojnej postawy "- mówi Wong." On jest zrównoważony i opanowany, więc chcieliśmy stworzyć postacie, które byłyby jego przeciwieństwem. Potrzebowaliśmy, aby inni agenci byli agresywni ". Jednym z takich agentów jest były partner Yulawa, Harry Roedecker. Grany przez Delroya Lindo, Harry ma za zadanie znaleźć i powstrzymać swojego byłego przyjaciela. "Roedecker nie może dopuścić by Yulaw ostatecznie stał się jedynym i doprowadził wszechświat do zniszczenia"- mówi Lindo. "Można powiedzieć, że jest to opowieść o walce dobra ze złem"- kontynuuje. "Interpretuje tę opowieść jako przypowieść o faszyzmie, ponieważ jeden człowiek dąży do tego by być wszechpotężnym. Moja praca polega na tym, by go powstrzymać".
Lindo i Li pracowali krótko razem przy filmie akcji Romeo musi umrzeć. "Musiałem poznać Jeta lepiej przy tej produkcji"- mówi Lindo " Pracowałem też na innym planie w czasie robienia Romeo musi umrzeć, więc przyjechałem tylko na kilka tygodni. Tym razem więcej czasu spędziliśmy razem. To było zabawne". "Dla Jeta fakt, że pracował wcześniej z Delroy'em był dużą wygodą"- mówi Chasman - "Delroy jest jednym z najwspanialszych aktorów jakich widziałem i on naprawdę szanuje Jeta. Jesteś dobry w takim samym stopniu, jak ludzie, z którymi pracujesz, a między nimi powstała pewnego rodzaju więź". W pościgu, do Roedeckera przyłącza się inny agent Ethan Funsch, grany przez Jasona Stathama. "Moja postać jest przydzielona do tego pościgu, gdyż Yulaw jest kimś więcej niż tylko zwykłym złym kolesiem"- mówi Statham. "Roedecker jest bardziej policjantem, ja bardziej żołnierzem z wszechświata, zamieszkałego przez bezlitosnych kryminalistów. Grana przeze mnie postać - Funsch jest przyzwyczajony do tego typu konfrontacji. Oprócz Jeta Li , Chasman reprezentuje także Stathama. "Jason jest jak młody brytyjski Bruce Willis. Jest niewiarygodnie przystojny i dobrze prezentuje się na ekranie". "Zrobił kawał dobrej roboty. Jest energiczny i nieustraszony"- mówi Wong. Morgan ma swój własny, niezwykły pogląd na każdego członka załogi-" Z powodu różnic kulturowych, musieliśmy czasem wyjaśniać Jetowi z czego się śmiejemy. Delroy z kolei, zawsze chce wiedzieć, dlaczego jego postać ma coś robić, mówić, a nawet dlaczego ma stać w danym miejscu. Jason za to zawsze jest chętny, aby spróbować czegoś nowego. W ten sposób, mamy międzynarodową gwiazdę- Jeta Li, doskonałego profesjonalistę Delroy'a Lindo i świeżego Jasona, z wrodzonym talentem i wysoką kulturą pracy. To było interesujące popatrzeć jak pracują"- mówi Morgan.
W obsadzie mamy również Carlę Gugino, która gra oddaną żonę Gabe'a, T.K, oraz dziewczynę Yulawa, Massie Walsh. "Carla dołączyła do nas w ostatniej chwili" -wyjaśnia Morgan. "Mieliśmy szczęście, że zagrała w tym filmie. Jej rola nie jest może duża, ale bardzo ważna. Jeśli jej nie lubisz, nie wierzysz w jej postać, a wtedy cała opowieść traci sens". "Carla jest jedną z tych aktorów, którzy będą próbowali wszystkiego" -mówi Wong. "Kiedy przychodziła na plan jako inne osoby, nawet załoga jej nie rozpoznawała. Jest jedną z najseksowniejszych kobiet, jakie widziałem, a jednocześnie była cudowną i mocno stąpającą po ziemi żoną i kobietą. Można zobaczyć jej różne wcielenia. To hołd dla jej talentu". "T.K jest bardzo pragmatyczną kobietą, która bardzo mocno kocha Gabe'a"- mówi Gugino. "Od momentu kiedy ją poznajemy, jest w kryzysie, ponieważ jej mąż-policjant przechodzi bardzo ciężki okres. Czujemy ich miłość i przywiązanie do siebie. Ona jest bardzo prawdziwą kobietą w każdym znaczeniu. Z kolei Massie jest kwintesencją femme fatale, czarownicą, która bardzo mało mówi, ale na swój sposób jest bardzo skuteczna. "Jedną z pierwszych rzeczy jaką Jet mi przekazał było wielkie znaczenie stosunków między granymi przez nas bohaterami"- mówi Carla. " Dla Jeta związek Gabe'a i T.K był sercem tej opowieści. Podoba mi się także pogląd, że dusza jest czymś więcej niż nasz fizyczny wygląd oraz że może być więcej niż jedno życie".
Do kierownika produkcji należało stworzenie wyglądu równoległych wszechświatów. Starał się pokazać różnice pomiędzy nimi. "Fakt, że Jim Wong jest także scenarzystą ułatwiało sprawę, ponieważ mógł przekazać dokładnie to, co chciał. Ja tylko robiłem obrazy z tego, co on i Glen napisali". "Najbardziej interesującym wyzwaniem było stworzenie, jak my to nazywamy, wszechświata A i C" -mówi Snyder. "Miały wyglądać dokładnie tak samo, z wyjątkiem kilku małych różnic. Widzowie zobaczą to, co wygląda na te same sceny, dwa razy. To tak naprawdę dwie różne sceny, w dwóch różnych położeniach. Zmienialiśmy pojazdy, reklamy, paletę kolorów i materiały. To bardzo mądry scenariusz, który jednocześnie pozwala na dobrą zabawę". "Zawsze starasz się zrobić coś, czego nikt inny wcześniej nie zrobił "- kontynuuje Snyder. "Staraliśmy się wprowadzić różnorodność do poszczególnych wszechświatów i nie porównywać naszej pracy do innych filmów. Międzywszechświatowa Agencja z przyszłości jest bardzo spartańska i utylitarna. Nie ma żadnej rysy na podłodze, żadnego kurzu, jest idealnie czysta. Współczesność jest jednak brudna. Dom Gabe'a i T.K jest pięknie położony, ale jest zniszczony przez swój wiek. Przygotowania do produkcji zawierały także planowanie scen walk. Ich choreografią zajmował się światowej sławy reżyser scen walk Cory Yuen (w Chinach znany także jako Yuen Kwei).Yuen i jego załoga byli we Francji nadzorując Pocałunek Smoka, do Stanów przylecieli na trzy tygodnie przed rozpoczęciem zdjęć. Asystent Yuena, Jonathan Ke Quan i asystent koordynatora walk David Lai byli tłumaczami pomiędzy aktorami mówiącymi po angielsku, a chińską załogą.
"Ten film jest trochę inny od pozostałych filmów walki" -mówi Yuen. "Chcieliśmy sprowadzić konieczność używania "techniki lin" do minimum. Wykorzystaliśmy również umiejętności Jeta, ponieważ jest w tym naprawdę dobry. Widzowie chcą zobaczyć sposób w jaki on walczy. Jednak, gdy reżyser prosi o spektakularne ruchy, ponieważ bohaterowie są w szczególnym wszechświecie, albo musimy zwiększyć moc, siłę i szybkość danej postaci, ruchy muszą być wyolbrzymione. Jest to dla zwykłego człowieka niemożliwe, dlatego wprowadziliśmy "technikę lin", żeby wzbogacić te elementy akcji, lub żeby stało się to wogóle możliwe. Głównie jednak polegaliśmy na umiejętnościach Jeta. On jest jednym z najlepszych specjalistów od wschodnich sztuk walki na świecie". Jet Li i Yuen zdecydowali się użyć dwóch zupełnie różnych stylów walki, by rozróżnić dwóch bohaterów, których grał Li. Wybrali Ba Qua, bardziej okrężne ruchy dla dobrego Gabe'a, a Shin Yi, bezpośrednie ciosy dla złego Yulawa. "Chcieliśmy, żeby widzowie wyraźnie rozróżniali sposób walki "dobrego" i "czarnego charakteru"- mówi Yuen. "W Ba Qua wojownik robi bardziej okrężne ruchy, co bardziej pasuje do Gabe'a. On jest zwyczajnym facetem, który próbuje utrzymać spokój przez całą historie. W Shi Yi, Yulaw jest maksymalnie zmotywowany, żeby osiągnąć swój cel, żeby stać się TYLKO JEDNYM. Zrobi wszystko, by to osiągnąć. Jest typem człowieka, który walczy w prosty sposób, żeby otrzymać co chce, bez względu na okoliczności. Nigdy się nie cofa. Walczy w prosty sposób, ponieważ wierzy, że jest to najprostsza i najszybsza droga, by osiągnąć to, co chce. Niezwykle interesujące jest zobaczyć, jak te dwa przeciwne style się ze sobą ścierają".
Do scen, w których Jet Li walczy sam ze sobą, potrzebowano doświadczonych kaskaderów o dużych umiejętnościach we wschodnich sztukach walk. Kimś takim są: Yong Guo Jian, Lin Feng i Sam Huang Ka. Li najpierw walczył jako Gabe, potem przebierał się i był Yulawem. Ostateczna bitwa pomiędzy dobrem a złem zajęła twórcom cztery tygodnie. Yuen i Li pracowali ze sobą wcześniej wiele razy. Yuen był zarówno koordynatorem scen walk, jak i reżyserem filmów Li. Ich umiejętności i doświadczenie dają efekt w postaci idealnej współpracy. "Jet jest bardzo dobry w filmach każdego rodzaju akcji" -mówi Yuen. "Kiedy omawiamy, co będziemy robić, Jet zawsze oferuje swoje pomysły. Zawsze stara się stworzyć sytuację, której widzowie wcześniej nie widzieli. I jeśli wymyśli coś nowego, natychmiast to robi. Jest bardzo szybki". Yuen i jego zespół byli odpowiedzialni nie tylko za wygląd scen walki, ale także byli instruktorami dla Delroy'a Lindo i Jasona Stathama, którzy przeszli intensywny trening. "Kiedy zaczęliśmy trenować Delroy'a, Cory martwił się, że może być za mało elastyczny, ponieważ jest dużym facetem"- mówi Jonathan Ke Quan. "Myśleliśmy, że kopnięcia mogą być za mocne, ale już pierwszego dnia okazało się, że wszystko będzie dobrze. Po tygodniu zdaliśmy sobie sprawę jak on jest dobry i jakie ma niesamowite możliwości. Praca z nim była przyjemnością"
"Delroy bardzo poważnie podchodzi do wszystkiego, co robi"- mówi Li. "Mieliśmy walkę pomiędzy graną przez niego postacią, a Yulawem. Mógł to zrobić kaskader, ale Delroy nie chciał. Samemu chciał walczyć, a była to naprawdę trudna scena dla kogoś, kto dopiero zaczyna trening. On jest wspaniałym aktorem". Jason miał w sobie tyle samo entuzjazmu, co Delroy"- dodaje Wong. "Zawsze chciał wszystko robić samemu i musieliśmy mu tłumaczyć, że chcemy użyć kaskaderów, żeby mu się nic nie stało. Był gotów zrobić wszystko. Musieliśmy mieć go ciągle na oku"- śmieje się reżyser. Quan dodaje -"Na początku myśleliśmy, że Jason chce tylko uderzać, ale on stwierdził, że chce się nauczyć chińskiego kung fu. Cory nauczył go kopnięć z obrotu i z wyskoku, a on był naprawdę dobry". Kiedy Yuen dostał propozycję, był podniecony perspektywą pracy z chińsko-amerykańskim reżyserem, nawet pomimo faktu, że mówi słabo po angielsku, a Wong słabo po chińsku. "Wspaniale było z nim współpracować, gdyż ma strasznie dużo świetnych pomysłów. Bardzo szybko wszystko chwytał i bardzo jasno mówił, czego chciał. Był bardzo dokładny, co do rytmu i nastroju, który chciał osiągnąć".
Yuen pracował "ręka w rękę" z koordynatorem kaskaderów Garym Hymesem. Hymes i jego sztab nie tylko ustawiali i nadzorowali pracę lin, ale także nadzorowali sceny kaskaderów, z których wiele zawierało walki. "Ten film jest trochę inny od większości" - wyjaśnia Hymes. "Pracowałem bardzo blisko Cory Yuena. Był cudowny w poszukiwaniu innych rozwiązań, wymyślaliśmy różne rzeczy razem. Byłem zdumiony, jak dobrze sobie z tym radził. Miał kilka bardzo kreatywnych pomysłów, co do stylów walki, których nigdy wcześniej nie widziałem. Patrzyliśmy na to, co on wymyślił i zastanawialiśmy się jakby to ulepszyć. Robiliśmy to używając naszej technologii, różnego rodzaju gagów z linami, pneumatycznych urządzeń zapadkowych, propanowych moździerzy itd. Była to mieszanka wschodu i zachodu". Kiedy producent wykonawczy Lata Ryan poprosiła Hymesa, by dołączył do grupy produkującej film, był poruszony." Jest bardzo mało scenariuszy takich jak ten. Gdy czytasz go pierwszy raz jesteś podniecony. Akcja jest zupełnie inna niż w innych filmach. Daje możliwość przekraczania barier". "Oddanie natury tego filmu i zastosowanie "techniki lin" w takim stopniu, wymagało dużo przygotowań"- kontynuuje. "Zawsze kiedy sprawialiśmy, że ludzie latali, używaliśmy dużo pneumatycznych urządzeń i hydrauliki. Próby są esencją najlepszych występów, nie tylko aktorów, ale i kaskaderów. W tym filmie użyliśmy prawdopodobnie najwięcej lin od czasu kiedy robiłem Hook'a, w którym mieliśmy kilku latających ludzi".
W jednej scenie, Yulaw próbuje uciec policjantom ,którzy go gonią. Prowadzi ich do ulicznego korka , a kiedy zaczynają się zbliżać, skacze na wysokość około 30 stóp ponad autostradą Harbor. Hymes i jego załoga robili kilka prób we wczesnym listopadzie, by upewnić się, że kaskaderzy wyglądają wiarygodnie. Użyli pneumatycznych urządzeń zapadkowych i zwalniających, by jeden z kaskaderów Li był w stanie to zrobić.
"Samochody na autostradzie ruszały się"- wyjaśnia Hymes. "Nie zatrzymaliśmy ich. Wszyscy dobrze współpracowali i udało się". Większość głównych zdjęć robiono w Play Vista w Kalifornii. Także w Redondo Beach, gdzie załoga spędziła dziewięć tygodni robiąc nocne zdjęcia, Sybil Brand Institute w parku Monterey i w starych budynkach Los Angeles Center Stages. Inne sceny kręcono w Glendale, Torrance, Valley Village i na przedmieściach Los Angeles. David L.Snyder stworzył także plan w Universe of Hades w studiu Universala, dla karnej kolonii filmowych stygianów. "Wspaniałe w filmach science - fiction jest to, że nie wszystkie reguły muszą być koniecznie przestrzegane"- mówi kierownik zdjęć Robert McLachlan. "Daje to filmowcom wiele wolności filmowania i wyrażania samego siebie" Żeby pokazać różnice pomiędzy równoległymi światami, McLachlan zrobił subtelne różnice w kolorach, podczas gdy Snyder dopasował wzór. "W scenie w więzieniu, która rozpoczyna film, a dzieję się we wszechświecie, który my nazywamy wszechświatem A, albo kolonią karną, użyliśmy lawendy, co dało nam naprawdę intensywny, futurystyczny kolor. Później przenosimy się do wszechświata, który jest bardziej podobny do naszego. Dom Gabe'a jest jedynym miejscem, które jest ciepłe, wygodne i przyjazne. W szczęśliwym wszechświecie, cały świat jest bardzo intensywny, nasycony kolorem i światłem późnego popołudnia"
Gdy moc Yulawa wzrasta, staje się on kimś na wzór supermana. Jest szybszy, silniejszy i filmowcy musieli znaleźć sposób na pokazanie tego na ekranie. "Zdecydowaliśmy się użyć techniki, w której Yulaw wygląda jak plama, kiedy przechodzi do super szybkości"- mówi Wong. "Żeby to zrobić musieliśmy zmienić postrzeganie samego siebie. Kiedy przemieszcza się szybko, my poruszamy się dużo wolniej. Innymi słowy, staraliśmy się zwolnić świat, kiedy on przyspieszał." "Chciałem spróbować znaleźć sposób, by kamera stwarzała efekt jakby Gabe i Yulaw poruszali się niezwykle szybko, niż używać metod zwalniania" -mówi McLachlan. " Pamiętam jakieś próby, które robiłem dawno temu ze stroboskopowymi światłami. Technika ta była użyta w bardzo niewielu przypadkach w reklamach. Ten proces daje nam niewiarygodnie ostry obraz. Odkryłem także, że gdy połączymy światło stroboskopów ze zwykłym światłem, otrzymamy zarówno bardzo ostry, jak i bardzo zamazany obraz. Użyliśmy tego sposobu, kiedy postawiliśmy trzydzieści stroboskopów w linii. Dało to efekt, kiedy Yulaw próbuje wymknąć się policji i biegnie tak szybko, że wyprzedza jadące na ulicy samochody. Jestem bardzo podniecony, że udało nam się to zrobić, ponieważ jest to bardzo trudne, ale wygląda absolutnie pięknie na ekranie". Koordynacja sztuki walk i kaskaderów była najważniejszą rzeczą przy realizacji filmu. Nadzorujący efekty specjalne Eric Durst i producent tych efektów Susan Zwerman odwiedzili szereg firm, zajmujących się tymi rzeczami, takich jak: Digital Film Works, R!OT, Tipped Studios, Kleiser-Walczak i Computer Cafe, zwracając się o pomoc i ekspertyzę.
"Opowiadania wymagają wielu różnych obrazów, a to wymaga wielu różnych technik tworzenia efektów specjalnych"- mówi Durst. "Na przykład musieliśmy pokazać jak różne charaktery podróżują przez wszechświaty, tak samo jak fizyczne zmiany, które postać Jeta przechodziła. W jednym wszechświecie ma moce, które przekraczają zakres zwykłych ludzi. Zmienna prędkość, zmienność czasu wymagają efektów specjalnych. W innym wszechświecie Jet staje do konfrontacji sam ze sobą, co wymaga innej metodologii. Te sceny muszą być wiarygodne, aby miały wpływ na historię". W scenie ostatniej walki, departament efektów specjalnych musiał umieścić twarz Jeta Li na twarzy kaskadera, co sprawia, że wygląda on jak Gabe, bliźniak Yulawa. Zielona maska z twarzy Jeta była używana przez kaskadera, by można było ukształtować proporcje jego twarzy. Ale przed aktorami powstawały nowe wyzwania. "Maska była za duża "-mówi Yuen. "Obcięli dziury pod oczami, ale kaskader nie miał perfekcyjnej widoczności i nie mógł patrzeć w górę lub w dół, tylko prosto przed siebie. Podczas scen walki musisz być w stanie zauważyć skąd nadchodzi kopnięcie, żeby móc je zablokować. Musieliśmy wycinać coraz większe i większe dziury" -śmieje się Yuen. "Ta technika zamieniania twarzy jest oparta na analizie obrazu i przeniesieniu go w trzeci wymiar świata komputerów "- mówi Durst " Na przykład wersja maski 3-D nałożona na aktora, który skacze nad maszyną MRI, jest udoskonalana na komputerze. Komputer może później obliczyć dokładny ruch głową.
"Różnice pomiędzy twarzą Jeta i kaskadera w podbródku i policzkach muszą zostać zlikwidowane"- kontynuuje Durst "Musimy się skupić na dołkach i cieniach pod oczami i sprawić by wszystko grało". "Zrobiliśmy kilka prób efektów wizualnych wcześniej"- mówi Hymes "Byliśmy na planie kręcąc scenę i doskonale wiedziałem, co się wydarzy. Wtedy zobaczyłem to dwa miesiące później, po tym jak wszystkie efekty specjalne zostały zrobione i zastanawiałem się "Czy ja tam wtedy byłem?" To było niesamowite. To nowe oprogramowanie i technologia dała nam niesamowite możliwości które mogliśmy wykorzystać. Myślę, że ten film będzie niezwykły". "Widzowie zobaczą rzeczy, których się nie spodziewają" - mówi Morgan "Każdemu, kto jest gotowy na ekscytujący, szybki, naładowany akcją thriller, będzie się ten film podobał"- mówi Wong "To jak start rakiety, która się nie zatrzymuje. Jest tam dużo zabawy. Z pewnością dobrze się bawiliśmy robiąc ten film".