Reklama

"Tryptyk Rzymski": O TWÓRCACH FILMU

MAREK LUZAR - REŻYSERIA, SCENARIUSZ, OPRACOWANIE PLASTYCZNE

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa, którą ukończył w w 1988 r. dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego. W latach 1996-1998 studiował w pracowni filmu animowanego Jerzego Kuci na ASP w Krakowie.

Zajmuje się malarstwem, grafiką, scenografią, fotografią, filmem i animacją. Jest reżyserem filmów animowanych, współrealizatorem programów telewizyjnych, dokumentalistą i reżyserem teatralnym. Brał udział w 32 wystawach zbiorowych m.in. w Krakowie, Warszawie, Bielsku-Białej, Toruniu. Zorganizował 24 wystawy indywidualne m.in. we Francji, USA, Polsce: w Krakowie, Bielsku-Białej, Żywcu, Warszawie, Bytomiu. W 2003 r. miał indywidualną wystawę rysunku i malarstwa "Anioły i nie tylko..." w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie.

Reklama

Jest dwukrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki, stypendystą Fundacji Jana Pawła II w Rzymie, dwukrotnym stypendystą Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, stypendystą Miasta Wolfsburg i Deutsch-Polnische Gesellschaft w Wolfsburgu, Niemcy.

Jako reżyser pracował w Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej w latach 1988-1994. W latach 1994-1995 był dyrektorem artystycznym studia filmowego Betel.

Od 1991 r. dla TVP zrealizował serię 13 odcinków filmów animowanych pod wspólnym tytułem Szkoła Mędrców (reżyseria, opracowanie plastyczne, animacja) według felietonów Marka Skwarnickiego z Tygodnika Powszechnego. Wraz z Markiem Skwarnickim był jednocześnie współscenarzystą serii. W 1998 r. brał udział w realizacji dla TVP serii 13 Bajek z królestwa Lailonii według książki Leszka Kołakowskiego (odcinek pt. "Czerwona łata" -reżyseria, opracowanie plastyczne). Współpracował z redakcją dziecięcą w TVP przy realizacji programu "Gimnastyka buzi i języka".

Jest autorem filmów dokumentalnych: cykl pt. "Chorwacki tryptyk", "Peregrynacja obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej", "Rzymskie Rekolekcje", "Podbeskidzie w Pielgrzymce Narodowej".

W 1998 zrealizował widowisko teatralne dla dzieci w Bielsku-Białej w Teatrze Banialuka pt. "Cudaczek Wyśmiewaczek" (adaptacja, inscenizacja, reżyseria, scenografia).

W 1999 współpracował z Grzegorzem Królikiewiczem jako scenograf w spektaklu "Anhelli" Juliusza Słowackiego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej i w spektaklu dla Teatru Telewizji.

PAWEŁ ŚMIETANKA - ZDJĘCIA

Absolwent Wydziału Operatorskiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (1998). Od kilku lat współpracuje z Festiwalem Filmowym "Camerimage" w Łodzi, prezentując podczas warsztatów filmowych dla studentów i profesjonalistów nowoczesne techniki obróbki cyfrowej materiałów filmowych. Jako operatora szczególnie interesują go efekty specjalne i sposoby ich obróbki w procesie skanowania i kreatywnej post produkcji.

Operator zdjęć m.in. do Teatru TV "Lekki ból" Harolda Pintera; filmów krótkometrażowych: "Batman", "Waldek Murano", "Koło fortuny"; dokumentów: "Petrus aus Polen" dla TV niemieckiej, "Coś mi zabrano" (film nagrodzony w Zakopanym i na XIV Festiwalu Młodych Twórców w Nowym Jorku). Współautor zdjęć do filmu fabularnego pt. "Zmruż oczy" (film nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Mannheim w 2002 r., wyróżniony m.in..za zdjęcia na X Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia 2003" we Wrześni, nagroda za zdjęcia Gdynia 2003).

FILMOGRAFIA (film fabularny):

2006 - KRÓTKA HISTERIA CZASU Zdjęcia, Producent,

2004 - TRZECI Transfer elektroniczny (Arrilaser 35 mm),

2004 - TERAZ JA Transfer video - film,

2003 - ZMRUŻ OCZY Zdjęcia,

2003 - SHOW Transfer elektroniczny (Transfer materiałów HD na taśmę filmową 35 mm DIGITAL LAB via ARRILASER),

2003 - OPOWIADANIE Opracowanie graficzne (napisy),

2001 - TRYUMF PANA KLEKSA Efekty specjalne (komputerowe; prowadzący projekty),

2001 - STACJA (2001) Opracowanie graficzne,

2001 - CÓRA MARNOTRAWNA Opracowanie graficzne (napisy),

2000 - SEZON NA LESZCZA Opracowanie graficzne (kompozycja naświetlenia napisów początkowych),

2000 - PRYMAS. TRZY LATA Z TYSIĄCA Grafika (komputerowa),

1999 - OPERACJA "KOZA" Efekty specjalne (komputerowe),

1999 - EGZEKUTOR Opracowanie graficzne,

1998 - BILLBOARD Efekty specjalne (transfer efektów komputerowych na negatyw 35 mm).

FILMOGRAFIA (krótki metraż, animacja):

2004 - U NAS NA PEKINIE Koproducent,

2003 - MAGICZNA GWIAZDA Naświetlanie,

1999 - CHEŁMSKA 21 Opracowanie graficzne,

1994 - PIELGRZYM (Wójcik-Rydlewska A., Stecewicz W.T.) Współpraca,

1994 - MIASTO CIENII Współpraca operatorska,

1993 - KINO MA PRAWIE STO LAT Zdjęcia (odc. 9-14),

1990 - TRÓJKĄT ŚMIERCI Asystent operatora

NAGRODY FILMOWE:

2004 - ZMRUŻ OCZY Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa) statuetka "Paralaksy" - nagroda Stowarzyszenia Operatorów Filmu Fabularnego

2004 - ZMRUŻ OCZY Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: zdjęcia; za rok 2003

2004 - ZMRUŻ OCZY Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT) za lata 2003-2004

2003 - ZMRUŻ OCZY Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia") nagroda za zdjęcia

2003 - ZMRUŻ OCZY Łódź (do 1999 Toruń) (Międzynarodowy Festiwal Autorów Obrazu "Camerimage") nagroda specjalna

2003 - ZMRUŻ OCZY Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) nagroda za zdjęcia

KRZYSZTOF KOLBERGER - NARRACJA

Absolwent PWST w Warszawie. Wkrótce po ukończeniu studiów w roku 1972r został zaangażowany do Teatru Narodowego, gdzie zagrał szereg ról romantycznych, m.in. w "Dziadach", "Wacława dziejach" i "Weselu". Na deskach innej sceny stolicy, w Teatrze Ateneum, wystąpił w "Fantazym", "Detektywie", "Oleannie" i "Dzieciach mniejszego Boga". W teatralnym dorobku Krzysztofa Kolbergera na uwagę zasługują ponadto dwie sztuki Agnieszki Osieckiej: "Niech no tylko zakwitną jabłonie" i "Apetyt na czereśnie", a także wieczór poetycki "Cierń proroczy", oparty na wierszach Czesława Miłosza.

Od marca 1999 r. artysta gra ponownie w Teatrze Narodowym w Warszawie. Z jego udziałem powstały tu dwa spektakle: "Wybrałem dziś Zaduszne Święto" Janusza Wiśniewskiego i "Taniec Śmierci" Strindberga.

Na dużym ekranie Kolberger stworzył wybitne kreacje w filmach "Kontrakt" (reż. Krzysztof Zanussi, 1980), "Na straży swej stać będę" (reż. Kazimierz Kutz, 1983), "Kornblumenblau" (reż. Leszek Wosiewicz, 1988), "Ostatni prom" (reż. Waldemar Krzystek, 1989), "Kuchnia polska" (reż. Jacek Bromski, 1991; także serial TV), "Szczęśliwego nowego roku" (reż. Jacek Bromski, 1992), "Ucieczka" (reż. Livia Gyarmathy, 1996; prod. węgierska), "Kroniki domowe" (reż. Leszek Wosiewicz, 1997).

Filmografia aktora zawiera również następujące tytuły: "Hotel klasy lux" (reż. Ryszard Ber), dyptyk: "Dziewczęta z Nowolipek - Rajska jabłoń" (w reż. Barbary Sass), "Dwa księżyce" (reż. Andrzej Barański). Telewidzowie pamiętają Krzysztofa Kolbergera z ról w głośnych spektaklach Teatru Telewizji, takich jak "Lucy Crown", "Romeo i Julia", "Popiół i diament", "Don Carlos", "Kobieta zawiedziona" a także z seriali "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy", "Rzeka kłamstwa", "Modrzejewska" i "Ekstradycja".

Po zakończeniu pracy na planie "Pana Tadeusza" Krzysztof Kolberger wystąpił m.in. w czeskim filmie "Wszyscy moi bliscy", w telewizyjnym serialu Feliksa Falka "Teatr" oraz w spektaklu Teatru Telewizji "Bigda idzie!!!", którego reżyserem był Andrzej Wajda. W warszawskim Teatrze Studio można oglądać go w sztuce "Zachodnie Wybrzeże".

W Operze Poznańskiej artysta wyreżyseruje wkrótce "Krakowiaków i górali" Wojciecha Bogusławskiego, którymi kiedyś debiutował jako reżyser w Operze Wrocławskiej. Później wystawił tę sztukę w Teatrze Narodowym w Warszawie. Jesienią 1999 r. odbyło się jej wznowienie na tej scenie, ponownie w inscenizacji Krzysztofa Kolbergera.

RAFAŁ ROZMUS - MUZYKA

Urodzony w Lublinie kompozytor i aranżer, z wyróżnieniem ukończył Instytut Muzyki Wydziału ArtystycznegoA UMCS w Lublinie, gdzie obecnie jest wykładowcą w Zakładzie Teorii Muzyki Instytutu Muzyki. Podczas studiów kształcił się z zakresu dyrygentury (specjalność) u Zofii Bernatowicz oraz z zakresu kompozycji, aranżacji i instrumentacji u K. Górskiego i A. Nikodemowicza. W 2001 roku, wspólnie z Z. Bernatowicz, powołał do życia zespół wokalno-instrumentalny Presto, specjalizujący się w prawykonaniach i wykonaniach jego utworów.

Początkowo komponował ilustracyjną muzykę elektroniczną. Już wtedy fascynowało go pisanie muzyki filmowej i podjął pierwsze próby tworzenia takiej muzyki. W połowie lat 90 zajął się także komponowaniem jazzu i muzyki rozrywkowej. Komponowaniem muzyki klasycznej zajmuje się od 1998 roku. W 1999 roku ukończył Requiem, w 2000 roku napisał I symfonię pieśni lirycznych, Pasję wg. św. Łukasza oraz Stabat Mater. Z braku możliwości komponowania muzyki do konkretnych filmów, tworzył muzykę programową. W 2001 roku powstał cykl utworów z gatunku muzyki filmowej, zatytułowany Zachody słońca (zainspirowany przypadkowo obejrzanym filmem dokumentalnym o człowieku fotografującym zachody słońca w różnych częściach świata). W tym samym roku ukończył II symfonię oraz napisał kilkanaście utworów na orkiestrę symfoniczną i kameralną.

W 2001 roku wspólnie z prof. Zofią Bernatowicz założył zespół instrumentalny "Presto", wykonujący wyłącznie jego muzykę. "Presto" początkowo składał się z kilku zaprzyjaźnionych instrumentalistów; stopniowo skład zespołu powiększał się, i obecnie jest to już orkiestra kameralna licząca ponad 20 osób. W 2002 roku Rafał Rozmus stworzył Liczbową Metodę Komponowania Muzyki Atonalnej, kontynuował prace nad miniaturami orkiestrowymi; zajmował się też aranżacją utworów na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną (na zamówienie Dimy Chaabacka).

Głównym kierunkiem w jego twórczości jest jednak muzyka filmowa i teatralna. Komponował muzykę do niemych filmów, wykonując ją na żywo (z orkiestrą kameralną) podczas projekcji.

Filmografia:

2007 : "Tryptyk Rzymski" (reż. Marek Luzar)

2006 : "Tajemnice Watykanu" (reż. Paweł Pitera, Krzysztof Talczewski)

2006 : "Variete" (1925) (reż. Ewald Andre Dupont)

2004 : "Dama Pikowa" (1916) (reż. Jakow Protazanow)

2004 : "Buster i milion krów" (1925) (reż. Buster Keaton)

2004 : "The Last Command" (1928) (reż. Josef von Sternberg)

2003 : "Ja , Orfeusz" (reż. Andrzej Bartnikowski)

2003 : "Wicher" (reż. Victor Seastrom)

2003 : "Sherlock junior" (1924) (reż. Buster Keaton)

Wybrane utwory:

Gorzkie Żale (2006); Suita polska (2005); Dwie kózki (2005); B-A-G-D-A-D 2003 (2003)

Constructio III (2003); Sunday evening story (2002); Constructio I-II (2002); Druga symfonia (2001); Pasja wg św. Łukasza (2000)

TOMASZ GOŁĘBIOWSKI - CHOREOGRAFIA

Urodzony w 1950 roku w Łodzi. Tańca uczył się w Warszawie w Państwowej Szkole Baletowej w latach 1960-68. Pracę rozpoczął w Państwowej Operze we Wrocławiu najpierw jako tancerz zespołu, później jako koryfeusz. Od 1970 do 1973 roku pracował w Teatrze Wielkim w Łodzi jako tancerz solista i choreograf. W 1973 roku wygrał "Grand Prix" w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym, a następnie w 1976 roku został kierownikiem baletu, pedagogiem i choreografem Krakowskiego Teatru Muzycznego Opera i Operetka w Krakowie gdzie pracował do 1980 roku. Równocześnie współpracował z teatrami muzycznymi i dramatycznymi całej Polski, realizował wiele spektakli w Telewizji, współpracował z Filmem Polskim.

Od 1980 do 1983 roku wykładał ruch sceniczny i taniec w PWST w Krakowie. W czasie swej działalności artystycznej otrzymał wiele dowodów uznania w postaci nagród, medali i dyplomów.

W 1983 roku wyjechał z kraju i podjął pracę w Accademii Filharmonica w Messynie we Włoszech, gdzie jako docent kierował szkołami tańca klasycznego i nowoczesnego. Jako choreograf kreował spektakle baletowe, teatralne i telewizyjne. Został vice prezydentem asocjacji Włosko-Polskiej w Messynie i organizował pierwsze kooperacje filmowo-telewizyjne w tym regionie. Współpracownik Ośrodka Telewizyjnego "Tele-Time". Został Dyrektorem Generalnym i Artystycznym centrum "Eurodanza 2000" w Messynie. W 1993 roku wraz z reżyserką i choreografką Ewą Markowską-Radziwiłowicz założył w Krakowie Szkołę Baletową Eurodance 2000.

JERZY LESZCZYŃSKI - CHOREOGRAFIA

Założyciel Teatru Wizji i Ruchu, który powstał w Lublinie w 1969, jest scenarzystą, choreografem, reżyserem i aktorem-mimem wszystkich jego spektakli teatru. Obecnie siedzibą Teatru jest Bielsko-Biała.

Jest twórcą i pedagogiem metody teatralnej polegającej na zintegrowaniu pantomimy, baletu, modern dance, innych dziedzin ruchu oraz światła i muzyki. W oparciu o ruch utajony i ruch zwolnionej taśmy stworzył nowy, nieznany dotąd styl, nazwany teatrem wizji i ruchu.

Jego nowatorskie odkrycia w teatrze zwróciły uwagę twórców teatralnych z Nowego Jorku, w wyniku czego w 1985 r. Jerzy Leszczyński, obok jedenastu awangardowych choreografów z całego świata (Argentyny, Chin-Kanton, Czech i Słowacji, Japonii, Korei, Meksyku, Tanzanii, Płd. Afryki, Urugwaju, Wenezueli), został zaproszony do Międzynarodowego Projektu Choreograficznego (ICP) przy American Dance Festival w Nowym Jorku (1697 Broadway Room 1201 New York, Ny 10019).

Dokonania Jerzego Leszczyńskiego w Stanach Zjednoczonych przyniosły w 1987r. zaproszenie Rządu Węgier do stworzenia teatru na Węgrzech, którego dyrektorem artystycznym był przez 5 lat. Jerzy Leszczyński zrealizował 28 pełnowymiarowych spektakli (w tym dwa na Węgrzech, i w USA), 5 filmów fabularnych (scenariusz, choreografia, drugi reżyser), 22 widowiska telewizyjne (scenariusz, choreografia, reżyseria i współpraca reżyserska).

Teatr Wizji i Ruchu Jerzego Leszczyńskiego wielokrotnie prezentował swoje osiągnięcia w kraju i za granicą (Anglia, Francja, Belgia, Holandia, Dania, Luksemburg, Norwegia, Włochy, Niemcy, Austria, Czechy, Rumunia, Węgry, Indie, Stany Zjednoczone).

AGNIESZKA GLIŃSKA - Art Color Ballet - CHARAKATERYZACJA I BODYPAINTING

Ma na koncie 6 lat tańca w Balecie Form Nowoczesnych oraz 8 lat pracy jako choreograf. Jest wykładowcą techniki malowania ciała w Szkole Kosmetycznej, instruktorem tańca w Śródmiejskim Ośrodku Kultury, a także tancerką w założonym przez siebie Art Color Ballet. Wieloletnie doświadczenie w tańcu połączone z wyobraźnią plastyczną pozwoliło jej stworzyć niezwykły zespół łączący trzy elementy kolor, dźwięk i ruch. Współpracują z nim utalentowani tancerze, plastycy i wizażyści.

Taniec w Art Color Ballet to nowe podejście do stylu: choreografia bogata w różnorodne elementy od baletu klasycznego, modern jazz aż po elementy etniczne. Całość choreografii dostosowana jest do jak najlepszej prezentacji makijażu ciała, a zastosowanie specjalnych świateł typu "głowy", "skanery" pozwala na niezwykły odbiór widowiska.

Art Color Ballet jako jedyny zespół taneczny w Polsce wykonuje sztukę makijażu ciała zdobywając na Międzynarodowych Festiwalach liczne nagrody. Wykonuje również sesje makijażu ciała w trakcie których prezentowane są techniki malowania. Zespół ma w swoim repertuarze choreografię do muzyki klasycznej, filmowej, a także stylizacje do utworów kabaretowych takich jak: Moulin Rouge, Kankan, Chicago i inne W swojej nowo otwartej siedzibie przy Rynku Głównym w Krakowie zespół organizuje warsztaty taneczne: modern, neoklasyka, afro-dance.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Tryptyk Rzymski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy