"Torque: Jazda na krawędzi": MASZYNY
Od czasów Swobodnego jeźdźca, Billy’ego i Kapitana Ameryki, żaden film nie odtworzył emocji, jakie towarzyszą jeździe motorem po prostej drodze, gdy wiatr rozwiewa włosy motocyklisty. W filmie Torque - jazda na krawędzi dokonano połączenia człowieka i jego maszyny, spojono ich wysokooktanowym paliwem i pokazano wspólnie w filmie akcji, którego bohaterami są na równi ludzie, jak i jedne z najpiękniejszych i najlepszych współczesnych motocykli.
Przez większość filmu Ford prowadzi motocykl Aprilia Mille RSV. Włoska maszyna, znana głównie z wyścigów może osiągnąć prędkość 290 kilometrów na godzinę, ma też potężne przyspieszenie. Sercem motoru jest chłodzony cieczą silnik V-Twin. Mille RSV to jeden z najdroższych i najlepszych supermotocykli, jego cena wynosi około 25000 dolarów.
Shane dosiada błękitnego Triumpha TT 600. Ten motor napędzany jest chłodzonym cieczą czterocylindrowym silnikiem DOHC, o pojemności 599 centymetrów sześciennych. Wielopunktowy elektroniczny wtrysk paliwa pomaga w osiągnięciu mocy 110 koni mechanicznych.
Obaj przyjaciele Forda prowadzą Hondy: Dalton kieruje RC 51, wyposażonym w chłodzony cieczą silnik V-twin o pojemności 999 centymetrów sześciennych. Motor wyposażony jest w sześciobiegową skrzynię biegów i programowalny wtrysk paliwa (PGM-F1). Val prowadzi Hondę CBR 954 – niemal równie potężną jak RC 51. CBR wyposażona jest w chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik o pojemności 954 centymetrów sześciennych i programowalny wtrysk paliwa (PGM-F1) z automatycznym układem wzbogacania.
Kolejnym Triumphem, jaki pojawia się w filmie, jest Daytona 955i, kierowany przez przywódcę gangu motocyklistów Trey’a. 955i napędzany jest chłodzonym powietrzem trzycylindrowym silnikiem DOHC, wyposażonym w elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa. Maszyna ta ma maksymalną moc 147 koni mechanicznych.
Przywódca innego gangu, Henry, jest właścicielem motocykla Yamaha Roadstar Warrior. Jego motor został nieco zmieniony, dodano mu wysoką kierownicę, dodatkowe chromowanie i ozdobiono namalowanymi płomieniami na zbiorniku paliwa. Motor ten jest napędzany chłodzonym powietrzem silnikiem V twin o pojemności 1670 centymetrów sześciennych.
W trakcie ostatniego, finałowego pościgu na ekranie pojawia się niezwykle szybki, bardzo drogi i bardzo rzadki motor Y2K. Skonstruowano go w firmie Marine Turbine Technologies w Luizjanie, wyprodukowano jedynie dziesięć egzemplarzy tego pojazdu. Cztery znajdują się w Stanach (właścicielem jednego z nich jest miłośnik motocykli Jay Leno). Trwają obecnie prace nad wybudowaniem jedenastej maszyny tego typu.
Ekipie udało się uzyskać pozwolenie na wykorzystanie tego motocykla, o którym mówi się, że jest najszybszy na świecie – i nie bez racji. W wykonanej z włókien węglowych karoserii tkwi turboodrzutowy silnik Rolls Royce Allison 25O-C18, skonstruowany jako napęd dla śmigłowca. Ma moc ponad 300 koni mechanicznych, dzięki niemu Y2K przyspiesza od 0 do 365 kilometrów na godzinę w zaledwie 15 sekund. (Teoretyczna prędkość maksymalna tej maszyny wynosi 400 kmh).
W trakcie realizacji filmu wykorzystano łącznie ponad 70 motorów. Oprócz wspomnianych Triumphów, Hond i Yamah, w filmie Torque – Jazda na krawędzi można także zobaczyć cztery maszyny zbudowane od podstaw przez znanego kolekcjonera Jesse Jamesa, którego firma West Coast Choppers cieszy się coraz większą sławą. Każdy wybudowany przez niego motocykl wykonywany jest z niezwykłą starannością i pieczołowitością, jego budowa trwa półtora roku, a cena tych cacek waha się od 60000 do 150000 USD. Klientami Jesse Jamesa są, między innymi, Shaquille O’Neal, Keanu Reeves i Kid Rock.
James nie tylko dostarczył motocykle, występuje także w filmie. Spostrzegawczy widzowie zauważą go w roli klienta, który przerwie spotkanie Forda i Shane.
Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem motorów wyścigowych, chopperów, czy też najbardziej cenisz sobie unikatowe motory budowane za zamówienie, w Torque – jazda na krawędzi zobaczysz najlepsze maszyny tych rodzajów. Pierwszy wysokobudżetowy film o motocyklach od czasów Swobodnego jeźdźca z 1969 roku ma szansę stać się czymś, na co od dawna czekali wszyscy motocykliści – filmem, który porwie ich serca.