Reklama

"Tłumaczka": TWÓRCY

Sydney Pollack (reżyser, producent wykonawczy)

19 filmów wyreżyserowanych przez niego zostało uhonorowanych 46-cioma nagrodami Akademii®, w tym trzema dla Pollacka za reżyserię i dwoma w kategorii Najlepszy Film. Jego film Pożegnanie z Afryką (Out of Africa) zdobył siedem Oskarów® (w tym dla Najlepszego Filmu i za reżyserię).

Filmy w reżyserii Pollacka to Random Hearts, Sabrina, Firma (The Firm), Pożegnanie z Afryką (Out of Africa), Tootsie, Absence of Malice, The Electric Horseman, Trzy dni kondora (Three Days of the Condor), Tacy byliśmy (The Way We Were), Jeremiah Johnson oraz Czyż nie dobija się koni? (They Shoot Horses, Don’t They?).

Reklama

Pollack zdobył nagrodę nowojorskich krytyków za film Tootsie oraz nagrodę Davida di Donatello za Trzy dni kondora (Three Days of the Condor). Jest także dwukrotnym zdobywcą Złotego Globu oraz nagród na festiwalach w Brukseli, Belgradzie, San Sebastian, Moskwie.

Amerykański Instytut Filmowy uznał Tootsie za drugą najlepszą komedię wszechczasów, a filmy Tacy byliśmy (The Way We Were) i Pożegnanie z Afryką (Out of Africa) znajdują się na liście 100 najlepszych filmów romantycznych.

Jako aktor, Pollack pojawił się w filmie Woody Allena Mężowie i żony (Husbands and Wives), w Graczu (The Player) Roberta Altmana, Ze śmiercią jej do twarzy (Death Becomes Her) Roberta Zemeckisa, A Civil Action, Oczy szeroko zamknięte (Eyes Wide Shut) Stanleya Kubricka, Changing Lanes Rogera Michella. W telewizji można go było oglądać w Mad About You i Will & Grace.

W 1985 roku, Pollack założył firmę Mirage Productions. Pod jej szyldem wyprodukował takie filmy jak Uznany za niewinnego (Presumed Innocent), Wspaniali bracia Baker (The Fabulous Baker Boys), White Palace, Major League, Dead Again, Searching for Bobby Fisher, Rozważna i romantyczna (Sense and Sensibility), Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley) oraz Wzgórze nadziei (Cold Mountain). W 2000 roku, jego partnerem produkcyjnym został Anthony Minghella.

Charles Randolph (scenariusz)

Zadebiutował jako scenarzysta filmem w reżyserii Alana Parkera The Life of David Gale, z Kevinem Spacey, Kate Winslet i Laurą Linney w rolach głównych. Wcześniej, Randolph przez 8 lat wykładał filozofię na uniwersytecie w Wiedniu.

Scott Frank (scenariusz)

Dorastał w Los Gatos w Kalifornii. W 1982 roku ukończył studia na Wydziale Filmowym University of California w Santa Barbara. Jest autorem takich scenariuszy jak Co z oczu, to z serca (Out of Sight) – nominacja do nagrody Akademii® za Najlepszy Scenariusz Adaptowany, Raport mniejszości (Minority Report) – nagroda Saturn, Dorwać małego (Get Shorty) – nominacja do nagroda WGA, Dead Again oraz Little Man Tate.

Steven Zaillian (scenariusz)

Otrzymał nagrodę Akademii® za scenariusz do filmu Stevena Spielberga Lista Schindlera (Schindler’s List). Jego dorobek obejmuje scenariusze do takich filmów jak Sokół i koka (The Falcon and the Snowman) Johna Schlesingera, Przebudzenia (Awakenings) Penny Marshall – pierwsza nominacja do Oskara®, Searching for Bobby Fischer, Jack the Bear Marshalla Hershkovitza, Stan zagrożenia (Clear and Present Danger) Philipa Noyce, A Civil Action, Gangi Nowego Jorku (Gangs of New York) Martina Scorsese – trzecia nominacja do nagrody Akademii®.

Zaillian napisał ostatnio scenariusze do dwóch filmów Ridleya Scotta, Hannibal i Helikopter w ogniu (Black Hawk Down). Wkrótce zajmie się reżyserią filmu All the King’s Men na podstawie własnego scenariusza z Seanem Pennem w roli głównej.

Working Title

Prowadzona od 1992 roku przez Tima Bevana (producent) i Erica Fellnera (producent) firma (założona w 1983 roku) stała się czołową europejską firmą produkcyjną. Pod jej szyldem wyprodukowanych zostało ponad 70 filmów, które zgromadziły na całym świecie trzy miliardy dolarów wpływów, zostały uhonorowane 4 nagrodami Akademii®, 20 nagrodami Brytyjskiej Akademii Filmowej i licznymi nagrodami festiwali filmowych w Cannes i Berlinie.

Firma Working Title Films wyprodukowała cieszące się olbrzymią popularnością komedie romantyczne, takie jak Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral), Notting Hill, Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary), W pogoni za rozumem (Bridget Jones: The Edge of Reason) i To właśnie miłość (Love Actually) z Hugh Grantem w roli głównej.

Firma od dawna współpracuje także z braćmi Coen – nagrodzone Oskarem® Fargo; The Hudsucker Proxy; The Big Lebowski; Bracie, gdzie jesteś? (O Brother, Where Art Thou?); oraz Człowiek, którego nie było (The Man Who Wasn’t There).

Inne filmy wyprodukowane przez Working Title to m.in. Przeboje i podboje (High Fidelity) Stephena Frearsa, Był sobie chłopiec (About a Boy) Chrisa Weitza i Paula Weitza, Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin) Johna Maddena z Nicolasem Cage i Penelope Cruz; Przed egzekucją (Dead Man Walking) Tima Robbinsa z Susan Sarandon i Seanem Pennem; Pożyczalscy (The Borrowers) w reżyserii Petera Hewitta, Elizabeth, Bean, 40 dni, 40 nocy (40 Days & 40 Nights), The Guru, Johnny English, Ned Kelly, The Shape of Things, Thunderbirds oraz Wimbledon.

W 1999 roku została założona firma WT², której celem było produkowanie niskobudżetowych projektów filmowych Working Title. Pierwszym filmem WT² był przebój Billy Elliot w reżyserii Stephena Daldry. Pozostałe filmy WT² to Ali G Indahouse Marka Myloda z Sachą Baronem Cohenem, Long Time Dead, My Little Eye, The Calcium Kid z Orlando Bloomem, Wysyp żywych trupów (Shaun of the Dead) Edgara Wrighta z Simonem Peggiem, Inside I’m Dancing w reżyserii Damiena O’Donnella, Mikybo & Me Terry Loane’a z Julie Walters, Ciaranem Hindsem, Adrianem Dunbarem, Giną McKee i Susan Lynch.

Kevin Misher (producent)

Rudy z Seanem Astinem, Donnie Brasco w reżyserii Mike’a Newella z Johnny’m Deppem w roli głównej, Szybcy i wściekli (The Fast and The Furious) z Paulem Walkerem i Vinem Dieselem, Poznaj mojego tatę (Meet the Parents) w reżyserii Jaya Roacha, Co z oczu, to z serca (Out of Sight), Kolekcjoner kosci (The Bone Collector), U-571, Mumia (The Mummy), Powrót mumii (The Mummy Returns), Patch Adams, Hannibal, Erin Brockovich – film został nominowany do pięciu nagród Akademii®, Król Skorpion (The Scorpion King).

Anthony Minghella (producent wykonawczy)

Jaego film Angielski pacjent (The English Patient) zdobył w 1996 roku dziewięć nagród Akademii®, w tym dla Najlepszego Filmu i Najlepszego Reżysera. W filmie opartym na powieści Michaela Ondaatje wystąpili - Ralph Fiennes, Juliette Binoche, Kristin Scott Thomas i Willem Dafoe. Angielski pacjent (The English Patient) zdobył także dwa Złote Globy i sześć nagród BAFTA.

Minghella wyreżyserował ostatnio i napisał scenariusz do filmu Wzgórze nadziei (Cold Mountain) z Nicole Kidman, Jude’em Law i Renée Zellweger – film został nominowany do siedmiu Oskarów®. W 1999 roku, Minghella otrzymał nagrodę dla Najlepszego Reżysera przyznawaną przez National Board of Review za film Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley). Scenariusz został oparty na klasycznej powieści Patricii Highsmith, a wystąpili w nim Matt Damon, Gwyneth Paltrow i Jude Law.

Pierwszym filmem reżysera była produkcja Truly, Madly, Deeply, z Juliet Stevenson i Alanem Rickmanem (BAFTA), a kolejnym - Mr. Wonderful z Mattem Dillonem, Mary Louise Parker i Williamem Hurtem.

Anthony Minghella urodził się w 1954 roku na Isle of Wight. Jego rodzice są Włochami. Do roku 1981, reżyser wykładał dramat na University of Hull. Napisał także kilka sztuk scenicznych - Child’s Play, Whale Music, A Little Like Drowning, Two Planks and a Passion, Made in Bangkok oraz Love Bites. Jego telewizyjna trylogia zatytułowana What If It’s Raining? została świetnie przyjęta w całej Europie. Stworzył też popularny serial telewizyjny Inspector Morse, i napisał scenariusze do dziewięciu filmów telewizyjnych z serii The Storyteller dla Jima Hensona i NBC – nagroda Emmy i BAFTA.

W 2000 roku, Minghella współpracuje z Sydney’em Pollackiem w firmie Mirage Enterprises. Jako producent wykonawczy wziął udział w realizacji takich filmów jak Niebo (Heaven), Iris i The Quiet American. Od grudnia 2002 roku, Anthony Minghella jest szefem Brytyjskiego Instytutu Filmowego.

Darius Khondji, A.S.C., A.F.C. (zdjęcia)

Nominowany do Oskara operator ukończył Szkołę Filmową New York University oraz zajęcia na ICP (Międzynarodowe Centrum Fotografii). Kiedy zrealizował swój pierwszy film jako autor zdjęć, przez cały czas kontynuował pracę w reklamie robiąc zdjęcia dla takich reżyserów jak David Fincher, Jean-Baptiste Mondino, Chris Cunningham, Lars von Trier czy William Klein.

Khondji został nominowany do nagrody Akademii® oraz nagrody BAFTA w 1997 roku za zdjęcia do filmu Evita w reżyserii Alana Parkera.

Inne filmy w jego dorobku to Anything Else Woody Allena, Azyl (The Panic Room) i Siedem (Seven) Davida Finchera, Niebiańska plaża (The Beach) Danny’ego Boyle; Dziewiąte wrota (The Ninth Gate) Romana Polańskiego, In Dreams Neila Jordana; Alien: Resurrection Jean-Pierre Jeuneta; Stealing Beauty Bernardo Bertolucciego; Miasto zaginionych dzieci (The City of Lost Children) i Delicatessen Marca Caro i Jean-Pierre Jeuneta (oba filmy zostały nominowane do Cezara za Najlepsze Zdjęcia). Ostatnio można było oglądać zdjęcia autorstwa Khondji w filmie Working Title Wimbledon, z Paulem Bettany i Kirsten Dunst w rolach głównych. Film wyreżyserował Richard Loncraine.

Jon Hutman (scenografia)

Przygotował ostatnio scenografię do komedii Nancy Meyers Lepiej późno, niż później (Something’s Gotta Give) z Diane Keaton i Jackiem Nicholsonem w rolach głównych. Pozostałe filmy w jego dorobku to Dreamcatcher Lawrence Kasdana, Czego pragną kobiety (What Women Want) Nancy Meyers, Coyote Ugly Davida McNally, Mumford, trzy filmy w reżyserii Roberta Redforda: Zaklinacz koni (The Horse Whisperer), Quiz Show i A River Runs Through It, a także Lolita Adriana Lyne, Francuski pocałunek (French Kiss), Nell Michaela Apteda, Flesh and Bone Stephena Klovesa, Little Man Tate Jodie Foster, Trespass Waltera Hilla, Meet the Applegates Michaela Lehmanna, Taking Care of Business Arthura Hillera, Ruthless People, Kocham cię na zabój (I Love You to Death) oraz Boxing Helena.

Jon Hutman wyprodukował serię telewizyjną Gideon’s Crossing, a także wyreżyserował kilka jej odcinków. Wyreżyserował także jeden z odcinków telewizyjnego Prezydenckiego pokera (The West Wing).

William Steinkamp, A.C.E. (montaż)

Otrzymał nominacje do nagrody Akademii® za montaż dwóch filmów Sydneya Pollacka - Tootsie i Pożegnanie z Afryką (Out of Africa) oraz za film Wspaniali bracia Baker (The Fabulous Baker Boys).

Steinkamp i Pollack współpracowali podczas realizacji filmów Random Hearts, Firma (The Firm) oraz Hawana (Havana).

Filmografia Steinkampa obejmuje takie pozycje jak Runaway Jury, Don’t Say A Word, Heartbreakers, Mumford, Goodbye Lover, Kolekcjoner (Kiss the Girls), Czas zabijania (A Time to Kill), Więźniowie nieba (Heaven’s Prisoners), Zapach kobiety (Scent of a Woman), Man Trouble, Scrooged, Adventures in Babysitting, White Nights, Against All Odds, King of the Mountain oraz Hide in Plain Sight.

Sarah Edwards (kostiumy)

Uptown Girls Boaza Yakina, Igby Goes Down Burra Steersa, The Perfect You, Jack Frost oraz The Last Days of Disco, Wielkie nadzieje (Great Expectations), Adwokat diabła (The Devil’s Advocate), Lolita i The Pallbearer (cztery ostatnie filmy – asystentka kostiumografa). Edwards jest córką uznanej projektantki kostiumów teatralnych Jane Greenwood.

James Newton Howard (muzyka)

Jest jednym z najbardziej płodnych kompozytorów Hollywood. Ma w swoim dorobku muzykę do ponad 90 filmów. Otrzymał sześć nominacji do nagrody Akademii®, dwie nominacje do Złotego Globu i nominację do nagrody Grammy. Jego dorobek obejmuje tak różnorodne filmy jak Szósty zmysł (The Sixth Sense), Znaki (Signs), Ścigany (The Fugitive), Pretty Woman, Książę przypływów (The Prince of Tides), Grand Canyon, Dave, Lęk pierwotny (Primal Fear), Glengarry Glen Ross, Adwokat diabła (The Devil’s Advocate), Dinosaur, Piotruś Pan (Peter Pan), Hidalgo – ocean ognia (Hidalgo) z Viggo Mortensenem; Osada (The Village) M. Night Shyamalana – szósta nominacja kompozytora do Oskara®, Zakładnik (Collateral) Michaela Manna. Wkrótce na ekrany wejdzie kolejny film z muzyką Howarda w rezyserii Christophera Nolana zatytułowany Batman Begins, z Christianem Bale w roli głównej.

Howard uczęszczał do Akademii Muzycznej w Santa Barbara, oraz studiował w Szkole Muzycznej University of Southern California.

Kompozytor spędził dwa lata przygotowując sesje nagraniowe dla takich wykonawców jak m.in. Carly Simon czy Ringo Starr. Nagrał także dwa solowe albumy. W 1975 roku dołączył do zespołu Eltona Johna, w którym zajmował się orkiestracją i aranżacjami instrumentów smyczkowych. Zyskawszy zasłużoną opinię jednego z najlepszych muzyków w przemyśle, Howard współpracował z takimi ikonami współczesnej muzyki rozrywkowej jak Barbra Streisand, Randy Newman, Rickie Lee Jones, Chakha Khan, Olivia Newton-John, Earth Wind and Fire, Bob Seger, Rod Stewart i Glen Frey, między innymi.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Tłumaczka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy