"The Ring 2": TWÓRCY FILMU
HIDEO NAKATA (Reżyseria)
Od czasu nakręcenia oryginalnej, japońskiej wersji “Ringu” utrzymuje się w czołówce najbardziej wpływowych i twórczych reżyserów filmów z gatunku horrorów. Nakręcony w oparciu o trylogię powieści japońskiego mistrza sztuk walki Suzuki Koji, film natychmiast przypadł do gustu azjatyckiej publiczności i zyskał sobie pozycję najbardziej kasowego horroru w historii japońskiego kina. Obraz ten zapoczątkował również pewien trend gatunku filmowego, określany odtąd mianem “J-Horror” (horroru japońskiego), podkreślającego bardziej nastrój, tajemniczość i trwogę pewnych sytuacji, niż efekty specjalne i rozlew krwi. Nakata nie poprzestał na pierwszej części i poszedł za ciosem popularności, kręcąc w 1999 roku drugi film z tej serii - “Ringu 2.” Trzy lata później, “Ringu” stał się podstawą do nakręcenia amerykańskiej wersji pod szyldem DreamWorks – pt. “Ring” /The Ring/.
Urodzony w Okayama, w Japonii w 1961 roku, Nakata studiował na dwóch kierunkach na Uniwersytecie Tokijskim – fizykę stosowaną i dziennikarstwo. Po zakończeniu nauki otrzymał pracę asystenta reżysera w Nikkatsu Studios, gdzie przez siedem lat pracował pod okiem swojego mentora, reżysera Masaru Konuma. W 1996 roku wyreżyserował swój pierwszy film fabularny “Joyu-rei” (znany również pod angielskim tytułem “Ghost Actress”), w którym po raz pierwszy wprowadził elementy sił nadprzyrodzonych, mające wkrótce stać się jego znakiem firmowym.
W 1999 roku, w którym powstała również pierwsza część “Ringu” Nakata nakręcił najpierw dramat kryminalny “Kaosu” (znany pod angielskim tytułem “Chaos”). Wracając do swoich korzeni w 2002 roku wyreżyserował obraz “Honogurai mizu no soko kara” (angielski tytuł “Dark Water”), na podstawie powieści autora „Ringu” Suzuki Koji. Amerykańskie wersje “Chaosu” i “Dark Water” są obecnie przenoszone na ekran.
W 2000 roku pomiędzy pracą nad dwoma filmami fabularnymi Nakata wyreżyserował dokumentalny obraz o swoim mentorze Masaru Konuma zatytułowany “Sadistic and Masochistic.”
Prezentowany obecnie Państwu “Ring 2” jest debiutem reżyserskim Nakaty na rynku amerykańskim. Wkrótce ma on również stanąć za reżyserskim sterem takich projektów jak: thriller “Out” oraz remake horroru “Istota” /The Entity/, powstałego pierwotnie w oparciu o autentyczne wydarzenia.
WALTER F. PARKES & Laurie MacDonald (Producenci)
Należą dziś do grona najbardziej aktywnych producentów filmowych Hollywood. Razem stoją na czele wytwórni DreamWorks. Parkes&MacDonald niedawno wyprodukowali przygodowy film z gatunku fantasy – “Lemony Snicket: seria niefortunnych wydarzeń” /Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events”, z udziałem Jima Carrey’a, Meryl Streep i Jude’a Law, a wyreżyserowanym przez Brada Silberlinga.
W swoich planach producencki duet ma najnowszy projekt - “The Legend of Zorro”, sequel niezwykle popularnego filmu “Maska Zorro” /The Mask of Zorro/, w którym na planie filmowym ponownie spotkają się Antonio Banderas i Catherine Zeta-Jones; a oprócz tego futurystyczny thriller akcji “The Island”, w reżyserii Michaela Bay’a, z udziałem Ewana McGregora i Scarlett Johansson oraz występującą pod roboczym tytułem produkcję “Just Like Heaven”, w której pod okiem reżysera Marka Watersa zagrają Reese Witherspoon i Mark Ruffalo.
Wraz z MacDonald, Parkes zajął się produkcją pierwszej części “Ringu”, w reżyserii Gore’a Verbinskiego, która w 2002 roku nieoczekiwanie zyskała sobie pozycję jednego z największych hitów roku. W tym samym roku powstał również pod okiem Parkesa “Raport mniejszości” /Minority Report/, z udziałem Toma Cruise’a, oraz “Złap mnie jeśli potrafisz” /Catch Me If You Can/, z Leonardo DiCaprio i Tomem Hanksem, oba wyreżyserowane przez Stevena Spielberga. Parkes i MacDonald ostatnio zajęli się produkcją komedio-dramatu “Terminal”, również w reżyserii Spielberga, z udziałem Toma Hanksa i Catherine Zeta-Jones. W ich dorobku są również takie tytuły jak: sequel “Facetów w czerni” /Men in Black II/, z udziałem Tommy’ego Lee Jonesa i Willa Smitha, w reżyserii Barry’ego Sonnenfelda; oraz jego pierwsza część z 1997 roku “Faceci w czerni” /Men in Black/, za który producencki duet otrzymał tytuł Producentów Roku - ShoWest Producers of the Year.
Filmografia Parkesa i MacDonald to również takie tytuły jak: oskarowy “Gladiator”, wyreżyserowany przez Sama Mendesa obraz “Droga do zatracenia” /Road to Perdition/, kino akcji z udziałem Jackie Chana “Smoking” /The Tuxedo/, niedawny remake “Wehikułu czasu” /The Time Machine/, wspomniana wcześniej “Maska Zorro” /The Mask of Zorro/, “Dzień zagłady” /Deep Impact/, “Amistad,” “The Peacemaker,” “Sneakers”, którego Parkes był również współautorem, “Volunteers,” “Project X”, “True Believer” i „Twister”
Jako współzarządzający wytwórnią DreamWorks Pictures Parkes & MacDonald, nadzorowali między innymi takie duże projekty ostatnich lat jak: thriller akcji Michaela Manna pt. “Zakładnik” /Collateral/, z udziałem Toma Cruise’a; oskarową produkcję “American Beauty”; a także uhonorowany Nagrodą Amerykańskiej Akademii i Złotym Globem dramat wojenny “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/, najbardziej dochodowy film 1998 roku w USA.
Trzykrotnie nominowany do Nagrody Akademii, Parkes swoją pierwszą nominację otrzymał jako reżyser i producent w 1978 roku za dokumentalny obraz “California Reich”, demaskujący działania grup neo-nazistowskich w Kalifornii. Drugą nominację przyniósł mu oryginalny scenariusz (napisany razem z Lawrencem Laskerem) do “Gier wojennych” /WarGames/, trzecią zaś praca producenta przy „Przebudzeniach” /Awakenings/.
MacDonald zaczynała swoją karierę jako producentka filmów dokumentalnych i wiadomości telewizyjnych stacji KRON, afiliowanej przez NBC w San Francisco. Później dołączyła do zespołu pracowników Columbia Pictures, gdzie zajmowała stanowisko wiceprezesa produkcji. Po czterech latach wraz z Walterem Parkesem rozpoczęła niezależną działalność producencką. Małżeński duet przeszedł następnie do pracy w DreamWorks.
EHREN KRUGER (Scenariusz)
W stosunkowo niedługim czasie zyskał sobie miano jednego z najbardziej twórczych i wziętych scenarzystów młodego pokolenia. Wcześniej napisał scenariusz do pierwszej części “Ringu”, w reżyserii Gore’a Verbinskiego, filmu, który niespodziewanie okazał się wielkim sukcesem 2002 roku. Kruger jest również autorem scenariuszy do kilku projektów filmowych, które wejdą w niedługim czasie na ekrany, w tym między innymi: “Braci Grimm” /The Brothers Grimm/, z udziałem Matta Damona i Heatha Ledgera, w reżyserii Terry’ego Gilliama, “Talizmanu” /The Talisman/, filmowej adaptacji powieści Stephena Kinga i Petera Strauba; thrillera “Skeleton Key,” w reżyserii Iain Softley’a; horroru “Krew i czekolada” /Blood and Chocolate/, nakręconego na podstawie książki Annette Curtis Klause; oraz filmu science fiction z gatunku fantasy “John Carter of Mars”, na podstawie książki Edgara Rice’a Burroughs.
Wychowany w Alexandrii w stanie Virginia, Kruger uczęszczał do New York University’s Tisch School of the Arts. W 1996 roku otrzymał prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez Academy of Motion Picture Arts & Sciences, Nicholl Fellowship—za scenariusz “Arlington Road”. Trzy lata później trzymający w napięciu thriller “Arlington Road” stał się dużym przebojem, a zagrali w nim Jeff Bridges, Tim Robbins i Joan Cusack. Reżyserem obrazu był Mark Pellington.
W dorobku Krugera są również takie tytuły jak: przebojowa trzecia część horrou “Krzyk” /Scream 3/, w reżyserii Wesa Cravena, z udziałem Neve Campbell, Davida Arquette’a i Courtney Cox; wyreżyserowany przez Johna Frankenheimera thriller akcji “Uwikłąny” /Reindeer Games/, z udziałem Bena Afflecka, Gary’ego Sinise i Charlize Theron; a także thriller science fiction “Impostor”, w reżyserii Gary’ego Fledera, z Garym Sinise w roli głównej.
MIKE MACARI (Producent wykonawczy)
Od wielu lat działa aktywnie zajmując się opracowywaniem i produkcją projektów małego i dużego ekranu, w tym produkcji niezależnych. Był producentem wykonawczym pierwszej części “Ringu”. Obecnie pracuje nad komediami “No Place Like Home”, z udziałem Vince’a Vaughna, w reżyserii Amy Heckerling oraz “Balls of Courage”, w reżyserii Jima Abrahamsa. W planach ma także thriller “The Invisible” oraz niezatytułowany jeszcze thriller, który powstanie na podstawie scenariusza Andrew Klavana.
Macari pracował wcześniej przy takich projektach filmowych jak: “The Anniversary Party”, z udziałem Jennifer Jason Leigh, Alana Cumminga, Kevina Kline’a i Gwyneth Paltrow i “Human Nature”, z udziałem Patricii Arquette i Tima Robbinsa.
GABRIEL BERISTAIN (Zdjęcia)
Jest autorem zdjęć do niedawnych produkcji “Blade: Mroczna trójca” /Blade: Trinity/, oraz „Blade”: Wieczny łowca 2” /Blade II/, a także filmu akcji z życia wydziału specjalnego policji “S.W.A.T”. W 1987 roku Beristain uhonorowany został Srebrnym Niedźwiedziem na Festiwalu Filmowym w Berlinie za pracę przy filmie Dereka Jarmana “Caravaggio”, swoim zaledwie trzecim filmie fabularnym, przy którym pracował w charakterze operatora.
Gabriel Beristein urodził się w Meksyku. Jest synem Luisa Beristaina, popularnego aktora meksykańskiego, którego ostatnim nakręconym filmem fabularnym był obraz Luisa Bunuela „Exterminating Angel”. Zainteresowanie Gabriela sztuką filmową miało miejsce już we wczesnej młodości, kiedy to związał się on z meksykańskim niezależnym ruchem filmowym.
Beristain wyemigrował do Europy, gdzie pracował jako kamerzysta przy filmach dokumentalnych i kronikach filmowych, rejestrujących ważne wydarzenia polityczne, społeczne i związane z ekologią. Po pewnym czasie Beristain osiadł w Anglii, uczęszczając w tym czasie do prestiżowej National Film and Television School.
W filmografii Beristaina są oprócz wymienionych wcześniej również takie tytuły jak: „Hiszpański więzień” /The Spanish Prisoner/, „Dolores Claiborne”, „K2” i „Aria”. Beristain przeniósł się do Los Angeles w 1991 roku, mieszka tutaj do dziś. Jest członkiem AMPAS i BAFTA (Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej).
JIM BISSELL (Scenografia)
Rozpoczynał swoją karierę w świecie filmu jako autor scenografii do klasycznego dziś obrazu Stevena Spielberga „E.T.” /E.T. the Extra-Terrestrial/. Za pracę przy tym filmie Bissell nominowany był do nagrody BAFTA. Z reżyserem Spielbergiem Bissel miał okazję współpracować jeszcze później przy filmie “Always.”
W kolejnych latach wzbogacił swoją filmografię między innymi o takie tytuły jak: “Strefa mroku” /Twilight Zone: The Movie/ “Sokół i koka” /The Falcon and the Snowman/, “The Boy Who Could Fly,” “Harry i Hendersonowie” /Harry and the Hendersons/, “Someone to Watch Over Me”, “Twins,” “Arachnophobia,” “The Rocketeer,” “Jumanji”, “Tin Cup,” “My Fellow Americans,” “Wydział zabójst, Hollywood” /Hollywood Homicide/ oraz “Niebezpieczny umysł” /Confessions of a Dangerous Mind/.
Wcześniej w swojej karierze Bissell otrzymał nagrodę Emmy jako obiecujący art director za pracę przy serialu “Palmerstown, U.S.A.”
Bissell jest absolwentem University of North Carolina, w Chapel Hill. Prowadzi seminaria dla studentów w Amerykańskim Instytucie Filmowym oraz na uniwersytecie UCLA.
WENDY CHUCK (Projekty kostiumów)
Pracowała z reżyserem Alexandrem Paynem przy trzech jego filmach: dobrze ocenionym przez krytykę obrazie “Bezdroża” /Sideways/, “Schmidt” /About Schmidt/, z udziałem Jacka Nicholsona oraz “Wyborach” /Election/, z Reese Witherspoon. Jest autorką kostiumów do niedawnego przeboju świątecznego “Zły Mikołaj” /Bad Santa/, z udziałem Billy’ego Boba Thorntona oraz “Saved!”, w którym zagrali Jena Malone i Macauley Culkin.
Chuck nominowana była przez Australijski Instytut Filmowy do nagrody za osiągnięcia w projektowaniu kostiumów, za pracę przy swojej pierwszej dużej produkcji “Country Life”, z udziałem Sama Neilla i Grety Scacchi. Od tego czasu w jej artystycznym dorobku pojawiły się także takie tytuły jak: “Strange Hearts,” “Sugar & Spice”, “Auggie Rose” i “Varsity Blues.”
Chuck rozpoczynała karierę w rodzinnej Australii, współpracując z teatrem, telewizją i operą. Pracowała między innymi z Jane Campion przy jej telewizyjnym projekcie “Two Friends”, a także jako asystentka kostiumografa Janet Patterson przy dwóch innych filmach Campion - “Portrecie damy” /Portrait of a Lady/ i „Fortepianie” /The Piano/.
PETER CHESNEY (Koordynator efektów specjalnych)
Nominowany był do nagrody BAFTA w 1997 roku za efekty specjalne do komediowego przeboju science-fiction w reżyserii Barry’ego Sonnenfelda “Faceci w czerni” /Men in Black/.
Długa lista projektów filmowych, przy których pracował Chesney obejmuje między innymi takie tytuły jak: “Ladykillers: czyli zabójczy kwintet” /The Ladykillers/, “Looney Tunes: Back in Action”, “Przepowiednia” /The Mothman Prophecies/, “Psy i koty” /Cats & Dogs/, “Człowiek, którego nie było” /The Man Who Wasn’t There/, “Bracie, gdzie jesteś?” /O Brother, Where Art Thou?/, “Inspector Gadget,” “Truman Show,” “Big Lebowski,” “Vampire in Brooklyn”, “Wpdny świat” /Waterworld/, “Forever Young,” “Pet Sematary II,” “Honey, I Blew Up the Kid!,” “The People Under the Stairs,” “Graveyard Shift,” “Young Guns II,” “Child’s Play II” oraz “Wzgórza Pacyfiku” /Pacific Heights/.
RICK BAKER (Efekty specjalne wizażu)
Należy do grona najbardziej zasłużonych i utytułowanych artystów specjalizujących się w dziedzinie wizażu filmowego. Jest sześciokrotnym laureatem Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej®, a to prestiżowe wyróżnienie przyniosły mu filmy “Grinch: Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas/, “Faceci w czerni” /Men in Black/, “Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/ “Ed Wood,” “Harry i Hendersonowie” /Harry and the Hendersons/ oraz “Amerykański wilkołak w Londynie” /An American Werewolf in London/. Pracował także przy filmach: “Life”, “Mighty Joe Young,” “Coming to America”, “Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes”, “Hellboy,” “The Haunted Mansion”, “Ring”, ”Faceci w czerni 2” /Men in Black II/, wyreżyserowanej przez Tima Burtona “Plnecie małp” /Planet of the Apes/, “Gruby i chudszy 2” /Nutty Professor II: The Klumps/, “Wilk” /Wolf/, “The Rocketeer”, “Goryle we mgle” /Gorilla’s in the Mist/ oraz “Furia” /The Fury/. Był współtwórcą słynnej sceny w kosmicznym barze z oryginalnej pierwszej części “Gwiezdnych wojen” /Star Wars/.