"Tatuaż": TWÓRCY
JANE CAMPION (reżyseria/współautorka scenariusza)
Urodzona w Nowej Zelandii Campion zdobyła sobie uznanie na międzynarodowej scenie filmowej obrazem "Fortepian" /The Piano/ z udziałem Holly Hunter, Sama Neilla i Harvey’a Keitela. Obraz ten został dosłownie obsypany nagrodami, w sumie przyznano mu ponad 30 nagród i wyróżnień na całym świecie. "Fortepian" otrzymał Grand Prix - Złotą Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes, nominowany był do Oscara® w dziewięciu kategoriach, m.in. za reżyserię, zdobył ostatecznie trzy statuetki, w tym za scenariusz autorstwa Campion. Wśród wyróżnień znalazły się również: Nagroda Nowojorskich Krytyków Filmowych, jak również Krytyków Los Angeles, BAFTA i Nagroda Australijskiego Instytutu Filmowego.
Ostatnio widzowie mogli oglądać na ekranach produkcję reżyserki "Święty dym" /Holy Smoke/ z udziałem Kate Winslet i Harvey’a Keitela. Scenariusz do filmu napisała Campion wraz ze swoją siostrą Anną. W 1996 roku powstała filmowa adaptacja klasycznej powieści Henry’ego Jamesa "Portret damy" /Portrait of a Lady/. Tytułową rolę zagrała w niej Nicole Kidman. Film, wyświetlany na Festiwalu Filmowym w Wenecji, nominowany był do Oscara w trzech kategoriach. Nie zdobył żadnej statuetki, ale uhonorowany został nagrodą im Francesco Pasinettiego oraz wyróżnieniem przyznawanym przez National Union of Film Journalists (nagroda dziennikarzy).
Jane Campion studiowała antropologię na Victoria University of Wellington oraz malarstwo w Chelsea School of Arts w Londynie i Sydney College of Arts. Ukończyła też Australian Film, Television and Radio School w Sydney.
Swoją karierę filmową rozpoczęła od krótkometrażowego filmu "Peel" (1982), za który otrzymała Złotą Palmę na Festiwalu w Cannes. Debiutem fabularnym reżyserki był film "Sweetie" z 1989 roku, wnikliwe studium napięć rodzinnych i załamania nerwowego (premiera w Cannes). Obraz otrzymał m.in. nagrodę im. George’a Sadoula jako najlepszy film zagraniczny, uhonorowany został nagrodami Independent Spirit oraz Australian Critics Award jako Najlepszy Film, za Najlepszą Reżyserię i dla Najlepszej Aktorki (Genevieve Lemon). Kolejnym projektem reżyserskim Campion był "Anioł przy moim stole" /Angel At My Table/, biograficzny obraz opowiadający o życiu nowozelandzkiej pisarki i poetki Janet Frame. Film miał swoją premierę w 1990 roku na Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie obsypany został siedmioma nagrodami, w tym Złotym Lwem. Doceniony został również w Stanch Zjednoczonych - American Spirit of Independence Award, Kanadzie (festiwal w Toronto) i Niemczech (festiwal w Berlinie).
Campion jest laureatką nagrody im. Byrona Kennedy za osiągnięcia w pracy twórczej i wkład w rozwój kinematografii australijskiej oraz nagrody Hollywood’s Women in Film Icon. Victoria University of Wellington przyznał jej doktorat honoris causa w dziedzinie literatury.
Campion wraz z dziewięcioletnią córeczką Alice mieszka w Sydney.
SUSANNA MOORE (współautorka scenariusza/autorka "Tatuażu")
Jej pierwsza powieść, "My Old Sweetheart", opublikowana została w 1983 roku i zdobyła nagrodę PEN/Hemingway oraz Nagrodę imienia Sue Kaufman przyznawaną przez American Academy of Arts and Letters. Kolejne dwa tytuły jej autorstwa to: "The Whiteness of Bones" i "Sleeping Beauties". Opublikowana w 1995 roku "In the Cut", na podstawie której nakręcono prezentowany obecnie film, wzbudziła spore kontrowersje mroczną wymową i odwagą erotyczną. W 2001 roku Moore otrzymała nagrodę za osiągnięcia w dziedzinie literatury beletrystycznej przyznawaną przez American Academy of Arts and Letters.
Na początku roku 2003 wyszła kolejna powieść autorki, "I Myself Have Seen It", wkrótce spodziewana jest kolejna: "One Last Look".