"Szybcy i wściekli": TWÓRCY FILMU
ROB COHEN - Reżyseria
Rob Cohen zajmuje należne sobie, wyjątkowe miejsce w najnowszej historii amerykańskiego przemysłu rozrywkowego. Od prawie trzydziestu lat związany jest z produkcją filmową, łącząc doświadczenia z zakresu kierownictwa produkcji, produkcji i reżyserii. Często w czołówce twórców wyznaczających nowe kierunki kulturowych (popowych) i technologicznych przemian, Rob Cohen jako reżyser odwołuje się do wielu tematów, zarysowując je na tle rozmaitych planów. Wytwórnia Universal wypuściła niedawno prowokacyjny dreszczowiec w reżyserii Cohena -"Sekta” („The Skulls”), pokazujący machinacje elitarnych, tajnych stowarzyszeń, działających w obrębie prestiżowych uniwersytetów należących to tzw. Ivy League. W filmie zagrali Joshua Jackson, Paul Walker i Leslie Bibb. Ciesząca się ogromnym uznaniem widzów i krytyki zrealizowana dla HBO produkcja „The Rat Pack”, w której wystąpili Ray Liotta jako Frank Sinatra, Joe Mantegna jako Dean Martin i Don Cheadle jako Sammy Davis Jr., opowiadała historię wspaniałych lat ery Hollywoodu i Las Vegas, portretując najbardziej znane postaci show biznesu w ich najlepszych latach. „The Rat Pack” otrzymał 11 nominacji do nagrody Emmy (uhonorowany trzema), Don Cheadle wyróżniony został Złotym Globem, a sam reżyser nominowany był przez Directors Guild of America do nagrody przyznawanej za wyjątkową reżyserię filmu telewizyjnego.
Wcześniejsze przedsięwzięcia reżyserskie Cohena wiele mówią o jego wszechstronnych zainteresowaniach i osiągnięciach w dziedzinie sztuki filmowej. Jego debiutem filmowym był rozgrywający się w środowisku studenckim obraz „A Small Circle of Friends” (1980) z udziałem Brada Davisa i Karen Allen, opowiadający romantyczną historię osadzoną w okresie politycznego zamętu lat 1960-tych na Uniwersytecie Harvarda (rodzima uczelnia Cohena). Kolejne przedsięwzięcie, długo oczekiwane przez krytyków i widzów to biografia filmowa „Smok: Historia Bruce’a Lee” („Dragon: The Bruce Lee Story”), wyreżyserowana przez Cohena na podstawie jego własnego scenariusza i w bardziej ludzkim świetle przedstawiająca postać legendarnej gwiazdy filmów karate - Bruce’a Lee. Gwiazdami filmu byli Jason Scott i Lauren Holly. „Tunel” („Daylight”) z udziałem Sylwestra Stallone był z kolei nakręconym z rozmachem thrillerem akcji, rozgrywającym się głównie w ogromnym tunelu pod nowojorską rzeką Hudson (plan filmowy odtworzony został w rzymskich studiach Cinecitta). „Tunel” nominowany był do Oscara w kategorii montażu efektów dźwiękowych.
Efekty wizualne stworzone na potrzeby widowiska filmowego „Ostatni smok” („Dragonheart”) stanowiły ogromny skok w sposobie przedstawienia tej epickiej bajki - na ekranie widzowie mogli podziwiać postaci rycerza (w roli tej Dennis Quaid”) oraz drapieżnego, aczkolwiek szlachetnego smoka obdarzonego darem mowy (głosu postaci użyczył Sean Connery). Podczas prac nad filmem Cohen aktywnie zaangażowany był zarówno w projektowanie ogromnej postaci smoka, jak i przeniesienie projektu na ekran za sprawą efektów komputerowych najnowszej generacji. Po raz pierwszy w historii dużych produkcji filmowych postać jednego z głównych bohaterów została całkowicie wykreowana poprzez technikę cyfrową. Film uhonorowany został w 1996 roku nagrodą Saturn jako najlepszy obraz fantasy, nominowany był również do Oscara w kategorii efektów wizualnych.
Cohen urodził się w Cornwall-on-Hudson w stanie Nowy York. Kształcił się na Uniwersytecie Harvarda, gdzie otrzymał dyplom w dziedzinie antropologii. Swoją karierę filmową rozpoczynał będąc na drugim roku studiów, wtedy to właśnie w charakterze asystenta współpracował z reżyserem Danielem Petrie przy kręconym dla telewizji obrazie „Silent Night, Lonely Night”. Po ukończeniu studiów Cohen przeniósł się do Los Angeles, gdzie rozpoczął współpracę z International Famous Agency, zajmującą się wtedy obrazem „Żądło” („The Sting”).
Cohen rozstał się z IFA i przeszedł do 20th Century Fox Television, gdzie wkrótce mianowany został na stanowisko dyrektora departamentu filmów telewizyjnych. Pracował w tym czasie między innymi nad takimi projektami jak „Mrs. Sundance” i „Stowaway to the Moon”. Mając zaledwie dwadzieścia kilka lat i pragnąc rozwijać się w kierunku filmu fabularnego, Cohen dołączył do zespołu produkcyjnego Motown, gdzie objął stanowisko dyrektora wykonawczego działu filmowego.
Współpracując z Motown Cohen zajmował się produkcją wielu uznanych filmów kina lat 1970-tych, w tym „The Bingo Long Traveling All-Stars & Motor Kings” z udziałem Billy Dee Williamsa, Jamesa Earla Jonesa i Richarda Pryora, telewizyjnego filmu biograficznego „Scott Joplin”, opowiadającego historię jednego z największych ragtimowych pianistów i kompozytorów XX wieku (jego kompozycje spopularyzowane zostały między innymi służąc za tło muzyczne w filmie „Żądło”). Inne przedsięwzięcia filmowe tego okresu sygnowane nazwiskiem Cohena to „Mahogany” i „The Wiz”, adaptacja przebojowego musicalu broadwayowskiego (oba z udziałem Diany Ross). Za „The Wiz” Cohen uhonorowany został NAACP Image Award dla najlepszego filmu, natomiast „Mahogany” otrzymał nominację do Oscara za klasyczny dzisiaj temat muzyczny ‘Do You Know Where You’re Going To’.
Dla Motown Cohen wyprodukował również „Thank God It’s Friday”, film będący kwintesencją stylu disco późnych lat ‘70-tych. W obrazie zagrała super diva tego okresu Donna Summer oraz debiutujący w tym okresie Jeff Goldblum, Debra Winger i Terri Nunn (później liderka zespołu Berlin).
W1978 roku Cohen założył swoją własną firmę producencką, w ramach której stworzył w charakterze kierownika produkcji lub producenta wiele przebojów filmowych, w tym między innymi: „Chwasty” („Ironweed” z Jackiem Nicholsonem i Meryl Streep) „Light of Day” (Michael J. Fox), „Czarownice z Eastwick” („The Witches of Eastwick” z Jackiem Nicholsonem, Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon i Cher; nominacja do Oscara w kategorii muzyki i dźwięku), „The Running Man” (Arnold Schwarzenegger), „The Serpent and the Rainbow” (Bill Pullman), „The Hard Way” (Michael J. Fox, James Woods) oraz „Ptaszek na uwięzi” („Bird on a Wire” z Melem Gibsonem i Goldie Hawn).
Reżyserska filmografia telewizyjna Cohena to między innymi jeden z odcinków „Policjantów z Miami” („Miami Vice”, nominacja do nagrody Emmy), części „Thirtysomething”, „Hooperman”, „A Year in the Life” oraz „Private Eye”. Cohen jest pomysłodawcą, scenarzystą i kierownikiem produkcji serialu „Vanishing Son”, jednej z nielicznych produkcji portretujących środowisko azjatyckie i zatrudniającej azjatyckich aktorów. „Vanishing Son” dwukrotnie wyróżniany był nagrodą MANAA (Media Action Network for Asian-Americans) za kreowanie w mediach pozytywnego wizerunku społeczności azjatyckiej.
GARY SCOTT THOMPSON - Scenariusz
Gary Scott Thompson wychowywał się w Północnej Kalifornii (Ukiah) oraz w rejonach Południowego Pacyfiku (Samoa). Kształcił się na Uniwersytecie Kalifornijskim oraz Nowojorskim. Jego dorobek filmowy to: „Split Second”, którego był również producentem oraz „Hollow Man”, powstały w oparciu o oryginalny scenariusz Thompsona. Inne tytuły, które ma na swoim koncie to „K-911”, „White Ghost” i „The Underachievers”. Sztuki teatralne autorstwa Thompsona to ‘Small Town Syndrome’, ‘Cowboys Don’t Cry’ oraz ‘Private Hells’. W swojej karierze, zgłębiając świat sztuki dramatycznej Thompson wykonywał również fizyczne prace teatralne dla Metropolitan Opera i był operatorem ciężkiego sprzętu scenicznego w Północnej Kalifornii. Ostatnio zakończył prace nad nowymi projektami - „Timecop 2” dla wytwórni Universal, „88 Minutes” dla Lawrence’a Bendera oraz „Cross Check” dla Bruce’a Willisa.
ERIC BERGQUIST - Scenariusz
Eric Bergquist uzyskał dyplom z literatury angielskiej i przymierzał się do kariery akademickiej, kiedy to udało mu się z powodzeniem sprzedać jeden ze swoich scenariuszy - „Fortune’s Fools”. W trakcie pracy nad tym tekstem Bergquist po raz pierwszy miał okazję zetknąć się z reżyserem Robem Cohenem. Kiedy zaproponowano mu współpracę przy tworzeniu scenariusza do „Szybkich i wściekłych”, w ramach zapoznania się z tematem nalegał na przejażdżkę autostradą Long Island Expressway autem rozwijającym prędkość ponad 200 km na godzinę. To doświadczenie pomogło mu lepiej zrozumieć i przedstawić pokazywane w filmie postaci.
DAVID AYER - Scenariusz
David Ayer zaczynał swoją karierę w charakterze hydrolokatora na nuklearnej łodzi podwodnej, pływającej po wodach całego świata w okresie zimnej wojny. Współscenarzysta trzymającego w napięciu thrillera z okresu drugiej wojny światowej - „U-571”, Ayer zajął się pisaniem po zakończeniu służby wojskowej. Zanim odniósł spektakularny sukces w Hollywood pracował między innymi jako elektryk.
Kolejne projekty, w które jest obecnie zaangażowany to „Training Day”, rozgrywający się w środowisku policyjnym film z udziałem Denzela Washingtona oraz „Plague Season”, obraz o podobnej tematyce napisany wspólnie z uznanym twórcą powieści kryminalnych, Jamesem Ellroyem. Ayer zajmuje się obecnie reżyserią swojego scenariusza „Harsh Times”.
NEAL H. MORITZ - Produkcja
Neal H. Moritz jest właścicielem renomowanej firmy producenckiej Original Film, zajmującej się produkcją filmów fabularnych, telewizyjnych, reklamowych i wideo clipów. Moritz ma dyplom magistra nauk ekonomicznych UCLA, jak również tytuł specjalisty w dziedzinie produkcji filmowej Uniwersytetu Południowej Kalifornii (program Petera Starka). Pierwszym kasowym sukcesem Moritza był film „Juice”, piąty najbardziej dochodowy obraz 1992 roku. Kolejnym przedsięwzięciem była komedia „The Stoned Age”, po niej zaś filmy dla telewizji HBO - „Blind Justice”, western z Armandem Assante i Elisabeth Shue oraz „Framed” z udziałem Jeffa Goldbluma i Kristin Scott Thomas.
Filmografia producencka Moritza to również takie tytuły jak: „Wulkan” („Volcano” z Tommy Lee Jonesem), przebój 1997 roku „I Know What You Did Last Summer” i jego sequel (na podstawie scenariusza twórcy „Krzyku” Kevina Williamsona, z udziałem Jennifer Love Hewitt i Freddiego Prinze Jr.) „Urban legend”, „Szkoła uwodzenia” („Cruel Intentions”), „The Rat Pack” (dla HBO, reżyseria Rob Cohen), „Blue Streak”, „Sekta” (również w reżyserii Cohena), „Urban Legends 2: Final Cut” oraz „Saving Silverman” z udziałem Jasona Biggsa, Jacka Blacka, Steve’a Zahna i Amandy Peet.
Obecnie Moritz pracuje nad nowymi projektami - „The Glass House” (z Leelee Sobieski, Diane Lane i Stellanem Skarsgardem), „Slackers”, „Soul Survivors” oraz „Not A Teen Movie. Od pewnego czasu prowadzi też współpracę ze stacjami telewizyjnymi, kręcąc na ich potrzeby programy „Shasta McNasty”, „Cabin by the Lake”, „Electra’s Guys” z udziałem Carmen Electry, „Class Warfare” (dla USA Cable), „Shotgun Love Dolls” (dla MTV) i „Greg and Bunny” (dla Foxa).
DOUGH CLAYBOURNE - Kierownictwo produkcji
Urodzony w Huston w Teksasie, Dough Claybourne zetknął się z biznesem filmowym po ukończeniu Uniwersytetu w Tulsie i odbyciu dwuletniego stażu w Art Center College of Design w Los Angeles. Wtedy to właśnie rozpoczął pracę w charakterze art directora w magazynie The City of San Francisco, którego właścicielem był Francis Ford Coppola. W 1976 roku zrezygnował z zajmowanego wcześniej stanowiska i zaproponował Coppoli swoje nieodpłatne usługi, przez osiem tygodni, przy kręceniu nowego filmu reżysera - „Czas Apokalipsy”. Claybourne chciał w ten sposób przekonać się, czy świat filmu jest jego domeną. Zamiast planowanych początkowo ośmiu tygodni spędził przy filmie trzy i pół roku, wykorzystując również swoje doświadczenia z pełnionej wcześniej służby wojskowej w Wietnamie. Wraz z rozwojem projektu Claybourne awansował na stanowisko asystenta reżysera drugiego planu, koordynując prace zespołu pracującego przy kręceniu materiału zdjęciowego sekwencji wodnych i powietrznych. Z czasem przeszedł do grupy pierwszego planu, zajmując się koordynacją pracy i postprodukcją, trwało to do roku 1979.
Związki Claybourne’a z Coppolą i Zoentrope trwały przez lata. Efektem ich współpracy były takie projekty jak: „The Black Stallion” (asystent reżysera”), „The Escape Artist” (producent), „The Black Stallion Returns” (producent/asystent reżysera), „Rumble Fish” (producent), „Peggy Sue wyszła za mąż” („Peggy Sue Got Married”, asystent reżysera) oraz „Jack” (kierownictwo produkcji). Claybourne był współpomysłodawcą i współkierownikiem produkcji nagrodzonego w 1992 roku CableACE filmu dokumentalnego „Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse”.
Po raz pierwszy Claybourne miał okazje współpracować z reżyserem Robem Cohenem przy produkcji „The Legend of Billy Jean”. Kolejnymi wspólnymi projektami były „Light of Day” i „The Serpent and the Rainbow”. Filmografia Claybourne’a to również takie tytuły jak: „Maska Zorro” („The Mask of Zorro”), „The War of Roses”, „Mr. Baseball”, „Mighty Ducks 2”, „Drop Zone” oraz „Money Train”. Pasją Dougha Claybourne’a jest literatura, ostatnio zakończył on pracę nad 26 już tomikiem poezji.
JOHN POGUE - Kierownictwo produkcji
John Pogue jest autorem scenariusza i producentem filmu „Sekta” („The Skulls”), dreszczowca wyreżyserowanego przez Roba Cohena dla Universal Pictures. Pogue napisał scenariusz do przygodowego filmu akcji „U.S. Marshals”, kontynuacji „Ściganego” („The Fugitive”) z udziałem Tommy Lee Jonesa, Wesley’a Snipesa i Roberta Downey’a Jr.. Jest również współautorem „Rollerball”.
Pogue kształcił się na Uniwersytecie Yale, gdzie będąc na ostatnim roku studiów podjął decyzję o skoncentrowaniu swojej uwagi na pisaniu scenariuszy. Po przeprowadzeniu się do Los Angeles chwytał się wielu prac, do czasu kiedy sprzedał swój pierwszy scenariusz - „Man With The Football”. Od tego czasu napisał kilka innych oryginalnych scenariuszy, a obecnie pracuje nad serialem telewizyjnym.
ERICSON CORE - Zdjęcia
Ericson Core szybko zdobył sobie uznanie w branży, jako świetny specjalista w zakresie pracy z kamerą. Projekty, dzięki którym jego nazwisko stało się sławne to - „Payback”, „187”, „Mumford” Lawrence’a Kasdana i „Dancing at the Blue Laguna” Michaela Radforda. Core nakręcił również film telewizyjny „Oprah Winfrey Presents: Before Women Had Wings” oraz liczne wideo clipy dla takich artystów jak: Goo Goo Dolls, Run D.M.C, The Rolling Stones, Stevie Wonder i Moby.
WALDEMAR KALINOWSKI - Scenografia
Waldemar Klinowski jest autorem scenografii między innymi takich filmów jak: „Golden Dreams”, „Hanging Up”, „Stigmata”, „Dance With Me”, „Wrestling Ernest Hemingway”, „Rough Magic”, „The Boost”, „Powder” oraz pięć tytułów nowatorskiego reżysera Mike’a Figgisa - „Zostawić Las Vegas” („Leaving Las Vegas”), „One Night Stand”, „Mr. Jones”, „Liebenstraum” i „Internal Affairs”. Kalinowski ma na swoim koncie również reżyserię wielu wideo clipów, filmów reklamowych, projektów telewizyjnych i instalacji scenicznych.
Urodzony w Austrii, Kalinowski wychowywał się w Warszawie. Tytuł magistra sztuki uzyskał w California Institute of Arts. Jego żona Florence Fellman, z wykształcenia historyk sztuki, jest stałym i najbliższym współpracownikiem Kalinowskiego. Od 1984 roku wykonali razem liczne projekty scenografii i dekoracji scenicznych.
PETER HONESS - Montaż
Peter Honess nominowany był do prestiżowej nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, otrzymał również brytyjski odpowiednik Oscara za pracę przy filmie Curtisa Hansona „Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidential”). Film ten przyniósł mu również nominacje do nagród American Cinema Editors i Golden Satellite.
Bogata filmografia Honessa, obejmująca dorobek zgromadzony w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, to między innymi takie tytuły jak: „Champions”, „Plenty”, „Nieśmiertelny” („Highlander”), „The Believers”, „Next of Kin”, „The Russia House”, „Ricochet”, „Sześć stopni oddalenia” („Six Degrees of Separation”), „The Real McCoy”, „Rob Roy”, „Eye for an Eye”, „Mercury Rising”, „Układ prawie idealny” („The Next Best Thing”) oraz jedną z części antologii HBO „If These Walls Could Talk” (w reżyserii Cher). Honess pracuje obecnie nad thrillerem „Domestic Disturbance” w reżyserii Harolda Beckera.
BT - Muzyka
BT, artysta-kompozytor stworzył tematy muzyczne między innymi do filmów: „Driven”, „Go”, „Under Suspicion” oraz „Zoolander” Urodzony w stanie Maryland maestro muzyki elektronicznej nagrał do tej pory albumy „Ima”, „ESCM” i „Movement in Still Life”. BT współpracował z Peterem Gabrielem nad soundtrackiem dla London’s Millenium Dome oraz skomponował muzykę do gry komputerowej Sony Play Station „Die Hard”. Na scenie muzycznej BT zaistniał jako producent muzyki house’owej. Ostatnio zajmował się produkcją ‘Pop’, pierwszego singla promującego nowy album N’ Sync.
SANJA MILKOVIC HAYS - Projekty kostiumów
Sanja Milkovic Hays jest autorką kostiumów do tak różnorodnych produkcji filmowych jak: „Misja na Marsa” („Mission to Mars), „Star Trek: Insurrection”, „Blade”, „8 Heads in a Duffel Bag”, „Space Invaders”, „Buried Alive”, „The Masque of the Red Death” i „Along Came A Spider”. Jako asystentka projektanta kostiumów współpracowała przy projektach „Mighty Morphin Power Rangers: The Movie” oraz dwóch przebojach filmowych w reżyserii Rolanda Emmericha - „Stargate” i „Dzień Niepodległości”.
MIC RODGERS - Reżyser drugiego planu, koordynator elementów kaskaderskich
Mic Rodgers zdobył sobie uznanie w branży filmowej jako specjalista w zakresie elementów kaskaderskich. W tej roli, jak również w charakterze reżysera drugiego planu pracował przy produkcjach: „Payback”, „Zabójcza broń 4”, „Wulkan”, „Waleczne serce”(„Braveheart”, Oscar dla filmu), „Virtuosity”, „Maverick” i „Scrooged”. Ma na swoim koncie również takie tytuły jak: „Texas Rangers”, „Fled”, „Universal Soldier: The Return” (reżyseria), „Twister”, „Intersection”, „Ptaszek na uwięzi” („Bird on a Wire”, koordynator układów kaskaderskich), „Zabójcza broń 2 i 3”, „For The Boys”, „Point of No Return”, „Drop Zone” i „Radio Flyer”.