Reklama

"Sztuczna inteligencja": REALIZATORZY

STEVEN SPIELBERG (Reżyser/Producent/Scenarzysta)

Jest jednym z najbardziej wpływowych, odnoszących największe sukcesy i najbardziej szanowanych reżyserów swojego pokolenia. Spielberg jest dwukrotnym laureatem Nagrody Akademii dla Najlepszego Reżysera, za pracę przy filmach „Szeregowiec Ryan” oraz „Lista Shindlera”, w którym również, jak producent, otrzymał Oscara za Najlepszy Film. Jego firmy produkcyjne, Amblin Entertainment i Dreamworks SKG, osiągnęły monumentalne sukcesy w przemyśle rozrywkowym.

Urodzony w Cincinnati i wychowany na przedmieściach w New Jersey i Arizonie, Spielberg rozwijał miłość do fotografii i tworzenia filmów już we wczesnym wieku. Miał już na koncie kilka amatorskich filmów i rozpoczął studia na Uniwersytecie Stanowym w Californii w Long Beach. Jego krótki film „Amblin” został pokazany na festiwalu filmowym w Atlancie w 1969 roku i otworzył mu drzwi do reżyserii w Universal Studios.

Reklama

Po pierwszym telewizyjnym filmie Spielberga, „Duel”, szybko na ekranach pojawił się jego pełnometrażowy debiut, „Sugarland Express”, w 1974 roku. Dwa z jego wczesnych filmów, „Szczęki” i „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” były bijącymi rekordy kasowe sukcesami. Spielberg zajmował się produkcją i/lub reżyserią ośmiu z dwudziestu najbardziej kasowych filmów w historii, w tym: „Jurassic Park”, „E.T.’, oraz „Poszukiwacze Zaginionej Arki”. Poza wymienionymi wyżej filmami, wyreżyserował: „1941”, „Indiana Jones and the Temple of Doom”, „Always”, „Imperium słońca”, „Kolor purpury”, „Indiana Jones i ostatnia krucjata”, „Hook”, „Jurassic Park: Zaginiony Świat” oraz „Amistad”. Pracował też jako producent lub kierownik produkcji wielu filmów, które odniosły ogromny sukces: „Faceci w Czerni”, „Powrót do Przyszłości”, „Kto wrobił królika Rogera?”, „Twister” oraz „Maska Zorro”, i wielu innych.

Ostatnio Spielberg wraz z Tomem Hanksem kierował produkcją serialu HBO „Band of Brothers”, kroniki ciężkiej sytuacji amerykańskich żołnierzy podczas drugiej wojny światowej. Wkrótce po ukończeniu pracy nad „Sztuczną Inteligencją” rozpoczął produkcję filmu „Minority Report”.

Spielberg został uhonorowany przez Academy of Motion Picture Arts and Sciences nagrodą im. Irvinga G. Thalberga, otrzymał też nagrodę za całokształt twórczości od American Film Institute. Jesienią 2000 roku Spielberg stał się pierwszym laureatem nagrody Stanley Kubrick Britannia, przyznawanej przez British Academy of Film and Television Arts - Los Angeles.

KATHLEEN KENNEDY (Producent)

Wielokrotnie zasłynęła jako producent jednych z najbardziej popularnych filmów w ostatniej dekadzie. Długoletnia współpraca Kennedy z reżyserem Stevenem Spielbergiem rozpoczęła się podczas produkcji filmu „1941”. Następnie pracowała na różnych stanowiskach podczas „Poszukiwaczy Zaginionej Arki” i „Poltergeist”, ostatecznie stając się producentem „E.T.” oraz „Indiana Jones and the Temple of Doom” wraz z Georgem Lucasem oraz Frankiem Marshallem. W 1982 roku Kennedy, wraz ze Stevenem Spielbergiem i Frankiem Marshallem, została założycielką i partnerką Amblin Entertainment.

W Amblin Kennedy produkowała lub współprodukowała tak popularne filmy, jak „Gremliny”, „Always”, „Dad”, „*batteries not included”, „An American Tail”, „Innerspace”, „Joe kontra wulkan”, „The Goonies”, „Młody Sherlock Holmes”, „The Land Before Time”, „Hook”, „Noises Off”, „The Money Pit”, „The Flinstones”, „Przylądek strachu”, serię „Powrót do przyszłości”, „Kto wrobił Królika Rogera?”, „Imperium słońca”, „Kolor purpury” i „Arachnophobia”.

W 1992 roku ze swoim mężem, Frankiem Marshallem, założyła The Kennedy/Marshall Company. Niektórymi z filmów stworzonych pod szyldem ich firmy były „Congo”, „Indian in the Cupboard”, „A Map of the World”, „Cedry pod Śniegiem”, „Alive - Dramat w Andach”, film IMAX „Olympic Glory” oraz kasowy hit „Szósty zmysł”, w którym grał Haley Joel Osment.

Kennedy kierowała też produkcją „Listy Shindlera”, która zdobyła Oscara za Najlepszy Film w 1993 roku, służyła jako producent „Twistera” i „Co się zdarzyło w Madison Couty”, produkowała też serię przygód „Jurassic Park”, która odniosła fenomenalny sukces.

BONNIE CURTIS (Producent)

Współprodukowała epicki hit kinowy „Szeregowiec Ryan”, kontynuując długą współpracę ze Stevenem Spielbergiem, która zaczęła się, kiedy została zatrudniona jako asystentka w 1990 roku.

Urodzona w Teksasie, po zakończeniu nauki w Abilene Christian University, Curtis przeniosła się do Los Angeles i znalazła pracę przy produkcji filmów „Stowarzyszenie umarłych poetów” i „Arachnophobia”, a następnie pracowała ze Stevenem Spielbergiem przy „Hook” i „Jurassic Park”. Curtis miała swój udział w produkcji osławionej „Listy Shindlera” i służyła jako producent towarzyszący „Jurassic Park: Zaginiony Świat” oraz „Amistad”; obecnie produkuje film przygodowy science-fiction Spielberga, „Minority Report”.

WALTER F. PARKES (Kierownik produkcji)

Wraz z Laurie MacDonald jest jednym z filarów DreamWorks Pictures, części DreamWorks SKG. Podczas swojego kierownictwa nadzorował takie projekty, jak nagrodzony Nagrodą Akademii i Złotym Globem „Szeregowiec Ryan”; „American Beauty”, który zdobył trzy Złote Globy, był też nominowany do ośmiu Oscarów, w tym za Najlepszy Film; oraz „Gladiator”, w którym kierował produkcją - film otrzymał Oscara dla Najlepszego Filmu i nagrodę BAFTA dla reżysera, Ridleya Scotta.

Trzykrotnie nominowany do nagrody Akademii, swoją pierwszą nominację Parkes otrzymał jako reżyser/producent dokumentalnego filmu „California Reich”, który ukazywał neonazistowskie wydarzenia w Californii. Drugą nominację do Oscara otrzymał za oryginalny scenariusz (z Lawrence Laskerem) do „WarGames”, a trzecią - za pracę jako producent nominowanego do nagrody za Najlepszy Film „Przebudzenia”.

Parkes ostatnio kierował produkcją przygodowego filmu akcji „Maska Zorro”, hitu „Deep Impact”, „Amistad” Stevena Spielberga, „Small Soldiers” oraz „Twistera”. Produkował też popularną komedię science-fiction „Faceci w Czerni”, najlepiej zarabiający film w historii Columbia Pictures, oraz „The Peacemaker”. Jego inny dorobek filmowy to między innymi kierownictwo produkcji „Skrawki Życia”, „The Trigger Effect”, „Sneakers”, do którego również pisał scenariusz, „Volunteers”, „Project X” oraz „True Believer”.

JAN HARLAN (Kierownik produkcji)

Znał Stanleya Kubricka wiele lat przed tym, zanim zaczęli pracować razem. Kubrick był szwagrem Harlana - poślubił jego siostrę Christiane w 1958 roku. Harlan dołączył do Kubricka w 1970 roku w filmowym projekcie o życiu Napoleona, który nie został dokończony. Pracował też wtedy jako asystent Kubricka do spraw produkcji w „Mechanicznej pomarańczy” w 1971 roku. Od 1975 roku był producentem legendarnego reżysera w „Barry Lyndon”, „Lśnieniu, „Full Metal Jacket” oraz „Oczy szeroko zamknięte”, a następnie pracował nad dokumentem „Stanley Kubrick - A Life In Pictures”.

MICHAEL KAHN (Montaż)

Zdobył trzy Nagrody Akademii za montaż trzech filmów Spielberga, „Poszukiwacze Zaginionej Arki”, „Lista Schindlera” oraz „Szeregowiec Ryan”. Otrzymał też nominacje do Oscara za „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” i „Imperium słońca” Spielberga, jak również za „Fatalne zauroczenie” Adriana Lyne’a. Otrzymał tez dwie nominacje do BAFTA, za „Fatalne zauroczenie” i „Listę Schindlera”.

Karierę montażysty rozpoczął w telewizji, w filmach takich, jak „Hogan’s Heroes” czy „Eleanor and Franklin”, za który dostał nagrodę Emmy. Pośród wielu filmów, przy których pracował, znajdują się „the Return of a Man Called Horse”, „Oczy Laury Mars”, „Ice Castles”, „1941”, „Used Cars”, „Poltergeist”, „Indiana Jones and the Temple of Doom”, „The Goonies”, „Kolor Purpury”, „Indiana Jones i Ostatnia Krucjata”, „Always”, „Arachnophobia”, „Toy Soldiers”, „Hook”, „Alive - Dramat w Andach”, „Jurassic Park”, „Casper”, „Twister”, „Jurassic Park: Zaginiony Świat” oraz „Amistad”. Ostatnio pracował ze Stevenem Spielbergiem nad „Minority Report”.

JANUSZ KAMIŃSKI (Autor zdjęć)

Zadebiutował jako reżyser filmowy w thrillerze "Stracone dusze" („Lost Souls”) po dziesięciu latach pracy szanowanego operatora. Jego długa współpraca ze Stevenem Spielbergiem to miedzy innymi film „Szeregowiec Ryanem”, za który dostał nagrodę Akademii. Kamiński zdobył też Oscara, a również BAFTA, za czarno-białe zdjęcia do „Listy Schindlera”, za które otrzymał również wyróżnienia od krytyków z Nowego Yorku i Los Angeles. Swoją drugą nominację do Oscara dostał za „Amistad” Spielberga”, współpracował tez z reżyserem przy „Jurassic Park: zaginiony świat”. Jego inne filmy to: „Jerry Maguire”, „Skrawki życia”, „Trouble Bound”, „Tall Tale” oraz „Przygody Hucka Finna”.

Z pochodzenia Polak, Kamiński przyjechał do Stanów Zjednoczonych w 1981 roku. Studiował operatorkę na Columbia College w Chicago, otrzymując stopień w 1987 roku. Przenosząc się do Los Angeles, został członkiem Amerykańskiego Instytutu Filmowego, a profesjonalną karierę rozpoczął pełnometrażowym „Fallen Angel”. Stał też za kamerą w dwóch projektach telewizyjnych: produkcji Amblin „Class of „61” i cenionym filmem „Wildflower, w reżyserii Diane Keaton. Ostatnim jego projektem, w roli operatora, jest „Minority Report”, po raz kolejny ze Stevenem Spielbergiem.

JOHN WILLIAMS (Kompozytor)

Swoją karierę w przemyśle filmowym rozpoczął pracując z takimi kompozytorami, jak Bernard Hoffman, Alfred Newman, oraz Franz Waxman. W latach sześćdziesiątych pisał muzykę do wielu programów telewizyjnych, zdobywając za swoją pracę dwie nagrody Emmy.

Williams komponował muzykę i służył jako kierownik do spraw muzyki w blisko osiemdziesięciu filmach, w tym „Patriota”, „Prochy Angeli”, „Gwiezdne Wojny Epizod Pierwszy: Mroczne Widmo”, „Mamuśka”, „Szeregowiec Ryan”, „Amistad”, „Siedem Lat w Tybecie”, „Zaginiony świat”, „Rosewood”, „Uśpieni”, „Nixon”, „Sabrina”, „Lista Schindlera”, „Jurassic Park”, ‘Kevin - Sam w Domu”, „Far and Away”, „JFK”, „Hook”, „Uznany za niewinnego”, „Urodzony czwartego lipca”, trylogia „Indiana Jones”, „Przypadkowy turysta”, „Imperium słońca”, „Czarownice z Eastwick”, „E.T.”, „Superman”, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia”, trylogia „Gwiezdnych wojen”, „Szczęki” oraz „Goodbye, Mr. Chips”. Otrzymał trzydzieści trzy nominacje do Nagrody Akademii, ostatnio za „Patriotę” z Melem Gibsonem, w reżyserii Rolanda Emmericha. Był też nagrodzony pięcioma Oscarami, jedną nagrodą Brytyjskiej Akademii, siedemnastoma Grammy, trzeba Złotymi Globami i kilkoma złotymi i platynowymi płytami. Jego ścieżka dźwiękowa do „Listy Schindlera” dała mu zarówno Oscara, jak i Grammy.

Projekty Williamsa, to także bardzo wyczekiwany film „Harry Potter i kamień filozoficzny” w reżyserii Chrisa Columbusa, z Danielem Radcliffe, Emmą Watson oraz Alanem Rickmanem, który wejdzie na ekrany 16-go listopada, oraz „Gwiezdne Wojny: Epizod Drugi” z Ewanem McGregorem, Natalie Portman, Hayden Christensen oraz Samuelem L. Jacksonem, wchodzący 22-go maja 2002 roku.

W styczniu 1980 roku Williams został nominowany dziewiętnastym Dyrygentem Boston Pops Orchestra, założonej w 1885 roku. Miał tytuł Boston Pops Laureate Conductor (honorowy dyrygent Boston Pops), dopóki nie przeszedł na emeryturę w grudniu 1993 roku; obecnie posiada tytuł Artist-in-Residence w Tanglewood. 23 czerwca 2000 roku stał się pierwszym dyrygentem, który znalazł się w Hollywood Bowl Hall of Fame.

RICK CARTER (Scenograf)

Był scenografem w hicie Stevena Spielberga „Jurassic Park: zaginiony świat” i historycznym dramacie „Amistad”. Początkowo Carter pracował z osławionym reżyserem projektując czterdzieści dwa epizody telewizyjnej antologii, serialu „Niesamowite Historie”, które zostały wyprodukowane przez Amblin Entertainment Speilberga. W serialu tym Carter pracował z tak wartymi wspomnienia reżyserami, jak Martin Scorsese, Peter Hyams, Clint Eastwood, i innych.

Carter pracował też przy sześciu filmach z Robertem Zemeckisem, ostatnio przy „Cast Away: Poza światem”. Inne pięć, to „Co kryje prawda”, „Forrest Gump”, za którego Carter otrzymał nominację do Oscara, „Ze Śmiercią Jej do Twarzy”, został też trzecim i ostatnim scenografem trylogii „Powrót do przyszłości”.

Urodzony i wychowany w Los Angeles, Carter rozpoczął karierę pracując jako asystent dyrektora artystycznego w „Bound on Glory” i „Chiński Syndrom”. Następnie został dyrektorem artystycznym w „The Adventures of Buckaroo Banzai: Across the 8th Dimension” oraz „Goonies”.

BOB RINGWOOD (Projektant kostiumów)

Pierwszy raz pracował z reżyserem Stevenem Spielbergiem w 1987 roku, w „Imperium słońca”, otrzymując nominację do Oscara.

Pracując w swojej ojczyźnie, Anglii, stał się projektantem kostiumów „Excalibur” Johna Boormana w 1981 roku, następnie pracował z Davidem Lynchem przy „Diunie”. Inne filmy z jego udziałem, to „Santa Claus: The Movie”, „Solarbabies”, „Prick Up Your Ears”, „Batman”, „Chicago Joe and the Showgirl”, „American Friend”, „From Time to Time”, „Obcy 3”, „Powrót Batmana”, „Człowiek Demolka”, „The Shadow”, „Batman Forever”, „Obcy 4: Przebudzenie” oraz „Supernova”.

Ringwood projektował kostiumy bohaterów „X-Men”, a obecnie pracuje dla DreamWorks przy remake’u „The Time Machine”.

STAN WINSTON (Efekty Specjalne - postacie robotów)

Stworzył grupę niezapomnianych mechanicznych postaci w „Sztucznej Inteligencji”, kontynuując swoją znakomitą karierę po pracy nad dinozaurami w „Jurassic Park” i „Jurassic Park: zaginiony świat” Stevena Spielberga.

Założyciel Stan Winston Studio, wprowadził innowacyjne zmiany w technikach animacji, efektach różnych stworzeń, projektowaniu charakteryzacji i elektronicznej wyobraźni, zakładając z reżyserem Jamesem Cameronem i Scottem Rossem z Industrial Light and Magic firmę Digital Domain. Otrzymał cztery Nagrody Akademii za pracę przy hitach kasowych ‘Obcy”, „Jurassic Park” oraz „Terminator 2” (za którą zdobył dwie nagrody - za najlepszą charakteryzację i najlepsze efekty wizualne).

Choć Winston w 1969 roku przyjechał do Hollywood jako aktor, szybko zainteresował się charakteryzacją i został zatrudniony jako uczeń przez Walt Disney Studios. Szybko dostał pierwszą nagrodę Emmy - za film telewizyjny „Gargoyles”, a również kolejne pięć nominacji otrzymał za takie produkcje, jak „The Authobiography of Miss Jane Pitman”, „Pinocchio”, „Roots”, i inne.

Silnie zaznaczył swoją obecność w filmach kinowych, jak „W.C. Fields and Me” oraz „The Wiz”, zanim dostał swoja pierwszą nominację do Oscara za zaprojektowanie robotów do komedii „Heartbeeps” w 1981 roku. Pracował również w filmach „Dead and Buried”, „The Entity”, „Something Wicked This Way Comes”, „Starman”, „Terminator”, „Invaders from Mars”, „Predator” (nominacja do Oscara), „Monster Squad”, „Alien Nation”, „Pumpkinhead” (debiut Winstona jako reżysera), „Leviathan”, „Predator II”, „Edward Nożycoręki” (kolejna nominacja), „The Adventures of a Gnome Named Gnorm” (także jako reżyser), „Powrót Batmana” (jeszcze jedna nominacja), „Wywiad z Wampirem”, „Congo”, „The Relic”, „Mouse Hunt”, „Mali Żołnierze”, „Instinct”, „Lake Placid”, „Austin Powers:Szpieg, Który Mnie Kochał”, „Inspektor Gadget”, „Szósty zmysł”, „End of Days”, „Galaxy Quest”, „Co kryje prawda” oraz „Lost Souls”, i inne. Stan rozwijał także efekty, tworząc tematyczne parki rozrywki, jak T2 3 D: The Ride w Universal Studios na Florydzie. Pracował też nad licznymi wideoklipami i reklamówkami, tworząc postacie takie, jak żaby Buldweisera i kaczkę AFLAC. Jego ostatnia praca to miedzy innymi charakteryzacja w „Pearl Harbor” Michaela Baya i jeszcze więcej przerażających dinozaurów we wchodzącym tego lata na ekrany „Jurassic Park 3”.

MICHAEL LANTIERI (Nadzorujący efekty specjalne)

Stworzył wiele najbardziej zdumiewających i genialnych mechanicznych efektów specjalnych w nowoczesnych filmach, w tym sekwencje lotu w „Hook” Stevena Spielberga; dinozaury w „Jurassic Park” (za co dostał Nagrodę Akademii), i sceny podróży w czasie w „Powrocie do przyszłości II” i jego sequelu.

Urodzony w Los Angeles, artysta uczęszczał do pobliskiego Art Center College of Design w Pasadenie. W filmie z początku widział szansę na reżyserowanie. Zainteresował się w „magią zza kamery”, dołączając ekipy efektów specjalnych do Universal Studios w 1974 roku. Pracował tam nad takimi serialami telewizyjnymi, jak „The Bionic Woman” „Battlestar Galactica”, oraz „The Six Million Dollar Man”.

Pracę w filmie rozpoczął „Heartbeeps”, gdzie po raz pierwszy współpracował ze Stanem Winstonem. Tworzył efekty specjalne do „Flashdance”, „Złodzieja Serc”, „The Last Starfighter” i „Frightnight, zanim poznał Stevena Spielberga podczas produkcji „Poltergeist II: The Other Side”. Następnie pracował w filmach: „Powrót do Szkoły”, „Czarownice z Eastwick, „Bliźniaki”, „Indiana Jones i ostatnia krucjata”, „Ze śmiercią jej do twarzy”, „Dracula”, „The Wild West”, „Żona astronauty”, „The 6th Day” oraz „Jurassic Park III”.

Lantieri zrealizował też swoje marzenie o reżyserii, kierując swoim pierwszym filmem, „Komodo” w 1999 roku. Jego pracę będzie tez można podziwiać w kolejnym filmie Stevena Spielberga, „Minority Report”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Sztuczna inteligencja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy