Reklama

"Superman: Powrót": O FILMOWCACH

Od Publicznej terapii z 1993 r., uhonorowanej Nagrodą Wielkiego Jury Festiwalu Filmowego Sundance do ekranizacji komiksu superbohaterach X-Men, wielokrotnie nagradzane filmy BRYANA SINGERA (reżysera, producenta i scenarzysty) charakteryzują się wyraziście nakreślonymi postaciami i śmiałym stylem wizualnym.

O Singerze po raz pierwszy zrobiło się głośno w 1995 r. za sprawą kryminalnego dreszczowca Podejrzani, nominowanego do nagrody BAFTA w kategorii Najlepszy Film, z udziałem Benicio Del Toro, Gabriela Byrne’a, Kevina Pollacka i Kevina Spacey’ego, którego występ został uhonorowany Oscarem w kategorii Najlepszy Aktor Drugoplanowy. Autor scenariusza do filmu, Christopher McQuarrie, także otrzymał Oscara za swoje dzieło. Podejrzani był pierwszym projektem zrealizowanym przez wytwórnię Singera Bad Hat Harry Productions, założoną przez reżysera w 1994 r. i zajmującą się produkcją filmów, programów telewizyjnych i gier wideo. W Bad Hat Harry Productions lub przy jej współudziale powstawały wszystkie filmy Singera, a także cieszący się wielkim powodzeniem serial telewizyjny House, przygotowywany właśnie pełnometrażowy reportaż Look, Up in the Sky!: The Amazing Story of Superman oraz miniserial dla Sci-Fi Channel The Triangle, którego premiera miała miejsce w grudniu 2005 r.

Reklama

Trzecim filmem Singera była chwalona przez krytykę adaptacja powieści Stephena Kinga Uczeń szatana, z udziałem nominowanego do Nagrody Akademii Sir Iana McKellena.

Następnie Singer zrealizował dwa wielkie sukcesy – przebój kasowy lata 2000 r. X-Men oraz święcący jeszcze większe triumfy w 2003 r. sequel X-Men 2. W X-Men 2 wystąpiła ponownie cała plejada gwiazd z X-Men, w tym Hugh Jackman, Halle Berry, Anna Paquin, Sir Ian McKellen, Patrick Stewart, James Marsden, Famke Janssen i Rebecca Romijn. Singer wiedział, że musi przekonać do filmu rzeszę 40-letnich fanów X-Menów. Fani komiksów oraz nowi widzowie entuzjastycznie przyjęli jego wizję, w której płynnie połączył fantastykę naukową z filmem przygodowym i sensacyjnym. X-Men 2 był pierwszym filmem fabularnym w historii, którego premiera światowa odbyła się na tak wielką skalę (93 terytoria). Licencja franchisingowa na X-Men przyniosła do dziś na całym świecie ponad 1 miliard dolarów przychodu.

Singer wyreżyserował także odcinek pilotażowy uhonorowanego nagrodą Emmy serialu telewizyjnego House i jest jego producentem wykonawczym. Nadawany do dziś House otrzymał w 2005 r. pięć nominacji do Emmy, w tym w kategorii Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy – Dramat i Najlepszy Scenariusz – Dramat. Drugą z nagród odebrał scenarzysta, pomysłodawca i producent wykonawczy David Shore. Serial był także nominowany do dwóch Złotych Globów w bieżącym roku i zdobył nagrodę w kategorii Najlepszy Występ Aktora w Serialu Telewizyjnym – Dramat (Hugh Laurie). House utrzymywał się w pierwszej dziesiątce najlepszych programów przez większość pierwszego i drugiego sezonu emisji, gromadząc co tydzień przed telewizorami średnio 19 milionów widzów. Serial emitowany jest obecnie w kilku stacjach zagranicznych.

MICHAEL DOUGHERTY (scenopis i scenariusz) jest znanym scenarzystą i reżyserem specjalizującym się w różnych gatunkach filmowych.

Przed rozpoczęciem pracy przy filmie Superman: Powrót Dougherty wraz ze swoim współpracownikiem Danem Harrisem napisał scenariusz do przeboju kasowego X-Men 2 (2003), wyreżyserowanego także przez Bryana Singera. W uznanym przez krytykę sequelu wystąpili: Patrick Stewart, Hugh Jackman, Ian McKellen i Halle Berry. Przychody z filmu na całym świecie przekroczyły 415 milionów dolarów. Za scenariusz do tego filmu Dougherty został zaliczony przez pismo „Variety” do grona 10 najlepszych scenarzystów, których filmy warto oglądać.

Dougherty pracuje nie tylko przy filmach fabularnych – jest też uznanym animatorem i ilustratorem. Jego nagradzane filmy animowane były wyświetlane w MTV, SCI FI Channel, na Spike & Mike’s Sick and Twisted Festival of Animation oraz w G4-TV, zaś dziwaczne i nieco przerażające ilustracje Dougherty’ego można zobaczyć na kartach z życzeniami wydawnictwa Nobleworks.

Najbliższe projekty filmowe Dougherty’ego to między innymi adaptacja bestsellera I, Lucifer, którą ma wyreżyserować Dan Harris oraz horror Trick or Treat, który będzie debiutem reżyserskim Dougherty’ego wyprodukowanym przez Bryana Singera.

Wraz z Harrisem i Bryanem Singerem Dougherty pracuje nad roczną serią komiksów Ultimate X-Men oraz nad komiksami będącymi prequelem filmu Superman: Powrót.

Dougherty, absolwent wydziału filmowego New York University, urodził się i wychował w Columbus (Ohio), a obecnie mieszka w Los Angeles.

DAN HARRIS (scenopis i scenariusz) jest scenarzystą i reżyserem realizującym zróżnicowane projekty.

Debiutem reżyserskim Harrisa był film Wymyśleni bohaterowie – zabawna, acz poruszająca historia o dorastaniu napisana przez Harrisa i zrealizowana z udziałem Sigourney Weaver, Jeffa Danielsa, Emile Hirsch i Michelle Williams. Światowa premiera filmu odbyła się podczas Galowej Prezentacji na 29. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto zimą 2005 r. po uzyskaniu specjalnego wyróżnienia za poziom filmu od National Board of Review.

Oprócz scenariusza do filmu Superman: Powrót Harris i współpracujący z nim Michael Dougherty są autorami scenariusza przeboju kasowego X-Men 2 (2003). Napisali go, mając zaledwie po 22 lata, dla reżysera Bryana Singera, który zaproponował im to po przeczytaniu scenariusza do Wymyślonych bohaterów. X-Men 2 z udziałem Patricka Stewarta, Hugh Jackmana, Iana McKellena i Halle Berry zarobił na całym świecie 415 milion dolarów brutto. W tym samym roku Harris został uznany przez pismo „Variety” za jednego z 10 najlepszych scenarzystów, którego filmy warto oglądać.

Na horyzoncie czeka już I, Lucifer – film, który Harris będzie reżyserował w Londynie latem tego roku, na podstawie adaptacji bestsellera pod tym samym tytułem, dokonanej przez Michaela Dougherty’ego.

Wraz z Doughertym i Bryanem Singerem Harris pracuje nad roczną serią komiksów Ultimate X-Men oraz nad komiksami będącymi prequelem filmu Superman: Powrót.

Ostatnio fotografie Harrisa dwukrotnie ukazały się w nowojorskim katalogu mody i sztuki „Visionaire”. Ich autor był także uhonorowany umieszczeniem w Vanity Fair’s Hollywood Portfolio w 2005 r.

Jeszcze przed uzyskaniem dyplomu licencjata na Uniwersytecie Columbia Harris zdobył Nagrodę Wielkiego Jury za Najlepszy Film Krótkometrażowy na Festiwalu Filmowym NoDance za obraz Urban Chaos Theory, a zimą następnego roku jego film The Killing of Candice Klein spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem na Festiwalu Filmowym Sundance 2002.

Harris wychował się Pensylwanii. Filmowcem postanowił zostać, kiedy jako 17-letni asystent producenta został przypadkowo uderzony w głowę piłeczką tenisową rzuconą przez Wood’ego Allena.

Znany z brawurowego stylu, wizjonerstwa i jedynego w swoim rodzaju instynktu filmowca JON PETERS (producent) odpowiada za przeniesienie na ekran kilku najwspanialszych i najpopularniejszych filmów wszechczasów, od Narodzin gwiazdy poprzez Flashdance do Batmana

Pochodzący z San Fernando Valley w Kalifornii, pół-Włoch pół-Indianin, wszedł do świata filmu w zupełnie niekonwencjonalny sposób – jako jeden z najlepszych fryzjerów Hollywood. Jego kariera skłoniła go do przebranżowienia się i zostania producentem. Będąc silnie związanym z Barbrą Streisand u szczytu jej fenomenalnej kariery w świecie rozrywki, Peters został jej menedżerem i wyprodukował hit roku 1976 Narodziny gwiazdy ze Streisand i Krisem Kristoffersonem. Film przyniósł wpływy w wysokości ponad 100 milionów dolarów, a cztery nominacje do Oscara zaowocowały nagrodą za najlepszą piosenkę (utwór Evergreen). Peters był też producentem bestsellerowych albumów Streisand oraz filmu Wielkie starcie także ze Streisand w jednej z głównych ról. Peters wyprodukował ponadto niesamowity dreszczowiec Oczy Laury Mars oraz kultowego klasyka Golfiarze z Chevym Chasem i Billem Murrayem.

W 1982 r. Peters połączył siły z Peterem Guberem, który perfekcyjnie uzupełniał kowbojski styl Jona. Tak powstała spółka Guber-Peters, która wyprodukowała serię hitów, w tym Vision Quest, Czarownice z Eastwick, Zaginiony oraz przebój kasowy Flashdance. Guber-Peters ma na swoim koncie także takie ważne społecznie obrazy, jak Kolor purpury, Goryle w mgle, Ludzie honoru i Rain Man (Oscar za najlepszy film w 1988 r.). Kolejnym projektem był przebojowy Batman. Peters miał też swój udział w ponownym odkryciu Spidermana, który potem został wyprodukowany przez jego długoletnią przyjaciółkę Laurę Ziskin. Zgodnie z hollywoodzką tradycją Guber i Peters zostali upamiętnieni w branżowej kronice Hit and Run.

Sony zakupiła firmę Guber-Peters w 1989 r., a para jej twórców miała pokierować wytwórnią Columbia Pictures. Jednak Peters wkrótce zajął się tworzeniem własnej wytwórni Peters Entertainment. W jego nowym przedsięwzięciu powstały takie filmy, jak Pociąg z forsą, Obywatele prezydenci, Rosewood w ogniu, Bardzo dziki Zaschód i znaczący obraz biograficzny Ali z Willem Smithem jako Mohammadem Alim. Ali był nominowany do Oscara w kilku kategoriach, a także zyskał wielkie uznanie NAACP i innych organizacji afroamerykańskich.

Dziś Peters, z poświęceniem oddający się wychowywaniu czwórki dzieci, realizuje swoje życiowe motto „nie ma rzeczy niemożliwych”, działając na rzecz różnych przedsięwzięć i organizacji filantropijnych. Zawsze pamiętając o szczęściu, jakie go spotkało, postępuje zgodnie z wyznawanym etosem „służebności” i stara się oddawać światu to, czym los tak hojnie go obdarzał.

W czasie wizyty w Nowym Jorku Peters natrafił na egzemplarz komiksu o Supermanie pod tytułem Śmierć Supermana, co zainspirowało go do zbadania kwestii praw do filmu. Superman: Powrót jest kulminacją trwającej od 10 lat producenckiej odysei.

GILBERT ADLER (producent) – ostatnio producent wykonawczy hitów Warner Bros. Pictures Constantine z Keanu Reevesem w roli tytułowej i niezwykle popularnego Starskiego i Hutcha z Benem Stillerem i Owenem Wilsonem.

Adler, trzykrotny laureat Oscara, pracował jako scenarzysta, reżyser, producent lub producent wykonawczy przy takich znanych filmach, jak Statek widmo, Trzynaście duchów, Dom na Przeklętym Wzgórzu, Władca demonów i Orgia krwi (którego był reżyserem i współscenarzystą).

Dla telewizji wyreżyserował kilka odcinków serialu Czarodziejki oraz ostatnią serię Wyspy Fantazji. Przez pięć lat był producentem, reżyserem i scenarzystą przełomowego serialu HBO Opowieści z krypty, w czasie, kiedy serial zdobywał liczne nagrody. Adler był także producentem filmu Double Tap dla HBO oraz stworzył, wyprodukował i wyreżyserował serial o zagadkach nauki Perversions of Science, również dla HBO.

CHRIS LEE (producent wykonawczy) był prezesem ds. produkcji w wytwórniach TriStar Pictures i Columbia Pictures. Zajmując wysokie stanowiska kierownicze w Hollywood, Lee czuwał nad realizacją takich oscarowych filmów, jak Jerry Maguire, Filadelfia czy Lepiej być nie może. Inne znaczące hity powstałe przy udziale Lee to między innymi Mój chłopak się żeni, Wichry namiętności, Fisher King, Maska Zorro i Patriota.

Jako producent Lee zrealizował przełomową animację komputerową Wojna dusz, przebój kina akcji SWAT oraz Ballistic. Lee jest też współproducentem przygotowywanej właśnie tragikomedii One Foot to Heaven („Ji quan bu ning”), realizowanej przy udziale uznanego chińskiego reżysera Chen Da Minga. Film będzie rozpowszechniany przez dystrybutora Huayi Brothers (Kung Fu Szał, Wojownicy nieba i ziemi).

Superman: Powrót to już drugi obraz, przy którym Lee współpracował z Bryanem Singerem, po Uczniu szatana, kiedy szefował wytwórni TriStar.

Wychowany na Hawajach Lee jest założycielem Akademii Mediów Kreatywnych (Academy for Creative Media – ACM) przy Uniwersytecie Hawajskim. Jest to nowa szkoła, której celem jest przekazywanie umiejętności korzystania z platformy cyfrowej w filmach, animacji komputerowej i grach wideo pomysłowym scenarzystom z całego basenu Oceanu Spokojnego. Pomyślana jako ekonomiczny katalizator dla rozwijającej się branży własności intelektualnej na Hawajach ACM uznaje fakt technologicznej transformacji mediów rozrywkowych, kładzie nacisk na globalną kulturę masową oraz koncentruje się na przyciąganiu firm zajmujących się technologiami cyfrowymi, tworzeniem oprogramowania oraz programowaniem interaktywnym na Hawaje.

Lee jest również producentem wykonawczym serialu animowanego Heavy Gear oraz producentem wideoklipów dla różnych wykonawców, w tym między innymi dla Janet Jackson, Backstreet Boys, Faith Hill, Eltona Johna i Destiny’s Child.

Lee ukończył Wydział Nauk Politycznych Uniwersytetu Yale. Pierwszą pracę podjął w programie Good Morning America. Następnie współpracował z uznanym reżyserem Waynem Wangiem jako jego asystent oraz jako asystent montażysty przy filmie Dim Sum. W TriStar Pictures w Los Angeles podjął pracę jako analityk dialogów, przechodząc kolejne szczeble kariery, aż do stanowiska prezesa ds. produkcji filmów, a następnie objął analogiczne stanowisko w Columbia Pictures.

Lee jest założycielem Koalicji Azjatycko-Pacyficznej w Rozrywce (Coalition of Asian Pacifics in Entertainment – CAPE). „A Magazine” uznał go za jednego z „Najbardziej Wpływowych Amerykanów Pochodzenia Azjatyckiego”. Zasiadał w zarządzie Krajowego Konsorcjum Prawnego Amerykanów Pochodzenia Azjatycko-Pacyficznego (National Asian Pacific American Legal Consortium) w Waszyngtonie oraz jest członkiem Komitetu 100. Jest dumnym odbiorcą wielu zaszczytów, w tym nagrody Justice in Action Award przyznanej przez Nowojorski Fundusz Obrony Prawnej i Edukacji dla Amerykanów Pochodzenia Azjatyckiego (New York Asian American Legal Defense and Education Fund), nagrody Visionary Award przyznanej przez East-West Players z Los Angeles, oraz nagrody Museum of Chinese in the America’s Role Model.

THOMAS TULL (producent wykonawczy) jest prezesem i dyrektorem naczelnym Legendary Pictures – wytwórni, która właśnie zawarła pięcioletni, przewidujący realizację 25 filmów kontrakt z Warner Bros. Firma odniosła głośny sukces, realizując pierwszy ze wspólnych obrazów Batman – Początek. Oprócz filmu Superman: Powrót plany wytwórni Warner zakładają realizację między innymi obrazu Kobieta w błękitnej wodzie M. Nighta Shyamalana, 10,000 B.C. Rolanda Emmericha oraz Where the Wild Things Are Spike’a Jonze

Ostatnio Tull zajmował fotel prezesa i dyrektora The Convex Group, inwestującego w nowe sieci medialne holdingu medialno-rozrywkowego z Atlanty powołanego przez założyciela WebMD Jeffa Arnolda. Tull działał tam w pionie zarządzania i administracji, kierując między innymi przejęciem dostawcy treści How Stuff Works oraz platform dystrybucyjnych LidRock i FlexPlay. Nawiązywał kontakty handlowe z firmami działającymi w branży filmowej, muzycznej i gier wideo. Przed podjęciem pracy w Convex Tull był szefem Southeast Interactive Technology Funds, największego funduszu inwestującego w branży IT na południowym wschodzie kraju.

Tull wychował się Endwell na północy stanu Nowy Jork. Pierwszą wyprawę do Hollywood odbył jeszcze jako partner w funduszu inwestycyjnym z Północnej Karoliny, specjalizującym się w inwestycjach w branżę medialną i technologiczną. W 1996 r. uczestniczył w przygotowaniu kontaktu z Red Storm Entertainment – firmą produkującą gry na podstawie powieści Toma Clancy’ego. Swoje doświadczenie spekulanta wykorzystał do zgromadzenia kapitału na Legendary Pictures przez konsorcjum renomowanych inwestorów – takich jak między innymi ABRY Partners, Banc of America Capital Investors i AGI Direct Investments. Tull był architektem struktury firmy uhonorowanej tytułem „Deal of the Year” w branży rozrywkowej w 2005 r. przez „IDD Magazine”.

SCOTT MEDNICK (producent wykonawczy) jest prezesem ds. światowego marketingu i dystrybucji w Legendary Pictures – wytwórni, która właśnie zawarła pięcioletni, przewidujący realizację 25 filmów kontrakt z Warner Bros. Firma odniosła głośny sukces realizując pierwszy ze wspólnych obrazów Batman – Początek. Oprócz filmu Superman: Powrót plany wytwórni Warner zakładają realizację między innymi obrazu Kobieta w błękitnej wodzie M. Nighta Shyamalana, 10,000 B.C. Rolanda Emmericha oraz Where the Wild Things Are Spike’a Jonze.

Mednick jest liderem w sektorze rozrywki, marketingu i technologii od ponad 25 lat. Przygotowywał strategie marketingowe dla ponad 200 filmów, w tym dla tak różnych tytułów, jak między innymi: Jerry Maguire, Córka górnika, Oto Spinal Tap, X-Men czy Dirty Dancing. Reprezentował także indywidualnych klientów z branży rozrywkowej, takich jak Tom Cruise, Arnold Schwarzenegger i Denzel Washington. Mednick opracował znaki graficzne dla tak znanych hollywoodzkich gigantów, jak Sony Pictures, Columbia Pictures i TriStar Pictures.

Był także prezesem i dyrektorem naczelnym Mandalay Branded Entertainment Petera Gubera. Przed objęciem stanowiska w Mandalay Mednick założył firmę marketingowo-informacyjną THINK New Ideas, Inc., zapewniającą obsługę informacyjną i interaktywną wielkich koncernów, takich jak Oracle, Coca-Cola, Reebok, Sega, Time Warner, Sony, Pioneer Electronics, Disney, Chrysler i wiele innych. Jako prezes i dyrektor naczelny Mednick doprowadził do pięciokrotnego powiększenia przychodów i kapitalizacji rynkowej firmy THINK w ciągu 18 miesięcy od pierwszej oferty publicznej. Ponadto firma została uznana za jedną z 10 najlepszych agencji interaktywnych roku równocześnie przez pismo „Adweek Magazine” oraz przez Advertising Club of New York w zaledwie 5 lat po rozpoczęciu działalności.

Oprócz pełnienia obowiązków zawodowych Mednick udzielał się w pracach specjalnego zespołu Komitetu Prezydenta ds. Sztuki i Nauk Pięknych odpowiedzialnego za zagrożone dzieci i młodzież za kadencji prezydenta Clintona, któremu przewodniczyła Pierwsza Dama, Pani Hillary Rodham Clinton. Przez 15 lat działał w Radzie Krajowej Inner City Games Foundation Arnolda Schwarzeneggera, a obecnie zasiada w zarządzie fundacji California All-Stars tegoż aktora i polityka. Mednick był też członkiem zarządu organizacji Earth Day 1990, dla której zaprojektował logo i materiały informacyjne. Jest członkiem Rady ECO (Earth Communications Office) mobilizującej branżę rozrywki do działań na rzecz środowiska naturalnego. Jest jednym z członków zarządu Uniwersytetu Santa Monica.

Mednick, urodzony w Bostonie, ma dyplom magistra w dziedzinie psychologii stosowanej oraz licencjata w dziedzinie projektowania graficznego. Otrzymał też tytuł dyrektora artystycznego ds. druku roku / zachód (Print Art Director of the Year/West) od „Adweek Magazine”. Cztery prace Mednicka zostały włączone do stałej kolekcji Biblioteki Kongresu.

Superman: Powrót był okazją do kontynuacji współpracy operatora NEWTONA THOMASA SIGELA, ASC (reżyser obrazu) z reżyserem Bryanem Singerem. Obydwaj filmowcy spotykają się na planie już po raz piaty w ciągu ostatnich 10 lat. Ich pierwszym wspólnym filmem był obraz Podejrzani z 1995 r.

Sigel wraz ze scenarzystką i reżyserem Lisą Chang zrealizowali film The Big Empty do wspólnego scenariusza, będącego adaptacją noweli Alison Smith. Krótkometrażowa fabuła zaprezentowana na ponad 25 festiwalach zdobyła Nagrodę Główną (Grand Prize) Festiwalu Filmowego USA. Sigel wyreżyserował także zrealizowany dla HBO film Punkt zapalny z Rayem Liottą, jeden z odcinków serialu House w pierwszym sezonie emisji oraz, wspólnie Pamelą Yates, reportaż When the Mountains Tremble.

Sigel rozpoczął karierę jako etatowy pracownik The Whitney Museum w Nowym Jorku. Zaczynając od malowania, zajął się później realizacją krótkometrażowych filmów, a wkrótce całkowicie poświęcił się kinematografii.

Od tego czasu Sigel odnosił wielkie sukcesy pracując przy filmach fabularnych, w tym między innymi przy Nieustraszonych braciach Grimm, Niebezpiecznym umyśle, Trzech królach, X-Men i X-Men 2, W matni, Uczniu szatana, W sieci zła, Krew i wino, Mrocznym mieście, Wtajemniczeniu, Podejrzanych (za który był nominowany do nagrody Independent Spirit) oraz Na zachód.

Wśród wielu projektów zrealizowanych dla telewizji należy wymienić pilotażowe odcinki seriali Cudowne lata, Cop Rock Stevena Bochco i House Bryana Singera. Siegel był także operatorem pracującym przy kultowym filmie telewizyjnym Bez wyroku oraz przy Home Fires Edgar Schericka, za który był nominowany do nagrody CableACE za znakomitą reżyserię zdjęć. W kategorii reportażu należy wspomnieć o oscarowym Witness to War: Dr. Charlie Clements i nominowanym do Oscara El Salvador: Another Vietnam.

GUY HENDRIX DYAS (kierownik produkcji) rozpoczął karierę w Tokio od stanowiska projektanta zajmującego się wzornictwem przemysłowym w spółce Sony, zarządzanej jeszcze przez legendarnego założyciela firmy Akio Moritę. Wtedy właśnie, po wystawie swoich prac, otrzymał zaproszenie od Industrial Light and Magic (ILM) do związania się z branżą filmową i wejścia do zespołu kreatywnego firmy w Kalifornii.

W 2003 r. Dyas mógł wreszcie pokierować produkcją swojego pierwszego filmu, X-Men 2, bardzo oczekiwanego sequela obrazu X-Men Bryana Singera. Od tego czasu Singer i Dyas łączyli siły przy kilku projektach, a Superman: Powrót jest już ich piątym wspólnym dziełem. Dyas współpracował także ze znanym reżyserem Terrym Gilliamem i zaprojektował scenografię do jego filmu fantastycznego Nieustraszeni bracia Grimm. Obecnie Dyas odtwarza XVI-wieczną Anglię na potrzeby obrazu Elizabeth: The Golden Age – kontynuacji historii Elżbiety I, z udziałem Cate Blanchett i w reżyserii Shekhara Kapura.

Inne godne odnotowania zasługi Dyasa to między innymi koncepcja dekoracji w Matrix Reaktywacja i w Vanilla Sky; praca jako asystent reżysera przy Celi oraz koncepcja artystyczna Planety małp Tima Burtona.

Dyas uzyskał tytuł magistra w londyńskim Royal College of Art oraz ma dyplom licencjata, zdobyty na Wydziale Architektury i Dekoracji Wnętrz Chelsea School of Art and Design.

Superman: Powrót to już szósty wspólny film JOHNA OTTMANA (montażysta, kompozytor) i reżysera Bryana Singera od ich pierwszego spotkania w 1988 r. przy krótkometrażowej formie Lion’s Den, wyreżyserowanej wspólnie i zmontowanej przez Ottmana.

Ottman współpracował przy montażu, a także komponował muzykę do filmów Singera Publiczna terapia, Podejrzani, Uczeń szatana i X-Men 2.

Ottman jest nie tylko uznanym montażystą, ale także jednym z najbardziej wziętych i cenionych kompozytorów muzyki filmowej, którego można usłyszeć między innymi w Fantastycznej czwórce, Kiss, Kiss, Bang, Bang, Gabinecie figur woskowych, Sile strachu, Komórce, Gothice, 24 godzinach, Punkcie zapalnym (HBO), Ataku pająków, Pumpkin, Balonowym chłopaku, Lake Placid, Incognito i Telemaniaku.

Ottman wyreżyserował i zmontował też film Ulice strachu: ostatnia odsłona oraz napisał do niego muzykę.

Jest laureatem między innymi nagrody BAFTA za najlepszy montaż (Podejrzani), Saturna za najlepsza muzykę (Podejrzani) oraz nagrody Festiwalu Muzyki Filmowej BMI za X-Men 2. Ottman był nominowany do American Cinema Editors Eddie Award za Podejrzanych, do Emmy za muzykę do pilotażowego odcinka serialu telewizyjnego Wyspa Fantazji emitowanego w sezonie 1998–1999 oraz do nagrody Saturn w kategorii najlepsza muzyka za X-Men 2. Ostatnio otrzymał kolejną nominację do Saturna za Kiss Kiss, Bang Bang.

ELLIOT GRAHAM (montażysta) zmontował ostatnio film aktora i reżysera Billa Paxtona Najwspanialsza gra w dziejach.

Superman: Powrót to trzecie spotkanie Grahama z reżyserem Bryanem Singerem – wcześniej był montaż filmu X-Men 2 oraz pilotażowego odcinka uhonorowanego nagrodą Emmy serialu medycznego Singera House.

Graham współpracował także z reżyserem Stephenem Norringtonem przy The Last Minute oraz przy wideoklipach dla różnych wykonawców, w tym Michaela Jacksona i Britney Spears.

Graham studiował w Tisch School of the Arts przy Uniwersytecie Nowojorskim, uzyskując dyplomy na wydziale filmu i historii.

Superman: Powrót to już piąte spotkanie projektantki kostiumów LOUISE MINGENBACH z reżyserem Bryanem Singerem od 10 lat, to jest od Podejrzanych z 1995 r.

Mingenbach odpowiadała za kostiumy między innymi w takich filmach, jak Trudne słówka, Starsky i Hutch, Witajcie w dżungli, X-Men i X-Men 2, K-PAX, Plotka, Uczeń szatana, Wieczna północ, Nocna straż, W cieniu przeszłości, Tajemnica jednej nocy oraz Podejrzani.

Projekty telewizyjne, w których uczestniczyła to między innymi House i The Naked Truth.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Superman: Powrót
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama