Reklama

"Suma wszystkich strachów": REALIZATORZY

PHIL ALDEN ROBINSON (Reżyseria)

Phil Alden Robinson otrzymał nominację do Oscara® za Najlepszy Scenariusz Adaptowany do filmu „Field of Dreams”, którego był również reżyserem. Obraz, bardzo dobrze przyjęty zarówno przez widzów, jak i krytykę zebrał wiele prestiżowych wyróżnień branżowych, w tym: nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej jako Najlepszy Film oraz nominacje do Nagród Gildii Reżyserów i Gildii Pisarzy. Wcześniej w świecie filmu fabularnego Robinson dał się poznać jako scenarzysta/reżyser obrazu „In the Mood”, reżyser i współautor scenariusza filmu „Sneakers”, jak również autor scenariusza do „All of Me”. Robinson wyreżyserował także pierwszy odcinek produkcji HBO, „Band of Brothers”.

Reklama

W 2000 roku Robinson wyreżyserował, napisał scenariusz i został producentem wykonawczym telewizyjnego filmu „Freedom Song”. Obraz, który otrzymał nie tylko świetne recenzje, ale zyskał także uznanie publiczności nominowany był do dwóch Nagród Emmy, Nagrody Gildii Pisarzy, trzech NAACP Image Awards oraz Humanitas Prize, żeby wymienić tylko kilka z najbardziej znaczących wyróżnień.

W 1992 roku Robinson, w roli obserwatora, towarzyszył Wysokiemu Komisarzowi ds. Uchodźców przy ONZ w misjii do Somalii i Bośni, czego owocem była później napisana i wyreżyserowana pięcioodcinkowa seria dokumentalna dla stacji ABC News -”Nightline”. Ostatni z filmów dokumetalnych reżysera, „Sarajevo Spring”, nominowany był do nagrody News and Documentary Emmy Award, 1997.

Urodzony w Long Beach, New York, Robinson ukończył Union College w Schenectady, New York, z tytułem licencjata nauk politycznych. W 1996 college przyznał mu honorowy tutuł - Honorary Doctorate of Letters.

MACE NEUFELD (Producent)

Mając na swoim koncie produkcje filmowe, których wpływy liczy się na całym świecie w miliardach dolarów, Mace Neufeld należy dziś do grona najbardziej wszechstronnych i odnoszących najbardziej spektakularne sukcesy producentów hollywoodzkich. Jego wprawne oko łowcy talentów, w połączeniu z umiejętnością przenoszenia na ekran hitów książkowych wykreowały wiele wspaniałych produkcji, pozwalając jednocześnie wybić się obiecującym aktorom i reżyserom, w tym Kevinowi Costnerowi, Alecowi Baldwinowi, Richardowi Donnerowi, Rogerowi Donaldsonowi, Phillipowi Noyce i Johnowi McTiernanowi.

Jednym z niedawnych przebojów producenckich, który wyszedł spod ręki Neufelda jest thriller „Córka generała” /The General’s Daughter/. Film zarobił w samych tylko Stanach Zjednoczonych ponad $100 milion. W dorobku Neufelda, był to piąty obraz, który osiągnął taki pułap i pozwolił mu jedncześnie zdobyć w rankingu Daily Variety, 1999, tytuł „Producenta Lata”

W 1984 roku, kiedy Neufeld zdobył prawa do ekranizacji bestselerowej powieści Toma Clancy Polowanie na ‘Czerwony Październik’ /The Hunt for Red October/, rozpoczęła się ‘era’ największej w historii kina wspólpracy franszyzowej. Wprowadzony na ekrany w 1990 roku film z udziałem Seana Connery i Aleca Baldwina (po raz pierwszy w jednej z głównych ról) był również drugim znaczącym osiągnięciem reżyserskim (po „Szklanej pułapce” /Die Hard/) Johna McTiernana.

Po oszałamiającym sukcesie „Polowania na Czerwony Październik” Neufeld zdecydował się na ekranizację dwóch kolejnych powieści Toma Clancy - Patrioci /Patriot Games/ oraz Stan zagrożenia /Clear and Present Danger/. Do filmu „Patriot Games” Neufeld zaangażował ponownie Harrisona Forda, który przyjął rolę Jacka Ryana, jak również australijskiego filmowca Phillipa Noyce’a, który dzięki temu miał możliwość wyreżyserowania swojego pierwszego, wielkobudżetowego filmu amerykańskiego. Neufeld i Noyce ponownie połączyli siły, angażując również sprawdzonego Harrisona Forda, kręcąc „Stan zagrożenia” /Clear and Present Danger/, który uplasował się jako szósty pod względem wpływów film roku 1994.

W dorobku Neufelda są również takie tytuły jak: uznany przez krytykę „No Way Out”, „The Frisco Kid”, Święty” /The Saint/ oraz „Zagubieni w kosmosie” /Lost in Space/.

W 1976 roku Neufeld wyprodukował swój pierwszy film fabularny - „Omen”. Ten jeżący włos na głowie thriller o siłach nieczystych, w reżyserii Richarda Donnera, szybko zdobył sobie pozycję międzynarodowego przeboju i pomógł tym samym ugruntować pozycję Neufelda w świecie produkcji filmowej.

Rok 1989 był momentem powołania do życia przez Neufelda i byłego dyrektora New World Entertainment - Roberta G. Rehme, firmy Neufeld/Rehme Productions. Od tego czasu pod szyldem przedsiębiorstwa powstawały liczne przeboje (dla Paramount Pictures), jak chociażby: „Flight of the Intruder”, „Gliniarz z Beverly Hills III” /Beverly Hills Cop III/ oraz „Necessary Roughness”. W 1993 roku Neufeld i Rehme wybrani zostali przez ShoWest Producentami Roku, a w 1994 Showmenami Roku (tytuł przyznawany przez Gildię Publicystów).

Neufeld rozpoczynał swoją karierę jako menedżer, odkrywając wiele talentów producenckich i aktorskich w przemyśle rozrywkowym. Jemu w dużym stopniu zawdzięczają swojej kariery Don Adams („Get Smart”), Don Knotts („The Andy Griffith Show”), Jay Ward („Bullwinkle and His Friends”), Gabe Kaplan („Welcome Back Kotter”) i wielu innych. W świecie muzyki Neufeld miał również swój znaczący wkład, lansując takich artystów jak Jim Croce, Randy Newman, The Carpenters i Neil Diamond.

Mając na swoim koncie spory dorobek menedżerski, Neufeld rozszerzył pole działania w branży rozrywkowej i w 1958 roku wyprodukował pierwszy program dla stacji NBC, z udziałem Dicka Van Dyke’a oraz młodego zespołu komediowego w osobach Eaine May i Mike’a Nicholsa. Inne produkcje telewizyjne tego czasu sygnowane nazwiskiem Neufelda to znakomity serial, oparty na prozie Johna Steinbecka „Na Wschód od Edenu” /East of Eden/, w rankingach plasujący się na siódmym miejscu najpopularniejszych miniseriali, uhonorowany również Złotym Globem. Neufeld stoi także za innymi wysoko ocenianymi produkcjami telwizyjnymi lat 80’tych, w tym pilotażowym odcinkiem „Cagney and Lacey,” jednego z najwyżej ocenianych filmów małego ekranu w 1981 roku, 125 odcinkami tego show, jak również nagrodzonym przez Gildię Pisarzy Amerykański miniserialem „Death in California”.

W 1994 roku Neufeld/Rehme zaprezentowali kolejny miniserial - „Gettysburg”, z powodzeniem wprowadzony najpierw do obiegu kinowego, a następnie przeniesiony na mały ekran. Jego odcinki zdobyły sobie ogromną popularność wśród widzów, a przez krytykę zostały ocenione jako jedne z najlepszych w historii telewizji kablowej. Neufeld współpracował również z reżyserem Ernestem Dickersonem i scenarzystą Frankiem Military przy obyczajowej produkcji Showtime „Blind Faith”, opowiadającej o rasistowskich i ksenofobicznych tendencjach w Nowym Yorku lat 1950’tych. Film miał swoją premierę w 1998 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance i nominowany był do trzech Nagród Screen Actors Guild, trzech Independent Spirit Awards oraz dwóch Writers Guild Awards.

Uznany również za swoje osiągnięcia jako fotografik, Neufeld otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym The Grand Prize Award w Pierwszym Salonie Fotografii Eastman Kodak’s. Jego uchwycony okiem aparatu kadr „Sammy’s Home” został określony przez The New York World Telegram-Sun zdjęciem roku.

Urodzony w Nowym Yorku, Neufeld jest absolwentem Uniwersytetu Yale. Producent jest również zapalonym kolekcjonerem, który może się poszczycić wyjątkowymi eksponatami sztuki prymitywnej. Neufeld ma także licencję pilota samolotów. Jest członkiem The Board of Trustees Amerykańskiego Instytutu Filmowego, ASCAP oraz Academy of Motion Picture Arts and Sciences.

TOM CLANCY (Producent wykonawczy)

Tom Clancy cieszy się niekwestionowaną pozycją autora jednych z najpoczytniejszych książek sensacyjnych naszych czasów. Spod jego pióra wyszły takie tytuły jak: Suma wszystkich strachów /The Sum of All Fears/, trzy inne powieści z Jackiem Ryanem w roli głównej przeniesione na ekran przez Mace’a Neufelda Polowanie na Czerwony Październik /The Hunt for Red October/, Patrioci /Patriot Games/ oraz Stan zagrożenia /Clear and Present Danger/. Clancy ma w swoim dorobku również takie hity rynku wydawniczego jak: Czerwony sztorm /Red Storm Rising/, Kardynał z Kremla /Cardinal of the Kremlin/, Bez skrupułów /Without Remorse/, Dług honorowy /Debt of Honor/, Dekret /Executive Orders/, Tęcza sześć /Rainbow Six/ oraz najnowsza powieść, która ma się ukazać w lecie tego roku - Red Rabbit.

Clancy jest również autorem tekstów popularno-naukowych z dziedziny wojska i obronności, jak chociażby przewodniki Atomowe okręty podwodne (Submarine: A Guided Tour Inside a Nuclear Warship), Shadow Warriors: Inside the Special Forces, Kawaleria pancerna (Armored Cav: A Guided Tour of an Armored Cavalry Regiment), Samoloty myśliwskie (Fighter Wing: A Guided Tour of an Air Force Combat Wing), Piechota morska (Marine: A Guided Tour of a Marine Expeditionary Unit), (Airborne: A Guided Tour of an Airborne Task Force), Every Man a Tiger with Chuck Horner oraz Into the Storm: A Study of Command. Ostatnia z wymienionych pozycji powstała przy współpracy Generała Freda Franks Jr.

STRATTON LEOPOLD (Producent wykonawczy)

Stratton Leopold wystąpił ostatnio w charakterze współproducenta filmu wytwórni Paramount „Córka generała“ /The General’s Daughter/ oraz „Bless the Child”. W swojej karierze producenckiej Leopold wędrował po wielu kontynentach od Europy, poprzez Amerykę Centralną, aż po Daleki Wschód.

Leopold pracował jako producent nadzorujący przy filmie „Przygody Barona Munchausena” /The Adventures of Baron Munchausen/ w reżyserii Terry’ego Gilliama oraz współproducent telewizyjnego projektu „The Rose and the Jackal”. Był producentem miniserialu „The Great Los Angeles Earthquake”, jako prodecent wykonawczy nadzorował filmy fabularne „Born Yesterday” i „Bound by Honor.” Dalsza filmografia Leopolda to „Prince of Darkness” Johna Carpentera (kierownik produkcji), „Tango and Cash” Andreia Konchalovsky’ego oraz filmy Peter Weir’s „The Mosquito Coast” i „They Live”.

Leopold urodził się w Savannah, w stanie Georgia.

PAUL ATTANASIO (Scenariusz)

Paul Atanasio jest autorem scenariusza do filmów „Quiz Show” i „Donny Brasco”. Oba z nich były nominowane do Oscaraâ. Jest on również twórcą cieszącego się uznaniem serialu ABC „Gideon’s Crossing” oraz tasiemcowego „Homicide: Life on the Street”, uhonorowanego trzema Peabody Awards. Za wspomniany wcześniej film „Quiz Show” Atanasio otrzymał Nagrodę British Academy Award (BAFTA), był również wybrany Autorem Scenariusza Roku zarówno przez The National Association of Theater Owners, jak i London Film Critics Circle. Trzykrotnie nominowany był jako kandydat do Nagrody Gildii Pisarzy Amerykańskich. Atanasio jest absolwentem Harvard College oraz Harvard Law School. Wcześniej zajmował stanowisko naczelnego krytyka filmowego gazety The Washington Post. Obecnie mieszka z żoną i trójką dzieci w Los Angeles.

DANIEL PYNE (Scenariusz)

Daniel Pyne urodził się w Oak Park, w stanie Illinois, wychowywał się zaś w Denver, w stanie Colorado. Na Uniwersytecie Stanford otrzymał tytuł licencjata w dziedzinie ekonomii, jego zaiteresowanie poszło jednak w stonę filmu, toteż dalszą naukę podjął w kierunku sztuki wielkoekranowej na Uniwersytecie UCLA. Interesując się twórczością scenopisarską, Pyne próbował swoich sił tworząc sceanariusze do kilku seriali telewizyjnych, w tym pierwszych odcinków policyjnego show „Miami Vice”.

Pierwszą produkcją fabularną Pyne’a był film „Pacific Heights”. Od tamtego czasu udało mu się ugruntować pozycję scenarzysty zarówno wielkiego, jak i małego ekranu, dzięki możliwości współpracy z takimi nazwiskami reżyserskimi jak Walter Hill, Sydney Pollack, Michael Mann, John Schlesinger, Brian DePalma i Michael Caton Jones. Zrealizował dla nich wiele projektów, w tym: „Doc Hollywood” „Firma“ /The Firm/ oraz „Any Given Sunday”. Debiut reżyserski Pyne’a, dobrze przyjęty obraz „Where’s Marlowe” wprowadzony został na ekrany w 1999 roku przez Paramount Classics.

JOHN LINDLEY, ASC (Zdjęcia)

John Lindley jest dzisiaj jednym z najbarziej szanowanych autorów zdjęć w branży filmowej. Ma na swoim koncie kilka wcześniejszych produkcji zarejestrowanych dla reżysera Phila Aldena Robinsona - „Field of Dreams”, „Sneakers” oraz „In the Mood”.

Filmografia Lindley’a to również takie tytuły jak: „Lucky Numbers” Nory Ephron, „Masz wiadomość” /You’ve Got Mail/, „Michael” oraz „Miasteczko Pleasantville“ /Pleasantville/ w reżyserii Gary’ego Rossa. Pozostałe filmy, do których nakręcił zdjęcia to: „Money Train”, „I Love Trouble”, „The Good Son”, „Ojciec panny młodej“ /Father of the Bride/, „Sypiając z wrogiem“ /Sleeping with the Enemy/, „Vital Signs”, „Immediate Family”, „True Believer”, „The Serpent and the Rainbow”, „Shakedown”, „The Stepfather”, „The Goodbye People”, „Home of the Brave” i „He Makes Me Feel Like Dancin’”.

Dla małego ekranu nakręcił zdjęcia do: „LBJ: The Early Years”, „Rockabye”, „Badge of the Assassin”, „Girls of the White Orchid”, „The Demon Murder Case”, „An Invasion of Privacy” oraz „Gentleman Bandit”.

JEANNINE C. OPPEWALL (Scenografia)

Jeannine C. Oppewall dwukrotnie nominowana była do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. To zaszczytne wyróżnienie przyniosły jej projekty scenografii do filmów „Miasteczko Pleasantville” i „Tajemnice Los Angeles“ /L.A. Confidential/. Oppewall uzyskała dyplom magistra z zakresu sztuki średniowiecznej na Bryn Mawr College i początkowo pracowała jako kurator i badacz dla Charlesa Eamesa.

Pierwszą pracę w filmie fabularnym otrzymała przy „Blue Collar”. Wkrótce rozpoczęła też współpracę ze scenografem Paulem Sylbertem, tworząc projekty do „Hardcore”, „Blow Out” i „Resurrection”. Pierwszym samodzielnym filmem Oppewall był nakręcony w 1981 roku „Tender Mercies”. Kolejne zrealizowane projekty to: „Maria’s Lovers”, „The Big Easy”, „Ironweed”, „The Music Box”, „School Ties”, „Losing Isaiah”, „Co się zdarzyło w Madison County” /The Bridges of Madison County/, „Lęk pierwotny“ /Primal Fear/, „Cedry pod śniegiem“ /Snow Falling on Cedars/ oraz „The Wonder Boys”.

NEIL TRAVIS, ACE (Montaż)

Neil Travis uhonorowany został w 1990 roku Oscarem® za montaż filmu „Tańczący z wilkami” /Dances With Wolves/, w reżyserii Kevina Costnera. W 1977 roku zdobył Nagrodę Emmy za pracę przy wielokrotnie wyróżnianym, serialu „Korzenie“ /Roots/.

Travis pracował wcześniej z producentem Macem Neufeldem przy filmach „Stan zagrożenia“ /Clear and Present Danger/, „Patriot Games” oraz „No Way Out”. Jego filmografia to również: „Along Came a Spider”, „Bicentennial Man”, „The Edge”, „Stepmom”, „Moll Flanders”, „Epidemia“ /Outbreak/, „Bopha!”, „Marie”, „The Philadelphia Experiment”, „Cujo” i „Szczęki 2“ /Jaws 2/.

W bogatym dorobku telewizyjnym Travisa figurują takie tytuły jak: „They Call it Murder”, „Alexander: The Other Side of Dawn”, „Korzenie - następne pokolenia“ /Roots: The Next Generation/, „The Atlanta Child Murders” i „Out On a Limb”.

MARIE-SYLVIE DEVEAU (Projekty kostiumów)

Jej najnowsze projekty to kostiumy do filmu Carroll Ballard „Fly Away Home”, w którym zagrali Jeff Daniels i Anna Paquin. Zaprojektowała również kostiumy do popularnej komedii „Billy Madison” oraz „Open Season”, z Helen Shaver i Robertem Wuhlem w rolach głównych. Do osiągnięć telewizyjnych Deveau zaliczyć należy Showtime „Harrison Bergeron”, w którym zagrał Christofer Plummer, ABC „Dark Eyes” z Kelly McGillis, CBC „Thicker Than Blood”. Oprócz tego zaprojektowała kostiumy do 21 odcinków USA Network’s „Matrix” oraz ponad 50 odcinków CBS „Top Cops”. Jej filmografia to również takie tytuły jak: „Pushing Tin”, „The Mighty”, „Mutant” /Mimic/, „Sekta” /The Skulls/, „Angel Eyes” i „Serendipity.”

Urodzona w Montrealu, Deveau studiowała projektowanie kostiumów i dekoracji w National Theatre School of Canada, jak również odbywając letnie praktyki w Brukseli i Paryżu. Po skończeniu studiów w 1987 roku, otrzymała pierwsze profesjonalne zlecenia mając 24 lata - były to kostiumy do serialu telewizyjnego Paramount Pictures „Friday the 13th”.

GLENN NEUFELD (Nadzór nad efektami specjalnymi)

Glenn Neufeld nadzorował efekty specjalne przy produkcjach „Bless the Child”, „Córka generała /The General’s Daughter/ oraz „Jingle all the Way”. Na jego liście osiągnięć zawodowych znajdują się również: „Polowanie na Czerwony Październik” /The Hunt for Red October/ (występował w charakterze koordynatora grafiki wideo), „Patriot Games,” „Uwolnić orkę” /Free Willy/, „Na linii ognia” /In the Line of Fire/, „Cliffhanger,” „Powrót Batmana“ /Batman Returns/, „Obcy III” /Alien III/, „Toys” oraz „Terminator II”. Jako koordynator efektów wizualnych przez cztery lata pracował przy „Star Trek: Deep Space Nine”. Ta ciesząca się duż popularnością produkcja telewizyjna przyniosła mu dwukrotnie nominacją do Nagrody Emmy (1995 i 1996).

Neufeld rozpoczynał swoja karierę jako asystent produkcji i asystent reżysera. Jako producent stowarzyszony pracował przy „Transylvania 6-5000” i „No Way Out”. Przy drugim z wymienionych filmów zajmował także stanowisko asystenta nadzorującego proces postprodukcji. Po tych doświadczeniach Neufeld skierował się w stronę świata grafiki wideo i efektów wizualnych.

Glenn Neufeld jest absolwentem UCLA. Jako student Columbia University uzyskał tytuł licencjata kierunków matematyka i informatyka. Przez rok przyglądał się z bliska pracy Amerykańskiego Instytutu Filmowego.

JERRY GOLDSMITH (Kompozytor)

W swojej ponad pięćdziesięcioletniej karierze kompozytora muzyki filmowej, Jerry Goldsmith zgromadził na swoim koncie 18 nominacji do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, zdobywając Oscara® za tematy muzyczne do filmu „Omen”. Kompozytor otrzymał również prestiżowe nominacje do trzech Nagród Emmy, dziewięciu Złotych Globów i czterech Nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej.

Ciesząc się zasłużoną pozycją jednego z najbardziej uznanych i zasłużonych twórców muzyki filmowej, Goldsmith ma w swoim dorobku pond 250 różnego rodzaju produkcji - filmów, telewizyjnych show (jest między innymi kompozytorem temetu przewodniego „The Man From U.N.C.L.E.”) oraz sztuk radiowych. Swoją karierę rozpoczynał w Radio CBS, nieco później zaangażowany został przez legendarnego Alfreda Newmana do filmu „Lonely Are the Brave”.

W bogatej filmografi Goldsmitha znajdują się między innymi takie tytuły jak: “Mulan” wytwórni Walta Disney’a, film przyniósł mu Nagrodę Annie dla animowanego filmu fabularnego, „Tajemnice Los Angeles” /L.A. Confidential/, „Nagi instynkt” /Basic Instinct/, „Hoosiers”, „Under Fire”, „Poltergeist”, pamiętny temat przewodni do „Star Treka” /Star Trek: The Motion Picture/, „The Boys From Brazil”, „The Wind and the Lion”, „Chinatown”, „Papillon”, „Patton”, „Planeta Małp”, /Planet of the Apes/, „The Sand Pebbles” oraz „A Patch of Blue.”

Goldsmith jest laureatem Nagrody za Osiągnięcia w Dziedzinie Sztuki Filmowej przyznanej mu w 1998 roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Palm Springs, otrzymał również trzy nominacje do Nagrody Saturn przyznawanej przez Akademię Science Fiction, Horroru&Fantasy.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Suma wszystkich strachów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy