"Stuart Malutki 2": O FIMOWCACH
ROB MINKOFF (reżyser/ producent wykonawczy) jest reżyserem, który ma na swoim koncie dwie najbardziej popularne opowieści familijne w historii kinematografii. Na początku współpracy z Walt Disney Company, wyreżyserował “Króla lwa”, który zarobił ponad 768 millionów dolarów na całym świecie i stał się największym przebojem wśród filmów Disneya. Następnie reżyser z sukcesem połączył autentyczne zdjęcia z animacją komputerową w filmie “Stuart Malutki” dla wytwórni Columbia Pictures. Ten film zarobił na całym świecie 300 millionów dolarów i stał się najbadziej popularnym familijnym filmem animowanym wyprodukowanym poza wytwórnią Disneya.
Urodzony i wychowany w Palo Alto w Kaliforni, Minkoff uczęszczał na Cal-Arts Character Animation Program. Chwilę później dołączył do Disneya, jako animator. U Disneya, Minkoff rozwinął historię, postaci i animację takich klasycznych już przebojów, jak “Mała syrenka” i “Piekna i bestia”. Jego reżyserska sława zaczęła się od naładowanych akcją opowieści o Króliku Rogerze. Minkoff jest obecnie znany jako jeden z najbardziej uznanych filmowców, człowiek zdolny do wylansowania zarówno myszy, jak i wielkiego lwa.
BRUCE JOEL RUBIN (scenariusz/ pomysł) zdobył w 1991 roku Oscara za scenariusz do filmu “Duch”. Za ten film otrzymał nominacę do narody BAFTA i nagrody WGA. Rubin jest także autorem scenariuszy do takich filmow, jak: “Dzień zagłady”, “My life”, “Deceived”, “Drabina Jakubowa”, “Deadly Friend” i “Brainstorm”.
DOUGLAS WICK (producent/ pomysł) świętował razem ze swoją wytwórnią Red Wagon Entertainment przełomowy rok 2000, kiedy to cztery z filmów firmy przynosły jej zysk w wysokości 1 miliarda dolarów na całym świecie. Ten rok był ważny również z innych względów. Wtedy to dołączyła do firmy, jedna z bardziej dynamicznych światowych producentek i była wiceprzewodnicząca Columbia Tri-Star Motion Picture Group, Lucy Fisher. Jest ona teraz drugim, obok Wcka, szefem Red Wagon.
W 1999 roku Red Wagon wyprodukował wielki wakacyjny przebój “Stuart Malutki” z udziałem nagrodzonej Oscarem Geeny Davis. Film, dzięki któremu cały świat poznał uroczą, wygenerowaną przez komputer mysz, zarobił niewiarygodne 300 milionów dolarów i niemal natychmiast po premierze wszedł do kanonu klasyki filmów familijnych. Stał się także jednym z więszych przebojów video Columbia Pictures i pozwolił tej firmie na sprzedaż milionów gadżetów z podobizną Stuarta. Wiosną roku 2000 Red Wagon wypuścił obsypanego deszczem Oscarów, w tym Oscarem za najlepszy film roku, “Gladiatora” w reżyserii Ridleya Scotta i udziałem Russella Crowe. Film stał się fenomenem na skalę światową, zarabiając ponad 400 milionów dolarów. Zdobył poza tym dwa Złote Globy, nagrodę BAFTA i Złoty Laur Producers Guild. W latach 1999-2000, Red Wagon wyprodukował także świetnie przyjętą przez krytyków “Przerwana lekcję muzyki” z udziałem Winony Ryder i zdobywczyni Oscara Angeliny Jolie. W 2000 roku odbyła się także premiera thrillera science-fiction Paula Verhoevena “Człowiek widmo” z udziałem Kevina Bacona, który miał drugi w historii kina wynik wśród sierpniowych premier i który zarobił ponad 200 milionów dolarów na całym świecie. “Zawód: Szpieg” thriller akcji w reżyserii Toniego Scotta i z udziałem Roberta Redforda i Brada Pitta miał swoją premierę zeszłej jesieni.
Wick, który z wyróżnieniem ukończył Yale University, zaczął karierę filmowca od pozycji chłopca na posyłki przy boku Alana Pakuli. Następnie został producentem stowarzyszonym w filmie Pakuli “Starting Over” z Burtem Reynoldsem i Candace Bergen. Do innych filmów Wicka należą: “Pracująca dziewczyna” w reżyserii Mike’a Nicholsa i z udziałem Harrisona Forda i Melanie Griffith; “Wilk” również w reżyserii Nicholsa i z udziałem Jacka Nicholsona; “Szkoła czarownic” w reżyserii Andy Fleminga; oraz “Hush!” z udziałem Jessici Lange i Gwyneth Paltrow. Red Wagon Entertainment, firma ze sporymi osiągnięciami w sztuce filmowej, jest częścią Sony Studios, ma kilka nowych projektów. W tym aktorską wersję “Piotrusia Pana” według nieśmiertelnej książki J.M. Barrie'go, oczekiwane z niecierpliwością “Memoirs of a Geisha”, historię epicką z czasów drugiej wojny światowej “Fertig” i thriller akcji “Dreadnought”.
Wick mieszka wraz z żoną i partnerką w interesach Lucy Fisher w Los Angeles razem z trzema córkami.
LUCY FISHER (producent), jest drugim obok Wicka szefem firmy Red Wagon Productions. Wcześniej, w latach 1996-2000, odnosiła ogromne sukcesy, jako wiceprzewodnicząca Columbia Tri-Star Motion Picture Group przy Sony Pictures, gdzie nadzorowała produkcję takich super przebojów, jak: “Faceci w czerni”, “Mój chłopak się żeni”, “Air Force One”, “Jerry Maguire”, “Maska Zorro” i “Lepiej być nie może”. Zanim Fisher trafiła do Sony, była wiceprezydentem Warner Bros, gdzie zajmowała się przygotowaniem i nadzorem nad kilkoma bardzo dobrze przjętymi, zarówno przez krytyków, jak i widzów, projektami. Były wśród nich: “The Outsiders”, “Kolor purpury”, “Ścigany”, “Twister”, “Gremliny atakują”, “Malcolm X”, “Co się wydarzyło w Madison County” i “Kosmiczny mecz”. Fisher zaczęła swoją karierę w United Artists. Potem przeniosła się do MGM, gdzie pomagała przy produkcji filmu “Sława”. Fisher wkrótce została wiceprezesem do spraw produkcji w Twentieth Century Fox, bo chwilę później przejąć produkcję firmy Francisa Forda Coppoli, Zoetrope Studios.
Oprócz swych osiągnięć zawodowych, Fisher może się pochwalić osiągnięciami w życiu prywanym. Jest bowiem od lat uznana za pionierski przykład godzenia pracy w showbiznesie z rolą matki i żony. To ona była pomysłodawczynią założenia centrum opieki nad dziećmi przy Warner Bros., które w tej chwili zajmuje się ponad setką dzieci i które stało się prototypem tego typu miejsc dla innych wytwórni.
Wśród wielu nagród Fisher znajdują się prestiżowa Crystal Award od Women in Film oraz nagroda przyznawana przez magazyn Premiere - Icon Award. W 1998 Fisher została wybrana przez czasopismo Fortune jedną z 50 najbardziej wpływowych kobiet w amerykańskim biznesie, oraz określona jedną z 25 najinteligentniejszych kobiet Ameryki wybieranych przez pismo Mirabella.
Fisher, która ukończyła z wyróżnieniem Harvard University, jest założycielem i członkiem zarządu Peter Ivers-Artist-in-Residency Program. Jest także członkiem zarządu Ivers Foundation w Los Angeles oraz doradcą filii z Los Angeles the Juvenile Diabetes Foundation International.
Fisher jest żona swojego zawodowego partnera, Douglasa Wicka.
E.B. WHITE (autor książki) jest wielokrotnie nagradzanym autorem wielu książek i artykułów publicystycznych, chętnie czytanym na całym świecie. Urodzony jako Elwyn Brooks White w 1899 w Mt. Vernon, w stanie New York, White ukończył w 1921 roku Cornell University. Pracował jako reporter i copywriter, a następnie dołączył do zespołu redakcyjnego The New Yorker w 1926, gdzie pisał felietony. White przyczynił się znacznie do sworzenia sekcji “Noty i komentarze” magazynu, która istaniała w latach 1927-76.
White pisał także dla Harpera. Felietony te zostały zebrane w książce z 1942 roku “One Man's Meat,”, która ciągle świetnie się sprzedaje. Wśród wielu książek White’a wymienić można “The Lady is Cold” (zbiór wierszy), “Is Sex Necessary?” (współpraca z Jamesem Thurber), “Quo Vadimus,” “The Wild Flag,” “The Second Tree From the Corner,” “The Points of My Compass,” “Essays of E.B. White,” “Poems and Sketches of E.B. White,” “Here Is New York” (ostatnio wydane), “Writings From The New Yorker” i “The Elements of Style,”, który doczekał się czwartego wydania.
White napisał 3 książki dla dzieci: “Stuart Malutki” wydany po raz pierwszy w 1945 roku, a po nim “Charlotte's Web” z 1952 i “The Trumpet of the Swan” z 1970. “Stuart Malutki,” ilustrowany przez Gartha Williamsa, pozostaje jednym z jego najbardziej popularnych i ukochanych przez czytelników na całym świecie dzieł.
E.B. White zmarł 1 października 1985 roku w North Brooklin, w stanie Maine. Przed śmiercią otrzymał szereg nagród za swoja pracę. Od National Institute of Arts and Letters otrzymał Złoty Medal za swoje eseje i krytyki. W kwietniu 1978 roku wyróżniono go również specjalną nagrodą Pulitzera za całokształt twórczości. White był również zobywcą kilku honorowych tytułów honoris causa, jak też członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej.
JEFF FRANKLIN (producent wykonawczy) zaczął karierę w przemyśle muzycznym. W 1970 roku stworzył organizację American Talent International, Ltd., którą rozbudował do rozmiarów jednej z najpoważniejszych w kraju agencji zajmujących się rezerwacją biletów. Franklin był agentem wielu światowych gwiazd muzycznych, w tym: Boba Segera, Roda Stewarta, Neila Younga, The Eagles, Kiss, Johna Mellencampa, Rush, Yes i Dire Straits. W lutym 1985 roku, Franklin sprzedał American Talent International, Ltd., International Creative Management, gdzie został mianowany głównym konsultantem wykonawczym. Był on również współwłaścicielem Casablanca Record and Filmworks, Inc. oraz Riva Records and Boardwalk Records, Inc. Odnosił także sukcesy jako menedżer George’a Clintona i Ernie Isley. Był także kierownikiem wykonawczym ATI Video Enterprises, Inc., gdzie zajmował się produkcją seriali i programów telewizyjnych, w tym: “Radio 1990”, “Heartlight City”, “Love Songs”, “FM TV”, “The Beach Boys”, “Endless Summer”, “Fall From Grace” i należącego do kultowej klasyki “Night Flight”.
Franklin był jednym z producentów wykonawczych takich filmów, jak: “Kacper”, “Kull” “The Conqueror” i “Cold Around the Heart” oraz “Stuart Malutki”.
STEVE WATERMAN (producent wykonawczy) spędził ostatnie 25 lat na staraniach rozwinięcia dziedziny programów dziecięcych. Był wcześniej wiceprzewodniczącym Taft Entertainment i w ramach swojego stanowiska nadzorował pracę filii firmy, zajmującej się animacją dziecięcą, Hanna Barbera Films. Pod jego nadzorem powstały: “Running Man”, “Ironweed”, “Monster Squad”, “Crime In America”, “Jon Sable”, “Sam Houston”, “Trivial Pursuit” i “Double Take”. Później został agentem i wiceprzewodniczącym do spraw telewizji przy International Creative Management. Waterman angażowł się także w powstanie różnego typu programów DIC Enterprises, Inc., największego na świecie producenta programów familijnych. Znalazły się wśród nich takie seriale, jak “Ghostbusters”, “Slimer”, “Super Mario Brothers”, “G.I. Joe”, “Chip & Pepper”, “Prostars”, “Wishkid”, “Hammerman”, “Bill & Ted”, “Where's Waldo?”, “Madeline”, “Something Else”, “Woozer”, “Funtown”, “On the TV”, “Munchies” i “Swampthing”.
Waterman jest jednym z producentów wykonawczych takich filmów, jak: “Kacper”, ”Kull”, “The Conqueror”, “Cold Around the Heart” i “Stuart Malutki”.
GAIL LYON (producent wykonawczy) jest prezesem Red Wagon Entertainment. Była współproducetem nagrodzonej Oscarem “Erin Brockovich” z udziałem Julii Roberts i w reżyserii Stevena Soderbergha. Była także prodcentem wykonawczym komedii HBO z 1998 roku “The Pentagon Wars”, a także współproducentem filmu “Gattaca”.
JASON CLARK (producent wykonawczy) był producentem wykonawczym również pierwszej części Stuarta. Ostatnio założył firmę producencką z reżyserem Robem Minkoffem. Wśród produkcji Clarka wymienić można “Happy, Texas” z udziałem Steve’a Zahna, oraz “Homegrown”, z udziałem Billa Boba Thorntona. Wśród innych produkcji Clarka wymienić można: “Hacks” z udziałem Stephena Rea, oraz słynne przeboje z udziałem Jean-Claude Van Damme “Maksymum ryzyka”, “Sudden Death” i “Quest”.
STEVEN POSTER, ASC (operator) wiedział, że chce kręcić filmy już w wieku czternastu lat. Mieszkaniec Chicago, uczęszczał do Southern Illinois University, the Los Angeles Art College of Design oraz Institute of Design na Illinois Institute of Technology.
Poster zaczął swoją karierę operatora w Chicago w wieku lat 21, kiedy zaczął kręcić zdjęca do filmów reklamowych. Jego ostatni film “Donnie Darko” został świetnie przyjęty na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2001.
Poster jest jedynym amerykańskim operatorem, który kiedykolwiek kręcił zdjęcia do francuskojęzycznego filmu. Był to obraz “Une Chance Sur Deux” w reżyserii Patrice Leconte’a. Poster otrzymał nominację ASC za najlepsze zdjęcia do filmu Ridleya Scotta “Someone To Watch Over Me”. Poza wcześniej wymienionymi filmami, Poster był autorem zdjęć do takich filmów, jak: “Rocky V”, “The Cemetery Club”, “Life Stinks”, “Opportunity Knocks”, “Next of Kin”, “Big Top Pee-Wee” i “The Boy Who Could Fly”. Poster pacował także przy ciepło przyjętych projektach telewizyjnych: “Roswell,” “Testament,” “The Color of Justice,” “Courage,” oraz przy trzech odcinkach niezwykle popularnej ekranizacji bestselleru Judith Krantz “Tylko Manhattan.” Poster nakręcił także zdjęcia do kontrowersyjnego, ale wyróżnionego wieloma nagrodami teledysku Madonny “Like A Prayer.” Był także w drugiej ekipie filmowej przy filamch “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” i “Łowca androidów”.
Poster jest prezesem American Society of Cinematographers i członkiem zarządu IATSE, lokalnej gałęzi International Cinematographers Guild.
BILL BRZESKI (scenograf) pracował nad planami nagradzanych Oscarami filmów “Lepiej być nie może”, “Stuart Malutki” i “Matylda”. Najnowszym filmem, przy którym współpracował Brzeski jest wakacyjny przebój “Diamentowa afera”. Ostatnio ukończyły się prace nad nowym projektem scenarzysty, filmem “The Adventures of Pluto Nash” z udziałem Eddiego Murphy, futurystyczna komedia dziejąca się na Księżycu w 2087 roku. Premiera filmu planowana jest na ten rok. Brzeski jest również uznanym scenarzystą telewizjnym z ponad 800 różnymi projektami na swoim koncie.
Brzeski zdobył tytuł licencjata na Miami University w Ohio a tytuł magisterski wydziału sztuk pięknych Tisch School of the Arts na New York University. Początkowo artysta najbardziej interesował się scenagrafią wykorzystywaną w balecie i operze, dlatego też jego kariera zaczęła się w teatrze.
Brzeski urodził się w Burbank, w stanie California i wychował w Bostnie, w stanie Massachusetts.
PRISCILLA NEDD-FRIENDLY, A.C.E. (montażystka) ma na swoim koncie montaż do wielu filmów, w tym: “American Pie”, “Pretty Woman”, “Spadaj na ziemię”, “Sour Grapes”, “The Evening Star”, “Clean Slate”, “Undercover Blues”, “Doktor Hollywood”, “Guilty By Suspicion”, “Tucker: The Man and His Dream”, “Lucas”, “The Flamingo Kid”, “No Small Affair” oraz “Eddie and the Cruisers”.
SONY PICTURES IMAGEWORKS, INC. (efekty specjalne i animacja) jest odpowiedzialna za efekty specjalne i cyfrowe cuda w “Stuarcie Malutkim 2”, które powstały pod kierownictwem wielu z najbardziej utalentowanych specjalistów w tej dziedzinie w Hollywood. Sony Pictures Imageworks, kluczowy składnik Sony Pictures Digital Entertainment, jest to wilokrotnie nagradzana firma, oddana sztuce produkcji cyfrowej.
Firma ujawniła talent swoich pracowników i postępy technologii, z jakiej korzysta przy takich projektach, jak: “Spider-Man”, “Faceci w czerni II”, “Harry Potter i kamień filozoficzny”, “Cast Away”, “Co kryje prawda”, “Aniołki Charliego”, “Człowiek widmo”, “Stuart Malutki”, “Żołnierze kosmosu” i “Kontakt”. Imageworks zajmuje się obecnie produkcją “Aniołków Charliego II”. Firma ta jest nieustającym pionierem w dziedzinie wykorzystania techniki komputerowej w filmie. Począwszy od trójwymiarowych, fotograficznie wiernych rzeczywistości, filmowych postaci, a skończywszy na boskich podróżach przez wszechświat. Imageworks dba o to, by wszystkie śmiałe wizje współczesnych filmowców mogły ujrzeć świało dzienne. Wkracza na coraz to wcześniejszym etapie pracy nad filmem, tak by ciągle przesuwać do przodu granice możliwości i odkrywać nowe nieznane sytuacje i techniki. Imageworks w sposób bezprecendesowy powiększył swój potencjał zarówno w zakresie fizycznych rozmiarów, liczby talentów artystycznych zaangażowanych w prace, jak też infrastruktury technicznej. Od czasu, gdy na stanowisku prezesa firmy pojawił się nagrodzony Oscarem kierownik efektów specjalnych Ken Ralston w 1995 roku, a na stanowisku wiceprezesa i dyrektora generalnego pojawił się w 1997 roku Tim Sarnoff w firmie pracuje obecnie ponad 500 osób, w tym: artyści, inżynierowie, technicy i personel pomocniczy, którzy rezydują na powierzchni około 10 tysięcy metrów kwadratowych, zaprojektowanej przez i dla najnowszej techologii produkcji cyfrowej. Część z tego wzrostu wiąże się z powstaniem w Imageworks Digital Character Group, nadzorowanej przez Barry Weissa (“Cats Don't Dance”, “Pagemaster”) oraz wiceprezesa produkcji animacji i reżysera filmów animowanych Erica Armstronga (“Jurassic Park”, “Kacper”). Zespół liczy obecnie 85 osób, a efekty jego pracy w takich filmach, jak “Stuart Malutki” i “Człowiek widmo”, oba filmy nominowane do Oscara za najlepsze efekty specjalne, czy w ostatnim filmie-wydarzeniu “Harry Potter i kamień filozoficzny”, są podziwiane na całym świecie.
Imageworks jest częścią Sony Pictures Digital Entertainment (SPDE), zespołu operacyjnego Sony Pictures Entertainment (SPE), który nadzoruje działalność cyfrową SPE oraz działalność innych bezpośrednio zależnych firm, w tym: Sony Pictures Imageworks, Sony Online Entertainment, the Digital Networks Division z SoapCity i Screenblast i SPIN, która zajmuje się promocją studia.
Kostiumy MONY MAY (kostiumolog) do przeboju Amy Heckerling “Clueless” przyciągnęły uwagę nastolatek na całym świecie gotowych przehandlować ukochany do tej pory image grunge za parę zabawnych i szykownych ciuszków wylansowanych przez film. May wylansowała także kicz, charakterystyczny dla głównych bohaterek filmu “Romy and Michele's High School Reunion”, granych przez Lisę Kudrow i Mirę Sorvino; zdobyła uznanie krytyków za pełne polotu przywołanie stylu lat osiemdziesiątych w filmie “Od wesela do wesela”, uchwyciła styl związny z kulturą klubową w filmie “A Night at the Roxbury”; i umiejętnie oddała mroczny klimat filmu “Osiem milimetrów”, ubierając Nicolasa Cage. W nowszym projekcie, “Ten pierwszy raz”, przekształciła Drew Barrymore z mola książkowego w pewną siebie młodą kobietę i zajęłą się kostiumami do filmu “Frajer” Heckerlinga.
Niedługo będzie można zobaczyć kostimy May w filmie “The Master of Disguise”, z udziałem Dany Carvey. Pochodząca z Berlina, May obecnie mieszka w Los Angeles.
JEROME CHEN (kierownik efektów specjalnych) dołączył do ekipy Sony Pictures Imageworks w 1992 roku, wkrótce po tym, jak firma zaczęła swoją działalność. Jest uznanym ekspertem od łączenia animacji komputerowej z żywymi aktorami, szczególnie w zakresie uzyskiwania fotograficznego realizmu. Do filmów jego autorstwa należą: “Stuart Malutki”, “Godzilla”, “Kontakt”, “James and the Giant Peach”, “Duch i mrok” i “Na linii ognia”. Pierwsza nominacja do Oscara za niewiarygodne efekty specjalne związane z tytułową postacią filmu przyszła po filmie “Stuart Malutki”. Chen odegrał naczelną rolę w rozwoju wizualnych technik cyfrowych, głównie w zakresie innowacji w cyfrowym oświetlaniu postaci i ich kompozycji.
Współpracownicy Chena niejednokrotnie wyrażali uznanie za jego pracę. Jest dwukrotnym zdobywcą nagrody Monitor Award za najlepsze efekty elektroniczne w filmach “Staurt Malutki” i “Kontakt”, z także dwóch nominacji do tej nagrody za “Godzilla” i “James and the Giant Peach”. Poza tym, w 1998 roku Chen otrzymał nominację do nagrody ANNIE za najlepsze efekty specjalne w zakresie animacji w filmie “Godzilla”. Chen prowadzi również na całym świecie wykłady na temat tworzenia efektów cyfrowych i technik komputerowych.