"Statek widmo": FILMOWCY
Pierwszym wyreżyserowanym przez STEVENA BECKA (reżyser) filmem był Trzynaście duchów, wytwórni Dark Castle Entertainment. Poprzednio był kierownikiem ekipy odpowiedzialnej za efekty wizualne przy realizacji oskarowych filmów Indiana Jones i ostatnia krucjata, Polowanie na Czerwony Październik i Głębia.
Beck urodził się i dorastał w południowej Kalifornii. Uczęszczał do Arts College of Design w Pasadenie, chciał zostać ilustratorem.
W 1983 roku rozpoczął pracę w firmie Robert Abel & Associates, która była ówczesnym liderem w dziedzinie efektów specjalnych wykorzystywanych w reklamach. Pracując w tej firmie zdobył kilka nagród Clio. Zaproponowano mu później pracę w Industrial Light & Magic, gdzie piastował stanowisko kierownika działu artystycznego. W tym czasie był już jednym z najbardziej znanych autorów reklam na świecie. Pozostaje nim do tej pory, na swoim koncie zgromadził przeszło 50 nagród i wyróżnień. Mieszka w San Francisco.
JOEL SILVER (producent) to jeden z najbardziej znanych producentów w branży filmowej. Filmy, nakręcone pod jego kierownictwem, przyniosły światowy dochód w wysokości ponad 3.7 miliarda USD, ze średnią ponad 100 milionów dolarów na tytuł. Ostatnie siedem filmów jego produkcji w pierwszym tygodniu wyświetlania zajmowało pierwsze miejsce na liście box office. Wyprodukowany w 1999 film Matrix, przyniósł ogółem dochód w wysokości 456 milionów USD, będąc najbardziej dochodowym tytułem w historii Warner Bros. Pictures. Matrix, podziwiany za przełomowe zdjęcia i doskonałą realizację, zdobył także cztery nagrody Akademii, w tym za najlepsze efekty wizualne.
Silver wyprodukował ostatnio następujące filmy: Kod dostępu, z udziałem Johna Travolty, Hugh Jackmana i Halle Berry, Mroczną dzielnicę, ze Stevenem Seagalem i DMX-em, a także Romeo musi umrzeć, w którym wystąpili Jet Li i Aaliyah.
Silver rozpoczął swą karierę w firmie Lawrence Gordon Productions, gdzie ostatecznie zajął stanowisko prezesa do spraw produkcji filmowej. Był w tym okresie współproducentem filmów The Warriors, 48 godzin, Streets of Fire i Brewster’s Millions.
Pierwszą produkcją, zrealizowaną pod agendą własnej firmy, Silver Pictures, było Commando, po których na ekrany weszły Jumpin’ Jack Flash i Predator. Następnie jego firma wyprodukowała Zabójczą broń, Zabójczą broń 2, Zabójczą broń 3 i Zabójczą broń 4, a także Szklana pułapkę, Szklana pułapkę 2, Ostatniego skauta, Człowieka demolkę, Richie Rich i Teorię spisku. Silver, wraz z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem i Robertem Zemeckisem, był producentem wykonawczym cieszącego się olbrzymią popularnością serialu Opowieści z krypty, jak również dwóch filmów fabularnych, opartych na motywach tej serii.
Silver jest jednym z założycieli Dark Castle Entertainment, firmy producenckiej stworzonej wraz z Robertem Zemeckisem. Jej celem jest produkcja horrorów. Pierwszym filmem, który zrealizowała ta wytwórnia, jest Dom na przeklętym wzgórzu, który wszedł na ekrany kin w Halloween 1999 roku.
W 1967 roku, studiując w Columbia High School w Maplewood, w New Jersey, Silver i jego przyjaciele wymyślili grę, nazwaną Ultimate Frisbee. Ten szybki sport zespołowy zdobył sobie od tego czasu popularność na całym świecie. Turnieje tej gry rozgrywane są obecnie w 42 krajach. Ultimate Frisbee było dyscypliną medalową podczas Igrzysk Światowych, rozgrywanych w sierpniu zeszłego roku w mieście Akita w Japonii.
W roku 2002 ponad dwa tysiące graczy z 24 krajów wzięło udział w mistrzostwach świata w Ultimate Frisbee, w Honolulu na Hawajach.
Wspaniały artysta, zdobywca Oskara, reżyser ROBERT ZEMECKIS (producent) jest jednym z najbardziej znanych i cenionych filmowców naszych czasów. Jego filmy, do których należą Romancing the Stone, trylogia Powrót do przyszłości, Kto wrobił królika Rogera?, Ze śmiercią jej do twarzy, Kontakt i hitowy Forrest Gump – za który otrzymał nagrodę Akademii i Złoty Glob dla najlepszego reżysera - przyniosły ogółem, na całym świecie, ponad dwa miliardy dolarów wpływów. W filmie Forrest Gump, zdobywcy nagrody Akademii dla najlepszego filmu i najlepszego aktora, dziele, które przyniosło ponad 600 milionów dolarów, Zemeckis wykorzystał najnowszą technologię filmową. Z najnowszych technik korzystał także kręcąc swoje poprzednie filmy. Film opowiada historię Forresta Gumpa, którego życie przeplata się w najważniejszymi momentami współczesnej historii Ameryki, i który spotkał się z najważniejszymi osobistościami kraju. Przez minione dwadzieścia lat filmy Roberta Zemeckisa zapadły głęboko w świadomość Amerykanów, stając się nie tylko przebojami kasowymi, lecz także zyskując miano swoistych wyróżników kulturowych. Jego ostatnim sukcesem reżyserskim jest film Cast Away: Poza światem, w którym wystąpił Tom Hanks. Wyreżyserował także thriller Co kryje prawda, z udziałem Harrisona Forda i Michelle Pfeiffer.
GILBERT ADLER (producent) to wielokrotny zdobywca nagród Cable ACE Award, zajmował się pisaniem scenariuszy, reżyserowaniem i produkowaniem rozlicznych filmów fabularnych i seriali telewizyjnych. Od 10 lat współpracuje z Robertem Zemeckisem i Joelem Silverem. Rezultatem tej współpracy są dotychczas trzy filmy: Dom na przeklętym wzgórzu i Demon Knight, (był producentem obu), a także Bordello of Blood, którego był producentem, reżyserem i współautorem scenariusza.
Adler wiele pracował ostatnio dla telewizji, był współproducentem i reżyserem serialu The Strip. Reżyserował, pisał scenariusze i produkował odcinki seriali Fantasy Island, Charmed, a także Perversions of Science i Opowieści z krypty. Był także producentem filmu Double Tap, współproducentem i współautorem scenariusza filmy Weird World, jak również producentem serialu Freddie’s Nightmares. Adler był ostatnio współproducentem i reżyserem serialu produkcji HBO Vietnam War Stories.
MARK HANLON (scenarzysta) urodził się w San Francisco, w stanie Kalifornia. W 1984 roku otrzymał tytuł licencjata antropologii Uniwersytetu Los Angeles, później zajął się pracą w charakterze wydawcy telewizyjnych programów informacyjnych, realizował także filmy dokumentalne dla brytyjskiego kanału ITN i CBS News.
W 1999 Hanlon zadebiutował w roli reżysera, nakręcił film Buddy Boy, którego producentem był Cary Woods (Kids, Gummo, Copland). Film został zrealizowany na podstawie scenariusza Hanlona. Występowali w nim Aidan Gillen, Emmanuelle Seigner i Susan Tyrrell. Buddy Boy był pokazywany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji i na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. Na ekrany kin wszedł w roku 2000, jego dystrybutorem była firma Fine Line Features.
Hanlon zajmuje się obecnie adaptacją powieści Harry’ego Crewsa, zatytułowanej The Knockout Artist. Reżyserem filmu, który zostanie nakręcony na podstawie scenariusza, będzie Sean Penn. Hanlon następnie zajmie się reżyserią filmu opartego na motywach powieści Simona Maginna Methods of Confinement, do którego sam napisał scenariusz.
JOHN POGUE (scenarzysta) w 1987 roku ukończył uniwersytet Yale, mieszka obecnie w Los Angeles. W roku 2001 był producentem wykonawczym filmu Szybcy i wściekli, w reżyserii Roba Cohena, z udziałem Vina Diesela i Paula Walkera. Jest także współscenarzystą filmu Rollerball, wyreżyserowanego przez Johna McTiernana, z udziałem Chrisa Kleina, LL Cool J i Rebeki Romijn-Stamos. W roku 1999 wraz z Nealem Moritzem wyprodukował i napisał thriller Sekta, wyreżyserowany przez Roba Cohena. W filmie tym wystąpili Joshua Jackson i Paul Walker. Pogue był reżyserem drugiej ekipy, podczas realizacji tego filmu. Przed nakręceniem Sekty Pogue napisał scenariusz do filmu U. S. Marshals, wykorzystującego motywy i postacie ze Ściganego. W U.S. Marshals wystąpili Tommy Lee Jones i Wesley Snipes, reżyserem filmu był Stuart Baird.
BRUCE BERMAN (producent wykonawczy) zajmuje w tej chwili stanowisko prezesa do spraw światowej produkcji kinowej wytwórni Warner Bros. Pictures. Pod jego kierownictwem firma wyprodukowała i dystrybuowała filmy, takie jak oscarowy Wożąc panią Daisy, Chłopcy z ferajny, Uznany za niewinnego, Robin Hood: Książe złodziei, Batman Forever, Malcolm X, The Bodyguard, JFK, Ścigany, Dave, Czas zabijania i Twister.
W roku 1996 Berman założył firmę Plan B Entertainment, związaną z Warner Bros. Pictures. Firma ta została następnie wykupiona przez Village Roadshow Pictures. Ta ostatnia firma, w której Berman jest obecnie prezesem i dyrektorem wykonawczym, pracuje w tej chwili nad 20 tytułami, które realizowane są w koprodukcji z Warner Bros. Pictures. Ostatnie dokonania Bermana to produkcja cieszącego się dużym uznaniem filmu Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra, a także obrazów: Atak pająków, Showtime, Training Day, Psy i koty, Złoto pustyni, Matrix, Depresja gangstera, Piekielna głębia, Totalna magia i Kosmiczni kowboje, oraz przebojowej komedii Miss Agent, wyprodukowana we współpracy z Warner Bros. Pictures i Castle Rock Entertainment.
Berman jest w tej chwili producentem wykonawczym dwóch kontynuacji filmu Matrix, znajdujących się w stadium postprodukcji.
STEVE RICHARDS (producent wykonawczy) zaczął pracę w przemyśle filmowym od roli pomocnika producenta, pracował wtedy w firmie Ridley’a i Tony’ego Scottów, Scott Free, gdzie nadzorował produkcję, między innymi, filmu White Squall. W 1995, po zatrudnieniu się w firmie Joela Silvera Silver Pictures, Richards pomagał w powstaniu firmy Decade Pictures i zajmował się nadzorem produkcji filmów Double Tap i Made Men. Kiedy w 1999 roku Silver i Robert Zemeckis założyli wytwórnię Dark Castle Entertainment, Richards zajmował się finansowaniem i międzynarodową dystrybucją pierwszego filmu firmy – remake’u klasycznego horroru Williama Castle’a Dom na wyklętym wzgórzu. Od tego czasu Richards wyprodukował Jane Doe dla USA Networks i zajmował rozmaite stanowiska przy produkcji filmów Dungeons & Dragons, Trzynaście duchów i Proximity.
RICHARD MIRISCH (współproducent) ostatnio pracował na tym samym stanowisku przy realizacji filmu Dark Castle Entertainment Trzynaście duchów. Wcześniej był pomocnikiem producenta znanego filmu wytwórni Warner Bros. Pictures Matrix, a także znanego serialu telewizji HBO Opowieści z krypty. Inne filmy, przy których produkcji pracował, to Ricochet, Ostatni skaut i Tales From the Crypt Presents: Bordello of Blood.
Mirisch zaczął pracować w przemyśle filmowym w The Avnet/Kerner Company, gdzie był asystentem reżysera Paula Brickmana, podczas produkcji filmu Men Don’t Leave, z udziałem Jessici Lange.
SUSAN LEVIN (współproducent) zaczęła pracować w firmie Silver Pictures w 1999 roku, objęła wtedy stanowiska wiceprezesa do spraw produkcji. Nadzorowała powstawanie filmów, takich jak Trzynaście duchów i Kod dostępu. Obecnie jest starszym wiceprezesem do spraw produkcji, nadzoruje także działalność Dark Castle Entertainment, firmy stworzonej przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa specjalnie do tworzenia horrorów. Przed rozpoczęciem pracy w Silver Pictures, Levin brała udział w produkcji przebojów Mortal Kombat i Mortal Kombat: Annihilation, nadzorowała też powstawanie serialu animowanego, opartego na tych filmach, była też pomocnikiem producenta filmu fabularnego Beowulf, zrealizowanego przez Dimension Films.
Levin ukończyła wydział filmowy Uniwersytetu Południowej Kalifornii.
W roku 1993 JOHN FRIZZELL (kompozytor) rozpisał na orkiestrę muzykę skomponowaną przez zdobywcę Oscara, Ryuichi Sakamoto, ilustrującą serial autorstwa Olivera Stone’a Wild Palms. Po usłyszeniu nowatorskiego brzmienia elektronicznych dźwięków syntezatorów, połączonych z brzmieniem tradycyjnej orkiestry, producent John Sacret Young zatrudnił go do napisania muzyki do serialu VR5.
Po przeprowadzce do Los Angeles kompozytor spotkał kolegę po fachu, Jamesa Newtona Howarda, który stał się dla niego kimś w rodzaju mentora. Howard komponował główne motywy muzyczne, które potem Frizzell wykorzystywał w muzyce napisanej do filmów The Rich Man’s Wife, z udziałem Halle Berry, i Góra Dantego, w reżyserii Rogera Donaldsona.
Dzięki tym kompozycjom Frizzelli napisał później muzykę do filmu Obcy 4: Przebudzenie, z udziałem Sigourney Weaver, w reżyserii jednego z najlepszych filmowców francuskich, Jean-Pierre’a Jeuneta. Frizzelli dwukrotnie współpracował z reżyserem Markiem Rydellem, pisząc muzykę do filmów telewizyjnych Crime of the Century i James Dean. W tym ostatnim wystąpił James Franco, który za swoją błyskotliwą kreację otrzymał nagrodę Złotego Globu. Frizzell pracował także ze scenarzystą i reżyserem Mikem Judem, rezultatem ich wspólnej pracy jest przebojowy film animowany Beavis and Butt-Head Do America i klasyczna komedia Office Space, w której wystąpili Jennifer Aniston i Ron Livingston. Dodatkowo, Frizzell napisał muzykę do romantycznej komedii Sally Field Beautiful, Jak wykończyć panią T? Kevina Williamsona i Mafia!, komedii w reżyserii Jima Abrahamsa.
Ostatnim filmem, nad którym pracował kompozytor, było dzieło Joela Silvera, film Trzynaście duchów. Wcześniej napisał muzykę do Jossie and the Pussycats, z udziałem Tary Reid, Rachaeli Leigh Cook i Rosario Dawsona, a także filmu Scorched, komedii w reżyserii Gavina Grazera, w której wystąpili John Cleese, Woody Harrelson i Alicia Silverstone. Frizzell zakończył właśnie prace nad muzyką do epickiego obrazu Gods and Generals, (będącego prequelem do filmu Gettysburg), wyprodukowanego, napisanego i wyreżyserowanego przez Rona Maxwella, opartego na bestsellerowej powieści Jeffa Shaara. Frizzell pracuje obecnie nad muzyką do Cradle 2 the Grave, filmu akcji, w którym występują Jet Li i DMX. Wejdzie on na ekrany kin jeszcze w tym kwartale.
GALE TATTERSALL (zdjęcia) pracował ostatnio wraz z Stevenem Beckiem przy realizacji filmu Trzynaście duchów. Wcześniej pracował przy filmie Zmęczenie materiału w reżyserii Mike’a Newella, otrzymał nominację do nagrody Emmy za wspaniałe zdjęcia, jakie podziwialiśmy w serialu Toma Hanksa i Rona Howarda From the Earth to the Moon.
Tattersall, z pochodzenia Brytyjczyk, ma na swoim koncie także takie przeboje, jak The Commitments, w reżyserii Alana Parkera. Jego autorstwa są także zdjęcia do filmów The Jack Bull; Virtuosity; Hideaway; Homeboy i Wild Orchid. Pracował także przy kręceniu Rodziny Addamsów; Arii Roberta Altana i brytyjskich filmów Comrades i My Ain Folk, w reżyserii Billa Douglasa, za który na Cork International Film Festival zdobył nagrodę za najlepsze zdjęcia. Był to rok 1974, Tattersal był wtedy jeszcze uczniem szkoły filmowej.
Na początku swej kariery operatorskiej pracował przy realizacji filmów Johna Boormana Emerald Forest i Sweet William, kręcił też zdjęcia do kilku filmów Bruce’a Beresforda, w tym Don’s Party i The Getting of Wisdom.
Tattersall jest także autorem zdjęć do licznych wideoklipów i reklamówek, w tym reklamówki Nike Brazil Soccer z udziałem Johna Woo, Nike Marshall Falk Football z udziałem Dominica Seny i filmów First National Bank, w których wystąpił Steven Beck.
GRAHAM „GRACE” WALKER (kierowniczka produkcji) jest jednym z najbardziej utalentowanych australijskich kierowników produkcji. Pracowała przy realizacji filmów fabularnych, takich jak Królowa przeklętych; Pitch Black, z udziałem Vina Diesela; Wyspa doktora Moreau, w reżyserii Johna Frankenheimera, z udziałem Marlona Brando i Vala Kilmera; Mad Max: Pod kopułą gromu i Mad Max II, w reżyserii George’a Millera; Krokodyl Dundee Petera Faimana; Dead Calm Phillipa Noyce’a, w którym wystąpili Nicole Kidman i Sam Neill; The Sum Of Us Geoffa Burtona i Kevina Dowlinga; Reckless Kelly; Around The Bend George’a Millera i Sons Of Steel; Les Patterson Saves The World; The Coca Cola Kid; The Winds Of Jarrah; Hoodwinked; Reakcja łańcuchowa; Break Of Day i Summerfield. Walker była także konsultantem produkcji przy realizacji filmu animowanego Fern Gully.
ROGER BARTON (montażysta) pracował ostatnio przy realizacji filmu Jerry’ego Bruckheimera Pearl Harbor, był także współmontażystą Armageddonu, wyreżyserowanego przez Michaela Bay’a, jego dziełem jest montaż filmu Dominica Sena 60 sekund.
Barton pracował także przy montażu filmu Titanic, w reżyserii Jamesa Camerona. Film ten zdobył Oscara za najlepszy montaż. Barton był także pomocnikiem montażysty filmu Detroit Rock City i montażystą That Darn Cat.
Barton rozpoczął swoją karierę montażysty filmowego jako pomocnik pracujący przy realizacji przedstawień telewizyjnych, później zajął się montażem filmów fabularnych. Na początku kariery pracował nad serialami, takimi jak Love, Honor & Obey, Not Without My Children i Indictment, za ten ostatni otrzymał nagrodę Emmy dla najlepszego montażu. Jego dziełem jest także montaż filmów fabularnych Needful Things, Rough Magic i Alaska.