Reklama

Reklama

"Stara Baśń. Kiedy słońce było bogiem": REALIZACJA

Militaria

Za militaria i konie w "Starej Baśni" odpowiada Tomasz Biernawski. W filmie mamy trzy wyraźne grupy wojów różniące się miedzy sobą umundurowaniem, wyposażeniem

i zwyczajami wojennymi. Pierwszą stanowi załoga grodu Popiela. Znajdziemy wśród nich zarówno wojów grodowych rekrutowanych z okolicznych osad, jak i najemników - zaciężnych Waregów (byli to Wikingowie na służbie Cesarza bizantyjskiego tzw. Wikingowie wschodni). Druga grupa to rody kmiece, które stopniowo z rolników przeobrażają się w zbrojną armię, trzecia - Wikingowie nadciągający z Północy i atakujący ziemie należące do Słowian. Wyraźnie wyróżniającą się grupą będą Wikingowie z Północy ubrani cali w żelazo (kolczugi, hełmy, topory, miecze typu normandzkiego) w przeciwieństwie do reszty zbrojnej ubranej głównie w skóry, przeróżne kaftany i wyposażonej w tasaki, miecze pomorskie, łuki.

Reklama

Konie

Konie grające w filmie reprezentują dwie stare rasy prymitywne: hucuły i koniki polskie. Pochodzą głównie ze stadniny koni huculskich w Gładyszowie (do niektórych, większych scen także ze stadniny w Sierakowie). Główne sceny z udziałem koni są to sceny kręcone w Rogalinie (zjazd kmieci na wiec) oraz sceny militarne kręcone w okolicach Biskupina: napad Wikingów na chatę Mirsza, powrót z wyprawy wojennej na Poznana.

Obiekty scenografii

Niemal wszystkie obiekty scenografii "Starej Baśni" zlokalizowane zostały na dawnych Pałukach, na starym szlaku piastowskim - pomiędzy Biskupinem, Gąsawą (gdzie w roku 1227 został zamordowany książę Leszek Biały), Drewnem i Chomiążą Szlachecką.

W Biskupinie i jego okolicach wg projektów scenografa Andrzeja Halińskiego powstały m.in. gród Popiela z kamienną wieżą, zagroda kmiecia Wisza, pogański Chram Świętowita.

Nad jeziorem Oćwieckim (koło Drewna), gdzie filmowane były m.in. sceny przeprawy Wikingów, obchody Święta Kupały i inne, zbudowano chaty rybackie i szopy. Naturalnym plenerem są okoliczne lasy, jeziora i łąki.

Film "Stara Baśń" jest pełnometrażowym filmem kinowym. Do jego nakręcenia operatorzy Paweł Lebieszew i Jerzy Gościk (obaj, niestety, zmarli wkrótce po realizacji filmu) z zespołem zużyli ok. 25 tys. metrów kolorowego negatywu Kodak 35 mm. Czas emisji filmu fabularnego "Stara Baśń" wynosić będzie ok. 120 minut.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje