"Star Trek: Nemesis": O FILMOWCACH
STUART BAIRD (reżyser) zaznaczył swoją obecność w przemyśle filmowym jako jeden z najlepszych montażystów w branży – zadebiutował rock operą “Tommy,” w reżyserii Kena Russella. Współpracował z Richardem Donnerem - “Zabójcza broń” (Lethal Weapon),” “The Omen,” “Maverick” i “Superman”. Za pracę na d ostatnim filmem otrzymał nominację do nagrody Akademii®. Nieco później zdobył drugą nominację do Oskara za montaż filmu „Goryle we mgle” (Gorillas in the Mist) w reżyserii Michaela Apteda. Inne filmy w jego dorobku to “Valentino,” “Outland,” “Superman II,” “Zabójcza broń 2” (Lethal Weapon 2), “Ostatni skaut” (The Last Boy Scout), “Człowiek demolka” (Demolition Man) i wiele innych.
Baird zadebiutował jako reżyser w 1996 roku thrillerem akcji “Executive Decision,” z Kurtem Russellem i Stevenem Seagalem w rolach głównych. Kolejnym jego filmem był „Wydział pościgowy” (U.S. Marshals) z Tommy Lee Jonesem i Wesleyem Snipesem.
RICK BERMAN (producent/pomysł) jest zaangażowany w przedsięwzięcie Star Trek od czasu, kiedy w 1986 roku twórca serii Gene Roddenberry zaangażował go jako scenarzystę i koproducenta “Star Trek: The Next Generation.” Wkrótce został producentem wykonawczym serii, która zgromadziła 55 nominacji do Emmy oraz 16 statuetek Emmy w ciągu siedmiu sezonów emisji. Berman był współtwórcą i producentem wykonawczym kolejnych dwóch serii “Star Trek: Deep Space Nine” i “Star Trek: Voyager,” a także wyprodukował trzy filmy “Next Generation” - “Generations,” “First Contact” i “Insurrection.”
Berman dołączył do Paramountu w 1984 roku jako szef programmingu i był odpowiedzialny za nadzorowanie takich serii jak “Cheers,” “Family Ties” i “Webster.” Wkrótce potem zajął się realizacją mini-serii – m.in. “Space”, “Wallenberg: A Hero’s Story” i “MacGyver.” W 1986 roku, zanim rozpoczął współpracę z Roddenberrym, Berman został wiceprezydentem ds. projektów specjalnych w Paramount Network Television. Jego zadaniem było nadzorowanie produkcji films, mini-serii i programów specjalnych. Obecnie działa na każdym polu dotyczącym “Star Trek”, jest także konsultantem ds. parku tematycznego Star Trek: The Experience w Las Vegas.
JOHN LOGAN (scenariusz) został nominowany do nagrody Akademii® oraz nagrody BAFTA za scenariusz do nagrodzonego Oskarem® dramatu “Gladiator.” Otrzymał także nominację do Emmy oraz nagrodę Writers Guild za scenariusz do filmy TV “RKO 281,” dla HBO – film o realizacji „Obywatela Kane” (Citizen Kane). Logan jest zagorzałym wielbicielem Star Trek, ale znajduje także czas na pisanie scenariuszy do takich filmów jak “Any Given Sunday,” “Wehikuł czasu” (The Time Machine) oraz nowego filmu Toma Cruise “The Last Samurai.”
Logan pracuje obecnie nad filmami biograficznymi: o Abrahamie Lincolnie dla Stevena Spielberga i Howardzie Hughes dla Martina Scorsese. Współpracuje także z Ridley’em Scottem nad kontynuacją “Gladiatora”.
JEFFREY L. KIMBALL (zdjęcia) dołączył do świata autorów Star Trek po zrealizowaniu zdjęć do takich filmów jak “Mission: Impossible 2,” “Wild Things,” “Specjalista” (The Specialist), “Prawdziwy romans” (True Romance), “Gliniarz z Beverly Hills II” (Beverly Hills Cop II), “Top Gun”, “Windtalkers” z Nicolasem Cage w reżyserii Johna Woo.
HERMAN ZIMMERMAN (scenograf) jest częścią produkcji Star Trek od 1987 roku, kiedy zaprojektował scenografię do serii “Star Trek: The Next Generation.” Później nastąpiły serie “Deep Space Nine” oraz obecnie “Enterprise.” Rozpoczął pracę nad filmami z serii Star Trek od filmu “Star Trek V: The Final Frontier”.
Dorobek filmowy Zimmermana obejmuje - “Black Rain,” “One Crazy Summer”, “Better Off Dead” oraz produkcje telewizyjne “Sons and Daughters,” “Ferris Bueller,” “Cheers,” “Webster”, “Down and Out in Beverly Hills”, “The Word,” “So Proudly We Hail,” “The Burning Bed,” “Silence of the Heart” i “A Rumor of War.”
Przed przyjazdem do Los Angeles, Zimmerman pracował na wydziale dramatu Northwestern University, gdzie był scenografem i dyrektorem technicznym uniwersyteckiego teatru.
DALLAS PUETT (montaż) współpracował ostatnio z reżyserem Stuartem Bairdem nad debiutem filmowym Bairda “Executive Decision”. Filmografia Puetta obejmuje ponadto takie filmy jak “Lara Croft: Tomb Raider,” “Zabójcza broń 4” (Lethal Weapon 4), “Deep Blue Sea,” “Uwolnić orkę 2” (Free Willy 2), “Radio Flyer” czy „Ptaszek na uwięzi” (Bird on a Wire).
BOB RINGWOOD (kostiumograf) przedefiniował wygląd bohatera kostiumowego dzięki swoim innowacyjnym projektom strojów do filmu “Batman.” Wiele lat później jeszcze raz zmienił słynny kostium Batmana dla potrzeb filmu “Batman Forever”. Jego filmografia obejmuje następujące tytuły - “A.I. Sztuczna Inteligencja” (A.I.: Artificial Intelligence), “Wehikuł czasu” (The Time Machine), “Alien: Resurrection,” “Człowiek demolka” (Demolition Man) oraz “Excalibur” między innymi.
MICHAEL WESTMORE (charakteryzacja) zdobył nagrodę Akademii® za pracę w filmie „Maska” (Mask), a także dziewięć nagród Emmy. Dwie za pracę podczas realizacji serii “Star Trek: The Next Generation,” dwie za “Star Trek: Deep Space Nine” i jedną za “Star Trek: Voyager.” Obecnie pracuje nad czwartą z serii “Star Trek” - “Enterprise.”
Westmore został także uhonorowany nominacjami do Oskara za “2010,” “The Clan of the Cave Bear” i “Star Trek: First Contact,” a kolejne statuetki Emmy otrzymał za “Amazing Stories,” “Why Me?” i “Eleanor and Franklin.”
Imponujący dorobek Westmore’a obejmuje – trzy filmy “Star Trek: The Next Generation” - “Generations,” “First Contact” i “Insurrection,” – a także “Johnny Handsome,” “Iceman,” “Łowca androidów” (Blade Runner), “Wściekły byk” (Raging Bull), “New York, New York,” “The Andromeda Strain,” “The List of Adrian Messenger” oraz cztery z pięciu filmów “Rocky”.
Westmore jest absolwentem University of California w Santa Barbara i autorem książki The Art of Theatrical Makeup for Stage and Screen, oraz współautorem (z J. Nazarro) Star Trek: The Next Generation Makeup Effects Journal. Napisał ponadto liczne artykuły do wydawnictw medycznych i branżowych, a także jeździł po całym świecie z wykładami nie tylko na temat Star Trek, ale także technik makijażu – zarówno dla celów korekcyjnych jak i medycznych.
TERRY FRAZEE (koordynator ds. efektów specjalnych) rozpoczynał karierę w latach 60-tych pod okiem ojca Logana Frazee – nagrodzonego Oskarem® specjalisty ds. efektów specjalnych. Pracowali razem nad produkcjami telewizyjnymi “Gilligan’s Island” i “The Wild, Wild West.” Podczas dziesięcioletniej pracy w telewizji młody Frazee pracował podczas realizacji “Hardcastle and McCormick,” “Hunter,” “Riptide” i “Stingray.” Prowadził także przez pięć lat departament Efektów Specjalnych w firmie Stephen J. Cannell Productions.
Dorobek kinowy Frazee to m.in. “Star Trek VI: The Undiscovered Country,” “Star Trek: Generations,” “Star Trek: First Contact,” “Star Trek: Insurrection,” “Air Force One,” “The Postman,” “Łowca androidów” (Blade Runner)”, „Ludzie honoru” (A Few Good Men), “No Way Out,” “Judgment Night,” “Eraser,” “Gorączka” (Heat), “Dziwne dni” (Strange Days), “Hocus Pocus,” “Point Break” i “Uwierz w ducha” (Ghost).
MARK FORKER (efekty wizualne) posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w dziedzinie efektów wizualnych i post-produkcji. Przed rozpoczęciem pracy nad realizacja filmu “Star Trek: Nemesis,” nadzorował sekwencję wykorzystującą efekty wizualne w nagrodzonym Oskarem “Władcy pierścieni” (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring). Był także zaangażowany do stworzenia realistycznych efektów w filmie “Stormrider,” produkcji Disney Theme Park. Dorobek Forkera obejmuje także nagrodzony Oskarem film Jamesa Camerona “Titanic”, nominowany do Oskara film w reżyserii Rona Howarda “Apollo 13”, a także “Kundun,” “Armageddon” i “Wodny świat” (Waterworld).
Poza pracą nad efektami wizualnymi do licznych programów animowanych dla dzieci, reklam czy teledysków, Forker wyreżyserował liczne filmy krótkometrażowe japoński rynek High Definition Television.
JERRY GOLDSMITH (kompozytor), po prawie pół wieku komponowania muzyki zdobył 18 nominacji do nagród Akademii®, Oskara® za muzykę do filmu “The Omen,” trzy nagrody Emmy, dziewięć nominacji do Złotego Globu oraz cztery nominacje do nagrody BAFTA.
W dorobku Goldsmitha znajduje się ponad 250 filmów, programów telewizyjnych (łącznie z tematem muzycznym do “The Man from U.N.C.L.E.”) oraz słuchowisk radiowych. Kompozytor rozpoczynał karierę w CBS Radio zanim został zaangażowany przez legendarnego Alfreda Newmana do filmu “Lonely are the Brave.”
Filmy, do których muzyka jest autorstwa Goldsmitha to m.in. “Mulan”, za który dostał nagrodę Annie dla Filmów Animowanych, „Tajemnice Los Angeles” (L.A. Confidential), “Nagi instynkt” (Basic Instinct), “Hoosiers,” “Pod ostrzałem” (Under Fire), “Duch” (Poltergeist), “Star Trek: The Motion Picture,” “The Boys from Brazil,” “The Wind and the Lion,” “Chinatown,” “Papillon,” “Patton,” “Planeta małp” (Planet of the Apes), “The Sand Pebbles” and “A Patch of Blue.”