"Skrecz": PRODUKCJA
W lutym 2002 roku na Festiwalu Filmowym Sundance, wśród setek gości, obecni byli dwaj producenci filmowi: Brad Blondheim i Ernest Meza. Filmem, który wywarł na nich szczególnie duże wrażenie był ”American Pimp”, wyreżyserowany przez braci Allena i Alberta Hughes. Producentów zaintrygowała nie tylko sama fabuła filmu, ale także sam projekt, który poprzez swoją formę (dokument) niezwykle oddziaływał na widza.
Blondheim i Meza, zainspirowani ”American Pimp”, długo przy wspólnych kolacjach dyskutowali na temat współczesnej muzyki. Meza opowiadał o swoich doświadczeniach we współpracy z hip-hopowymi DJ-ami, których setki przewinęło się przez modne w Sacramento kluby, w których pracował jako promotor. Wkrótce stało się jasne, że dwaj producenci znaleźli swój temat na film – muzyczny dokument.
Do współpracy przy produkcji filmu zaproszono Douga Praya, który miał już na swoim reżyserskim koncie film ”Hype!” (pokazany w 1996 r. na festiwalu Sundance). Po długich negocjacjach Pray zgodził się na współpracę, co więcej sam zatrudnił swoich sprawdzonych kolegów po fachu: Roberta Bennetta, a także Allena i Alberta Hughes (znanych z takich produkcji ”Menace2Society”, ”Dead Presidents”). Niedługo potem do ekipy dołączyła Heidi Addison, jako co-producent, a Johnowi Carluccio (producentowi i reżyserowi ”Battle Sounds”) powierzono rolę doradcy i współproducenta. Robota ruszyła pełna parą w maju 1999 roku.
W październiku 1999 roku w Los Angeles twórcy dokumentu przeprowadzili pierwszy wywiad, gościem był DJ Swamp. W ciągu kolejnych kilku miesięcy ekipa filmowców zawędrowała aż nad Zatokę Kalifornijską, gdzie do rozmowy zaproszono Qberta i DJ-a Z-trip. Tam też powstały zdjęcia z Future Primitive Sound Session oraz nocy Beat Lounge. Po powrocie do Los Angeles filmowcy nagrali kolejne wywiady, a także imprezy z udziałem Beat Junikes, Cut Chemist, Numark of Jurassic 5 oraz Dilated Peoples. Nowy York przywitał filmowców w lutym 2000 r. mroźnym powietrzem i gorącymi rytmami DJ-ów Qberta, Roba Swifta i The Allies podczas John Carluccio Turntablist Festival.
Latem 2000 roku nakręcono ostatnie zdjęcia do dokumentu SKRECZ m.in. w Nowym Yorku podczas pierwszej na świecie konwencji Skratchton (wywiady z Afrika Bambaataa, Stevem Dee, DJ-em Shadow), a także w San Bernardino, gdzie ekipa pojechała specjalnie, by sfilmować koncert grany przez DJ Premiera oraz Gang Starr. Cały rok musiał upłynąć zanim twórcy dokumentu SKRECZ zamknęli projekt.