"Siostry": NA PLANIE
Zdjęcia do ”Sióstr” rozpoczęły się w Los Angeles, po czym ekipa przeniosła się do Filadelfii i Delray Beach na Florydzie. Curtisa Hansona wspierali: scenograf Dan Davis, autor zdjęć Terry Stacey i projektantka kostiumów Sophie de Rakoff.
Mimo iż akcja filmu rozgrywa się współcześnie, wiele uwagi poświęcono kostiumom. Ich autorka, Sophie de Rakoff mówi: ”W naszym filmie liczą się przede wszystkim postacie, a kostiumy pełnią w nim ważną rolę narracyjną i wiele mówią o bohaterkach”.
De Rakoff postanowiła, że kostiumy będą realistyczne i eleganckie, wybrała także inne palety barw dla scen rozgrywających się w dwóch miejscach kluczowych dla rozwoju akcji: domu Rose w Filadelfii i osiedlu seniorów w Delray Beach na Florydzie, gdzie mieszka Ella. W scenach, których akcja toczy się w Filadelfii przeważają barwy, które dominują w tamtejszej architekturze: ceglana czerwień, ciemna zieleń, brązy i różne odcienie szarości. Na Florydzie z kolei dominują jasne i żywe odcienie, które kojarzą się z zabudowaniami i roślinnością osiedla seniorów i pobliskiego miasteczka przy plaży.
”Curtis wykazuje pełne zaangażowanie na każdym etapie realizacji. Na wszystko patrzy z punktu widzenia bohaterów. Przychodzi na każdą przymiarkę, osobiście aprobuje wszystkie fotografie. To bardzo ciekawy proces” – mówi Sophie de Rakoff.
Stroje Maggie podkreślają seksualność bohaterki, a zarazem zdradzają, że ma ona pewne problemy finansowe. Maggie przenosi się z miejsca na miejsce, ważne więc było, aby jej ubrania mieściły się w wielkim worku na śmieci, który służy jej za walizkę. Sophie de Rakoff szukała stylowych, niedrogich rzeczy, które można by było łączyć w efektowne kombinacje. Maggie ma ograniczone możliwości finansowe, ale za to nieograniczoną fantazję. Jest najlepszym dowodem na to, że nawet, jeśli nie masz stałych dochodów, nie musisz ubierać się w lumpeksie.
Rose jest zaprzeczeniem Maggie: ma nieograniczone możliwości finansowe, brak jej za to wyczucia własnego stylu. ”Maggie i Rose mają inne wady i zalety” – mówi de Rakoff. – ”Myślę, że większość kobiet będzie się identyfikować z którąś z nich, bo reprezentują one dwa oblicza współczesnej mody”.
Rose ma oczywiście prawdziwą kolekcję butów. ”Szafa z butami jest niemal pełnoprawnym bohaterem filmu” – mówi de Rakoff. – ”Każda z dziewcząt ma chyba z dziesięć par butów. Noszą wszystko, od japonek po buty z kolekcji Jimmy’ego Choo, Nine West, Stuarta Weitzmana, Chanel i Christiana LaCroix”.
Dwie kluczowe dekoracje, apartament Rose i domek Elli, scenograf Dan Davis zbudował w atelier w Los Angeles. Jak mówi: ”Mimo iż nie wzorowaliśmy się na żadnym konkretnym mieszkaniu, wnętrza, które zbudowaliśmy w studio, odpowiadały fasadzie, którą znaleźliśmy w plenerze. Okno w salonie Rose dopasowaliśmy do okna jednego z domów w Filadelfii. Wiele detali wystroju wnętrza było bardzo podobnych”.
Zdjęcia do scen, których akcja rozgrywa się na osiedlu dla aktywnych seniorów, kręcono na podobnym osiedlu, Abbey Delray South na Florydzie. Dom filmowej Elli to samotna willa stojąca na skraju rozległego kompleksu. Dan Davis mówi: ”Na osiedlu znaleźliśmy wszystko, czego szukaliśmy. Były tam: domki, baseny, alejki, jadalnia i hole. Ta okolica ma swój własny, niepowtarzalny styl”. Plenery nakręcono na Florydzie, wnętrza zrekonstruowano w atelier.
W filmie statystowało wielu mieszkańców Abbey Delray South. Przed przyjazdem ekipa nagrała na video ponad 400 seniorów w wieku od 65 do 92 lat. Ostatecznie w filmie wystąpiło 300 z nich.
Scenę popołudniowej zabawy tanecznej zrealizowano na innym osiedlu dla seniorów, Briney Breezes, usytuowanym w Boynton Beach. Wielu z mieszkańców Briney nie posiadało się ze szczęścia, gdy oznajmiono im, że będą mogli popisać się swoimi tanecznymi umiejętnościami przed samą Shirley MacLaine. Reżyser Curtis Hanson jest pewien, że obecność prawdziwych seniorów, z których wielu nigdy dotąd nie wystąpiło na ekranie, przydała tym scenom niezwykłego realizmu.