"Sierpień w hrabstwie Osage": TALENT Z CHICAGO
W 2007 roku sztuka teatralna pióra Tracy'ego Lettsa odniosła najpierw sukces w Chicago, gdzie wystawił ją legendarny Steppenwolf Theatre, a następnie na Broadwayu. Rok później zdobyła aż pięć prestiżowych nagród Tony (w tym za najlepszą sztukę) oraz Nagrodę Pulitzera.
Letts (ur. 1965) to ceniony dramaturg, scenarzysta i aktor. Jego sztuki dwukrotnie przeniósł z sukcesem na ekran William Friedkin ("Francuski łącznik") - "Bug" (2006) z Ashley Judd i Michaelem Shannonem oraz "Killer Joe" (2011) z Matthew McConaugheyem - zuchwale łącząc konwencje gatunkowe horroru i thrillera z przenikliwymi obserwacjami społecznymi i specyficznym mrocznym humorem, znakiem firmowym pisarza. Letts urodził się w Tulsie, jego matka Billie wykłada na uniwersytecie oraz jest autorką poczytnych powieści, w tym kilku bestsellerów (m.in. sfilmowanej w 2000 roku książki "Gdzie serce twoje" - "Where the Heart Is", 1995). Ojciec Dennis (1934-2008), oprócz nauczania w college'u, z powodzeniem uprawiał aktorstwo. Zagrał w 46 filmach i serialach (m.in. "Doskonały świat" Clinta Eastwooda, "Bez skrupułów", "Strażnik Teksasu"). Prawdziwy triumf przyniosła mu rola Beverly'ego w sztuce syna, zarówno w jej chicagowskiej, jak i broadwayowskiej inscenizacji. Grał, walcząc z chorobą - w końcu pokonał go nowotwór.
Letts junior pracował jako kelner i w telemarketingu, jednocześnie próbując swych sił w teatrze. W wieku 20 lat przeniósł się do Chicago, gdzie trafił do słynnego zespołu The Steppenwolf Theatre. Występował między innymi w "Szklanej menażerii" (1988) i "Glengarry Glen Ross"; zdobył nagrodę Tony za rolę George'a w inscenizacji "Kto się boi Virginii Woolf?". Ożenił się ze swoją partnerką z tej inscenizacji, Carrie Coon. Letts sporo grywał też w filmach - głównie telewizyjnych (m.in. "Wydział pościgowy", serial "Potyczki Amy" czy rola senatora Lockharta w "Homeland"). Jest autorem sześciu sztuk teatralnych, spośród których największy sukces odniósł "Sierpień w hrabstwie Osage". Letts przyznaje, że stawia swoich bohaterów przed trudnymi, często wręcz ekstremalnymi moralnymi wyborami, a jego mistrzami są William Faulkner, Tennessee Williams oraz Jim Thompson, autor powieści kryminalnych z lat 50. i 60. XX wieku, zwany "Dostojewskim powieści groszowych" (m.in. "Ucieczka gangstera", "Morderca we mnie" czy "Naciągacze" - wszystkie te utwory zostały z powodzeniem sfilmowane).
Sztukę "Sierpień w hrabstwie Osage" entuzjastycznie przyjęła krytyka i publiczność. Doczekała się ona także udanej londyńskiej inscenizacji. Saga o rodzinie z Oklahomy i walce jej członków z własnymi demonami wzbudziła wręcz ekstazę wielu krytyków. - To prawdopodobnie jedna z najbardziej ekscytujących sztuk amerykańskich od lat - pisał Charles Iherwood na łamach "New York Timesa". I nie był w swojej opinii odosobniony. Podkreślano łatwość, z jaką autor skonstruował fabułę i zmieniał konwencję opowiadania, żonglując czarnym często humorem, smutkiem i swoistą czułością wobec bohaterów. Letts z niespodziewaną siłą i inwencją połączył echa amerykańskiej teatralnej klasyki, opowiadającej o dysfunkcyjnych rodzinach - sztuk Williamsa, Eugene'a O'Neilla czy Sama Sheparda, z tempem rodem z sitcomów, a nawet efektami kojarzącymi się z operami mydlanymi, użytymi jednak ze smakiem i nieodłączną ironią.