Reklama

"Shaft": TWÓRCY FILMU

JOHN SINGLETON ( REŻYSER, PRODUCENT, SCENARZYSTA )

Jego debiut - „Boyz N the Hood”, przyniósł mu nominację do Oscara dla najlepszego reżysera. Był najmłodszym twórcą i pierwszym afro–amerykaninem, który dostał to wyróżnienie. Ten film przyniósł mu również nominację za najlepszy scenariusz i nagrodę nowojorskiej krytyki filmowej. „Boyz N the Hood” przyniósł też największy dochód z dotychczasowych filmów wyreżyserowanych przez afro-amerykanów. Kolejny projekt, do którego napisał scenariusz i który wyreżyserował to miejski dramat „Poetic Justice”, z Janet Jackson i Tupac Shakurem oraz dramat Higher Learning” z Laurencem Fishburnem, Ice Cubem i Michaelem Rappaportem. Następnym filmem Singletona był „Rosewood” ( Złoty Niedźwiedź na festiwalu w Berlinie ) - oparty na faktach, opowaidający o masakrze jaka zdarzyła się w małym mieście na Florydzie w latach dwudziestych. Zagrali w nim m.in. Jonn Voight, Ving Rhames i Don Cheadle. Singleton jest też producentem filmu „Woo” z Jadą Pinkett Smith. Urodził się i dorastał w Los Angeles. Studiował na University of Southernn California i specjalizował się w pisaniu scenariuszy filmowych.

Reklama


SCOTT RUDIN ( PRODUCENT )

Filmografia: “Jeździec bez głowy”/„Sleepy Hollow”/, “Prochy Angeli”/„Angela’s Ashes”/, „Rules of Engagement”, „Wonder Boys”, „Bringing Out the Dead”, „South Park: Bigger, Longer & Uncut”, „The Truman Show”, “Adwokat”/„A Civil Action”/, „In & Out”, „Ransom”, „Mother”, “Pokój Marvina”/„Marvin’s Room”/, “Klub Pierwszych Żon”/„The First Wives Club”/, “Półmrok”/„Twilight”/, „Clueless”, „Sabrina”, “Naiwniak”/„Nobody’s Fool”/, “Firma”/„The Firm”/, „Searching for Bobby Fischer”, “Zakonnica w przebraniu” /„Sister Act”/, “Rodzina Adamsów”/„The Addams Family”/, „Addams Family Values”, „Little Man Tate”, „Regarding Henry”, „Pacific Heights”, „Flatliners”, „Jennifer Eight”, „Mrs. Soffel” i nagrodzony Oskarem „He Makes Me Feel Like Dancing”. Praca w teatrze: „Passion”, „Indiscretions”, „Hamlet”, „Seven Guitars”, „Skylight”, „A Funny Thing Happened on the Way to the Forum”, „On the Town” – ( w ramach New York Shakespeare Festival ), „The Chairs”, „The Judas Kiss”, „Stupid Kids”, „The Blue Room”, „The Most Fabulous Story Ever Told”, „Closer” ( Londyn i Nowy Jork ), „Amy’s View”, „The Wild Party” – ( New York Shakespeare Festival ), „The Ride Down Mt. Morgan”, „Copenhagen” i „The Designated Mourner”.


RICHARD PRICE ( SCENARIUSZ )

Zdobył uznanie zarówno jako pisarz jak i scenarzysta. Urodził się w Bronxie i ukończył Cornnell University i Columbia University. Jego powieści, „The Wanderers”, „Bloodbrothers” i „Clockers” legły u podstaw trzech filmów: „Ladies’ Man”, „The Breaks” i „Freedomland”. Jego opowiadania, artykuły i eseje ukazywały się w The New York Times Sunday Magazine, The New York Times Book Review, Esquire, The Village Voice, Playboy, Rolling Stone, Antaeus i The New Yorker. Scenariusz „Kolour pieniędzy”/„The Color of Money”/ przyniósł mu nominację do Oscara. Inne scenariusze, które napisał to: „Sea of Love”, „Night and the City”, „Mad Dog and Glory”(był także producentem wykonawczym), „Clockers”(także koproducent), „Kiss of Death”(także koproducent) i „Ransom”. W swojej karierze otrzymał wiele nagród, w tym: Playboy Non- Fiction Award, The Gotham Independent Features Project Screenwriting Award i Literature Award from the American Academy of Arts and Letters.


SHANE SALERNO ( SCENARIUSZ)

Jest współscenarzystą „Armageddona”. Swoją karierę rozpoczął w czasie studiów, kiedy napisał scenariusz do filmu dokumentalnego – „Sun down: The Future of Children and Drugs”, który otrzymał wiele nagród i został uhonorowany przez obie izby Kongresu.


ADAM SCHROEDER ( PRODUCENT WYKONAWCZY )

Ostatnio był producentem wykonawczym filmu Williama Friedkina – „Rules of Engagement” z Tommym Lee Jonesem i Samuelem L. Jacksonem oraz „Wonder Boys” Curtisa Hansona, z Michaelem Douglasem i Tobeyem Maguirem. Jest producentem „Jeźdźca bez głowy”/„Sleepy Hollow”/ Tima Burtona, z Johnnym Deppem i Christiną Ricci, „Truman Show” Petera Weira, z Jimem Carreyem, „Prostego planu”/„A Simple Plan”/ Sama Raimi z Billem Paxtonem i Billem Bobem Thorntonem. Był producentem wykonawczym następujacych filmów: Treya Parkera – „South Park: Bigger, Longer & Uncut”, Martina Scorsese’a – „Bringing Out the Dead” z Nicolasem Cage’m i Alana Parkera – “Prochy Angeli”/„Angela’s Ashes”/ oraz “Klub Pierwszych Żon”/„The First Wives Club”/ i „In & Out”. Schroeder jest współproducentem „Clueless” – Amy Heckerling, „Mother” – Alberta Brooksa, “Pokój Marvina”/„Marvin’s Room”/ – Jerry’ego Zaksa i „Ransom” – Rona Howarda.


PAUL HALL ( PRODUCENT WYKONAWCZY )

Poprzednio pracował z reżyserem Johnem Singletonem jako producent „Higher Learning”. Hall założył firmę Hallway Pictures i ostatnio podpisał dwuletni kontrakt z firmą Warner Bros. Swoją współpracę ze studiem rozpoczął realizując film „Why Do Fools Fall in Love” z Halle Berry i Vivicą A. Fox, w reżyserii Gregory’ego Navy. Zanim założył Hallway Pictures, Hall był współwłaścielem The Berkeley Group, która zajmowała się produkcją telewizyjną, między innymi: serial Foxa – „Sightings” i „Encounters”. Wyprodukował też materiały dokumentalne do takich filmów jak: „Malcom X”, „The People vs. Larry Flynt”, „ Dorwać małego”/„Get Shorty”/ i „Siedem”/„Seven”/.


STEVE NICOLAIDES ( PRODUCENT WYKONAWCZY )

Był producentem tak znaczących filmów jak: „The Deep End of the Ocean”, “Ludzie Honoru”/„A Few Good Men”/, „Misery”, “Kiedy Harry poznał Sally”/„When Harry Met Sally”/, „Little Big League”, „Buddy” i w reżyserii Johna Singletona – „Boyz N the Hood” i „Poetic Justice”. Nicolaides rozpoczął karierę w telewizji, gdzie był kierownikiem produkcji ponad 25 prestiżowych filmów telewizyjnych, między innymi: „Roe vs. Wade”, „The Ordeal of Patty Hearst” i biografii Frances Farmer – „Will There Really Be a Morning?”. Zajął się produkcją filmów kinowych od pracy przy „The Sure Thing” Roba Reinera i kontynuował tę współpracę w filmach, „Stand By Me” i „The Princess Bride”.


DONALD E. THORN ( ZDJĘCIA )

Filmy, do których robił zdjęcia to: “Mickey Niebieskie Oko”/„Mickey Blue Eyes”/, Nothing to Lose”, “Klub Pierwszych Żon”/„The First Wives Club”/, „Boys on the Side”, “Ace Ventura- zew Natury”/„Ace Ventura – When Nature Calls”/, Zapach kobiety”/„Scent of a Woman”/, „Tango and Cash”, „Midnight Run”, „Wildcats”, „The Golden Child”, „Purple Rain”, „Against All Odds”, „Bad Boys”, „An Officer and Gentleman” i „Thief”.


PATRIZIA VON BRANDEBSTEIN (SCENOGRAFIA )

Dostała Oscara za „Amadeusza” i dwie nominacje do Oscara za „Nietykalnych”/„Untouchables”/ i „Ragtime”. W swojej karierze współpracowała z wielkimi reżyserami kina, między innymi: Mike’em Nicholsem ( „Working Girl”, „Silkwood” i „Pocztówki znad krawędzi”/„Postcards From the Edge”/ ), Richardem Attenboroughem ( „A Chorus Line” ), Costa Gavrasem ( „Betrayed” ), Milosem Formanem ( „Amadeusz”, „Ragtime”, „The People vs. Larry Flynt”, „Człowiek z księżyca”/„Man on the Moon”/ ), i Haroldem Beckerem ( „Kod Merkury”/„Mercury Rising”/. Inne znane filmy, do których robiła scenografię to: “Prosty plan”/„A Simple Plan”/ i „The Quick and the Dead” – Sama Raimi, „Six Degrees of Separation” – Freda Schepisi i „Breaking Away” – Petera Yatesa.


JOHN BLOOM ( MONTAŻ )

Urodził się i dorastał w Londynie. Otrzymał Oscara za montaż do „Ghandiego”, a nominację do Oscara za „Kochanice Francuza”/„The French Lieutenant’s Woman”/ i „A Chorus Line”. Wśród innych filmów, przy których pracował, należy wymienić: „The Deep End of the Ocean”, ‘Klub Pierwszych Żon”/„The First Wives Club”/, “Naiwniak”/„Nobody’s Fool”/, „Damage”, „Black Widow”, „Under Fire”, „Betrayal”, „Magic”, „Who’ll Stop the Rain”, „The Ritz”, „Travels With My Aunt”, „The Lion in Winter” i „Georgy Girl”. Dla telewizji wykonał montaż do „The Glass Menagerie”, „Mistral’s Daughter” i „Masada”. Za ten ostatni film dostał nominacje do nagrody Emmy.


RUTH CARTER ( PROJEKTANTKA KOSTIUMÓW )

Była dwukrotnie nominowana do Oscara, za „Amistad” i „Malcoma X”. „Shaft” jest jej kolejną, po „Rosewood” współpracą z Johnem Singletonem. Wcześniej, pięciokrotnie pracowała z Samuelem L. Jacksonem, między innymi: „Do The Right Thing” i „The Great White Hype”. Urodziła się w Massachusetts i ukończyła Hampton University. Pracę dla filmu rozpoczęła dla Spike’a Lee i projektowała kostiumy do większości jego filmów, w tym „Bamboozled”. Wśród innych filmów, gdzie można oglądać jej kostiumy należy wymienić: „Price of Glory”, „Love and Basketball”, „How Stella Got Her Groove Back” i „What’s Love Got to Do With It?”.


DAVID ARNOLD ( MUZYKA )

W ciągu ostatnich kilku lat, Arnold stał się kompozytorem, producentem i wykonawcą 10 największych przebojów muzycznych wyznaczającym styl muzyczny swojej generacji. Zdobył nagrodę Grammy za oryginalna muzykę do „Dnia Niepodległości” /„Independence Day””. Wśród licznych filmow, do których napisał muzykę należy wymienić: „Star Gate”, „Godzilla”, „A Life Less Ordinary”, Jutro nie umiera nigdy” /„Tomorrow Never Dies”/ i ”Świat to za malo”/„The World Is Not Enough”/. Współpracował z czołowymi współczesnymi muzykami, między innymi: Iggy’m Popem, Chrissie Hynde, Pulp, Davidem McAlmontem, Natalie Imbruglia, The Cardigans, LTJ Bukem, kd Iang, Bjork, Propellerheads i Aimee Mann.


ISAAC HAYES ( MUZYKA )

Jest pierwszym afro-amerykaninem, który zdobył Oscara w 1972 roku - kiedy muzyka do „Shafta” uzyskała nominacje za najlepszą muzykę i najlepszą oryginalną piosenkę. „Theme From Shaft” dostał ponadto Złotego Globa, dwie nagrody Grammy, NAACP Image Award i Edison Award. Muzyk urodził się w Covington, w Tennessee. Zaczął karierę jako muzyk sesyjny dla wytwórni płytowej Stax, dla której nagrywali, Otis Redding, Booker T. and MGs, Sam & Dave, Wilson Pickett i Carla Thomas. Jako czołowy kompozytor i producent Staxa, Hayes współpracował z Davidem Porterem przy pracy nad wieloma przebojami późnych lat sześćdziesiątych, w tym: „Hold on , I’m Coming”, „Soul Man” i „I Thank You”. Począwszy od 1967, kiedy ukazał się jego pierwszy solowy album, poprzez lata siedemdziesiąte stał się wielką gwiazdą i był nazywany „Czarnym Mojżeszem” i „Płonącą Duszą”. Pod koniec lat siedemdziesiątych rozpoczął karierę aktorską i wystąpił w nast. filmach: „Truck Turner” i „Three Tough Guys” oraz serialach telewizyjnych, „The Rockford Files”, „Hunter”, „Miami Vice” i „The A Team”. Jego kariera aktorska rozwijała się tez w latach dziewięćdziesiątych, kiedy zagrał w takich filmach jak: "„I’m Gonna Git You Sucker”, „Robin Hood, Men in Tights”, „Escape from New York”, „It Could Happen to You” i „Flipper”. Całkiem ostatnio wystąpił z Debbie Harry w niezależnym filmie „Six Ways to Sunday” i w „Reindeer Games” z Benem Affleckiem. Z twórcą Beavisa & Buttheada, Mikem Judgem, Hayes napisał muzykę do filmu „Beavis & Butthead Do America”. Poza użyczaniem głosu Chefowi w „South Park”, Hayes prowadzi jeden z najbardziej popularnych rannych programów radiowych w nowojorskim WRKS ( Kiss – FM) .

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Shaft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy