Reklama

"Shaft": O PRODUKCJI

Film kręcono w różnych miejscach Nowego Jorku, przede wszystkim jednak w Harlemie. Oglądamy miedzy innymi klasyczny, harlemowski bar restauracyjny w stylu Art Deco z 1939 roku położony przy Lenox Lounge, który był kiedyś miejscem spotkań czarnych notabli - od Billiego Holiday’a do Malcoma X. Po długim okresie zapomnienia jest obecnie ponownie znaczącym miejscem. „The Lenox Lounge jest miejscem oddziałującym na wyobraźnię, a John Singleton chciał, aby takie historyczne dla Harlemu miejsca znalazły się w filmie. Były one wówczas odnawiane i miałam wątpliwości czy będą gotowe na czas. Na szczęście zdążono, z niewielką pomocą z naszej strony, co sprawiło nam wielką radość”- mówi scenograf Patrizia von Brandenstein.

Reklama


Posterunek policji zlokalizowano w Bronxie, a wiele scen ulicznych rozgrywało się w historycznych miejscach Brooklynu, w sąsiedztwie Vinegar Hill, Red Hook, Bedford-Stuyvesant i Crown Heights. Ekipa filmowa robiła też zdjęcia po drugiej stronie Hudson River w Jersey City, gdzie wykorzystano opuszczone miejskie budynki Beaux-Arts jako atrakcyjne, ale podupadłe wnętrza.


Bardzo rzadko wykorzystywane jako plan filmowy - Washington Heights, na północnym Manhattanie były przez kilka tygodni miejscem kręcenia zdjęć . W filmie jest to część miasta rządzona przez dominikańskiego handlarza narkotyków Peoplesa Hernandeza. Washington Heights są licznie zamieszkałe przez emigrantów z Dominikany, którzy zastąpili rodziny niemieckie i irlandzkie i zasiedlili ich luksusowe mieszkania pochodzące z pierwszych dekad XXwieku.


„To bardzo interesujące sąsiedztwo. Istnieją silne związki między ludźmi w tej dzielnicy. Mieszkańcy sąsiednich ulic dobrze się znają. Chcieliśmy pokazać te związki, które przenoszą się na wszystkie dziedziny życia” – mówi Brandenstein.


Część zdjęć we wnętrzach - szczególnie specyficzne mieszkania Rasaana i Peoplesa kręcono w Brooklyn Bedford Armory. Jest to studio dźwiękowe, większe, niż te z Hollywood. „Chciałam dać widowni wizualne klucze, poprzez dobranie kolorów charakterystycznych dla poszczególnych rodzin. Odbiorca mógł wówczas łatwiej śledzić bardzo szybką akcję. Są sceny, gdzie napięcie emocjonalne jest przedstawione poprzez kolor tła. Na przykład widzimy odbicie „gorącego” Rasaana poprzez jasne żółcie, złoto, zielenie i czerwień jego otoczenia. Kolory w mieszkaniu Peoplesa pokazują wpływy dominikańskie, szczególnie głęboka czerwień, kolor flagi Dominikany”- kontynuuje von Brandenstein.


Jednym z ważniejszych elementów filmu jest wygląd Jacksona jako Shafta. „John Shaft jest prawdziwym mężczyzną. Jest facetem, który podoba się kobietom, a mężczyźni się go boją. Chciałam, żeby wyglądał zdrowo i elegancko. Był zarazem przystępny i groźny” – mówi projektantka kostiumów Ruth Carter.


Konieczne do osiągnięcia tego celu stało się zaangażowanie słynnego projektanta mody - Giorgio Armaniego, który już na wstępnym etapie prac dołączył do ekipy filmowej, aby stworzyć wyrafinowany styl ubioru Jacksona. Shaft jest znany ze swych dopasowanych ubrań, blezerów, skórzanych kurtek. Projekty Armaniego są doskonałe dla Shafta, sprawdzają się zarówno na niebezpiecznych ulicach jak i w eleganckich wnętrzach. Armani powiedział do Jacksona w trakcie kompletowania garderoby – „ja projektuje ciuchy, pan rolę”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Shaft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy