"Sexy Beast": O TWÓRCACH
JONATHAN GLAZER – reżyser
Uzyskawszy dyplom z wyróżnieniem wydziału reżyserii i scenografii teatralnej, Jonathan Glazer rozpoczął pracę zgodną ze swym wykształceniem. Zajmował się też montażem zwiastunów filmowych, opracowywał zapowiedzi programów dla BBC, które zostały wyróżnione nagrodą.
W 1993 roku rozpoczął współpracę z producentem Nickiem Morrisem w Academy Commercials, gdzie na podstawie własnych scenariuszy wyreżyserował trzy filmy krótkometrażowe, MAD, POOL oraz COMMISSION, by wkrótce rozpocząć realizację muzycznych wideoklipów i reklam. Jest autorem teledysków Massive Attack, Blur, Nicka Cave, wielokrotnie nagradzanych teledysków Radiohead i Jamiroquai. W 1997 roku przyznano mu tytuł Reżysera Roku na Music Video Awards, zaś obraz stworzony przez niego do „Virtual Insanity” Jamiroquai został nominowany do 10 nagród MTV. Ostatnio, za „Rabbit In Your Headlights” UNCLE, zdobył srebro za wybitną reżyserię na D&AD oraz MVPA za najlepszy teledysk zagraniczny.
Jonathan jest autorem kilku z cieszących się największym uznaniem i najbardziej nowatorskich reklam lat 90-tych, które zdobyły wiele międzynarodowych nagród. Są to między innymi reklamy Nike „Parklife”, Stella Artois „Last Orders” oraz dwie najnowsze reklamy Guinnessa, „Swimblack” i „Surfer”. W programie Channel 4, „100 najlepszych reklam TV”, publiczność zagłosowała na „Surfer” jako najlepszą reklamę wszechczasów. Na rozdaniu nagród D&AD 2000, „Surfer” wyróżniono złotem za wybitną reżyserię i wybitną reklamę telewizyjną w kategorii powyżej 60 sekund. Złoto bardzo rzadko przyznaje się tam w jakiejkolwiek kategorii, zaś w całej historii D&AD reklamie przyznano je dwukrotnie.
SEXY BEAST Jonathan Glazer debiutuje jako reżyser filmu długometrażowego.
JEREMY THOMAS – producent
Film zawsze był obecny w życiu Jeremy’ego Thomasa. Urodził się on w Londynie w rodzinie filmowców. Jego ojciec, Ralph, i wuj, Gerald, obaj byli reżyserami. Praca w filmie była ambicją jego dzieciństwa. Zaraz po ukończeniu szkoły zaczął pracować w studiach montażowych, by wreszcie stać się montażystą. Zmontował jednak tylko jeden film, BROTHER CAN YOU SPARE A DIME Philippe Mory, nim w 1976 roku wyprodukował w Australii swój pierwszy film, MAD DOG MORGAN. Następnie wrócił do Anglii, gdzie wyprodukował THE SHOUT Jerzego Skolimowskiego, uhonorowany na festiwalu w Cannes Grand Prix de Jury.
Dzieła, które Jeremy Thomas bierze na warsztat są wysoce zindywidualizowane i odzwierciedlają niezależność jego ducha, która to cecha opłaciła się i z artystycznego, i komercyjnego punktu widzenia. W 1997 oku sam wyreżyserował ALL THE LITTLE ANIMALS, w głównych rolach obsadzając Johna Hurt, Christiana Bale i Daniela Benzali.
Od sierpnia 1992 roku do grudnia 1997 roku Thomas był przewodniczącym Brytyjskiego Instytutu Filmowego. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród, między innymi nagrody im. Michaela Balcona za całokształt twórczości przyznawanej przez Brytyjską Akademię Filmową. W 1987 roku znalazł się w gronie jurorów festiwalu w Cannes. Był przewodniczącym jury festiwali w Berlinie, Tokio, i San Sebastian.
FILMOGRAFIA:
1999 - BROTHER, reż. Takeshi Kitano
SEXY BEAST, reż. Jonathan Glazer
GOHATTO (producent wykonawczy), reż. Nagisa Oshima
THE CUP (producent wykonawczy), reż. Khyentse Norbu
1997 - ALL THE LITTLE ANIMALS, reż. Jeremy Thomas - oficjalna selekcja w Cannes
THE BRAVE (producent wykonawczy), reż. Johnny Depp
VICTORY (producent wykonawczy), reż. Mark People
1996 - BLOOD AND WINE, reż. Mark Rafelson
THE OGRE (producent wykonawczy), reż. Volker Schlöndorf
1995 - CRASH (producent wykonawczy), reż. David Cronenberg
STEALING BEAUTY, reż. Bernardo Bertolucci
1993 - LITTLE BUDDHA, reż. Bernardo Bertolucci
1992 - NAKED LUNCH, reż. David Cronenberg
1991 - THE SHELTERING SKY, reż. Bernardo Bertolucci
LET HIM HAVE IT (producent wykonawczy), reż. Peter Medak
1990 - EVERYBODY WINS, reż. Karel Reisz
1987 - THE LAST EMPEROR, reż. Bernardo Bertolucci - film nagrodzony w 1987 roku 9 Oskarami, w tym za najlepszy film
1985 - INSIGNIFICANCE, reż. Nicolas Roeg
1983 - THE HIT, reż. Stephen Frears
1982 - MERRY CHRISTMAS MR. LAWRENCE, reż. Nagisa Oshima
1980 - EUREKA, reż. Nicolas Roeg
BAD TIMING, reż. Nicolas Roeg
1979 - THE KIDS ARE ALLRIGHT (specjalny konsultant), reż. Jeff Stein
1978 - THE GREAT ROCK’N’ROLL SWINDLE (producent wyk.), reż. Julien Temple
1977 - THE SHOUT, reż. Jerzy Skolimowski
1976 - MAD DOG MORGAN, reż. Philippe Mora
1974 - BROTHER CAN YOU SPARE A DIME (autor montażu), reż. Philippe Mora
LOUIS MELLIS & DAVID SCINTO – autorzy scenariusza
Mellis i Scinto poznali się ponad 20 lat temu. W 1995 roku ich sztuka, GANGSTER NO.1, została wystawiona w Teatrze Almeida spotykając się z uznaniem zarówno publiczności jak i krytyki. SEXY BEAST to pierwszy scenariusz filmowy tej spółki autorskiej, który został zrealizowany. Kolejnym ma być 44” CHEST.
IVAN BIRD – autor zdjęć
Ivan Bird nakręcił z Jonathanem Glazer szereg filmów reklamowych, w tym serię reklam piwa Caffrey oraz nagrodzoną reklamę Nike „Parklife” i reklamy Guinnessa, „Surfer” i „Ultimate Wave”. Jest też autorem zdjęć do wideoklipów Cliffa Richarda, Eltona Johna, Sheryl Crow, Glorii Estefan, George’a Michael’a i wielu innych artystów.
W reklamie współpracował również z reżyserem, Danielem Kleinmanem. Nakręcił sekwencję tytułową filmu Jamesa Bonda, TOMORROW NEVER DIES, dla Eon Productions.
JOHN SCOTT – autor montażu
John Scott zajmuje się montażem filmów długometrażowych. Jest laureatem nagrody za najlepszy montaż, przyznanej przez Australijski Instytut Filmowy za THE NAVIGATOR Vincenta Ward oraz NEWSFRONT Philipa Noyce.
Do jego prac zaliczają się między innymi HEATWAVE Philipa Noyce, ROXANNE Steve’a Martina, THE ADVENTURES OF BARRY MACKENZIE Bruce’a Beresforda, MAD DOG MORGAN Phelippe Mory, filmu zaproszonego na Festiwal Filmowy – Cannes ’99, THE CUP Khyentse Norbu i JAMES Lyndy Heyes.
JAN HOULLEVIGUE – scenograf
Jan Houllevigue, francuski scenograf, wyreżyserował filmy reklamowe Lucky Strike oraz teledysk Stinga. Jako scenograf zrealizował reklamy dla Niny Ricci, niezależnego reżysera, Tony’ego Kaye (reklama nagrodzona Brązowym Lwem na Festiwalu Reklamy w Cannes), firmy Evian (Srebrny Lew w Cannes), Yves Saint Laurent’a oraz Kodaka.
Jest autorem scenografii do filmu FRÈRES Oliviera Dahan, który znalazł się w oficjalnej selekcji Festiwalu Filmowego w Berlinie.