Reklama

"Sexy Beast": O PRODUKCJI

Reżyser, Jonathan Glazer, poznał autorów scenariusza SEXY BEAST, Louisa Mellis i Davida Scinto, przy projekcie, który koniec końców nie doszedł do skutku. „Postanowiliśmy kontynuować współpracę, ponieważ mamy podobną wrażliwość filmową i na to, czego naszym zdaniem obecnie brak w tym przemyśle,” mówi Jonathan. „Pokazali mi swoje teksty przeznaczone pierwotnie na scenę. SEXY BEAST spodobało mi się ze względu na prostą dynamikę akcji, a zarazem przerysowany, niemal operowy styl. Podzielałem ich przywiązanie do bohaterów tej historii. Louis i David są gotowi podejmować ryzyko, gdyż nie są niewolnikami struktury społecznej, a z tego, jak myślę, mogą wyjść świetne rzeczy.” Glazera, jako realizatora reklam i muzycznych wideoklipów, które wyostrzyły jego wyczucie obrazu, pociągała praca nad filmem opartym głównie na charakterach. „Bardziej interesowała mnie praca nad czymś, co nie było moją najmocniejszą stroną i współpraca ze scenarzystami. Didaskalia, jakie umieszczają w swoim tekście, są tak precyzyjne, tak doskonale oddają opisywany przez nich świat, że mogłem korzystać z nich jak z mapy.” Glazer przyznaje, że SEXY BEAST opiera się klasyfikacjom gatunkowym. Sam określa film mianem prostej historii o miłości mającej moc odkupienia. Akcja umieszczona jest w środowisku londyńskich gangsterów. „Jest to specyficzna grupa społeczna, w której tworzą się omal szekspirowskie zależności oparte na lojalności i skrajnych uczuciach.”

Reklama

Producent, Jeremy Thomas, który wprowadził na ekrany filmy takich międzynarodowych sław reżyserskich jak Bertolucci, Roeg czy Cronenberg, zawsze stara się wyszukiwać nowe talenty. „Obserwowałem prace Jonathana Glazera już od jakiegoś czasu i ucieszyłem się, że zwrócił się właśnie do mnie, gdy poczuł się gotowy do nakręcenia swej pierwszej fabuły,” mówi Thomas. „Po raz pierwszy od lat zdarza mi się być tak zapalonym do scenariusza i debiutującego reżysera.” Thomas widział reklamy i wideoklipy Glazera i jest przekonany, że reżyser ten w ciągu kilku lat stanie się jedną z najważniejszych postaci światowego kina. „Zauważyłem, że Jonathan wypowiada się w oryginalny sposób, że potrafi myśleć obrazem, co z pewnością przełoży się również na film fabularny.” Glazer ma wykształcenie reżysera teatralnego, ale widząc jak wymowne kadry uzyskiwał w swych reklamach, Thomas nie miał obaw czy reżyser zdoła przekazać opowieść nadając jej ciekawy kształt wizualny.

Thomas jest też entuzjastą scenariusza stworzonego przez Davida Scinto i Louisa Mellis, który uważa za świeże i oryginalne dzieło. „Opowieść jest w stylu gangsterskim, ale z pewnym skrzywieniem. W Wielkiej Brytanii istnieje tradycja tego gatunku, z klasykami takimi jak GET CARTER czy PERFORMANCE. Oba te filmy oferowały publiczności coś, czego nigdy przedtem nie widziała. Podobnie jest z SEXY BEAST. Jest to historia miłosna osadzona w światku gangsterskim, ale ukazanym w inny sposób, niż zazwyczaj. Scinto i Mellis są utalentowanymi scenarzystami. Akcja i dialogi, jakie tworzą, są absolutnie niekonwencjonalne.”

W scenariuszu autorzy wyodrębnili trzy akty:

1/ sielankowe hiszpańskie życie, gdzie bohaterowie są omal jak na bezludnej wyspie;

2/ ich reakcja na pojawienie się obcego, który przybywa, by zniszczyć ich spokój;

3/ główny bohater powraca do Londynu, by ocalić raj.

Glazer wspomagany przez autora zdjęć, Ivana Bird, i scenografa, Jana Houllevigue, nadał owym trzem częściom odrębny charakter poprzez zmiany sposobu oświetlenia i wystój. „Początek pełen jest barw i życia, później, kiedy pojawia się Don Logan, obraz staje się bardziej architektoniczny, ostrzejszy, zaś sceny w Londynie są bardziej mroczne. Zmiany te są jednak subtelne, mają za zadanie podkreślić nastrój kolejnych zdarzeń.”

Hiszpańskiej koproducentce, Denise O’Dell, scenariusz przysporzył jednego, poważnego problemu – jak znaleźć willę na zboczu wzgórza, z którego rzeczywiście mógłby się stoczyć głaz i zniszczyć basen. Scenariusz umiejscawia akcję na Costa Del Sol, które słynie jako teren, gdzie wycofują się na wcześniejsze emerytury Brytyjczycy, którzy zdobyli większe pieniądze w niezbyt konwencjonalny sposób. Tak więc ekipa przeszukała wybrzeże od Marbelli po wysunięte najbardziej na północ Cadiz. Nie znalazłszy niczego, gdyż rzadko kto budowałby sobie willę w tak niebezpiecznym miejscu, Denise zaczęła szukać wokół Almeiry. Zna te okolice dobrze, gdyż od 30 lat mieszka i pracuje w Hiszpanii. Właśnie tam kręcone były sceny do LAWRENCE Z ARABII Davida Lean, INDIANA JONES I OSTATNIA KRUCJATA i kilku spaghetti-westernów. Almeira oferuje tereny najmniej zmienione ręką człowieka. Da się tam nawet znaleźć scenerie mogące udawać pustynię, gdzie zresztą kręcone były sekwencje dziejące się w wyobraźni Gala. Ekipa znalazła w końcu willę Gala – dom pewnego architekta stojący wysoko nad piękną plażą, w maleńkiej wiosce Agua Amarga, 30 kilometrów od Almeiry.

Jonathan Glazer życzył sobie, by posesja Dove’ów była anonimowa i prosta. „Ze względu na to przez 2/3 filmu nie pokazujemy żadnych krajobrazów. Wszystko rozgrywa się pomiędzy bohaterami.”

„Moim celem było nakręcenie filmu, na który publiczność chce chodzić, a nie filmu artystycznego, który mógłbym pokazać siedmiorgu przyjaciołom w kinie studyjnym. My, Brytyjczycy, jesteśmy ludźmi z dużą rezerwą. Do namiętności w filmie odnosimy się z dystansem. Chcę powrócić do kina, jakie sam podziwiam, jakie robią wielcy, pełni pasji filmowcy dając nam szansę do ucieczki w wyobraźnię.”

Komentując tytuł swego filmu Glazer mówi, „Kiedy słyszę pytanie: Kto jest tą Seksowną Bestią?, odpowiadam, że wszyscy bohaterowie. Wszystkie ich błędy powodowane są namiętnościami.”

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Sexy Beast
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy