Reklama

"Sekretne okno": FILMOWCY

DAVID KOEPP - Reżyseria/Scenariusz

W imponującym dorobku Koeppa w charakterze scenarzysty znajdują się między innymi takie niekwestionowane hity ostatnich lat jak "Spider-Man(r)" oraz "Azyl" /Panic Room/. Jego wcześniejsze pisarskie projekty filmowe to również "Jurassic Park", "Zaginiony świat: Jurassic Park" /The Lost World: Jurassic Park/, "Mission Impossible", "Życie Carlita" /Carlito's Way/, "Oczy węża" /Snake Eyes/, "Zawód: Reporter" /The Paper/, "Ze śmiercią jej do twarzy" /Death Becomes Her/, "Zły wpływ" /Bad Influence/ oraz "Apartament zero" /Apartment Zero/. Koepp był autorem scenariusza i reżyserem fabularnego obrazu "Opętanie" /Stir of Echoes/ z udziałem Kevina Bacona, "Mroczne miasto" /The Trigger Effect/, w którym zagrał Kyle McLachlan oraz filmu krótkometrażowego "Suspicious" z Janeane Garofalo. Jest twórcą i konsultantem serialu stacji CBS pt. "Hack".

Reklama

GAVIN POLONE - Producent

Rozpoczynał swoją karierę w 1985 roku jako asystent w International Creative Management. Wkrótce, dzięki swoim umiejętnościom, został awansowany na stanowisko niezależnego agenta. ICM opuścił w 1989 roku, aby dołączyć do zespołu agencji Bauer/Benedek. Bauer/Benedek wkrótce rozwinęło się w sporą firmę - United Talent Agency, gdzie Polone zaproponowano stanowisko partnera, kiedy miał zaledwie 29 lat. Pracując w UTA, Polone był szefem działu telewizyjnego. W 1996 porzucił karierę agenta i wraz z Judy Hofflund założył firmę Hofflund/Polone, zajmującą się zarówno produkcją, jak i wspomaganiem talentów w zarządzaniu ich niematerialną wartością. Działając w ramach Hofflund/Polone, był producentem wykonawczym nominowanych do nagrody Emmy seriali "Curb Your Enthusiasm" i "Gilmore Girls" wyświetlanych przez WB. Latem 2001 roku, Polone założył firmę Pariah, która zajmuje się między innymi produkcją serialu "Hack" dla stacji CBS. Pariah nadzorował również prace nad filmem "The Ortegas" dla FOX'a oraz "P.I." dla FX. Polone był producentem filmu "When Trumpets Fade" dla HBO oraz "Drop Dead Gorgeous", "Opętanie" /Stir of Echoes/ i "Azyl" /Panic Room/ dla wytwórni Columbia Pictures. Pariah niedawno zakończył produkcję niezależnego obrazu "Seeing Other People" z udziałem Jay'a Mohra.

STEPHEN KING

(Prezentowany obecnie film "Sekretne okno" został nakręcony na podstawie noweli Stephena Kinga Secret Window, Secret Garden). Stephen King wraz z żoną Tabitha King (również pisarką) mieszkają w stanie Maine i na Florydzie. King ma w swoim dorobku ponad 40 książek i około 200 opowiadań. Jest laureatem między innymi Nagrody World Fantasy, kilku nagród im. Brama Stokera oraz im. O. Henry'ego za opowiadanie The Man in the Black Suit. W 2003 roku otrzymał honorowy medal przyznawany przez National Book Foundation za wyjątkowy wkład w dorobek literatury amerykańskiej (National Book Foundation Medal for Distinguished Contribution to American Letters).

EZRA SWERDLOW - Producent wykonawczy

Ezra Swerdlow występował w charakterze producenta wykonawczego i producenta przy sporej liczbie tytułów, które weszły na ekrany w ostatnich latach. Ma na swoim koncie między innymi pracę w charakterze producenta wykonawczego komedii "Head of State" w reżyserii i z udziałem Chrisa Rocka. W podobnej roli wystąpił przy politycznej komedii Barry'ego Levinsona "Fakty i akty"/Wag the Dog/ z udziałem Dustina Hoffmana i Roberta DeNiroa, filmie "Klub pierwszych żon"/The First Wives Club/ z Diane Keaton, Goldie Hawn i Bette Midler, obrazach Joe Rubena "Powrót do raju" /Return to Paradise/ oraz "The Good Son", a także "Obcym 3" /Alien 3/ z gwiazdorską kreacją Sigourney Weaver i filmie "Smród życia" /Life Stinks/ w reżyserii Mela Brooksa, z samym Brooksem i Lesley Ann Warren w rolach głównych.

W filmografii Swerdlowa jako producenta znalazły się między innymi takie tytuły jak: "Czekając na miłość" /Waiting to Exhale/ Foresta Whitakera, z Whitney Houston i Angelą Bassett, "Copland" z Sylvestrem Stallone, "January Man" z udziałem Kevina Kline'a i Susan Sarandon oraz obrazy Marka Levina "Twilight Los Angeles", "Whiteboyz" i "Brooklyn Babylon". Jako współproducent pracował przy komedii Mela Brooksa "Kosmiczne jaja" /Spaceballs/ i filmie Karel Reisz "Wszyscy wygrywają" /Everybody Wins/.

Wcześniej w swojej karierze Swerdlow był producentem stowarzyszonym przy filmie Woody'ego Allen's "Złote czasy radia" /Radio Days/, a także jako kierownik produkcji drugiego planu przy innych obrazach Allena - "Hannah i jej siostry" /Hannah and Her Sisters/, "Broadway Danny Rose", "Zelig" i "Wspomnienia gwiezdnego pyłu" /Stardust Memories/. W tym charakterze wystąpił także współtworząc filmy "Zgaga" /Heartburn/ Mike'a Nicholsa, "The Muppets Take Manhattan" Franka Oza i "Król dowcipu" /The King of Comedy/ Martina Scorsese .

FRED MURPHY, ASC - Zdjęcia

Fred Murphy pracował wcześniej z reżyserem Davidem Koeppem przy jego filmie "Opętanie" /Stir of Echoes/. Na imponującej liście zawodowych osiągnięć Murphy'ego są między innymi takie tytuły jak: "Auto Focus", "The Mothman Prophecies", "Freddy vs. Jason", "Dosięgnąć kosmosu" /October Sky/, "Dance With Me", "Metro, "Faithful", "The Fantasticks", "Murder in the First", "Jack the Bear", "Enemies: A Love Story", "Fresh Horses", "Full Moon in Blue Water", "Best Seller", "The Dead", "Hoosiers", "The Trip to Bountiful", "Eddie and the Cruisers" oraz "Heartland", żeby wymienić tylko część z nich. Był współautorem zdjęć pracując z operatorem Henrim Alekanem przy filmie "The State of Things", który uhonorowany został Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji w 1983 roku. Jego pierwszą produkcją fabularną był obraz "Girlfriends" z 1978 roku. Na małym ekranie nakręcił filmy "Witness Protection", "The Final Days", "Sessions," "The Gardener's Son" oraz pilotowy odcinek do "Nothing Sacred."

Urodził się i wychowywał w Nowym Yorku. Uczęszczał na Columbia University i do szkoły The Rhode Island School of Design.

HOWARD CUMMINGS - Scenografia

Jako scenograf Cummings pracował wcześniej przy filmie Davida Koeppa "Mroczne miasto" /Trigger Effect/. Jego filmografia to także: "Smoochy" /Death to Smoochy/, z udziałem Edwarda Nortona i Robina Williamsa, komedia Johna Schlesingera "Układ prawie idealny" /The Next Best Thing/ z Madonną i Rupertem Everettem, film Bruce'a Beresforda "Podwójne zagrożenie" /Double Jeopardy/, "The Rainmaker" w reżyserii Francisa Forda Coppoli, z udziałem Matta Damona, Danny'ego DeVito i Claire Danes, uznany thriller Bryana Singera "Podejrzani" /The Usual Suspects/, "The Long Kiss Goodnight" oraz "The Spitfire Grill", żeby wymienić zaledwie część z nich.

Na potrzeby małego ekranu Cummings stworzył scenografię do filmów "Indictment: The McMartin Trial" z Jamesem Woodsem, Mercedes Ruehl, Lolitą Davidovich i Sadą Thompson, "A Dangerous Affair," "Assault at Westpoint: The Court-Martial of Johnson Whittaker" z udziałem Samuela L. Jacksona i Sama Waterstona, "Strapped" w reżyserii Foresta Whitakera oraz "Lemon Sky" z gwiazdorską obsadą Kevin Bacon, Kyra Sedgwick, Casey Affleck i Lindsay Crouse.

JILL SAVITT, A.C.E. - Montaż

Jill Savitt rozpoczynała swoją karierę w Nowwm Yorku pracując przy kręceniu filmów reklamowych. Z czasem zainteresowała się montażem filmów fabularnych, pracując najpierw jako asystentka przy "Reds" w reżyserii Warrena Beatty, "Melvin and Howard" Jonathana Demme'a, "Wyborze Zofii" /Sophie's Choice/ Alana Pakuli, "Miejscach w sercu" /Places in the Heart/ w reżyserii Roberta Bentona oraz przebojowej komedii "Tootsie" Sydney'a Pollacka.

Pierwszym filmem Savitt w charakterze niezależnej montażystki był "Key Exchange" w reżyserii Barnetta Kellmana, nakręcony w oparciu o popularną offową sztukę broadway'owską. W tym czasie powstały również przy jej współudziale: wyreżyserowany przez Petera Mastersona "Full Moon in Blue Water" z Genem Hackman oraz "Convicts" z Robertem Duvallem. Savitt z czasem przeniosła się do Los Angeles, gdzie była współmontażystką obrazu Johna Bailey'a "China Moon" z Carol Littleton, a także montażystką filmu Nicka Kazana "Dreamlover", Guy'a Ferlanda "Telling Lies in America" oraz produkcji stacji telewizyjnej Showtime "Bang, Bang, You're Dead," uhonorowanego czterema nagrodami Emmy oraz Peabody Award.

Oprócz prezentowanego właśnie "Sekretnego okna" Jill miała okazję współpracować wcześniej z Davidem Koeppem przy filmach "Mroczne miasto" /Trigger Effect/ (jego fabularnym debiucie reżyserskim) oraz "Opętanie" /Stir of Echoes/ z udziałem Kevina Bacona.

ODETTE GADOURY - Projekty kostiumów

Odette Gadoury rozpoczynała swoją karierę projektując kostiumy do inscenizacji sztuk teatralnych, a także kilku programów i filmów telewizyjnych. Przełomem była dla niej niewątpliwie praca przy filmie Briana DePalmy "Oczy węża" /Snake Eyes/, nakręconym na podstawie scenariusza Davida Koeppa. Jej dalsza kariera potoczyła się już całkiem wartko - przyszły nowe zlecenia i projekty kostiumów do filmów: "Kolekcjoner kości" /The Bone Collector/ Philipa Noyce'a, z udziałem Denzela Washingtona i Angeliny Jolie; "Two Thousand and None" Arto Paragamiana, z Johnem Turturro, "The Art of War" w reżyserii Christiana Duguay'a, z udziałem Wesley'a Snipesa, Donalda Sutherlanda i Anne Archer. Wkrótce wejdą na ekrany kolejne filmy, do których kostiumy zaprojektowała Gadoury - "Wicker Park" w reżyserii Paula McGuigana z Joshem Hartnettem i Diane Kruger, a także film historyczny "A Different Loyalty" w reżyserii Marka Kanievska, do którego Gadoury zaprojektowała garderobę dla Sharon Stone.

Urodzona w Kanadzie Gadoury studiowała na kierunku sztuki wizualnej i historii sztuki na University of Quebec w Montrealu. W 1983 roku, po otrzymaniu dyplomu została przyjęta do prestiżowej szkoły National Theater School of Canada. Po ukończeniu nauki na kierunku scenografii Gadoury została asystentką słynnego projektanta kostiumów François Barbeau, pracując przy ponad 40 produkcjach teatralnych. Swoją własną karierę rozpoczęła projektując na potrzeby telewizji. Jej ogromny wysiłek i talent zostały docenione przez specjalistów z branży, którzy przyznali jej dwie nominacje do nagrody Gemini za kostiumy do filmów "Debussy" Bernara Héberta i "Juliette Pommerleau" Claude'a Fourniera.

PHILIP GLASS - Muzyka

Utwory skomponowane przez Phillipa Glassa należą do jednych z najczęściej wykonywanych dzieł amerykańskiej muzyki współczesnej. Jego więź z muzyczną sztuką filmową chyba najdoskonalej została wyrażona w kompozycjach do filmów: "Koyaanisqatsi", "Misima", "Powaqqatsi", "Nagoyqatsi", "Cienka niebieska linia" /The Thin Blue Line/, "Krótka historia czasu" /A Brief History of Time/ oraz "Candyman".

Wysoko ocenione przez krytykę kompozycje filmowe Glassa to między innymi muzyka do filmu Martina Scorsese "Kundun" (nominacje do Oscara(r) i Złotego Globu, nagroda przyznana przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych Los Angeles), obrazu Stephena Daldry'ego "Godziny" /The Hours/ (ponowne nominacje do Złotego Globu i Oscara(r)) oraz filmu Petera Weira "Truman show" /The Truman Show/, za który Glass uhonorowany został w 1999 roku Złotym Globem za Najlepszą Muzykę Oryginalną. Oprócz tego artysta skomponował także nową muzykę do remake'u "Draculi" w reżyserii Toda Browninga i produkcji Jeana Cocteau'a "Orphée", "La Belle et la Bete" i "Les Enfants Terribles". Jednym z jego ostatnich projektów jest również "Philip on Film", będący kulminacją 25-letniej pracy na dużym ekranie.

Urodzony w Baltimore Glass jako dziecko uczył się gry na flecie i skrzypcach. Mając zaledwie 15 lat został przyjęty na Uniwersytet stanowy w Chicago, gdzie studiował matematykę i filozofię, kończąc je już w wieku 19 lat. Czując ogromny pociąg do muzyki Glass zdecydował się na podjęcie nauki na kierunku kompozycji w prestiżowej Julliard School of Music. Po jej ukończeniu przez dwa lata studiował intensywnie w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger. Mieszkając w Paryżu poznał Raviego Shankara, który zapoznał go z technikami muzyki hinduskiej. Znajomość ta wywarła duży wpływ na dalszy rozwój Glassa. Do 1974 skomponował już całkiem pokaźną kolekcję muzyki, w tym między innymi kilka utworów dla Mabou Mines Theater Company oraz znaczną porcję kompozycji dla swojej grupy Philip Glass Ensemble. Kulminacją i uświetnieniem tego okresu była "Music in Twelve Parts", trzygodzinne podsumowanie 'nowej' muzyki Glassa, a także wspólne przedsięwzięcie Philipa Glassa/Roberta Wilsona z 1976 roku - opera "Einstein on the Beach", czterogodzinny utwór epicki uważany dziś za sztandarowe dzieło muzycznej sztuki teatralnej XX wieku.

Oprócz wspomnianego wspólnego przedsięwzięcia "Einstein on the Beach", Glass współpracował z Robertem Wilsonem przy kilku innych projektach, w tym "the CIVIL wars" (Rome Section), epickiej kompozycji napisanej na Olimpiadę w 1984 roku; "White Raven," operze zleconej przez rząd Portugalii w celu upamiętnienia wielkiej historii odkryć tego kraju (premiera na Expo '98 w Lizbonie) oraz "Monsters of Grace", cyfrowej trójwymiarowej operze. Glass ma oprócz tego na swoim koncie również inne opery - "Satyagraha", "Akhnaten", "The Making of the Representative for Planet 8" (libretto Doris Lessing), "The Fall of the House of Usher", "Hydrogen Jukebox" (libretto Allena Ginsberga) oraz "The Voyage" (libretto David Henry Hwang). Ta ostatnia miała swoją premierę w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Glass jest autorem muzyki do utworów takich artystów jak: David Byrne, Paul Simon, Laurie Anderson i Suzanne Vega. W jego dorobku orkiestrowym są kompozycje: "Itaipu", "Concerto Fantasy for Two Timpanists and Orchestra", "Concerto for Cello and Orchestra", "Symphony No. 2", "Symphony No. 3", symfonie "Low" oraz "Heroes" (obie powstały w oparciu o muzykę Davida Bowie i Briana Eno), a także "Symphony No. 5 - Requiem", "Bardo and Nirmanakaya," duży utwór muzyczny na chór, solistów i orkiestrę. Niedawno miały miejsce premiery takich kompozycji Glassa jak "Symphony No. 6" (Plutonian Ode), z tekstem Allena Ginseberga, zlecony przez Carnegie Hall na upamiętnienie jego 65 urodzin oraz opera "Galileo, Galilei", zlecona artyście przez Chicago's Goodman Theater.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Sekretne okno
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy