"Scooby-Doo": FILMOWCY
Jako dziecko oglądałem mnóstwo kreskówek - mówi montażysta i reżyser RAJA GOSNELL (reżyser), wyjaśniając swe skłonności do uczestniczenia w realizacji filmów, które okazywały się prawdziwymi hitami ostatniego dziesięciolecia, jak chociażby Kevin sam w domu, Pani Doubtfire czy Agent XXL.
Zdolności Gosnella do tworzenia komedii stały się jasne, odkąd w 1997 roku zadebiutował w roli reżysera filmem Alex – sam w domu. Wcześniej przez 15 lat zajmował się montażem filmów. Po sukcesie pierwszego filmu nadszedł sukces Ten pierwszy raz, romantycznej komedii z udziałem Drew Barrymore i Davida Arquette’a, a także Agent XXL, w którym udział wziął Martin Lawrence. Film ten był jednym z przebojów roku 2000, w samych Stanach zarobił ponad 115 milionów USD.
Gosnell urodził się i wychował w Los Angeles, fachu pod okiem Roberta Altmana uczył się pod koniec lat siedemdziesiątych w wytwórni Lions Gate Films. Był asystentem montażysty przy realizacji filmu Quintet Altmana. To samo stanowisko zajmował pracując przy A Perfect Couple i H.E.A.L.T.H.. Pracując przy produkcji muzycznej komedii Popeye był już montażystą. Gosnell współpracował potem ze zdobywcą Oskara, montażystą Williamem Reynoldsem. Wkrótce później Gosnell został nominowany do Oskara, za zmontowanie filmu krótkometrażowego The Silence.
Jako montażysta Gosnell współpracował z tak znanymi reżyserami, jak Barry Levinson, John Hughes i Garry Marshall. Brał udział w powstaniu filmów Good Morning Vietnam, Miracle on 34th Street i Pretty Woman. Do grona najlepszych montażystów Gosnell dostał się jednak dzięki znajomości z reżyserem Chrisem Columbusem. Wspólnie z nim pracował w 1988 roku nad filmem Heartbreak Hotel. Obaj panowie wspólnie stworzyli jedne z najbardziej lubianych i udanych komedii lat dziewięćdziesiątych, w tym Kevin sam w domu, Only the Lonely, Kevin sam w Nowym Jorku, Pani Doubtfire i Dziewięć miesięcy.
CHARLES ROVEN (producent) od ponad 20 lat zajmuje się realizacją filmów. Jest założycielem firmy Atlas Entertianment i współpracujących z nią firm Atlas/Third Rail Management i Third Rail Records, które wspólnie tworzą część grupy Mosaic Media Group, zajmującej się produkowaniem filmów, programów telewizyjnych i multimediów.
Roven zajął się kierowaniem Atlas Entertainment i innych firm grupy po okresie ośmioletniej współpracy z menedżerem muzycznym Robertem Cavallo, który odszedł z firmy, by zostać prezesem Buena Vista Music Group i Hollywood Records.
Roven brał udział w realizacji wielu projektów, obejmujących większość gatunków filmowych. Był producentem, między innymi: Final Analysis, Honey, I Blew Up the Kids, Cool Runnings, Man’s Best Friend, Zakonnica w przebraniu 2, Angus, Dwanaście małp, W sieci zła, Miasto aniołów i Złoto pustyni.
Kierując produkcją filmów, Roven nie zaniedbuje także interesów firmy związanych ze sprawami muzycznymi. Obecnie zaangażowany jest w produkcję soundtracku do filmu Scooby-Doo, na którym znajdzie się utwór jednego z najbardziej znanych zespołów, należących do wytwórni, grupy Outkast. Ich utwór znajdzie się też na singlu promującym płytę i film.
RICHARD SUCKLE (producent) ukończył uniwersytety w Chicago i w Nowym Jorku. Po otrzymaniu dyplomu w 1991 roku, przeprowadził się do Los Angeles, gdzie zaczął pracować w firmie Roven/Cavallo Entertainment, która w 1993 zmieniła nazwę na Atlas Entertainment. Firma należy do grupy Mosaic Media Group, zajmującej się produkowaniem filmów, programów telewizyjnych i multimediów.
W trakcie jedenastoletniej pracy w Atlas Entertainment, Suckle uczestniczył w rozwoju bądź produkcji wielu projektów. Znajdują się wśród nich filmy: Dwanaście małp Terry’ego Gilliama, z udziałem Bruce’a Willisa i Brada Pitta i W sieci zła, w którym wystąpił zdobywca Oskara Denzel Washington. Reżyserem filmu jest Gregory Hoblit.
Richard Suckle jest wiceprezesem działu Atlas Entertainment zajmującego się produkcją filmową, jest też menedżerem Danny’ego Leinera, reżysera komedii Stary, gdzie moja bryka?
JAMES GUNN (scenariusz i opowiadanie) od najmłodszych lat interesował się filmami. Mając dwanaście lat nakręcił swoje pierwsze dzieło amatorskie. Jeszcze studiując na uniwersytecie Columbia zaczął pracować w biurze wytwórni Troma Entertainment. Miał zajmować się robotą papierkową, skończył jednak jako autor scenariusza do filmu Tromeo & Juliet. Zapłacono mu za to 150 dolarów, był też producentem filmu. Tromeo był hitem roku 1997, wyświetlano go na całym świecie, w samym Los Angeles grano go ponad rok na nocnych seansach. Gunn pracował w Troma przez dwa lata, zajmował stanowisko prezesa do spraw produkcji.
Gunn odszedł z firmy, by napisać i wystąpić w filmie The Specials, w którym oprócz niego wystąpili Rob Lowe, Jamie Kennedy i jego brat Sean.
Gunn napisał następnie powieść The Toy Collector, wydaną przez Bloomsbury Press w roku 2000. Wspólnie z Lloydem Kaufmanem napisał także poradnik All I Need To Know About Filmmaking I Learned From The Toxic Avenger.
Scooby-Doo to pierwszy film fabularny, do jakiego napisał scenariusz, jaki pozwoli zobaczyć swojej matce. Gunn napisał także słowa i muzykę do utworu The Creature Chant, wykorzystanego w filmie.
Gunn jest także autorem scenariusza do filmu Spy vs. Spy w reżyserii Jay’a Roacha. Pisał także scenariusze odcinków pilotowych seriali telewizyjnych, obecnie pisze scenariusz do romantycznej komedii The Newlyweds, i remake’u klasycznego horroru z 1979 roku, Dawn Of The Dead. Jego ostatnim dziełem jest jednak autobiografia, w której pisze o sobie w trzeciej osobie.
CRAIG TITLEY (opowiadanie) jest współautorem opowiadania, jakie leży u podstaw scenariusza filmu Scooby-Doo. Wkrótce wyreżyseruje film akcji/kung fu The Tenth Master, do którego napisał też scenariusz. Obecnie pisze scenariusz filmu przygodowego, opartego na życiu Maury’ego Kravitza, brokera giełdowego, który odkrył grobowiec Dżyngis Chana.
ROBERT ENGELMAN (producent wykonawczy) zajmował to stanowisko przy realizacji filmów Mały Nicky; Mystery Men; Blade; One Night Stand; Kazaam; Mortal Kombat i Man’s Best Friend. Wyprodukował też przebojową komedię Jima Carrey’a Maska.
Engelman zajmował się także produkcją telewizyjną, brał udział przy realizacji The Bambi Bambanek Story, Women With A Past, Frankenstein, The College Years i Seeds of Tragedy. Swoją karierę rozpoczął od stanowiska asystenta reżysera na planach filmów Stalowe magnolie; Eight Million Ways to Die i Pennies From Heaven.
ANDREW MASON (producent wykonawczy) zajmował to stanowisko przy realizacji przeboju Matrix, obecnie w tej samej roli nadzoruje powstawanie dwóch sequeli filmu. W 1998 roku Mason wyprodukował (dla New Line Cinema) thriller science fiction Dark City, obecnie zajmuje się realizacją australijskiej komedii Danny’ego Deckchaira, z udziałem Rhysa Ifansa i Mirandy Otto.
Kariera Masona rozpoczęła się we wczesnych latach siedemdziesiątych, gdy zajmował się montażem filmów dokumentalnych i reklamówek. Następnie założył firmę produkującą filmy, prowadził laboratorium filmowe i stworzył pierwszą w Australii firmę zajmującą się tworzeniem efektów wizualnych do produkcji filmowych. W 1990 Mason połączył siły z Alexem Proyasem, z którym produkował wideoklipy i reklamówki. W 1993 roku był kierownikiem ekipy do spraw efektów wizualnych i drugim reżyserem filmu Kruk w reżyserii Proyasa.
Mason był ostatnio producentem wykonawczym thrlillera Queen of the Damned, to samo stanowisko zajmuje przy realizacji filmu Down and Under, z udziałem Jerry’ego O’Connella i Estelli Warren , a także filmu Swimming Upstream, w którym wystąpią Geoffrey Rush i Judy Davis.
Producent wykonawczy KELLEY SMITH-WAIT od ponad czternastu lat pracuje w Atlas Entertainment. Jest producentem, zajmuje się też zarządzaniem firmą.
Smith-Wait wyprodukowała ostatnio film akcji Rollerball, wyreżyserowany przez Johna McTiernana, z udziałem Chrisa Kleina, Rebeki Romijn-Stamos, LL Cool J i Jeana Reno. Obecnie kieruje realizacją filmu Bulletproof Monk, w którym występują Chow Yun-Fat i Seann William Scott.
Smith-Wait była producentem wykonawczym filmu Złoto pustyni, napisanego i wyreżyserowanego przez Davida O. Russella. Była także współproducentką Miasta aniołów, remake’u Wings of Desire w reżyserii Brada Silberlinga i thrillera W sieci zła z udziałem Denzela Washingtona. Pani Smith-Wait brała także udział w pracach nad filmami Dwanaście małp, Angus i Final Analysis.
Współpraca dwóch legend świata kreskówek, WILLIAMA HANNY i JOSEPHA BARBERY (producenci wykonawczy) trwa już od ponad 60 lat. Dzięki nim powstało wiele znakomitych seriali animowanych, takich jak Tom i Jerry (dla MGM), Pies Huckleberry, Między nami jaskiniowcami, Jetsonowie, Scooby Doo, Miś Yogi i Johnny Quest.
Żaden z tej dwójki nie zaczynał od animacji. Hanna był inżynierem, Barbera natomiast pracował w banku. Hanna zajął się animacją w czasie Wielkiego Kryzysu, w roku 1937 był już na tyle znany, że wynajęła go firma MGM. Kilka tygodni później pracę w tej firmie rozpoczął Joe Barbera. Pierwszy był reżyserem i scenarzystą, drugi animatorem i scenarzystą.
Owocem ich współpracy był film Puss Gets The Boot, w którym pojawiły się postacie Toma i Jerry’ego. W latach czterdziestych ich filmy animowane były powszechnie znane i lubiane. W następnym dziesięcioleciu MGM, zagrożone przez telewizję, zlikwidował dział animacji. Hanna i Barbera znaleźli się na bruku, założyli jednak firmę, która miała produkować kreskówki bezpośrednio dla telewizji. W roku 1957 powstała firma Hanna-Barbera Productions, jedna z pierwszych niezależnych firm, zajmujących się produkcją filmów animowanych dla potrzeb telewizji.
Pierwszym dziełem nowego studia był film Ruff and Reddy, po którym pojawił się Pies Huckleberry. Serial stał się natychmiastowym przebojem i przyniósł jego twórcom pierwszą nagrodę Emmy. Kolejny serial, Quick Draw McGraw, miał premierę w 1959. Pojawił się w nim Miś Yogi i jego mały przyjaciel, Boo Boo. Występowały w nim też złośliwe myszki, Pixie i Dixie.
Kolejnym wielkim przebojem studia Hanna-Barbera był serial o przygodach niezgułowatego doga o imieniu Scooby Doo. Scooby Doo, Where Are You? miało premierę w 1969, jest najdłużej ukazującym się serialem animowanym w historii telewizji.
W roku 1981 firma Hanna-Barbera wyprodukowała jeden z najlepszych seriali animowanych, Smurfy, który w 1982 zdobyły nagrodę Daytime Emmy Awards .
Przez lata działalności studio zrealizowało wiele innych seriali, wśród nich: The Greatest Adventure: Stories from the Bible, The Flintstone Kids, Dreamer of Oz, The Last Halloween, Rodzina Addamsów i The Halloween Tree.
KENT BEYDA (montaż) pracował nad licznymi filmami fabularnymi, w tym Agent XXL w reżyserii Raja Gosnella; The Flintstones: Niech żyje Rock Vegas; Nowi miastowi; Świąteczna gorączka; Zapomnij o Paryżu; Flintstonowie; Mr. Saturday Night; True Identity; Gremliny 2; Fear; Alien Nation; Interkosmos; Out Of Bounds; Fright Night; This Is Spinal Tap; Get Crazy; Saturday The 14th i The Unheard Music.
Beyda był także reżyserem teledysków Jingle Bells / Brian Setzer Orchestra; Meet The Flintstones / B52; Emotion, Left The Dark / Barbary Streisand; Infatuation, Some Guys Have All The Luck / Roda Stewarta; You’re Not The Only Flame / Elvisa Costello i Beast Of Burden / Bette Midler i Micka Jaggera.
BILL BOES (kierownik produkcji) pracuje obecnie nad filmem Fat Albert, który reżyseruje Forest Whitaker. Film jest remakem klasycznego serialu telewizyjnego. Jednym z ostatnich filmów, przy realizacji których pracował Boes, był Małpiszon, z udziałem Brendana Frasera.
Boes pracuje także jako asystent kierownika artystycznego. W tej roli znajdował się na planie kilku filmów, wśród nich Jeźdźca bez głowy i The Nightmare Before Christmas Tima Burtona; Obcy 4: przebudzenie i James and the Giant Peach.
DAVID EGGBY (zdjęcia) jest autorem zdjęć do filmów: Pitch Black; Diamentowa afera; Virus; Tunel, z udziałem Sylvestra Stallone, w reżyserii Roba Cohena; Ostatni smok, tego samego reżysera, z udziałem Seana Connery’ego; Mad Max z Melem Gibsonem; Lightening Jack; Forteca; Smok: Historia Bruce’a Lee; Harley Davidson And The Marlboro Man; Warlock; The Blood Of Heroes; Quigley Down Under i The Naked Country w reżyserii Tima Burstalla.
Eggby był także reżyserem drugiej ekipy przy realizacji filmów Ground Zero, w reżyserii Michaela Pattersona; The Man From Snowy River II; Robbery Under Arms.
PETER CROSMAN (kierownik ekipy do spraw efektów wizualnych) to doświadczony filmowiec i drugi reżyser, który pracował przy realizacji filmów Flubber, Małpiszon, Zaklinacz koni, a także Dzień niepodległości i Tajna broń.
Swoją karierę rozpoczął od pracy w Industrial Light and Magic, gdzie zajmował się realizacją serii Powrót do przyszłości i Star Trek. Był też kierownikiem produkcji do spraw efektów specjalnych podczas realizacji licznych teledysków i reklamówek, w tym znanej reklamy UFO – jednej z kilku wykonanych na zlecenie RCA.