Reklama

"Schmidt": FILMOWCY

ALEXANDER PAYNE (reżyser/scenarzysta) zadebiutował doskonale przyjętym filmem "Citizen Ruth", który zdobył pierwszą nagrodę na festiwalu filmowym w Monachium. Grająca w nim aktorka Laura Dern otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu filmowym w Montrealu. Kolejnym filmem reżysera był obraz "Wybory", który oprócz entuzjastycznych recenzji przyniósł mu nagrody Nowojorskiego Koła Krytyków Filmowych i Independent Sprit Awards, a także nominację do Oscara w kategorii najlepszego scenariusza adaptowanego (wszystkie nagrody i nominacje wspólnie ze współscenarzystą Jimem Taylorem). Film zdobył także nagrody Independent Spirit dla najlepszego filmu i najlepszego reżysera. Aktorka Reese Witherspoon otrzymała za niego nominację do nagrody Złotego Globu.

Reklama

Payne pochodzi z Omaha w stanie Nebraska, jest bakałarzem historii i literatury hiszpańskiej uniwersytetu Stanford. Payne posiada także tytuł magistra szkoły filmowej uniwersytetu Los Angeles. Jego film dyplomowy, The Passion of Martin, pokazywany był w 1991 podczas Sundance Film Festiwal, a także na ponad 20 innych festiwalach filmowych na całym świecie, gdzie zdobył liczne nagrody.

JIM TAYLOR (scenarzysta) pochodzi z Bellevue w stanie Waszyngton. Uczęszczał do Pomona College, jest absolwentem New York University’s Tisch School of the Arts.

Oprócz współpracy z Alexandrem Paynem nad scenariuszami do filmów "Citizen Ruth" i "Wybory", Taylor napisał i wyreżyserował nowelę filmową zatytułowaną "Memory Lane", pokazywaną na kilku festiwalach filmowych, a także na kanale Sundance Channel.

HARRY GITTES (producent) pracuje obecnie dla Columbia Pictures. Na początku swej kariery zawodowej był fotografem i copywriterem w Nowym Jorku. Fotografował wtedy młodych, obiecujących aktorów, takich jak Jack Nicholson, Elliott Goud i Liza Minnelli. Jest autorem okładek albumów płytowych, udzielał się w The Bitter End w Greenwich Village, gdzie występowali Woody Allen, Louise Lasser, Cass Elliot i Bill Cosby. Jako copywriter zdobył ponad 30 nagród, w tym prestiżową nagrodę Gold Key.

W roku 1970 Gittes przeniósł się do Los Angeles, by wyprodukować tu pilota animowanego serialu Billa Cosby'ego "Hey, Hey, Hey, It’s Fat Albert", który okazał się dla niego przepustką do świata produkcji filmowo-telewizyjnej. Współpracował z BBS, był tam, między innymi, kierownikiem produkcji i współproducentem "Drive He Said", wyreżyserowanego przez Jacka Nicholsona. Jako niezależny producent Gittes zrealizował filmy, takie jak: "Goin’ South", z udziałem i w reżyserii Jacka Nicholsona; "Harry and Walter Go To New York", w reżyserii Marka Rydella; "Timerider", w reżyserii Williama Deara; "Little Nikita", wyreżyserowany przez Richarda Beniamina, z udziałem Sidney’a Poitier i Rivera Phoenixa; a także "Breaking In", napisany przez Johna Saylesa i wyreżyserowany przez Billa Forsytha, który wyświetlano na zakończenie nowojorskiego festiwalu filmowego w 1989 roku. Gittes produkował także dla telewizji, jego dziełem jest "Dangerous Company", w reżyserii Lamonta Johnsona, z udziałem Beau Bridgesa. Producent współrealizował także klasyczny już obraz Alexa Coxa "Repo Man".

Gittes urodził się w Brookline, w stanie Massachusetts, ukończył University of Massachusetts w Amherst. Jego żoną jest prawniczka Christine Cuddy, specjalizująca się w obsłudze prawnej studiów filmowych. Ma dwoje dzieci. Jest długoletnim przyjacielem Jacka Nicholsona. Jego nazwisko nosi jedna z najciekawszych postaci, granych przez Nicholsona - Jake Gittes z Chinatown.

MICHAEL BESMAN (producent) zaczął swą karierę w przemyśle filmowym od roli pomocnika reżysera Michaela Wadleigha podczas realizacji filmu "Wolfen". Brał także udział w realizacji wyprodukowanej przez Aarona Russo komedii "Nieoczekiwana zmiana miejsc", z udziałem Eddiego Murphy. W 1983 został kierownikiem produkcji studia Paramount Pictures, nadzorował wtedy realizację filmów, takich jak 'Świadek", "Gliniarz z Beverly Hills", "Summer School" i "Star Trek 4".

W 1987 Besman zaczął pracować dla firmy Guber-Peters Entertainment Company, nadzorował realizację "Batmana". Dwa lata później Guber i Peters otrzymali stanowiska współprezesów firmy Sony Pictures Entertainment, a Besman został wiceprezesem do spraw produkcji firmy TriStar Pictures. Nadzorował produkcję filmów "Bezsenność w Seattle", "Single White Female", "Jumanji", "Skrzydła odwagi", "Devil in a Blue Dress" i "Lepiej być nie może".

Kariera producencka Besmana rozpoczęła się w 1997 roku, gdy wyprodukował film Jeana-Jacquesa Annauda "Siedem lat w Tybecie", w którym w roli głównej wystąpił Brad Pitt. Kolejnym filmem jego produkcji było dzieło Dona Rossa "The Opposite of Sex", z udziałem Christiny Ricci i Lisy Kudrow. Film zdobył dwie nagrody Independent Spirit Awards, pierwszą dla najlepszego filmu fabularnego, drugą za najlepszy scenariusz. Nominowano go także do nagrody Gildii Scenarzystów Filmowych. Besman współpracował później z Rossem przy okazji prac nad romantyczną komedią "Gra o miłość", w której wystąpili Gwyneth Paltrow i Ben Affleck.

Besman jest także scenarzystą, pierwszym jego scenariuszem był "Lightening", adaptacja powieści Sheri Reynolds zatytułowanej "A Gracious Plenty". Scenariusz kupiło studio Universal Pictures. Besman pracuje obecnie nad adaptacją powieści Paula Quarringtona "The Spirit Cabinet".

Trzy następne filmy, które Besman wyprodukuje, zrealizowane zostaną we współpracy z nominowanym do Oscara scenarzystą Markiem Andrusem ("Lepiej być nie może"). Będą to "The Difference a Day Makes", na podstawie scenariusza oryginalnego, "The Sweetest Fig", adaptacja dziecięcej powieści Chrisa Van Allsburga ("Jumanji", "The Polar Express") - oba te filmy powstaną dla Mandalay Pictures. Dla studia Bedford Falls Andrus napisze scenariusz oparty na faktach z życia artysty Henry’ego Dargera. Reżyserem tego filmu będzie Ed Zwick ("Glory", "Legends of the Fall").

Besman jest absolwentem szkoły filmowej uniwersytetu Los Angeles.

BILL BADALATO (producent wykonawczy) wyprodukował trzy filmy Jima Abrahamsa - "Mafia!", "Hot Shots!" i "Hot Shots 2" a także "Obcy 4: Przebudzenie", z udziałem Sigourney Weaver i Winony Ryder; "Tajna broń", w którym wystąpił John Travolta; "Unstrung Heroes"; "Fire Birds"; "Siła i honor" z udziałem Roberta De Niro i Cuby Goodinga, Jr.; a także "1969".

Badalato był producentem wykonawczym licznych filmów fabularnych, w tym "Tall Tale: The Unbelievable Adventures of Pecos Bill", "Benny & Joon" i przebojowego "Top Gun". Wyprodukował także filmy telewizyjne "Laguna Heat" i "Dead Solid Perfect", ten ostatni oparty na powieści Dana Jenkinsa.

Nadzorował produkcję licznych filmów fabularnych, wśród nich "Nighthawks", "The Man with Two Brains", "Cat People", "Young Doctors in Love", "Continental Divide" i "Szczęki II".

Badalato urodził się w Watertown, w stanie Nowy Jork. Studiował ekonomię na uniwersytecie Cornell. Studia kontynuował w nowojorskiej New School for Social Research. Karierę zawodową rozpoczął od produkowania reklamówek. Filmami fabularnymi zainteresował się, kiedy poznał reżysera Johna Hancocka. Po okresie pracy dla firmy Screen Gems, Badalato zmienił profil produkcji, był współproducentem doskonałego filmu Hancocka "Bang the Drum Slowly", w którym wystąpił Robert De Niro. W 1987 roku wyprodukował kolejny film Hancocka, "Weeds".

JAMES GLENNON (zdjęcia) wychował się na planie filmowym, jest kontynuatorem dokonań swojego ojca, Berta Glennona, wieloletniego współpracownika reżysera Johna Forda.

Glennon rozpoczął swoją karierę w latach siedemdziesiątych. Brał wtedy udział w realizacji filmów, takich jak "The Conversation", "Breaking Away", "Coming Home", "True Confessions", "Ordinary People", "Taps", "Odmienne stany świadomości" i "Absence of Malice".

Wkrótce został kierownikiem ekipy zdjęciowej. W tej roli pracował przy realizacji "El Norte", "Smooth Talk", "The Flight of the Navigator", "One More Saturday Night", "A Time of Destiny", "A Show of Force i Prisoners".

"Schmidt" to już trzeci film Payne’a, filmowany przez Glennona. Operator jest także autorem zdjęć do "Citizen Ruth" i "Wybory".

Glennon pracował także dla telewizji, jego dziełem są zdjęcia w odcinkach seriali "Lemon Sky", "The West Wing" i "Blonde".

Glennon jest członkiem Academy of Motion Picture Arts & Sciences, należy do komitetu doradczego Sun Valley Film Festival i stowarzyszenia absolwentów Uniwersytetu Los Angeles.

JANE ANN STEWART (kierowniczka produkcji) po raz kolejny współpracowała z reżyserem Alexandrem Paynem. Wcześniej pracowali ze sobą przy okazji realizacji filmów "Wybory" i "Citizen Ruth".

Stewart urodziła się w Teksasie, dorastała w Connecticut i w Europie. Ukończyła Uniwersytet Berkeley. Pracowała przy realizacji filmów "Szczęki" i "Star Trek: The Motion Picture". Była jedną z czterech kobiet – malarzy dekoracji, jakiej udało się zdobyć pracę w przemyśle filmowym w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Stewart pracowała także jako doradca do spraw artystycznych przy realizacji filmów "Sok z żuka", "The Lost Boys" i "The Accidental Tourist". Pierwszym filmem, przy którym pracowała jako kierowniczka produkcji, był "Rockula" Luca Bercovicia.

W tej samej roli Stewart pracowała przy realizacji filmów "Mi Vida Loca" Allison Anders i "Gas, Food, Lodging", a także "Candyman", "The Maker", "Inside Monkey Zetterland", "Good Luck", "The Invasion of Privacy" i "The Soul Opposite". Była także kierownikiem artystycznym podczas prac nad filmem "Ed Wood" Tima Burtona.

Stewart przez dwa lata pracowała w firmie Propaganda Films, gdzie początkowo współpracowała z reżyserem Paynem przy okazji prac nad serialem "Inside Out". Kierowała także produkcją seriali i filmów HBO "Breast Men", "Rock the Vote" i "Every Cake" Johnny’ego Deppa, "Dizziness" Mii Goldman i "Driftwood".

Kariera KEVINA TENTA (montażysta) rozpoczęła się w firmie Roger Corman Films, gdzie zmontował "Not of This Earth" i "Hollywood Blvd. II". Inne filmy, nad którymi pracował, to "Blow" w reżyserii Teda Demme’a, z udziałem Johnny’ego Deppa, "Przerwana lekcja muzyki", w którym wystąpiły Winona Ryder i Angelina Jolie, a także "Wybory" Alexandra Payne’a. Za ten ostatni film Tenta nominowany był do nagrody A.C.E. Eddie Award. Tenta zmontował także film "Citizen Ruth" w reżyserii Payne’a, w którym wystąpiła Laura Dern. Premiera tego filmu miała miejsce podczas Sundance Film Festiwal w roku 1997. Inne filmy, przy których pracował, to "Guncrazy", w reżyserii Tamary Davis i "Since You’ve Been Gone', wyreżyserowany przez Davida Schwimmera.

ROLFE KENT (kompozytor) zakończył niedawno pracę nad muzyką do romantycznej komedii Jamesa Mangolda "Kate i Leopold", z udziałem Meg Ryan i Hugha Jackmana, pracował też przy filmach "Nurse Betty" w reżyserii Neila LaBute’a i cieszącej się dużą popularnością komedii "Legalna blondynka", z udziałem Reese Witherspoon.

Kent wcześniej napisał muzykę do innych filmów reżysera Alexandra Payne’a "Wybory" i "Citizen Ruth". Pracował także przy filmach "The Theory of Flight", "The House of Yes", "The Slums of Beverly Hills", "Town & Country" i "Someone Like You".

Jego autorstwa jest muzyka do komedii "40 dni i 40 nocy", z udziałem Josha Hartnetta, napisał też muzykę do sześcioodcinkowego serialu "The Jury". Tworzy także na potrzeby telewizji i teatru.

WENDY CHUCK (projektantka kostiumów) zadebiutowała w tej roli na planie filmu "A Country Life", z udziałem Sama Neilla i Grety Scacchi, za który otrzymała nominację do nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego w kategorii najlepszych kostiumów. Pracowała później przy doskonale przyjętym filmie "Wybory". Jej kostiumy widać także w filmach "Luz Blues", "Strange Hearts", "Auggie Rose" i "Sugar and Spice". Obecnie pracuje na planie nowego filmu Terry’ego Zwigoffa ("Ghost World").

Pani Chuck rozpoczęła swoją karierę w rodzinnej Australii, pracowała w teatrze, operze i telewizji. W Queensland Theater Company współpracowała z nagrodzonym Oscarem aktorem Geoffrey’em Rushem. Pracowała także nad stworzeniem kostiumów dla potrzeb Australian Opera Company i przy wielu produkcjach telewizyjnych stacji ABCTV.

Po zakończeniu prac na planie telewizyjnego filmu Jane Campion’s "2 Friends", pracowała z nią jeszcze przy okazji realizacji filmów "Portret damy" i "Fortepian".

Oprócz dokonań na planie filmowym, w teatrze i w operze, a także w studiach telewizyjnych, Chuck projektuje także ponad 100 kostiumów rocznie dla potrzeb londyńskiego Museum of the Moving Image. Projektowała także kostiumy, w których wystąpili brytyjscy uczestnicy targów na światowej wystawie World Expo 1992 w Sewilli.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Schmidt
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy