"Rzeka tajemnic": TWÓRCY
CLINT EASTWOOD (reżyser, producent, kompozytor)
To urodzony filmowiec. Jego kariera rozpoczęła się czterdzieści lat temu, a jego twarz i dokonania znają pokolenia widzów. To jeden z najbardziej wszechstronnych artystów w historii filmu, zajmuje się zarówno aktorstwem, jak i reżyserią i produkcją filmową. Osiągnięcia zawodowe Eastwooda potwierdzają znakomite wyniki finansowe filmów z jego udziałem, a także popularność, jaką cieszy się wśród widzów. Szacunek, jakim cieszy się wśród innych filmowców przewyższa jedynie uznanie publiczności. Clint Eastwood to po prostu jedna z ikon współczesnego filmu.
Kariera filmowa Eastwooda rozpoczęła się w 1955 roku, gdy zaczął pracować jako kontraktowy aktor dla Universal Pictures. Początki nie były zbyt pomyślne. Ogółem Eastwood grał duże role w 45 filmach (wystąpił w 56), wyreżyserował 24 filmy, był producentem 19. Eastwood lubi łączyć role przy produkcji filmu, bardzo często jednocześnie jest producentem, reżyserem i aktorem. Dotychczas robił tak 12 razy, reżyserował i jednocześnie występował kolejne dziewięć razy, był też producentem i aktorem lub reżyserem nie mniej niż 13 razy.
Imponująco wygląda zbiór nagród, którymi wyróżniono zasługi Eastwooda. W marcu 2003 roku nagrodzono go, w uznaniu całości dorobku, nagrodą Gildii Aktorów Filmowych, w sierpniu tego samego roku instytut imienia Henry’ego Mancini’ego przyznał mu nagrodę Hank Award, w uznaniu jego zasług dla amerykańskiej muzyki. W styczniu roku 2000 Eastwooda nagrodzono Lifetime Career Achievement Award, przyznaną mu przez Nowojorskie Koło Krytyków Filmowych. W maju tego roku uhonorowano go doktoratem honoris causa uniwersytetu Wesleyan, w grudniu przyjął Honorową Nagrodę Centrum im. Kennedy’ego. W roku 1999 nominowano go do nagrody dla największej gwiazdy filmowej wszechczasów, jest laureatem People’s Choice Award (nagrodę tę zdobył w kategorii najlepszego aktora w latach 1981, 1984, 1985, 1987 i 1998).
Dodatkowo, Eastwood jest laureatem Honorowego Cezara przyznanego mu w 1998 roku przez Francuskie Towarzystwo Filmowe za osiągnięcia całego życia, a także Złotego Laura, przyznanego w tym samym roku przez Gildię Amerykańskich Producentów Filmowych. Uhonorowano go także nagrodą Amerykańskiego Instytutu Filmowego, nagrodą Towarzystwa Filmowego Centrum Lincolna z 1996 roku, w 1995 roku Akademia Filmowa przyznała mu także prestiżową nagrodę imienia Irvinga G. Thalberga.
Niezwykły, obalający schematy gatunku western "Bez przebaczenia" z 1992 roku, w którym wystąpił Clint Eastwood, zdobył dziewięć nominacji do Oskarów (Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy aktor, Najlepszy aktor drugoplanowy, Najlepszy scenariusz, Najlepsze zdjęcia, Najlepsze kierownictwo produkcji, Najlepszy montaż i Najlepszy dźwięk) i cztery nagrody (Najlepszy film, reżyser, aktor drugoplanowy i montaż).
"Bez przebaczenia" uhonorowano także nagrodami Gildii Reżyserów Filmowych, Złotym Globem dla najlepszego reżysera, nagrodami dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera, najlepszego aktora drugoplanowego i najlepszy scenariusz, przyznanymi przez Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych, a także nagrodą dla najlepszego aktora drugoplanowego, przyznaną przez Nowojorskie Koło Krytyków Filmowych.
Film otrzymał również nominacje do nagrody BAFTA (w kategorii Najlepszy Film Roku) i nagrodę dla reżysera ShoWest, przyznaną mu przez Narodowe Stowarzyszenie Właścicieli Kin (ta sama organizacja przyznała Eastwoodowi w 1982 roku nagrodę Męskiej Gwiazdy Dziesięciolecia).
Nie mniejsze wrażenie robią nominacje Eastwooda do nagrody dla najlepszego filmu zagranicznego, przyznane mu przez jury nagrody Cezara.
Eastwood jest częstym bywalcem festiwalu filmowego w Cannes, był przewodniczącym jury w 1994 roku, nominowano go także do nagrody Złotej Palmy dla najlepszego filmu za "Biały myśliwy", czarne serce" w 1990, "Bird" w 1988 (film otrzymał Złotą Palmę dla najlepszego aktora i za najlepszy dźwięk), i "Niesamowity jeździec" z 1985. Eastwood jest laureatem Złotego Globu dla najlepszego reżysera za film "Bird" w 1989 roku.
Eastwood od dawna współpracuje w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, gdzie w roku 1980 odbyła się honorowa retrospektywa jego filmów, powtórzona potem w 1993 roku. Podobne imprezy zorganizowano w Kinotece Francuskiej w 1985 roku, Centrum Sztuki imienia Walkera w Minneapolis w 1990, a także w Brytyjskim Instytucie Filmowym, którego członkiem Eastwood jest od 1992.
Wszystkie te nagrody i wyróżnienia sprowadzają się do jednego - są potwierdzeniem gwiazdorskiego statusu aktora. Pisząc o jego karierze nie można nie zauważyć różnorodności podejmowanych tematów i łatwości, z jaką Eastwood zmienia się z aktora w producenta, czy reżysera. Eastwood to jedyna postać świata Hollywood, dla której zmiana ta znajduje konkretne przełożenie na wyniki finansowe realizowanych przez niego filmów.
Ostatnim filmem Eastwooda jest "Krwawa profesja", w którym zagrał rolę Terry’ego McCaleba, weterana FBI, nieustępliwie służącego sprawiedliwości, nie mającego sobie równych na polu ścigania i chwytania morderców. "Krwawa profesja" to dwunasty film Eastwooda, w którym aktor oprócz występowania zajmował się także reżyserią i produkcją. Była to też czterdziesta czwarta główna rola Eastwooda, a jednocześnie był to 55 film z jego udziałem. Wcześniejsze filmy, w których piastował te wszystkie role, to "Kosmiczni kowboje" (2000), "Prawdziwa zbrodnia" (1998), "Władza absolutna" (1996), "Co się wydarzyło w Madison County" (1995), "Bez przebaczenia" (1992), "Biały myśliwy, czarne serce" (1989), "Wzgórze złamanych serc" (1987), "Niesamowity jeździec" (1985), "Nagłe zderzenie" (1983), "Honkytonk Man" (1982) i "Firefox" (1982).
Dziewięć filmów, które Eastwood reżyserował, i was których występował, to "Krwawa profesja" (2002), "Doskonały świat" (1983), "Żółtodziób" (1990), "Bronco Billy" (1980), "Wyzwanie" (1977), "Wyjęty spod prawa Josey Wales" (1976), "The Eiger Sanction" (1975), "Mściciel" (1973), and "Zagraj dla mnie Misty" (1971).
Eastwood występował w 24 filmach, których nie był reżyserem. Są to: "Na linii ognia" (1993), "Różowy cadillac" (1989), "Pula śmierci" (1988), "City Heat" (1984), "Lina" (1984), "Jak tylko potrafisz" (1980), "Ucieczka z Alcatraz" (1979), "Każdy sposób dobry" (1978), "Mściciel" (1976), "Thunderbolt and Lightfoot" (1974), "Siła magnum" (1973), "Joe Kidd" (1972), "Brudny Harry" (1971), "Oszukany" (1971), "Dwa muły dla siostry Sary" (1970), "Złoto dla zuchwałych" (1970), "Pomaluj swój wóz" (1969), "Tylko dla orłów" (1969), "Blef Coogana" (1968), "Powieście ich wysoko" (1968), "The Witches" (1967), "Dobry, zły i brzydki" (1966), "Za kilka dolarów więcej" (1965) i "Za garść dolarów" (1964).
Na początku swojej kariery Eastwood wystąpił w 11 filmach jako kontraktowy aktor wytwórni Universal Pictures, były to "Lafayette Escadrille" (1957), "Ambush at Cimarron Pass" (1957), "Escapade in Japan" (1957), "Star in the Dust" (1956), "The First Traveling Saleslady" (1956), "Away All Boats" (1956), "Never Say Goodbye" (1956), "Tarantula" (1955), "Lady Godiva" (1955), "Francis in the Navy" (1955) i "Revenge of the Creature" (1955).
Eastwood występował też w telewizyjnym serialu "Rawhide" (1958), w którym przez sześć lat grał rolę kowboja Rowdy’ego Yatesa. W tym czasie występował gościnnie w serialach "West Point" (1957), "Highway Patrol" (1958), "Maverick" (1959) i "Mister Ed" (1962). Co ciekawe, Eastwood ponownie pracował na rzecz telewizji dopiero w 1985 roku, gdy reżyserował jeden z odcinków serialu "Niesamowite opowieści" Stevena Spielberga, zatytułowany "Vanessa in the Garden".
W roli reżysera i producenta, nie pokazując się na ekranie, Eastwood brał udział w realizacji filmów "Północ w ogrodzie dobra i zła" (1996) i "Bird" (1988). Jako jedynie reżyser nakręcił "Breezy" (1973), a będąc jednocześnie producentem i aktorem "Linę" (1984). Eastwood wyprodukował także 3 filmy, których nie był ani reżyserem, ani w nich nie wystąpił. Były to: "The Last of the Blue Devils" (1987), "Thelonious Monk: Straight, No Chaser" (1989) i "Pod niebem Henrietty (1995).
Powszechnie znane są powiązania Eastwooda z jazzem, a także wyznanie, że gdyby okazało się, że nie odniósłby sukcesu ani jako aktor, ani reżyser, ani producent, mógłby zostać muzykiem. W młodości, gdy dorastał w Oakland, w Kalifornii, Eastwood występował w niewielkich klubach grając na pianinie. Niektóre z najbardziej żywych wspomnień z tego okresu związane są z przyglądaniem się występom wielkich jazzmanów tamtych czasów, jak na przykład koncertom Charliego Parkera. W filmie "Bird" znajdują się oryginalne, zremiksowane nagrania Parkera, rozpisane ponownie przez kompozytora Lenniego Niehausa, jak również oryginalne kopie magazynów "Downbeat", należące do Eastwooda.
Debiutem reżyserskim Eastwooda był film "Zagraj dla mnie Misty", słynny jest charakterystyczny, romantyczny motyw muzyczny z tego filmu, noszący nazwę "First Time Ever I Saw Your Face", wybrany przez Eastwooda i śpiewany przez nieznaną wówczas Robertę Flack. Głównym motywem muzycznym tego filmu była kompozycja zaaranżowana przez legendarnego jazzmana Errolla Garnera.
Warto zauważyć, że cała piątka klasycznych filmów z serii "Brudny Harry" zawiera doskonałe soundtracki jazzowe. Autorem muzyki z "Brudnego Harry’ego", "Siły magnum", "Nagłego zderzenia" i "Wyzwania", jak również z "Ucieczki z Alcatraz", jest Lalo Schifrin.
Doskonałe albumy ze ścieżką z filmów to praktycznie znak firmowy produkcji Eastwooda, czy to te jazzowe ("Bird", "Co się wydarzyło w Madison County", "Północ w ogrodzie dobra i zła", czy w filmie "Clint Eastwood Live At Carnegie Hall"), czy też country ("Każdy sposób dobry", "Bronco Billy", "Jak tylko potrafisz" i "Honkytonk Man"). Co więcej, w dwóch kolejnych przypadkach, Eastwood, pracujący ponownie z kompozytorem Lennie Niehausem, napisał temat muzyczny. Mowa o "Bez przebaczenia" (Claudia’s Theme) i "Co się wydarzyło w Madison County" (Doe Eyes).
Najnowszy film dokumentalny Eastwooda, noszący tytuł "Piano Blues", którego producentem jest Bruce Ricker, będzie stanowił zakończenie serii Martina Scorsese, zatytułowanej "The Blues". Został on wyemitowany w telewizji w USA w sobotę 4 października 2003 roku. W filmie Eastwood opowiedział o swej życiowej pasji, wykorzystał w tym celu unikatowe zdjęcia Arta Tatuma i Profesora Longhaira, w filmie znalazły się także wywiady i fragmenty koncertów Ray’a Charlesa, Pinetopa Perkinsa, Dave’a Brubecka, Marcii Ball, Jay’a McShanna, Dr. Johna i Pete’a Jolly’ego.
Eastwood, zapalony gracz w golfa, mieszka w Carmel w Kalifornii, w latach 1986 - 1988 był burmistrzem tego miasta, jest właścicielem mieszczącego się tam zajazdu Mission Ranch Inn i klubu golfowego Tehama Golf Club. Jest także współwłaścicielem znanej szkoły golfa Pebble Beach Golf Course, w czerwcu 2002 roku mianowano go na stanowisko stanowego komisarza do spraw parków.
Aktor urodził się jako Clinton Eastwood Jr. 31 maja 1930 w San Francisco, wychowywał się w Oakland w Kalifornii. Wcześniej przeprowadzał się wiele razy, gdy jego ojciec poszukiwał pracy w czasie Wielkiego Kryzysu. Doświadczenie to wywarło wpływ na całe jego życie, co otwarcie przyznaje, pomagając mu w stworzeniu szczególnego systemu wartości i poszanowania pracy.
Clint Eastwood jest, prawdopodobnie, najbardziej oszczędnym filmowcem, zarówno jeśli chodzi o czas, jak i o pieniądze. Kręci filmy, uwielbia to robić, doskonale zna się na całym procesie produkcyjnym i nie lubi wydawać ani dolara ponad to, co konieczne. Kiedy nie zajmuje się produkcją kolejnego filmu, żyje sobie spokojnie w Carmel wraz z żoną Diną Ruiz Eastwood (z którą ożenił się 31 marca 1996) i córką Morgan (urodzoną 12 grudnia 1996).
ROBERT LORENZ (producent)
Był ostatnio producentem wykonawczym przy realizacji filmu Clinta Eastwooda "Krwawa profesja" z 2002 roku. Lorenz piastował także stanowisko pierwszego asystenta reżysera tego filmu.
Lorenz zaczął pracować w Malpaso Productions jako drugi asystent reżysera przy realizacji filmu "Co się wydarzyło w Madison County", bardzo szybko objął stanowisko pierwszego asystenta, tym razem przy produkcji "Władzy absolutnej". To samo stanowisko zajmował przy kręceniu filmów "Północ w ogrodzie dobra i zła", "Prawdziwa zbrodnia" i "Kosmiczni kowboje".
Lorenz odpowiada za produkcyjną stronę działalności firmy Malpaso. W bliskiej współpracy z Eastwoodem, pracuje nad realizacją scenariusza - od przygotowania planu produkcji, do ustalenia lokalizacji zdjęć, kosztów, aż do zakończenia realizacji filmu.
JUDIE G. HOYT (producent)
Od wielu lat współpracuje z Clintem Eastwoodem, była koordynatorką prac nad następującymi filmami Malpaso Productions: "Wyjęty spod prawa Josey Wales", "Egzekutor, "Wyzwanie", "Nagłe zderzenie", "Lina", "City Heat", "Niesamowity jeździec", "Wzgórze złamanych serc" i "Bird".
W roku 1988 Hoyt odeszła z firmy i zajęła się działalnością nie związaną z filmem. W roku 2001 Eastwood nakłonił ją do powrotu do Malpaso Productions, objęła stanowisko współproducenta filmu "Krwawa profesja". Do jej obowiązków należy doglądanie wszystkich rodzajów działalności firmy Eastwooda, nadzoruje organizację i zarządzanie firmy, odpowiada także za ustalanie ramówek produkcji filmów.
BRUCE BERMAN (producent wykonawczy)
Kształcił się w Bennington College w stanie Vermont, a także w Szkole Filmowej Kalifornijskiego Instytutu Sztuki, w 1975 roku ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Kalifornijski, posiada tytuł magistra historii. Trzy lata później ukończył szkołę prawniczą Georgetown Law School, a tym samym roku przyjęto go do California Bar.
Kiedy Berman dopiero rozpoczynał prace w przemyśle filmowym, otrzymał posadę w Motion Picture Association of America w Waszyngtonie, jednocześnie pracował jako asystent w szkole prawniczej. Po ukończeniu studiów wrócił do Los Angeles, gdzie we wrześniu 1978 zaczął pracować jako asystent Petera Gubera w firmie Casablanca Filmworks. Później, w lipcu 1979 roku, został asystentem Seana Daniela i Joela Silvera w wytwórni Universal Pictures, w roku 1982 został wiceprezesem Universalu.
W roku 1984 Berman przeszedł do Warner Bros. Pictures, gdzie objął stanowisko kierownicze w dziale produkcji, w 1988 awansowano go na szefa tego działu. We wrześniu 1989 roku objął stanowisko prezesa do spraw produkcji filmowych, dwa lata później natomiast stanowisko prezesa do spraw produkcji światowej. W tej roli pracował do maja 1996. Pod jego egidą Warner Bros. wyprodukowała i dystrybuowała następujące filmy: "Uznany za niewinnego", "Chłopcy z ferajny", "Robin Hood - Książe złodziei", "Wożąc panią Daisy", "Batman Forever", "Stan oblężenia", "Malcolm X", "Bodyguard", "JFK", "Ścigany", "Dave", "W sieci", "Raport Pelikana", "Epidemia", "Klient", "Czas zabijania" i "Twister". W maju 1996 Berman założył firmę Plan B Entertainment, firmę produkcyjną związaną umowami z Warner Bros. Pictures.
W lutym 1998 roku Berman otrzymał stanowisko prezesa firmy Village Roadshow Pictures. Ta australijska firma, oddział Village Roadshow Ltd., w ciągu kolejnych pięciu lat zrealizuje bądź już zrealizowała, w porozumieniu z Warner Bros. Pictures ponad 60 nowych filmów (umowa kończy się w 2007 roku). Wszystkie filmy będą dystrybuowane przez Warner Bros. Pictures.
Niektóre ze zrealizowanych już filmów to "Totalna magia", z udziałem Sandry Bullock i Nicole Kidman; "Depresja gangstera", w którym wystąpili Robert De Niro i Billy Crystal; "Matrix", w którym w rolach głównych widzieliśmy Keanu Reevesa i Laurence’a Fishburne’a; "Piekielna głębia", z Samem Jacksonem; "Złoto pustyni", z udziałem George’a Clooney’a; "Kosmiczni kowboje", w których wystąpili Clint Eastwood i Tommy Lee Jones; "Miss Agent", z udziałem Sandry Bullock i Benjamina Bratta; a także "Koty i psy". W ramach umowy zrealizowano także filmy "Dzień próby", z udziałem nagrodzonego Oskarem Denzela Washingtona i Ethana Hawke’a; "Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra", z udziałem George’a Clooney’a, Brada Pitta i Julii Roberts; "Depresja gangstera"; "Dwa tygodnie na miłość", w którym wystąpili Sandra Bullock i Hugh Grant; a także "Matrix Reaktywacja" i "Matrix Rewolucje".
Village Roadshow zrealizuje wkrótce następujące filmy, których Berman będzie producentem wykonawczym: thriller "Taking Lives", z udziałem Angeliny Jolie i Ethana Hawke’a; "Ocean’s Twelve", sequel popularnego "Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra" i "Catwoman", z Halle Berry w roli głównej - wszystkie wejdą na ekrany kin w roku 2004.
BRIAN HELGELAND (scenarzysta)
Jest autorem scenariusza i reżyserem filmów "Zjadacz grzechów", "Obłędny rycerz" i "Godzina zemsty". "Rzeka tajemnic" to druga (po "Krwawej profesji") adaptacja książki, jaką dokonał dla Clinta Eastwooda. Ma wielką nadzieję, że dane mu będzie pracować z nim po raz trzeci.
DENNIS LEHANE (autor powieści)
Urodził się i wychował w Dorchester, w stanie Massachusetts. Jest autorem siedmiu powieści, w tym "A Drink Before the War", "Darkness, Take My Hand", "Sacred", "Gone Baby Gone", "Prayers For Rain", "Mystic River" i najnowszej "Shutter Island".
Powieść "Mystic River" była finalistką konkursu o nagrodę PEN/Winship, jest laureatką nagród Anthony Award i Barry Award dla najlepszej powieści, a także Massachusetts Book Award In Fiction, przyznawanej przez Massachusetts Center for the Book. Opcję na prawa do realizacji filmu "Rzeka tajemnic" opartego na książce "Mystic River" kupił Clint Eastwood w roku 2002.
Nim całkowicie poświęcił się pisarstwu, Lehane pracował z osobami niedorozwiniętymi umysłowo, z dziećmi będącymi ofiarami przemocy, był kelnerem, parkingowym, kierowcą limuzyny, sprzedawcą w księgarni i kierowcą ciężarówki. Żałuje jedynie tego, że nikt nie dał mu okazji do stanięcia za barem.
TOM STERN (operator filmu)
To samo stanowisko zajmował przy realizacji filmu "Krwawa profesja". Clint Eastwood awansował Sterna na to stanowisko po wieloletniej współpracy z Malpaso Productions w roli szefa oświetleniowców.
Stern pracował przy produkcji innych filmów Eastwooda, były to: "Kosmiczni kowboje", "Doskonały świat", "Bez przebaczenia" i "Żółtodziób". Przy realizacji filmu "Bird" był konsultantem do spraw oświetlenia, kierował też zespołem pracowników przy pracach nad "Wzgórzem złamanych serc", "Niesamowitym jeźdźcem", "Liną, "Nagłym zderzeniem" i "Honkytonk Man".
Stern pracował także jako szef oświetleniowców przy produkcji filmów "Droga do zatracenia", "American Beauty", "The Phantom" (w zespole z Los Angeles), "Młodzi gniewni", "Precedensowa sprawa" i "Impulse".
Stern brał także udział w produkcji filmów "Kosmiczne jaja", "Życie na bis", "All the Right Moves", "White Dog" i "Harper Valley P.T.A.", był też operatorem drugiego zespołu przy kręceniu filmu "Running Scared".
HENRY BUMSTEAD (scenograf)
Odpowiadający za projekty planów "Rzeki tajemnic", to dwukrotny laureat Oskara. Statuetki otrzymał za filmy "Żądło" i "Zabić drozda", był też scenografem wielu innych bardzo znanych filmów z Hollywood. Początkowo pracował jako kierownik artystyczny, w tym okresie swojej kariery brał udział w realizacji filmów "Come Back Little Sheba", "The Bridges at Toko-Ri", "Człowiek, który wiedział za dużo" i "Zawrót głowy", za który otrzymał nominację do nagrody Akademii.
Inne filmy fabularne, do których powstania przyczynił się Bumstead, to: "Topaz", "Joe Kidd", "Mściciel", "Rzeźnia numer 5", "Wielki Waldo Pepper", "Steona tytułowa", "Intryga rodzinna", "Ostatnia tercja", "Father Goose", "Same Time Next Year", "Mały romans", "Świat według Garpa", "Mała doboszka", "Knock on Wood", "Czas przeznaczenia", "Rozkoszny domek", "Jej alibi", "Tata duch", "Wizyty domowe" i "Przylądek strachu", w reżyserii Martina Scorsese’a.
We współpracy z firmą Eastwooda - Malpaso Productions - Bumstead zajmował się scnografią filmów "Bez przebaczenia", za który nominowano go do Oskara, "Doskonały świat", "Pod niebem Henrietty", "Władza absolutna", "Północ w ogrodzie dobra i zła", "Prawdziwa zbrodnia", "Kosmiczni kowboje" i "Krwawa profesja".
JOEL COX (montażysta)
Pracował z Clintem Eastwoodem przy realizacji filmów "Krwawa profesja", "Kosmiczni kowboje", "Prawdziwa zbrodnia", "Północ w ogrodzie dobra i zła", "Władza absolutna", "Co się wydarzyło w Madison County", "Doskonały świat" i "Bez przebaczenia", za montaż którego otrzymał nagrodę Akademii.
Przez całe swoje życie zawodowe Cox związany jest z wytwórnią Warner Bros. Pictures, zwłaszcza z filmami, w których grał lub które reżyserował Eastwood. Ich współpraca rozpoczęła się w 1975 roku, gdy Cox pracował jako pomocnik montażysty przy realizacji filmu "Wyjęty spod prawa Josey Wales". Od tamtego czasu Cox zmontował ponad 20 filmów, w których występował bądź reżyserował, a czasami i jedno, i drugie, Clint Eastwood.
Cox pracował także u boku swego nauczyciela, znanego montażysty Ferrisa Webstera, wraz z nim zmontował filmy "Egzekutor", "Wyzwanie", "Każdy sposób dobry", "Ucieczka z Alcatraz", "Bronco Billy" i "Honkytonk Man".
Pierwszym filmem, samodzielnie zmontowanym przez Coxa, było "Nagłe zderzenie", kolejne tytuły, to: "Lina", "Niesamowity jeździec", "Wzgórze złamanych serc", "Bird", "Pula śmierci", "Różowy cadillac", "Biały myśliwy, czarne serce" i "Żółtodziób".
LENNIE NIEHAUS (dyrygent)
Pracował przy realizacji ponad tuzina filmów, z Clintem Eastwoodem współpracował czy kręceniu takich tytułów, jak: "Lina", "City Heat", "Niesamowity jeździec", "Wzgórze złamanych serc", "Bird", za który Brytyjski Instytut Wojenny nominował go do nagrody za najlepszą muzykę, "Biały myśliwy, czarne serce", "Żółtodziób", "Bez przebaczenia, "Co się wydarzyło w Madison County", "Władza absolutna", "Północ w ogrodzie dobra i zła:, "Prawdziwa zbrodnia", "Kosmicznie kowboje" i - ostatnio - "Krwawa profesja".
Niehaus został wyróżniony nagrodą Emmy za muzykę do telewizyjnego filmu "Lush Life", dla potrzeb szklanego ekranu pracował także przy serialach "Amazing Stories (przy odcinku "Vanessa in the Garden", wyreżyserowanym przez Clinta Eastwooda), "The Child Saver", "Crazy Horse", "Titanic", "The Fixer", "The Jack Bull" i Clint Eastwood: Out of the Shadows".