Reklama

"Romeo musi umrzeć": SCENY WALKI

Przed rozpoczęciem produkcji, Li wraz z zespołem innych znawców wschodnich sztuk walk przez kilka tygodni tworzył choreografię i opracowywał skomplikowane sceny. “Sceny walk wykreowane zostały przez Jeta i Coreya Yuen, reżysera, mistrza choreografii i weterana kina z Hong Kongu. Wykorzystaliśmy w 'Romeo Musi Umrzeć' efekty "zawisania w powietrzu" pierwszy raz pokazane w kultowym 'Matrixie'”.

“Na potrzeby 'Zabójczej broni 4' przygotowaliśmy cztery walki,” mówi Li. “W 'Romeo Musi Umrzeć' jest ich osiem. Chcieliśmy, aby każda z nich była inna, z nowymi rozwiązaniami i stylem dla każdego z uczestników. Różne sytuacje wymagają innych środków wyrazu". Li i Yuen nakręcili wspólnie w Azji sześć filmów. Ich pasją jest przygotowywanie walk, które stają się integralną częścią scenariusza. “Dla każdego z bohaterów staram się opracować coś innego — styl walki charakterystyczny tylko dla danej postaci, jak również dla pojedynków pomiędzy różnymi bohaterami - mówi Yuen".

Reklama

“Po pierwsze musimy poznać bohaterów oraz aktorów zaangażowanych do poszczególnych ról, dopiero później rozpoczynamy pracę nad scenami walk,” dodaje Li. “Nie przebadam za filmami, w których wykorzystuje się tylko sceny walk. Wówczas mamy do czynienia z prezentacją, nie z kinem. Scenariusz jest najważniejszym odnośnikiem, do którego należy sięgać przy opracowywaniu sekwencji akcji.”

“Wyobraźnia Coreya jest porażająca,” mówi Russell Wong. "Jest niewątpliwie geniuszem w tym co robi. Choreografia, jaką stworzył do filmu sprawia wrażenie jedynej w swoim rodzaju i nie przypomina niczego, co dotąd widziałem". Wong jest również oddanym fanem Jeta Li. “Uwielbiam wszystkie filmy Jeta, szczególnie 'Tai Chi Master' i serię 'Once Upon a Time in China'. Li robi to praktycznie od dziecka i bez wątpienia jest Michaiłem Barysznikowem wschodnich sztuk walk.”


“Powszechną praktyką na Zachodzie jest kreowanie scen akcji na stole montażowym,” mówi producent Silver. “Kaskaderzy, którzy wykonują popisowe akcje, filmowani są z różnych stron, a równocześnie realizowane są zbliżenia aktora odtwarzającego główną rolę, które później zostają naniesione na wcześniej nakręcony materiał. Przeniesiony ze Wschodu styl realizowania scen akcji zrewolucjonizował ten gatunek, przede wszystkim ze względu na udział takich aktorów jak Jet, który jest zdolny samodzielnie wykonać wszystko, czego wymaga od niego scenariusz. Dzięki temu nie musimy oszukiwać publiczności wymyślnymi trikami, film jest w całości autentyczny. Wszystkie walki, popisy kaskaderskie i "zawisy" w powietrzu – to wszystko robota Jeta.”

Silver widzi w Li, Gene'a Kelly filmów akcji. “Cały numer taneczny Gene'a Kelly można było zrealizować bez przerw, filmując go od stóp do głowy,” mówi producent. “Dzięki temu musicale lat 30-tych, 40-tych i 50-tych są dzisiaj uznawane za unikat. Jet wnosi do wszystkich swoich filmów podobną grację i uczucie autentyczności. .” Mówi reżyser : "'W Romeo Musi Umrzeć' publiczność znajdzie wszystkie elementy gatunku, plus jeden popisowy numer Jeta, którego nikt wcześniej nie próbował. Li walczy i pokonuje pięciu żołnierzy, choć zwiasa głową w dół przywiązany liną do sufitu.”

Ta imponująca scena, rozgrywająca się w “celi tortur" w obskurnym więzieniu w Hong Kongu, była realizowana przez pięć długich dni. "Myślę, że ta konkretna scena należała do najtrudniejszych,” mówi Li. “Nakręciłem dwadzieścia pięć filmów i nigdy wcześniej nie wykonywałem niczego podobnego. Było trudno, ale się opłaciło, ponieważ ta scena robi piorunujące wrażenie.”


Bohater Li musi kilkakrotnie zmierzyć się z ochroniarzami Trish. Po raz pierwszy ma to miejsce na schodach budynku, w którym mieszka dziewczyna, później "pod przykrywką" przyjaznego meczu futbolowego, kiedy Mac wraz z kolesiami dostrzega jak Trish rozmawia z Hanem w pobliskim parku.

“Jet przyjechał z Chin,” wyjaśnia Anthony Anderson, który gra wygadanego ochroniarza Trish, Maurice'a. “Nie ma zielonego pojęcia o futbolu. Wykorzystujemy sytuację i dajemy mu nieźle w kość.”. Opracowana taktyka zdaje egzamin dopóki Han nie skorzysta z arsenału dostępnych tylko dla niego środków.

Ostatnia walka, jaką musi stoczyć Han, to zabójczy pojedynek dwóch mistrzów. Jego przeciwnikiem jest Kai (Russell Wong). Walka rozgrywa się w scenerii ogrodu, stworzonego w studio, wypełnionego krzewami, kwiatami i koszami, w których pali się ogień. Z tej okazji na plan filmowy sprowadzono ciężarówkę z propanem, przy pomocy którego utrzymywano palący się w koszach ogień przez pięć dni realizacji sceny. Po jej zakończeniu obydwaj uczestnicy byli wyczerpani fizycznie i psychicznie, lecz efekt, jaki osiągnięto mówi sam za siebie.

W filmie "Romeo Musi Umrzeć" nawet "Julia" - Trish wkracza do akcji. “Jedną z najzabawniejszych scen w filmie jest scena walki z moim udziałem,” mówi Aaliyah. “Jestem podekscytowana na samą myśl o niej.”

Na potrzeby tej sceny, producent Silver zatrudnił kolejną, popularną w Hong Kongu gwiazdę kina akcji, Francoise Yip, po tym jak wcześniej podziwiał ją w pojedynku sam na sam z Jetem Li w Black Mask.

Aby wyeksponować sztukę walki w "Romeo Musi Umrzeć", Silver skorzystał z usług ekipy od efektów specjalnych, z którą wcześniej współpracował przy planie nagrodzonego Oscarami Matrixa. “Ludzie z Manexu raz jeszcze dali nam szansę stworzenia czegoś, co publiczność zobaczy po raz pierwszy,” obiecuje Joel Silver.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Romeo musi umrzeć
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy