"Rebeliant": TWÓRCY FILMU I AKTORZY
KETAN MEHTA (Reżyser)
Już podczas studiów na ekonomii w Delhi, był mocno związany z miejscowym teatrem. Wkrótce rozpoczął pracę w The Film and Television Institute of India w Pune.
Jego pierwszy film, „Bhavni Bhavai” zdobył uznanie krytyki, a sam Mehta został określony mianem filmowca „wychodzącego poza utarte schematy”.
Sukces w Europie i Ameryce północnej odniósł jego trzeci film, „Mirch Masala”, który przyniósł mu wiele międzynarodowych nagród (m.in. nominacja do głównej nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie w 1987 roku). Tym filmem Mehta ugruntował swoją pozycję w gronie reżyserów kina światowego, a w kraju został uznany za „najbardziej spostrzegawczego i utalentowanego przedstawiciela nowej generacji filmowców”.
Następny film był już dużą produkcją międzynarodową. Indyjsko-angielsko-francuski film „Maya Memsaab”, oparty na „Madame Bovary” został doceniony przez krytyków i odniósł komercyjny sukces.
W jego dorobku znajduje się ponad dziewięć wyprodukowanych i wyreżyserowanych filmów, sześć seriali telewizyjnych i wiele dokumentów.
Doradzał rządowi Indii w sprawach narodowej kinematografii, zasiadał także w jury wielu krajowych i międzynarodowych festiwali i przeglądów filmowych.
Jest prezesem studia animacji komputerowej i efektów specjalnych Maya Entertainment Ltd.
FARRUKH DHONDY (Scenarzysta)
Urodzony w Pune, studiował w Wielkiej Brytanii.
W 1983 roku zaadaptował na potrzeby BBC kilka opowiadań („Good at Art”, The Bride”, Come to Mecca”), a trzy lata później, dla tej samej stacji, napisał znakomicie przyjęty przez krytykę dramat „King of the Ghetto”.
Był współtwórca znanego i pokazywanego przez ponad dwa lata w Channel 4 sitcomu „No Problem!”.
W 1985, również dla Channel 4, stworzył pierwszą serię sitcomu „Tandoori Nights”,.
W jego dorobku znajdują się scenariusze do takich filmy, jak m.in. „American Daylight”, „Kisna”, „Exitz”, Take 3 Girls”, „Red Mercury”.
AAMIR KHAN (Mangal Pandey)
Jeden z najbardziej znanych i lubianych gwiazdorów kina bollywoodzkiego.
Na potrzeby filmu Aamir Khan przez półtora roku nie ścinał włosów ani nie golił wąsów, ponieważ jak mówi nienawidzi używać peruk. I ponieważ w odróżnieniu od innych indyjskich aktorów gra jednocześnie tylko w jednym filmie, było to dla niego nie lada wyzwanie.
Dorastał w znanej rodzinie indyjskich filmowców, więc wejście w świat show biznesu było tylko kwestią czasu.
Podczas studiów występował w grupie teatralnej „Avantar”, potem został asystentem reżysera Nasira Hussaina.
Jednocześnie zadebiutował w dwóch filmach. Mówiono, że na planie czuł się bardzo swobodnie, a kamera od razu go pokochała. Sukcesem, który przyniósł mu popularność okazał się film „Qayamat Se Qayamat Tak”.
W 1998 odniósł sukces z filmem „Ghulam”, a piosenka, którą tam śpiewał, „Aati kya Khandala” stała się piosenką roku.
Zagrał w kilkudziesięciu filmach (m.in.: „Sarfarosh”, „1947 Earth”, „Dil Chanta Hai”, „Lagaan”, „Parampara”), które ugruntowały jego pozycję największej gwiazdy indyjskiego kina.
TOBY STEPHENS (William Gordon)
Urodzony w 1969, studiował w London Academy of Music and Dramatic Art. Pracę w teatrze rozpoczął od stanowiska pracownika technicznego na festiwalu teatralnym w Chichester.
Pierwszą małą rolą filmową zadebiutował w 1992 roku, a dwa lata później, za dokonania na deskach teatru był już uhonorowany nagrodą im. Sir Johna Gielguda dla najlepszego aktora oraz nagrodą Iana Charlesona. Związany był ze słynnym Royal Shakespeare Company.
W 1996 roku Stephens przyciągnął uwagę międzynarodowej publiczności rolą w „Twelfth Night” Trevora Nunna. W tym samym roku krytycy chwalili go za występ w telewizyjnej adaptacji powieści Anne Bronte „The Tenant of Wildfell Hall”.
Zagrał m.in. w „Wielkim Gatsby” (TV, rola tytułowa), „Onieginie” (z Ralphem Fiennesem), „Kosmicznych kowbojach”, „Opętaniu”, „Napoleonie”.
RANI MUKERJI (Heer)
Uważana dziś za królową Bollywood Mukerji pochodzi ze znanej rodziny indyjskich filmowców. Jej ojciec jest założycielem Filmalaya Studio.
Mukerji zadebiutowała jako 17-latka w filmie wyprodukowanym przez jej babcię.
To właśnie ta rola zainteresowała reżysera Salima Akhtara, który w 1997 roku zaprosił Mukerji na plan filmu „Raaja Ki Ayegi Baraat”. I chociaż film nie wypadł dobrze w rankingach oglądalności, Mukerji za swoją grę została doceniona przez krytykę.
Wkrótce, po świetnie przyjętym „Kuch Kuch Hota Hai”, Rani dołączyła do pierwszej ligi indyjskich aktorów. Zagrała w prawie czterdziestu filmach, m.in. w „Ghulam”, „Saathiya”, „Chalte Chalte”, „Black”, „Bunty aur Babli”.
Na planie „Rebelianta” spotkała się z Aamirem Khanem już po raz drugi w swojej karierze – pierwszy raz wystąpili razem w „Ghulam”.
AMEESHA PATEL (Jwala)
Była jedną z najlepszych studentek ekonomii na Tuft’s University w Bostonie. Potem przez kilka lat pracowała na giełdzie.
Karierę aktorską zaczęła dość późno, dołączając do grupy teatralnej Satyadeva Dubeya.
Pierwszy raz w filmie wystąpiła w 2000 roku. „Kaho naa...Pyaar Hai” odniósł ogromny sukces w Indiach i pomógł Patel zostać gwiazdą.
Od tego czasu zagrała w ponad dwudziestu filmach, m.in. „Gadar” i „Humraaz”, „Naani”, „Ankahee”, dzięki którym stała się ulubienicą indyjskiej publiczności. Pracuje także jako modelka.