Reklama

"Ray": TWÓRCY

Taylor Hackford (reżyser / producent / autor pomysłu na scenariusz)

W 1979 roku otrzymał nagrodę Akademii® w kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy za film Teenage Father. Rok później zadebiutował jako reżyser pełnometrażowej produkcji filmowej pt. The Idolmaker z Rayem Sharkeyem i Peterem Gallagherem.

Kolejnymi filmami w jego dorobku były – Oficer i dżentelmen (An Officer and a Gentleman) z Richardem Gere i Debrą Winger (przebój roku 1982, pięć nominacji do nagród Akademii®, nominacja dla reżysera do nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich), Against All Odds z Jeffem Bridgesem, Rachel Ward i Jamesem Woodsem; White Nights z Mikhailem Baryshnikovem, Gregory Hinesem, Helen Mirren i Isabellą Rossellini; Everybody’s All-American z Dennisem Quaidem, Jessicą Lange i Johnem Goodmanem; film dokumentalny Chuck Berry: Hail! Hail! Rock ‘n’ Roll z Chuckiem Berry i Keithem Richardsem, The Long Walk Home z Sissy Spacek i Whoopi Goldberg; Queens Logic z Johnem Malkovichem, Kevinem Baconem, Joe Mantegną, Jamie Lee Curtis i Lindą Fiorentino; Mortal Thoughts z Demi Moore, Glennem Headleyem i Brucem Willisem; Defenseless z Barbarą Hershey, Mary Beth Hurt i Samem Shepardem, Dolores Claiborne z Kathy Bates i Jennifer Jason Leigh – film był pokazywany w 1995 roku na festiwalach w Wenecji, Deauville i Tokio.

Reklama

W 1996 roku, Hackford odkrył nigdzie wcześniej nie prezentowany materiał filmowy z walki legendarnego Muhammeda Ali z George’m Foremanem, jaka odbyła się w Zairze. Taylor zrealizował na podstawie materiału nakręconego oryginalnie w 1974 roku przez Leona Gasta, pełnometrażowy film dokumentalny. Nakręcił wywiady m.in. ze Spike’m Lee, Normanem Mailerem, George’m Plimptonem, a następnie wmontował je w historyczny materiał. Film zatytułowany When We Were Kings był przebojem festiwalu Sundance, a w 1997 roku został uhonorowany nagrodą Akademii® w kategorii Najlepszego Filmu Dokumentalnego.

W 1998 roku, Hackford nakręcił świetnie przyjęty przez krytyków i widzów film Adwokat diabła (The Devil’s Advocate) z Alem Pacino i Keanu Reevesem, a w 2001 roku wyreżyserował Dowód życia (Proof of Life) z Meg Ryan, Russellem Crowe i Davidem Morse.

James L. White (scenariusz)

Red Money (a.k.a. The Better Half), The Bo Jackson Story, American Dreamer, American Dreamer II dla HBO.

Stuart Benjamin (producent)

Pracuje w przemyśle rozrywkowym już od prawie dwudziestu lat. Ukończył University of Southern California oraz prawo na Harvard Law School i rozpoczynał karierę zawodową w 1970 roku w firmie prawniczej Wyman, Bautzer, Christensen, Kuchel & Silbert.

W 1971 roku, Benjamin wspólnie z reżyserem Taylorem Hackfordem założył firmę New Visions, Inc. Pod koniec lat 70-tych, wyprodukowany przez nich film krótkometrażowy Teenage Father zdobył Oskara®. Inne filmy zrealizowane pod szyldem New Visions to Against All Odds, White Nights, La Bamba i Everybody’s All-American. Poza firmą, Benjamin brał także udział w produkcji filmu Testament – nominacja do Oskara® dla Jane Alexander.

W 1988 roku, Benjamin i Hackford założyli firmę New Visions Pictures - joint venture między New Visions Entertainment i Cineplex Odeon. Benjamin, w latach 1988 – 1991, pełnił funkcję prezesa New Visions Pictures. Właśnie wtedy firma wyprodukowała sześć filmów. Także jako jeden z szefów New Visions Music Group, wspólnie z Hackfordem i Joelem Sillem, Benjamin wyprodukował kilka albumów muzycznych, które zdobyły status złotych i platynowych płyt.

Benjamin jest także jednym z producentów wykonawczych koncertu poświęconego Rayowi Charlesowi - Ray Charles Tribute Concert – który odbył się w październiku br. w Staples Center w Los Angeles.

Paweł Edelman (zdjęcia)

Pracujący głównie w Europie zdobył uznanie w Stanach Zjednoczonych dzięki realistycznym zdjęciom do filmu Romana Polańskiego Pianista (The Pianist) – nominacje dla autora najlepszych zdjęć do nagród Akademii®, ASC i BAFTA, a także francuski Cezar oraz Europejska Nagroda Filmowa. Obecnie Edelman pracuje nad kolejnym filmem Polańskiego, Oliver Twist.

Edelman ukończył Łódzką Szkołę Filmową oraz wydział Teorii i Historii Filmu na Uniwersytecie Łódzkim. Po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę międzynarodowej publiczności w 1997 roku zdjęciami do dwóch polskich filmów - Kroniki domowe Leszka Wosiewicza i Historie miłosne Jerzego Stuhra.

Inne filmy w jego dorobku to Zemsta, Pan Tadeusz i Nastasja – wszystkie trzy w reżyserii Andrzeja Wajdy, Demony wojny, Słodko gorzki, Psy, Psy 2 i Kroll – Władysława Pasikowskiego, Szczęśliwego Nowego Jorku Janusza Zaorskiego, Hamlet Łukasza Barczyka dla TVP.

Stephen Altman (scenografia)

Otrzymał nominację do nagrody Akademii®, a także nominacje do AFI i BAFTA za projekty do filmu Gosford Park. Karierę w przemyśle filmowym rozpoczął w 1985 roku filmem Fool for Love. Kolejne filmy w jego dorobku to Gracz (The Player), Na skróty (Short Cuts), Prêt-à-Porter/Ready To Wear, Kansas City, Vincent & Theo, The Gingerbread Man, Kto zabił ciotkę Cookie? (Cookie’s Fortune), Dr. T & the Women, Near Dark, What’s Love Got To Do With It?, Grosse Pointe Blank, thriller The Big Bounce w reżyserii George’a Armitrage.

Paul Hirsch (montaż)

Gwiezdne wojny (Star Wars) – Oskar® za montaż w 1978 roku, Imperium kontratakuje (The Empire Strikes Back), Carrie, Blow Out, Mission: Impossible - wszystkie trzy w reżyserii Briana De Palmy, Footloose, The Secret of My Success i Stalowe magnolie (Steel Magnolias) Herberta Rossa, Ferris Bueller’s Day Off, Planes, Trains and Automobiles, a także The Fighting Temptations.

Craig Armstrong (kompozytor)

Wielokrotnie nagradzany, pochodzący ze Szkocji muzyk udowodnił swój talent płynnie przechodząc w swoich kompozycjach między różnymi gatunkami muzycznymi, i z równą łatwością komponując muzykę filmową czy klasyczną.

Filmy, do których napisał muzykę to The Clearing w reżyserii Pietera Jana Brugge, komedia romantyczna To właśnie miłość (Love Actually) Richarda Curtisa, The Quiet American (nagroda Ivora Novello), musical Moulin Rouge! (Złoty Glob, BAFTA), The Magdalene Sisters, Kiss of the Dragon, Kolekcjoner kości (The Bone Collector), Plunkett & Macleane, Best Laid Plans, Orphans, William Shakespeare’s Romeo + Juliet Baza Luhrmanna (BAFTA), Negocjator (The Negotiator) i Goldeneye. 

Jako kompozytor, aranżer i producent, Armstrong współpracował z U2, Madonną, Luciano Pavarottim, Massive Attack, Tiną Turner, Suede, Pet Shop Boys, Michaelem Hutchence, Future Sound of London, Paulem Buchannanem i zespołem Texas.  Nagrał także trzy solowe albumy - As If To Nothing, The Space Between Us oraz Piano Works. 

Sharen Davis (kostiumy)

Wyścig z czasem (Out of Time) z Denzelem Washingtonem, High Crimes, W bagnie Los Angeles (Devil in a Blue Dress), Laurel Ave, Antwone Fisher, Double Take, Gruby i chudszy II (Nutty Professor II: The Klumps), Godziny szczytu (Rush Hour), Dr. Dolittle, Money Talks, Equinox i Beauty Shop z Queen Latifah.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Ray
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy