"Raid": O CHOREOGRAFII
Prawie cała fabuła RAID rozgrywa się w jednym miejscu - w 30-piętrowym, ponurym wieżowcu. Ograniczenie przestrzeni wytworzyło specyficzną, gęstą atmosferę filmu, przede wszystkim jednak pozwoliło na stworzenie choreografii do jednych z najoryginalniejszych scen walk w historii filmów akcji.
Opracowanie i stworzenie tak wielu układów choreograficznych było długim i skomplikowanym procesem. Prace rozpoczęły się na długo przed ukończeniem scenariusza. Iko Uwais i Yayan Ruhian przez kilka miesięcy prezentowali układy Evansowi, który je nagrywał i testował, jak poszczególne ruchy wyglądają na ekranie, a gotowe układy stworzyły storyboard. Tak powstały wszystkie układy choreograficzne.
Twórcy opowiadają o pracy nad choreografią w scenie walki Mad Doga i Jaki:
IKO UWAIS: Podczas pracy nad RAID stworzyliśmy serię kompleksowych układów choreograficznych. Podstawowym stylem walki w większości scen jest pencak silat. W czasie prób zrozumieliśmy, że musimy wprowadzić zmiany. Joe jest profesjonalnym zawodnikiem judo, w pierwotnej choreografii były pewne ruchy, które były dla niego zbyt sztywne i nienaturalne. Wspólnie dopracowywaliśmy więc szczegóły choreografii, w której wykorzystaliśmy jego umiejętności, dodając do układów elementy judo.
YAYAN RUHIAN: Choreografia w scenie walki Mad Doga i Jaki jest moim zdaniem jedną z najciekawszych w filmie. Grany przeze mnie Mad Dog ma drobną budowę, podczas gdy Jaka, którego gra Joe, to zawodnik judo - znacznie większy od swojego przeciwnika. Chcieliśmy, aby scena była ciekawa i ekscytująca. Wszystkie rzuty, kopnięcia, uderzenia, słowem wszystkie ruchy są oparte na klasycznych sztukach walki, żadnych sztuczek i udawania. Ta walka to prawdziwy pojedynek pomiędzy dwoma mistrzami.
JOE TASLIM: Mój udział w tworzeniu choreografii do tej sceny polegał głównie na dodawaniu ruchów, które są charakterystyczne dla judo i uwierzytelnieniu, że wszystko, co robię, jest naturalne dla mojego ciała i stylu, w którym walczę.
GARETH H. EVANS: Od początku planowaliśmy wprowadzenie do filmu innych stylów walki. Postacie walczące w tym samym stylu nie mają sensu, a same walki szybko się nudzą. Chcieliśmy pokazać, jak ścierają się ze sobą poszczególne sztuki walki. Porównać mocne i słabe strony walczących w różnych stylach przeciwników. Joe Taslim jest mistrzem Indonezji w judo, niewykorzystanie posiadanych przez niego umiejętności byłoby dużym błędem. Chociaż mieliśmy wcześniej ustalone podstawy choreografii do tej sceny, w trakcie treningów z Joe zaczęliśmy ją zmieniać, tak by bardziej pasowała do jego atutów. Judo i silat to zupełnie różne style walki, co czyni pojedynek dwóch mistrzów jeszcze bardziej fascynującym.
Poza scenami akcji, w których walczono wręcz, na planie wykorzystywano także wiele rodzajów broni. Aktorzy grający członków elitarnej jednostki SWAT musieli nauczyć się systemu znaków i reguł panujących w prawdziwej jednostce specjalnej oraz posługiwania się bronią palną.
GARETH H. EVANS: Chcieliśmy mieć pewność, że wszyscy członkowie naszej filmowej jednostki dobrze znają i rozumieją wszystkie aspekty działania sił specjalnych. Są świadomi tego, jak wielkie znaczenie ma praca zespołowa i dobra komunikacja. Przede wszystkim jednak musieli zdać sobie sprawę, że jeśli jeden z komandosów nie wykona zadania, wszyscy poniosą konsekwencje. Aby przygotować członków filmowej jednostki do roli, na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zdjęć wysłaliśmy ich do jednej z indonezyjskich baz szkoleniowych sił specjalnych. Było to bardzo ważne doświadczenie dla całej ekipy. Szkolenie, które przeszli, okazało się bezcenne dla uwiarygodnienia granych przez nich postaci i pozwoliło im stać się prawdziwą drużyną.