"Punisher": FILMOWCY
Jonathan Hensleigh (reżyser / scenarzysta)
Jonathan Hensleigh jest znanym scenarzystą i producentem wysokobudżetowych hollywoodzkich filmów akcji. W ciągu ostatnich sześciu lat był autorem lub współautorem filmów, które zarobiły na całym świecie ponad 2 miliardy USD. Szklana pułapka 2 (Die Hard With a Vengeance), do której scenariusz napisał Hensleigh stała się największym przebojem kasowym 1995 roku. Olbrzymim przebojem okazał się także film familijny Jumanji, do którego scenariusz autorstwa Hensleigha był adaptacją nagradzanej książki dla dzieci Chrisa Van Allsburga. Kolejne filmy w dorobku scenarzysty to Twierdza (The Rock), Święty (The Saint), Con Air, Armageddon, a także 60 sekund (Gone in 60 Seconds), którego Hensleigh był także producentem wykonawczym.
Michael France (scenariusz)
Michael France urodził się w 1962 roku. Ukończył University of Florida i uczęszczał na wykłady w Columbia University School Of The Arts.
Przełomem w karierze France'a był scenariusz, jaki napisał w 1991 roku – Cliffhanger. Film na podstawie tego scenariusza został nakręcony w ciągu następnego roku i w 1993 roku stał się przebojem z Sylvestrem Stallone i Renny’m Harlinem w rolach głównych. Kolejnym scenariuszem France’a był scenariusz do filmu o przygodach Jamesa Bonda pt. GoldenEye – jeden z największych przebojów 1995 roku.
Współpraca France'a z firmą Marvel rozpoczęła się od przygotowanej przez niego adaptacji komiksu The Fantastic Four, który znajduje się teraz na etapie przygotowawczym w wytwórni Twentieth Century Fox. Kolejnym scenariuszem France’a był The Hulk dla firm Marvel i Universal. Sukces filmu The Hulk sprawił, że Marvel i Artisan zaangażowały scenarzystę do adaptowania na potrzeby dużego ekranu popularnego komiksu The Punisher.
Michael France mieszka obecnie na Florydzie z żoną Elizabeth, synem Thomasem i bliźniaczkami Annabelle i Carolynn. Jest także zaangażowany w kilka kolejnych projektów m.in. Titans, dla producenta Gary’ego Fostera i New Line Pictures.
Avi Arad (producent)
Zagorzały fan komiksów Marvela, Avi Arad spełnia swoje marzenia. Jako szef Marvel Studios, departamentu filmu i telewizji Marvel Enterprises, Arad był główną siłą sprawczą renesansu firmy Marvel w Hollywood. Jego pasja i twórcza wizja sprawiły, że stał się jednym z najgorętszych nazwisk w przemyśle, a produkowane przez niego od 1998 roku filmy regularnie stają się przebojami.
Jego dorobek obejmuje następujące filmy - Blade (New Line Cinema; sierpień 1998), Spider-Man (Columbia Pictures), The Hulk (Universal Pictures), X-Men i X2: X-Men United (Twentieth Century Fox), Daredevil (New Regency) oraz Blade II (New Line Cinema). Wkrótce na ekrany wejdą ponadto – w latach 2004 – 2006 - Spider-Man 2 i Ghost Rider (Columbia Pictures), The Fantastic Four (Twentieth Century Fox), Man-Thing (Lions Gate Entertainment), Namor (Universal Pictures), Blade: Trinity i Iron Man (New Line Cinema), Elektra (New Regency) oraz Werewolf by Night i Dr. Strange (Dimension Films). Niezwykłe postaci, jakimi dysponuje firma Marvel oraz reputacja Arada przyciągnęły do współpracy najbardziej prestiżowych reżyserów Hollywood (Sam Raimi, Ang Lee i Bryan Singer), scenarzystów (Michael Chabon, David Hayter i James Schamus) oraz aktorów (Ian McKellan, Tobey Maguire i Jennifer Connelly).
Arad realizuje także sporo projektów dla potrzeb telewizji. Są to głównie filmy i seriale animowane - “X-Men Evolution” (kanał Kid’s WB!), “Spider-Man Animated Series” (MTV), “The Incredible Hulk,” “Fantastic Four,” “Iron Man”, “Silver Surfer” (Fox Kids), “Conan the Adventurer,” “King Arthur & the Knights of Justice,” “Double Dragon” oraz “Bots Master”.
Urodzony na Cyprze i dorastający w Izraelu, Arad przyjechał do Stanów Zjednoczonych jako student i rozpoczął naukę na wydziale zarządzania przemysłowego Hofstra University. Pracę w przemyśle rozrywkowym zaczynał jako projektant zabawek. Arad był zaangażowany w stworzenie dziesiątek produktów dla młodych ludzi – figurek bohaterów kina akcji, lalek, samochodzików, oprogramowania do nauki i gier wideo. Od ponad 20 lat prawie każdy producent zabawek - Toy Biz, Hasbro, Mattel i Nintendo – sprzedaje projektowane przez niego produkty.
Kiedy w kwietniu 1993 roku, Marvel Entertainment Group nabyła udziały w Toy Biz, Arad zawarł kontrakt na projektowanie głównie dla Toy Biz i Marvel Studios. Jako szef Toy Biz, Arad przez cały czas nadzoruje projekty produktów Toy Biz i ich strategie reklamowe. W 1998 roku firma Toy Biz przejęła Marvel Entertainment i obie firmy zjednoczyły się pod wspólną nazwą Marvel Enterprises.
W czasie wolnym od produkowania filmów i seriali telewizyjnych, mieszkający w Los Angeles, Arad jeździ na swoim Harleyu Davidsonie. Jego pasja motocyklowa sprawiła ostatnio, że stał się restauratorem. Założył w Las Vegas Harley Davidson café.
Gale Anne Hurd (Producer)
W czasie trwającej już ponad 20 lat kariery, Gale Anne Hurd wyprodukowała imponującą liczbę filmów, które zgromadziły miliardy dolarów, zdobyły nominacje do Oskara i wiele innych nagród.
Hurd, prezes własnej firmy produkcyjnej, Valhalla Motion Pictures, wyprodukowała m.in. przebój The Hulk, którego scenariusz powstał na podstawie bohatera serii komiksów Marvel. Film, w którym wystąpili - Eric Bana, zdobywczyni nagrody Akademii Jennifer Connelly, Nick Nolte, Josh Lucas i Sam Elliot, pobił rekordy wpływów w czerwcu 2003 roku (Universal i Marvel Studios) i zarobił ponad 240 mln USD. Wyreżyserowany przez nominowanego do Oskara Anga Lee, scenariusz został napisany na podstawie postaci stworzonych przez Stana Lee i Jack Kirby. Hurd wyprodukowała film wspólnie z szefem Marvel Studios, Avim Aradem oraz Jamesem Schamusem i Larry’m Franco.
Innym filmem w dorobku Gale Anne Hurd był Terminator 3: Rise Of The Machines, w reżyserii Jonathana Mostowa (T3 stał się przebojem, który zarobił na całym świecie ponad 420 mln USD).
W samym tylko 2003 roku, dwa filmy wyprodukowane przez Hurd zarobiły ponad 660 mln USD.
W styczniu 2004 roku, National Board of Review uhonorował Gale Anne Hurd nagrodą przyznawaną za osiągnięcia w dziedzinie produkcji filmowej. Oprócz niej zostały nagrodzone Kathleen Kennedy i Christine Vachon.
Absolwentka Stanford University, Hurd rozpoczynała karierę w przemyśle rozrywkowym jako asystentka reżysera Rogera Cormana, w którego legendarnej firmie New World Pictures poznała wszystkie tajniki biznesu. Awansując na szefa marketingu, a następnie jednego z producentów firmy, Hurd rozwinęła swój talent twórczy i zdolności producenckie.
W 1984 roku, Hurd zapewniła sobie miejsce w historii przemysłu filmowego produkujac przebój Terminator (była także jego współscenarzystką) w reżyserii Jamesa Camerona. Kolejnym filmem w jej dorobku był Aliens, sequel thrillera sci-fi Alien z 1979 roku w reżyserii Ridleya Scotta. W obu tych filmach w głównej roli zagrały kobiety, co nie było wtedy popularne w Hollywood, zwłaszcza jeżeli chodziło o filmy akcji.
Następną produkcją Hurd był film z 1989 roku, Głębia (The Abyss). Podczas gdy Aliens otrzymał siedem nominacji i dwa Oskary, Głębia (The Abyss) zdobyła nagrodę Akademii za efekty wizualne i trzy nominacje.
W latach 1990-tych, Hurd była już jedną z odnoszących największe sukcesy producentek. W 1991 roku powstał film Terminator 2: Judgment Day – Oskar za efekty wizualne.
Kolejne filmy – 1996 rok – to The Ghost and the Darkness (Oskar), Dante's Peak, Mutant (The Relic) – 1997 rok – i mega przebój Armageddon – największy sukces kasowy 1998 roku.
Filmy wyprodukowane przez Hurd, które wkrótce znajdą się na ekranach kin to Aeon Flux w reżyserii Karyn Kusama (reżyserka debiutująca świetnym filmem Girlfight), The Boston Stranglers w reżyserii Carla Franklina (Paramount Pictures); Tripoli w reżyserii Jean-Jacques Annauda (Disney); Three Gun Blues – współczesna wersja klasycznej powieści Aleksandra Dumas; The Black Swann w reżyserii Rogera Donaldsona dla Myriad Pictures; oraz Let It Ride w reżyserii Betty Thomas.
Kevin Feige (producent wykonawczy)
Kevin Feige jest wiceprezesem Marvel Studios. Ostatnio pełnił funkcję producenta wykonawczego filmu The Hulk w reżyserii Anga Lee, a także był współproducentem przeboju X-2: X-Men United w reżyserii Bryana Singera z Patrickiem Stewartem, Hugh Jackmanem, Ianem McKellenem i Halle Berry w rolach głównych. W 2003 roku wyprodukował hit Daredevil z Benem Affleckiem i Jennifer Garner. Feige pełnił także funkcję producenta wykonawczego przeboju kasowego 2002 roku, Spider-Man w reżyserii Sama Raimi z Tobey’em Maguirem, Kirsten Dunst i Willemem Dafoe.
Po ukończeniu studiów w szkole filmowej University of Southern California, Feige pracował dla Lauren Shuler Donner i Richarda Donner we współpracującej z Warner Bros. firmie Donners’ Company. Właśnie wtedy wziął udział w realizacji filmu Wulkan (Volcano) z Tommy Lee Jonesem, romantycznej komedii Masz wiadomość (You’ve Got Mail) w reżyserii Nory Ephron z Tomem Hanksem i Meg Ryan. Wkrótce potem jako producent stowarzyszony zajął się przygotowaniem do produkcji filmu X-Men.
Ari Arad (koproducent)
Ari Arad jest wiceprezesem d/s produkcji firmy Marvel Studios. Pracując dla firmy Marvel, Arad przygotował do produkcji wiele ważnych projektów filmowych. Obecnie zajmuje się produkcją filmu Namor, i pełni funkcję producenta wykonawczego na planie filmu Werewolf By Night.
Po ukończeniu Brown University, Arad pracował dla Village Roadshow w czasie, gdy firma ta produkowała takie filmy jak The Matrix, Depresja gangstera (Analyze This) i Showtime. Arad odszedł z Village Roadshow w grudniu 1999 roku, aby zostać partnerem w firmie Brigade Pictures. Zajmował się tam przygotowaniem do produkcji i sprzedażą takich komiksów jak Shadowman czy Magnus Robot Fighter. Wkrótce potem Arad rozpoczął współpracę z Crystal Sky, gdzie zajął się przygotowaniem do produkcji takich projektów jak Ghost Rider, czy Deathlok. Arad dołączył do Marvel Studios w 2001 roku.
Conrad W. Hall (zdjęcia)
Conrad W. Hall był uprzednio autorem zdjęć do filmów Panic Room (Jodie Foster, Forrest Whitaker) w reżyserii Davida Finchera oraz A Gentleman’s Game (Gary Sinise). W swoim dorobku ma zdjęcia do licznych reklam oraz pracę operatora m.in. w American Beauty, Jeździec bez głowy (Sleepy Hollow), Alien Resurrection, Grosse Pointe Blank, i Adwokat (A Civil Action).
Steven Kemper (montaż)
Steven Kemper jest absolwentem szkoły filmowej University of Southern California. Pracę w przemyśle filmowym rozpoczynał jako stażysta u boku nieżyjącego już montażysty Franka Kellera. Nieco później został asystentem Michaela Kahna, pracując z nim przy realizacji The Twilight Zone Movie i Indiana Jones i świątynia przeznaczenia (Indiana Jones and The Temple of Doom).
Steven Spielberg dał Kemperowi możliwość samodzielnej pracy przy montażu serii telewizyjnej “Amazing Stories”. Montował odcinki reżyserowane przez Joe Dante, Danny’ego DeVito, Petera Hyamsa, Timothy Huttona i Phila Juanou, między innymi. Nominację do nagrody Emmy otrzymał za pracę nad odcinkiem w reżyserii Spielberga zatytułowanym “The Mission”.
Pierwszym filmem pełnometrażowym Steve’a był New Jack City. Inne filmy w jego dorobku to Time Cop, Nagła śmierć (Sudden Death), Mutant (The Relic), Harry and The Hendersons, thriller Wolfganga Petersona Na linii ognia (In The Line of Fire), a także film Paramount Pictures Kolekcjoner (Kiss The Girls) z Morganem Freemanem.
Lisa Tomczeszyn (kostiumy)
Lisa Tomczeszyn ukończyła studia na wydziale projektowania strojów w Parsons School of Design w Nowym Jorku. Jest także absolwentką malarstwa Southampton College oraz szkoły filmowej Yale University. Tomczeszyn rozpoczynała karierę projektując kostiumy dla regionalnych przedstawień teatralnych i operowych, a także asystując legendarnej już autorce kostiumów, Jane Greenwood podczas realizacji takich przebojów Broadwayu jak “Passion” czy “She Loves Me”.
Lisa Tomczeszyn miała olbrzymie szczęście rozpoczynając pracę w przemyśle filmowym od asystowania Bobowi Mackie i Judiannie Makovsky przy takich filmach jak Pleasantville, Practical Magic i Niepokonany Seabiscuit (Seabiscuit). Współpracowała także z Jamesem Achesonem podczas realizacji filmów Spiderman i Daredevil. Tomczeszyn zaprojektowała ostatnio kostiumy do nagrodzonego filmu krótkometrażowego Ethan and Allen w reżyserii C.M. Talkingtona, oraz krótkiego westernu Karen Leigh Hopkins - The Rose Sisters.
Gary Hymes (drugi reżyser / koordynator kaskaderów)
Gary Hymes jest jednym z najbardziej szanowanych i doświadczonych koordynatorów kaskaderskich oraz drugim reżyserem. Film The Punisher jest już trzecim filmem, podczas realizacji którego Hymes współpracuje z producentką Gale Anne Hurd – 1997 - Switchback (Hymes był drugim reżyserem) oraz 1992 - Raising Cain (Hymes był koordynatorem kaskaderów). The Punisher po raz kolejny połączył Hymesa z aktorem Johnem Travoltą. Wcześniej pracowali wspólnie w 1996 roku na planie Tajnej broni (Broken Arrow) - Hymes pełnił funkcję drugiego reżysera i choreografa scen akcji.
Ostatnio Hymes wziął udział w realizacji takich filmów jak thriller Włoska robota (The Italian Job), Biker Boyz, a także The One; Zaginiony świat: Jurassic Park (The Lost World: Jurassic Park); Nagła smierć (Sudden Death); Speed; Tajna broń (Broken Arrow); The Flintstones; Jurassic Park; Addams Family Values; Mr. Jones; One Good Cop; Wydział wewnętrzny (Internal Affairs); Cold Dog Soup; Loverboy, Chill Factor; Szklana pułapka 2 (Die Hard With a Vengeance); Casper; Raising Cain; Hook (także choreograf scen akcji); Alive; Bonfire of the Vanities; White Palace; Tango & Cash; Sweetheart’s Dance; Less Than Zero; Nietykalni (The Untouchables), What’s the Worst That Could Happen; Bless the Child; The Out-of-Towners; For Richer or Poorer; Switchback; a także Mighty Morphin Power Rangers.
Hymes pracował także jako koordynator kaskaderów, drugi reżyser i kaskader nad kilkoma projektami telewizyjnymi. Był koordynatorem kaskaderów podczas realizacji Love Among Thieves z Audrey Hepburn oraz Under Siege, a jako drugi reżyser pracował przy “T.J. Hooker”, “Stingray” i “Sunset Beat.”