"Psy i koty": TWÓRCY
LAWRENCE GUTERMAN (Reżyser)
Wychowany w Montrealu i w Toronto po raz pierwszy miał coś wspólnego z tworzeniem filmów jako dziecko, a pierwszy film nakręcił w ósmej klasie. Kiedy kończył fizykę na Uniwersytecie Harvardzkim, pracował jako edytor i ilustrator osławionego magazynu humorystycznego The Harvard Lampoon, a w lecie studiował animację na wysoko szanowanym Sheridan College of Art w Toronto. Od nakręcenia 15-minutowego filmu na kurs dokumentu na ostatnim roku, poważnie zainteresował się reżyserią. Przenosząc się do Los Angeles, Guterman pracował jako grafik komputerowy, a jednocześnie rozpoczynał karierę w branży jako script reader (osoba czytająca scenariusze) dla producenta Joela Silvera, i w production development (rozwoju produkcji) dla Melindy Jason w Columbia Pictures. W 1995 roku ukończył Szkołę Filmową na USC, zarabiając na czesne jako nauczyciel fizyki w liceum. Będąc na USC, Guterman sprzedał dwa scenariusze głównym studiom produkcyjnym. Zwrócił uwagę Roberta Zemeckisa i HBO, będąc współautorem scenariusza do epizodu „Opowieści z Krypty”. Jego praca dyplomowa, „Headless!”, 35-minutowa czarna komedia, szybko stała się znana po zdobyciu entuzjastycznych opinii na festiwalu First Look w USC, i zdobywając główną nagrodę jury na międzynarodowym festiwalu filmowym Worldfest-Houston. Dzięki temu sukcesowi Guterman został zaproszony przez Stevena Spielberga i Jeffreya Katzenberga, do reżyserii wydanej przez DreamWorks/Microsoft Corporation pierwszego CD-ROMU z grą opartą na serialu „Goosebumps”. To z kolei spowodowało jego udział w produkcji „Mrówki Z”, do którego reżyserował pamiętne sceny, w tym „The March to Battle with the Termites” i „Patton Speech”. Guterman następnie został zaproszony do reżyserowania „Curious George” dla Imagine i spędził rok na rozwijaniu tego projektu z Ronem Howardem, ale film ostatecznie nie został wyprodukowany.
Pracował ze scenarzystami przez rok, rozwijając „Psy i Koty”, zainteresowany zgraniem akcji z efektami wizualnymi, i pomysłem ponownego ustalenia gatunku thrillera szpiegowskiego z psiego i kociego punktu widzenia. Wczesna i udana scena testowa do filmu, w reżyserii Gutermana zachęciła Warner Bros. Pictures do zrealizowania tego projektu.
ANDREW LAZAR (Producent)
Jest jednym z najchętniej podejmujących ryzyka przedsiębiorców w branży. Jego filmy łączy jeden główny element definiujący: oryginalność. Wśród filmów, które produkował, są chwalony przez krytykę, kontrowersyjny thriller „Bound”; komedia dla nastolatków „19 Things I Hate About You”, egzystencjalny thriller akcji, „Zabójcy” z Sylwestrem Stallone; wyrafinowany hołd dla terroru psychologicznego, „Żona Astronauty”, z Johnnym Deppem i Charlize Theron; komedia o loterii Nory Ephron „Lucky Numbers” z Johnem Travoltą i Lisą Kudrow; niezależna czarna komedia „Panic” z Williamem H. Macy i Neve Campbell; oraz hit „Kosmiczni Kowboje” w reżyserii i z rolą główną Clinta Eastwooda, oraz Tommy Lee Jonesa, Donalda Sutherlanda i Jamesa Garnera.
Oparta na wytwórni Warner Bros firma produkcyjna Lazara, Mad Chance, obecnie ma ponad 30 projektów w trakcie realizacji, z telewizyjnymi i internetowymi produkcjami na horyzoncie. Obecnie Lazar jest w trakcie produkcji satyrycznej komedii „Death to Smoochy”, z Robiniem Williamsem, Edwardem Nortonem i Dannym de Vito, w reżyserii deVito. Następne będą „Confessions of a Dangerous Mind”, w reżyserii Bryana Singera („X-Men”, „Podejrzani”).
CHRIS DeFARIA (Producent)
Rozpoczął karierę w telewizji, otrzymując trzy nagrody Emmy i dwie NAPTE Iris. Programy, które nadzorował, były uhonorowane dwiema nagrodami Peabody, jedną Dupont i jedną Christopher. Produkował film telewizyjny „And Then She Was Gone” i nadzorował produkcję i post-produkcję ponad 20 telewizyjnych filmów. W filmach kinowych, DeFaria był producentem „Tremors 2: Aftershocks”, pisał też scenariusz i wyprodukował „Amityville 5” i „Amityville 6”. Nadzorował produkcję „Przygód Hucka Finna” i „Cabin Boy” i, odkąd dołączył do Warner Bros. Pictures jako v-ce Prezes Produkcji Filmów Pełnometrażowych, służył jako kierownik produkcji takich filmów, jak „Miłość jak Narkotyk” z Meg Ryan; „Adwokat Diabła” z Alem Pacino i Keanu Reevesem; „Morderstwo Doskonałe” z Michaelem Douglasem i Gwyneth Paltrow, oraz „Bardzo Dziki Zachód” z Willem Smithem, Kevinem Kline’m i Salmą Hayek.
CRAIG PERRY (Producent)
Produkował „The Big Hit”, udany „Final Destination”, światowy hit „American Pie” i jego wkrótce wchodzący na ekrany „American Pie 2” i nową komedią „Replikate”. Był współproducentem w „Klubie Pierwszych Żon”, był też zamieszany w powstanie takich filmów, jak „Okup”, „Truman Show”, „Jeździec bez głowy” i „Clueless”. Obecnymi projektami Perry’ego są „Seven Women, No Sandwich”, thriller „Westward” i „Final Destination 2”.
WARREN ZIDE (Producent)
Produkował ogromną ilość filmów, w tym romantyczną komedię „Replikate”, „The Big Hit”, „Final Destination”, i ogromny hit z 1999 roku „American Pie”. Wkrótce wchodzące na ekrany filmy w jego produkcji, to „Westward”, komedia dla nastolatków „Crash and Burn”, i sequele do zarówno „American Pie”, jak i „Final Destination”. Zide jest również wiodącym literackim managerem, reprezentującym wielu młodych, wybijających się scenarzystów i reżyserów.
CHRIS BENDER (Kierownictwo Produkcji) i J.C. SPINK (Kierownictwo Produkcji)
Opuścili macierzystą firmę w 1998 roku, żeby rozkręcić własną, zróżnicowaną firmę managersko - produkcyjną. Przed powstaniem Benderspink, obydwaj byli odpowiedzialni za odkrywanie i wprowadzenie na ekrany ponad dwudziestu projektów w różnych studiach, pomiędzy nimi „American Pie” i „Final Destination”. W pierwszym roku działalności, Benderspink sprzedała 24 scenariusze i była zaangażowana w kilka projektów, w tym „Deuce Bigalow: Male Gigolo”, dzięki któremu Bender i Spink odkryli Mike’a Mitchella i przekonali Disneya do podjęcia ryzyka zatrudnienia debiutującego reżysera. W odpowiedzi na uderzenie Internetu w przemysł rozrywkowy, Benderspink podpisała pierwszą w swoim rodzaju umowę z Internetem, inaugurując IFILM w 1999 roku. Umowa, ważna rok, dotyczyła consultingu i ogólnej strategii. Dodatkowo Benderspink rozszerzyła działalność, rozwijając projekty swoich klientów, jednocześnie odkrywając nowe talenty, zarówno w Internecie, jak w filmie i telewizji.
Jesienią 2000 roku Fox Television zawarła z Benderspink telewizyjną umowę pierwszeństwa, zapewniającą im doskonałe możliwości dla ich klientów, jak i samych Benderspink jako telewizyjnych producentów. Dodatkowo, Benderspink ostatnio sfinalizowała umowę joint-venture z firmą produkcyjną Roulette Entertainment, tworząc FilmEngine, jednostkę produkcyjną i międzynarodowej dystrybucji. W Cannes, FilmEnginew będzie sprzedawać pierwsze dwa projekty, efekty tej umowy, „One Night” i „The Butterfly Effect”. Ostatnimi sukcesami Benderspink są między innymi komedia „Cheaters”. Od strony managerstwa, klientami firmy są osoby biorące udział przed kamerami w takich filmach, jak „American Pie 2”, „Not a Teen Movie” i „Diablo”. Również wkrótce szykują się filmy „Nightcrawlewrs”, „Just Friends” oraz „The Other Side of Simple”. Projekty w rozwoju, to między innymi „Urban Townie”, „Winners”, „Untitled Adam Herz Project”, „Cherry Hill” oraz „47 Dead Bodies”. Dodatkowo, Benderspink wprowadzą na ekrany kilka projektów na początku 2001 roku, wśród nich wiele szybkich filmów akcji: „EX-1”, „The Ring”, „The Devil’s Kiss”, „Blind Horizon”, „Silicon Alley”, „Miller Minogue”, „Mail Order Bride”, „Black and Blue”, „EROC”, „Dead Men Walking”, „Time Thief” oraz „Wish You Were Here”.
BRUCE BERMAN (Kierownictwo Produkcji)
Dołączył do jednostki produkcyjnej Warner Bros. Pictures i przeszedł przez wszystkie szczeble, aby stać się Prezesem Światowej Produkcji Kinowej. Pod jego egidą studio wyprodukowało i dystrybuowało takie filmy, jak zdobywca Oscara „Wożąc Panią Daisy”, jak również „Chłopcy z Ferajny”, „Uznany za niewinnego”, „Robin Hood: Książę Złodziei”, „Batman Forever, „Malcolm X”, „”The Bodyguard”, „JFK”, „Ścigany”, „Dave”, „Czas Zabijania” oraz „Twister”.
W 1996 roku Berman założył Plan B Entertainment, opartą na Warner Bros. Pictures niezależną firmę produkcyjną, która została później przejęta przez Village Roadshow Pictures, gdzie obecnie Berman pelni funkcję członka zarządu i szefa wykonawczego Oficer, obecnie prowadząc 20 projektów, w różnych stadiach rozwoju dla Warner Bros. Pictures. Ostatnio, Berman kierował produkcją filmów „Złoto Pustyni”, „Matrix”, „Depresja Gangstera”, „Deep Blue Sea”, „Practical Magic”, „Space Cowboys”, oraz „See Spot Run”, będących efektem partnerstwa Village Roadshow Pictures z Warner Bros. Pictures; a również hitowa komedia „Miss Agent”, produkowana we współpracy z Warner Bros. Pictures i Castle Rock Entertainment. Berman posłuży jako kierujący produkcją w dwóch wysoko oczekiwanych sequelach międzynarodowego kasowego hitu „Matrix”, obecnie w produkcji.
JOHN REQUA oraz GLENN FICARRA (Scenarzyści)
Scenarzyści współpracowali już przy kilku scenariuszach, które obecnie są przygotowywane do produkcji, w tym „Bad Santa” który bracia Coen produkują dla Working Title, film łączący żywą akcję i animację „Looney Tunes” dla Warner Bros., i komedii „47 Dead Bodies” dla New Market.
JOHN DEBNEY (Muzyka)
Nagrodzony Emmy kompozytor zapewnił oryginalną muzykę do wielu kinowych i telewizyjnych filmów, w szerokiej gamie gatunków. Wśród jego filmowych sukcesów znajduje się ostatnia hitowa komedia „Mali Agenci”, „Heartbreakes”, „See Spot Run”, „The Princess Diaries”, „Nowe Szaty Cesarza”, „The Replacements”, film dla IMAX, „Michael Jordan to the Max”, „End of Days”, „My Favourite Martian”, „Dick”, „Lost & Found”, „Inspektor Gadget”, oraz „Kłamca, Kłamca” (dla którego był też dyrygentem), „Koszmar Minionego Lata”, „Elmo in Grouchland”, „The Relic”, „Paulie: A Parrot’s Tale”, „Cutthroat Iland”, „Sudden Death”, „Houseguest”, „Little Giants”, „Hocus Pocus”, oraz „Jetsonowie”. Aktywny również w telewizji, Debney ma na swoim koncie nagrody Emmy za swoją pracę przy „SeaQuest” (Best Main Title), „The Young Riders” (Najlepsza Ścieżka Dźwiękowa), oraz „The Cape” (Dramatic Underscore, dramatyczna muzyka), we wszystkich trzech tytułach był też nominowany za najlepszy główny tytuł. Inny jego dorobek telewizyjny, to między innymi filmy „Running Mates”, „Praying Mantis”, „For Love and Glory”, „Class of ‘61”, „Sunstroke” oraz „Eyes of the Panther”, a również seriale: „The Pretender”, „Doctor Who”, oraz „Star Trek: The Next Generation”.
MICHAEL A. STEVENSON, A.C.E. (Montaż)
Służył jako montażysta licznych pamiętnych filmów pełnometrażowych, w tym ostatniej komedii „Jungle2Jungle”, „Flubber”, „Muppets from Space” i obecnie „Goście w Ameryce”.
Stevenson montował też komedie Neila Simona „The Cheap Detective”, „California Suite” oraz „Seems Like Old Times”, jak również hit kasowy „The Toy”, „Gotcha!”, „Trzech mężczyzn i dziecko”, „Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki”, „National Lampoon’s Christmas Vacation”, „Trzech Mężczyzn i Mała Lady”, „Kochanie, powiększyłem dzieciaka”, „The Sandlot” i „I kto to mówi”, oraz wiele innych. Za swoją pracę w filmie telewizyjnym „The Burning Bed” został nominowany do nagrody Eddie przez American Cinama Editors (Amerykańscy montażyści filmowi)
Wcześniej w swojej karierze Stevenson był też asystentem reżysera, w tym w filmach „Murder By Death” oraz „The Goodbye Girl”.
RICK W. FINNEY (Montaż)
Montował dwa sequele klasycznego thrillera „The Amityville Horror”; „Amityville 1992: It’s About Time” oraz „Amityville: A New Generation”. Finney pracował jako montażysta w zróżnicowanych teatralnych marketingowych kampaniach, w tym „Masz Wiadomość”, „Jurassic Park”, „Góra Dantego” oraz „12 Małp”. Jako terminujący asystent reżysera, pracował przy kilku wartych wspomnienia filmach kinowych, wśród nich „Amadeusz” Milosa Formana, „Mishima” Paula Achradera oraz „Tucker, a Man and His Dream” Francisa Forda Coppoli.
JAMES BISSELL (Scenograf)
Pochodzący z Południowej Caroliny twórca skończył sztuki teatralne na Uniwersytecie Północnej Caroliny i rozpoczął karierę pracując przy licznych reklamówkach i filmach dokumentalnych, podczas bycia w Nowym Yorku. Przeniósł się do Los Angeles w 1976 roku. Wśród wielu filmów w jego dorobku jako scenografa znajdują się „The Sixth Day”, „My Fellow Americans”, „Tin Cup”, „Jumanji”, „Blue Chips”, „Dennis Rozrabiaka”, „The Pickle”, „The Rocketeer”, „Arachnophobia”; „Always”, „Bliźniaki”, „Someone to Watch Over Me”; „Harry i Hendersonowie”; „The Boy Who Could Fly”; „The Falcon and the Showman” oraz „Twilight Zone: The Movie”. Pracował też przy „The Last Starfighter” jako dyrektor artystyczny, oraz nad „Ogniami Świętego Elma” jako konsultant wizualny. W 1980 roku Bissell zdobył Nagrodę Emmy za pracę przy „Palmerstown, USA”. W 1992 roku został nominowany do nagrody Brytyjskiej Akademii za pracę przy międzynarodowym hicie „E.T.”.
Poza aktywną pracą jako scenograf, Bissell uczy się scenografii na Academy of Motion Picture Arts & Sciences, w Amerykańskim Instytucie Filmowym, części UCLA.
JULIO MACAT (Kierownik Zdjęć)
Argentyńczyk rozpoczął swoją karierą mając 19 lat, w Hollywood Cameraman’s Union, gdzie pracował nad licznymi filmami, w różnych specjalnościach, ucząc się od mistrzów tej sztuki, takich, jak osławieni operatorzy Mario Tosi i John Alcott. Macat wzniósł się szybko w hierarchii, od asystenta operatora kamery do kierującego zdjęciami, w ciągu kilku lat. Pośród filmów kinowych jako kierownik zdjęć, ma w swoim dorobku „The Decline of Western Civilization II: The Metal Years”, kasowy hit „Kevin - Sam w Domu” i jego sequele; „The Borrower”, „So I Married an Axe Murderer”, „Ace Ventura: Psi Detektyw”, remake klasycznego „Miracle on 34rd Street”, „Księżyc i Valentino”, „Gruby i Chudszy”, „My Fellow Americans”, „Crazy in Alabama”, „Powiedz: Tak”, i ostatnio, „A Walk to Remember”.
ED JONES (nadzorujący efekty wizualne)
Jest pionierem w branży, mając kreatywny udział w ponad dwustu filmach. Rozwinął wiele innowacyjnych technik i usług w tradycyjnej optycznej i elektronicznej technologii, i wprowadził elektroniczną kompozycję do Industrial Light & Magic, przyczyniając się do sukcesu firmy. Podczas swojej kadencji w Cinesite, podniósł standard branży elektronizując obrazy i stworzył model produkcji przez trzymanie doskonałej jakości obrazów grafiki komputerowej.
W 2000 roku Jones nadzorował efekty wizualne do „U Progu Sławy”. Poprzednio stworzył stylizowany świat „Soldier” i realistyczne jak w fotografii sceny powodzi w „Hard Rain”. Od 1992 roku do 1996 roku Jones był prezesem/CEO i Starszym Nadzorującym Efekty Wizualne w Cinesite, którą założył. Był odpowiedzialny za nadzór wszystkich kreatywnych i biznesowych aspektów firmy. Pod jego wodzą Cinesite stało się pierwszą firmą w przemyśle rozrywkowym, która oferowała kompletne usługi elektronicznej produkcji na skalę międzynarodową. Tam Jones nadzorował powalające wizualne efekty w „Space Jam”, ustalając nowy standard łączenia akcji z animacją. Dodatkowo zapewnił nadzór nad efektami wizualnymi do „Wodnego Świata”, „Tajnej Broni”, „Mission: Impossible”, „Jerry Maguire”, „Flipper”, „Uwolnić Orkę 2”, „Epidemia”, oraz „Na Linii Ognia” i wielu innych. Zanim współpracował z Cinesite, Jones pracował z LucasArts’ Industrial Light & Magic przez ponad 13 lat na różnych pozycjach, od nadzorującego efekty wizualne, do starszego kierownika, przyczyniając się do świetności ponad 90 filmów, wśród nich „Imperium Kontratakuje”, „Poszukiwacze Zaginionej Arki”, „E.T.”, „Powrót Jedi”, „Indiana Jones and the Temple of Doom”, „Indiana Jones i Ostatnia Krucjata; „Star Trek II, III i IV”, „Kto Wrobił Królika Rogera?”, „Total Recall”, „Czarownice z Eastwick”, „Pogromcy Duchów I i II”, „Szklana Pułapka 2”, „Duch” i zwycięzca Nagród Akademii w 1991 roku, „Terminator 2”. W 1989 roku Jones otrzymał zarówno Oscara, jak i swoją drugą nagrodę BAFTA za swój udział w rewolucji technik animacji w „Kto Wrobił Królika Rogera?”. Pierwszą nagrodę BAFTA otrzymał rok wcześniej za „Czarownice z Eastwick”.
BOONE NARR (Treser zwierząt i koordynator zespołu treserów)
Właściciel spółki Boone’s Animals for Hollywood, jest znany i szanowany na całym świecie w swojej branży. Boone filmował w całych Stanach Zjednoczonych i 14 innych krajach ze swoimi psami, kotami i egzotycznymi zwierzętami. Talenty treserskie Boone’a można obejrzeć w „The Mexican” z Bradem Pittem i Julią Roberts; „Czego Pragną Kobiety” z Melem Gibsonem; „Family Man” z Nicolasem Cage; „Zielona Mila” z Tomem Hanksem” oraz „Stuart Malutki” z Geeną Davis. Niedługo zobaczymy tresowane przez niego zwierzęta w „The Majestic” z Jimem Carreyem; „Life as a House” z Kevinem Kline’m; „Kate & Leopold” z Meg Ryan; oraz „Ulubieńcy Ameryki” z Julią Roberts i Catherine Zeta-Jones. Obecnie Boone jest w trakcie produkcji „Stuarta Malutkiego 2”.
W telewizyjnym dorobku Boone’a znajdują się między innymi tresura psa Murraya do siedmiu sezonów „Szaleję za Tobą”; Happy z „7th Heaven”, oraz Nunzio z „Dharmy i Grega”. Poza tym, „Two Guys and a Girl”, „The District” oraz „Nowojorscy Gliniarze”, wśród wielu innych.
Boone przygotowuje tresowane zwierzęta, i koordynuje duże produkcje z udziałem zwierząt dla Hollywood od ponad 29 lat.