Reklama

"Przystanek Woodstock - Najgłośniejszy Film Polski": TWÓRCY

JUREK OWSIAK (reżyseria, scenariusz)

Wielka osobowość polskiej nie tylko popkultury; człowiek, który doprowadził do pozytywnych zmian postrzegania subkultur rockowych w społeczeństwie; twórca największego u nas festiwalu przełomu wieków - Przystanku Woodstock; a przede wszystkim pomysłodawca i dyrygent Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - ogólnopolskiego ruchu pomocy chorym dzieciom.

Urodził się 6 X 1953 roku w Gdańsku. W wieku ośmiu lat przeniósł się z rodzicami do Warszawy, gdzie - nie bez problemów - ukończył liceum ekonomiczne. Czterokrotnie (!) próbował dostać się na warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Imał się w tym czasie różnych dorywczych prac (m.in. był przewoźnikiem bydła), by zająć się tworzeniem witraży, a później także pracą psychoterapeuty z trudną młodzieżą. Na firmamencie rockowym objawił się w 1988, kiedy wraz z Voo Voo na FMR w Jarocinie zorganizował happening pod nazwą Towarzystwo Przyjaciół Chińskich Ręczników i hasłem "Uwolnić słonia". W tym samym roku zaczął prowadzić audycje w Rozgłośni Harcerskiej (nie miały tytułu), ale Owsiak regularnie rozpoczynał je słowami "Wita Was Towarzystwo Przyjaciół Chińskich Ręczników". W latach 1991 - 1994 w Programie III PR prowadził audycję "Brum" (w piątki), która w latach 1994 - 1999 zmieniła nazwę na "Się kręci". Przez rok, na przełomie 1999 i 2000, w Programie I PR, prowadził audycję "Kręcioła". Współpracował też z telewizją. W grudniu 91 zaczął przygotowywać dla Dwójki program "Róbta co chceta", który od lata 1994 zmienił nazwę na "Dziura w koszu", a od 1996 - na "Kręcioła". Pierwszy raz jako organizator koncertów dał się poznać 27 stycznia 1989, kiedy w warszawskim klubie Stodoła przedstawił imprezę Letnia Zadyma W Środku Zimy (z udziałem m.in. Voo Voo, De Mono, Chłopców z Placu Broni, T. Love, Kolaborantów). Niecodziennym wyczynem Owsiaka - organizatora był trwający bez przerwy dwadzieścia siedem godzin (!) maraton Zadyma 13-14 października 1989 na Torwarze w Warszawie (wystąpili Czad Kommando Tilt, Voo Voo, Aya RL, Kobranocka, Moskwa, Proletaryat, Closterkeller, Ziyo, Daab i wielu, wielu innych). Inne imprezy zorganizowane przez Owsiaka to m.in.: 50 Rock'n'rolli Na l Maja (l maja 1992 w warszawskim klubie Fugazi), Warsaw - Berlin 2 Step (1 września 1993 na warszawskiej Agrykoli), Koncert Wielkanocny (17 kwietnia 2000 w warszawskim Teatrze Wielkim) i Koncert bożonarodzeniowy. W 1991 i 1992 roku Owsiak wspólnie z Chełstowskim kierował festiwalem w Jarocinie. Największym osiągnięciem Owsiaka - organizatora koncertów okazał się (zorganizowany po raz pierwszy w 1995 roku) Przystanek Woodstock, którego ósma edycja przyciągnęła rekordową, trzystutysięczną publiczność!

Reklama

Jurek Owsiak jest prezesem Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i jego osiągnięcia są powszechnie znane.

Owsiak ma także firmę produkującą programy telewizyjne nazwaną Mrówka. Cała realizacja cotygodniowy program dla TVP 2 „Kręcioła”. W 1996 ukazała się książka „Listy do Owsiaka”. W 1999 roku ukazała się książka "Orkiestra Klubu Pomocnych Serc, czyli monolog - wodospad Jurka Owsiaka" (z okładką nawiązującą do Beatlesowskiej "Orkiestry Klubu Samotnych Serc Sierżanta Pieprza"), zawierająca wywiad - rzekę Bartłomieja Dobroczyńskiego z Owsiakiem.

(źródło - "Encyklopedia Polskiego Rocka" In Rock, Poznań 2001)

YACH PASZKIEWICZ (zdjęcia, reżyseria)

Urodził się w Bydgoszczy, studiował na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, a tak naprawdę, jego zdecydowane działania zaczęły się, kiedy zamieszkał w Gdańsku. To tutaj oddał się w pełni sił twórczych w tworzenie kolorytu gdańskiej sceny muzycznej i kulturowej. Tutaj pojawiły się pierwsze jego animacje filmowe, w prowadzonym w lokalnej telewizji cyklicznym programie. Zdołał swoje wizje plastyczne przenieść niemal na każde twórcze działanie Trójmiasta. Na początku lat dziewięćdziesiątych rozpoczęła się współpraca z Jurkiem Owsiakiem przy telewizyjnym programie „Róbta co chceta”. Pierwszą filmową podróż wspólnie odbyli w 1994 roku, kiedy Jurek zaprosił Yacha do realizacji dokumentu z drugiego festiwalu Woodstock w Stanach Zjednoczonych. Powstał półtoragodzinny dokument emitowany w 1995 roku w II Programie Telewizji Polskiej. Yach Paszkiewicz jest twórcą festiwalu Yach Film, który prezentuje osiągnięcia polskiej sceny wideoklipów.

Sam Yach jest twórcą ok. 360 teledysków, w których bardzo często stosuje zupełnie nowatorskie rozwiązania animacyjne. Przez cały czas współpracując z Jurkiem Owsiakiem został przez niego ponownie poproszony do współpracy przy realizacji pomysłu filmu „Przystanek Woodstock - Najgłośniejszy Film Polski”. Był operatorem kamery HD, otrzymując ogromną swobodę działania. Jego zdjęcia w ogromnym stopniu zapełniają obrazy prezentując ogromną ilość scen, których bohaterami są Woodstockowicze. Przy tworzeniu samego filmu Yach Paszkiewicz odegrał pierwszorzędną rolę. Wraz z Jurkiem budowali całe sceny z materiałów zarejestrowanych na Przystanku Woodstock. To właśnie te zmontowane materiały stały się wyjściowymi do dalszej ich obróbki. Ogromna ilość godzin spędzonych w niewielkim pokoju, który na co dzień jest gabinetem fundacyjnym Jurka. Mieszkał tutaj - mieszkał w całym sensie tego znaczenia. W gabinecie stoi sofa, na której spał. Montaż tych scen zajął blisko 3 miesiące, gdzie dzień pracy nie był niczym ograniczony i trwał ogromną ilość godzin.

Jest człowiekiem o ogromnej intuicji filmowej i ma jedną, ogromną zaletę - potrafi najbardziej skomplikowane pomysły niezwykle uprościć i uczynić je czytelnymi i zrozumiałymi dla wszystkich.

DAREK GOCZAŁ (zdjęcia)

Od wielu lat jest związany z Telewizją Polską. Jego realizacje telewizyjne znane są na co dzień, a ich zakres jest niezwykle różnorodny. Od kilkunastu lat współpracuje z Jurkiem Owsiakiem przy takich przedsięwzięciach jak Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Koncerty Bożonarodzeniowe i od dwóch lat - Przystanek Woodstock.

Jako realizator jest człowiekiem niezwykle doświadczonym, a przede wszystkim - potrafiącym się doskonale dogadać z pomysłodawcami projektów. Posiada łatwość ustalenia wszelkich priorytetów, Darek czuje muzyków, w mig łapie najbardziej ważne i kulminacyjne momenty, które dzieją się na scenie. On i jego cała ekipa kamerzystów to bardzo dobrze zgrany organizm, czego efekty są widoczne na filmie.

RAFAŁ ŁUKASZEWICZ, IGOR TRATKOWSKI (operatorzy kamer)

Pozostałymi operatorami byli na stałe współpracujący z Jurkiem Owsiakiem przy realizacji jego programu Rafał Łukasiewicz, (operator na stałe mieszkający we Wrocławiu, współautor zdjęć do kilkuset jego programów telewizyjnych) oraz Igor Tratkowski, operator, fotografik, autor m.in. zdjęć do wydawnictw książkowych Fundacji WOŚP.

GRZEGORZ CHOJNOWSKI (kierownik produkcji)

Debiutujący w tej roli Grzegorz od 5 lat współpracuje przy tworzeniu telewizyjnych programów Jurka Owsiaka. Często bywa asystentem operatora. Potrafi zaradzić każdemu kłopotowi na planie filmowym. Zawsze pod ręką ma lacotaśmę, drewnianą spinkę do bielizny i McGyvera. Spokojny, opanowany, wyciszający wszelkie napięcia. Wszystko jeszcze przed nim.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy