Reklama

"Prochy Angeli": TWÓRCY FILMU

ALAN PARKER - reżyser, scenarzysta i producent

Swój pierwszy film „Bugsy Malone” nakręcił (na podstawie własnego scenariusza) w 1975 roku. Film był musicalowym pastiszem obrazów gangsterskich z lat 20-tych, a całą jego obsadę stanowiły dzieci. Ten wyjątkowo oryginalny w swojej formie film nominowany był w ośmiu kategoriach do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, zdobywając ostatecznie pięć z tych prestiżowych wyróżnień.

Drugim z kolei filmem reżysera był kontrowersyjny „Midnight Express” (1977), nagrodzony dwoma Oscarami, sześcioma Złotymi Globami i czterema wyróżnieniami Brytyjskiej Akademii Filmowej. Po nim w 1979 roku reżyser nakręcił „Fame”, będący pochwałą młodości i sztuki. I tym razem nie obeszło się bez nagród - Alan Parker wzbogacił swoje konto o dwa kolejne Oscary (sześć nominacji) i cztery nominacje do Złotego Globu. Film został nieco później zaadaptowany na cieszący się dużą popularnością serial telewizyjny.

Reklama

W 1981 roku reżyser nakręcił „Shoot the Moon” z Diane Keaton i Albertem Finneyem oraz przejmujący obraz „Pink Floyd: Ściana”, będący fabularyzowaną adaptacją muzycznego albumu rockowego. Film zyskał sobie natychmiast miano klasyka swojego gatunku.

Rok 1984 przyniósł adaptację filmową powieści Williama Whartona - „Ptasiek”, w której zagrali Nicolas Cage i Matthew Modine. Obraz doceniło Specjalne Jury Festiwalu w Cannes (1985), przyznając mu nagrodę Grand Prix.

Wiele kontrowersji wzbudził kolejny film wyreżyserowany przez Parkera na podstawie jego własnego scenariusza - „Harry Angel”. Zagrali w nim Mickey Rourke, Robert De Niro i Lisa Bonet.

W 1988 roku Alan Parker wyreżyserował dramat przedstawiający walkę o prawa człowieka - „Mississippi w ogniu”. Zagrali w nim Gene Hackman i Willem Defoe. Film otrzymał siedem nominacji do Oscara (w tym za najlepszą reżyserię), zdobył to zaszczytne wyróżnienie za zdjęcia, otrzymał też pięć nominacji Brytyjskiej Akademii Filmowej, z czego przypadły mu ostatecznie trzy nagrody oraz Srebrnego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie. Parker nagrodzony został D.W Griffith Award przyznawaną przez National Board od Review.

Kolejny rok (1989) to obraz „Come See the Paradise” - love story z czasów II Wojny Światowej, z Dennisem Quaidem i Tamlyn Tomita w rolach głównych.

„The Commitments” - filmowa historia irlandzkiej grupy soulowej młodych robotników doceniona została przez jury Festiwalu Filmowego w Tokyo - nagroda za najlepszą reżyserię, jak również Brytyjską Akademię Filmową - wyróżnienia za montaż, scenariusz, reżyserię i najlepszy film.

W 1993 roku na podstawie powieści T. Coraghessana Boyle’a powstał film „Droga do Wellville” z Anthony Hopkinsem, Bridget Fondą, Matthew Broderickiem, Johnem Cusackiem i Daną Carvey.

W 1996 roku Alan Parker wyreżyserował, napisał scenariusz (wraz z Oliverem Stonem) i został producentem filmowej wersji musicalu Andrew Llloyd Webbera „Evita”. Zagrali w nim między innymi Madonna, Antonio Banderas i Jonathan Pryce. Film zdobył trzy Złote Globy, w tym jeden jako najlepszy film.

W 1984 roku, ogłoszonym „Rokiem Filmu Brytyjskiego” Parker napisał scenariusz i wyreżyserował prowokacyjny obraz dokumentalny „A Turnip Head’s Guide To British Cinema”, w którym w niezależny i odważny sposób wyrażał swoje poglądy na temat brytyjskiego establishmentu filmowego i krytyków. Obraz uznany został przez British Press Guild za najlepszy film dokumentalny roku.

Parker jest również uznanym pisarzem, autorem między innymi bestsellerowej książki, która powstała w oparciu o scenariusz do „Bugsy Malone”. W 1977 roku wydał swoją powieść „Puddles In The Lane”, a w 1982 roku satyryczny komiks „Hares In The Gate”. Ostatnio ukazało się również na rynku wydane przez Brytyjski Instytut Filmowy specjalistyczne kompendium „Making Movies”.

Reżyser był jednym z założycieli Directors Guild of Great Britain. W 1985 roku Brytyjska Akademia Filmowa uhonorowała go prestiżową nagrodą Michael Balcon Award, przyznawaną za szczególne zasługi dla Filmu Brytyjskiego. W 1995 roku Parker otrzymał z rąk Królowej Elżbiety II nagrodę CBE za oddanie sprawom brytyjskiego przemysłu filmowego.

W styczniu 1998 roku Parker przyjął stanowisko Prezesa zarządu Brytyjskiego Instytutu Filmowego, natomiast w zeszłym roku mianowany został na stanowisko Prezesa nowo utworzonej Rady Filmowej.

MICHAEL SERESIN - zdjęcia

Autor zdjęć do filmu ma na swoim koncie również takie tytuły jak: „Bugsy Malone”, „Midnight Express”, „Foxes”, „Fame”, „Shoot The Moon”, „Ptasiek”, „Harry Angel”, „Come See The Paradise”, „City Hall” oraz „Mercury Rising”.

GEOFFREY KIRKLAND - scenografia

Geoffrey Kirkland pracował między innymi przy takich produkcjach jak: „Bugsy Malone”, „Midnight Express”, „Foxes”, „Fame”, „Shoot The Moon”, „Gry wojenne”, „The Right Stuff”, „Ptasiek”, „Captain EO”, „Mississippi w ogniu”, „Come See The Paradise”, „Renaissance Man”, „Kosmiczny mecz” i „Desperate Measures”.

CONSOLATA BOYLE - projekty kostiumów

Consolata Boyle zaprojektowała kostiumy do filmów: „December Bride”, „The Playboys”, „Into the West”, „The Snapper”, „Widow’s Peak”, „Nothing Personal”, „Trojan Eddie”, „Mary Reilly Frankenstein”, „The Van”, „Moll Flanders”, „The Serpent’s Kiss” oraz „Kadet Winslow”.

JOHN WILLIAMS - muzyka

John Williams skomponował muzykę do ponad osiemdziesięciu filmów. Ma na swoim koncie między innymi takie tytuły jak: „Gwiezdne wojny: Mroczne Widmo”, „Macocha”, „Szeregowiec Ryan”, „Amistad”, „Siedem lat w Tybecie”, „Rosewood”, „Uśpieni”, „Nixon”, „Sabrina”, „Lista Schindlera”, „Park Jurajski”, „Kevin sam w domu”, „Za horyzontem”, „JFK”, „Hook”, „Imperium Słońca”, „Czarownice z Eastwick”, „E.T.”, „Superrman”, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia”, trylogia „Gwiezdne wojny”, „Szczęki”, „Goodbye Mr. Chips” oraz wiele innych.

LAURA JONES - współscenarzystka

Laura Jones jest autorką scenariuszy do dwóch filmów Jane Campion - „Portret Damy” oraz „Anioł przy moim stole”, za który wyróżniona została nagrodą New South Wales Premier’s Prize oraz New Zeland Film Festival (najlepszy scenariusz). Jones napisała także scenariusz do filmu Gillian Armstrong „High Tide”, który przyniósł jej pierwszą nagrodę Premier’s Prize. Obecnie pracuje nad kolejnymi projektami - adaptacją powieści Elizabeth Jolley „The Well” oraz „Possessions” A.S. Byatt. Na podstawie powieści Petera Carey’a powstał scenariusz do filmu „Oscar i Lucinda”. W filmie w reżyserii Gillian Armstrong zagrali Ralph Fiennes i Cate Blanchette.

Osiągnięcia telewizyjne Laury Jones to dramat produkcji ABC „Everyman for Himself” oraz „Cold Comfort”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Prochy Angeli
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy