Reklama

"Prestiż": INFORMACJE O FILMOWCACH

The Prestige jest piątym filmem CHRISTOPHERA NOLANA (reżyser/scenarzysta). W filmie, do którego scenariusz napisał wspólnie z bratem, Jonathanem Nolanem, z którym często zresztą współpracuje, zagrali Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson i Michael Caine. Jest to opowieść o zażartej rywalizacji dwóch magików, którzy owładnięci są obsesją prześcignięcia tego drugiego, co doprowadza ich do autodestrukcji i zabójstwa. Produkcja wytwórni Touchstone Pictures ma wejść na ekrany kin 20 października 2006 r.

Reżyseria jest od dawna konikiem Nolana, który wcześnie zaczął kręcić pierwsze filmy kamerą swojego ojca Super-8 mm. Studiując literaturę angielską na University College w Londynie, Nolan kręcił filmy na 16-milimetrowej taśmie w stowarzyszeniu filmowym UCLA, poznając partyzanckie techniki filmowe, które potem wykorzystał w swym pierwszym filmie, zatytułowanym Following. Ten nakręcony przy zerowym budżecie film noir, nazwany przez Bruce'a Dionesa z magazynu The New Yorker "oszczędniejszym i nikczemniejszym niż thrillery Hitchcocka", odniósł wielki sukces na międzynarodowych festiwalach filmowych, między innymi w Toronto, Rotterdamie, Slamdance i Hongkongu, i to jeszcze przed premierą w USA (Zeitgeist), Wielkiej Brytanii (Alliance), Francji (CCI) i wielu innych krajach.

Reklama

Drugi film Nolana, zatytułowany Memento, został nazwany filmem roku przez zrzeszenie krytyków telewizyjnych (Broadcast Film Critics). Ten niezależny film o niewielkim budżecie, w którym zagrali Guy Pearce, Carrie-Anne Moss i Joe Pantoliano, zdobył nominację do nagrody DGA. Ponadto, scenariusz Nolana, oparty na opowiadaniu Jonathana Nolana, zdobył nominację do Oscara w kategorii "najlepszy scenariusz", nominację do Złotego Globu, został wyróżniony przez zrzeszenia Los Angeles Film Critics i Broadcast Film Critics, zdobył także przyznawaną scenarzystom nagrodę Waldo Salt Screenwriting Award na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2001 r.

Po Memento Nolan nakręcił doskonale odebrany przez krytyków thriller psychologiczny Bezsenność dla Warner Bros. Pictures, Section 8 i Witt-Thomas Films. Film, z udziałem nagradzanych Oscarami Ala Pacino, Hilary Swank i Robina Williamsa, przyniósł Nolanowi nagrodę dla najlepszego reżysera roku, przyznawaną przez Londyńskie Zrzeszenie Krytyków (London Critics Circle). W 2005 r. Nolan został współautorem scenariusza i reżyserem filmu Batman - Początek, w którym główne role zagrali Christian Bale, Liam Neeson i Michael Caine. Przebój kinowy zadowolił zarówno krytyków, jak i fanów, ożywiając na nowo serię o superbohaterze i torując drogę ostatnio zapowiedzianej kolejnej części, zatytułowanej The Dark Knight.

JONATHAN NOLAN (scenarzysta) urodził się w Londynie i wychował w okolicach Chicago. Jego opowiadanie "Memento Mori" posłużyło za kanwę powszechnie chwalonego filmu noir zatytułowanego Memento, w reżyserii jego brata, Christophera Nolana. Poza filmem The Prestige Nolan napisał także scenariusz do zapowiadanej kolejnej części przygód Batmana The Dark Knight, opartej na pomyśle Christophera Nolana i Davida Goyera.

Tworzenie ambitnych i zmuszających do myślenia filmów stało się znakiem rozpoznawczym EMMY THOMAS (producentka).

Thomas wyprodukowała ostatnio kasowy hit Batman - Początek, a następnym jej filmem będzie sequel The Dark Knight. Wcześniej była producentem głośnego na całym świecie niezależnego przeboju Memento, który zdobył wiele nagród, czyniąc z Thomas synonim sukcesu. Swoją pozycję umocniła kolejnym filmem, zatytułowanym Bezsenność, w którym główne role zagrali Al Pacino, Robin Williams i Hilary Swank.

Wcześniej, jej pierwszy film fabularny Following okazał się punktem zwrotnym w jej karierze. Kręcony przez rok w weekendy, Following był partyzancką sztuką filmową w najlepszym wydaniu i zyskał sobie uznanie na festiwalach filmowych całego świata. Thomas, będąca absolwentką prestiżowego University College w Londynie, rozpoczęła swą karierę w londyńskiej spółce Working Title Films, gdzie zajmowała się produkcją przez 5 lat. Dzięki tej pracy zdobyła podstawową wiedzę o produkcji filmowej, którą potem z takim powodzeniem wykorzystała w swojej karierze. Jej podejście cechuje się intensywną współpracą - pracowała z wieloma członkami tej samej ekipy przy wszystkich swoich filmach, zarówno niezależnych, jak i produkowanych przez wytwórnie.

Thomas i Christopher Nolan opracowują także fabularną wersję The Prisoner, opartą na przełomowym serialu telewizyjnym z lat 60. Mieszka obecnie w Los Angeles z Christopherem Nolanem i rodziną.

AARON RYDER (producent) względnie szybko zdobył sobie miano jednego z najbardziej błyskotliwych i płodnych młodych producentów ostatnich czasów. W 1999 r. podjął pracę w spółce Newmarket na stanowisku szefa produkcji i producenta wewnętrznego. W tym czasie brał udział przy opracowywaniu, produkcji i produkcji wykonawczej takich filmów jak: Mexican z Bradem Pittem i Julią Roberts, niezależny przebój Christophera Nolana Memento, a także kultowy Donnie Darko z Drew Barrymore i Jake'iem Gyllenhaalem. Inne jego filmy to: Kompletny świr i Droga bez powrotu.

W 2003 r. Ryder zmienił pracę, by pomóc spółce Newmarket zbudować dopiero powstającą spółkę dystrybucyjną. Ryder zaangażował się w pozyskanie wyróżniających się filmów do dystrybucji krajowej, w tym takich jak: Jeździec wielorybów, Monster i Zły dotyk.

W 2004 r. Ryder i Newmarket powołali do życia Raygun Productions - niewyłączny podmiot produkcyjny, w ramach którego Ryder miał produkować dwa filmy rocznie do dystrybucji przez spółkę Newmarket, co jednocześnie dało mu możliwość produkowania filmów poza spółką macierzystą.

Ostatnie projekty realizowane poza spółką Newmarket obejmują: The Amateurs z Jeffem Bridgesem, którego premierę przewidziano na styczeń 2007 r., The Return, thriller o zjawiskach nadprzyrodzonych dla Universal's Rogue Pictures, w którym zagra Sarah Michelle Gellar, a także The TV Set wyprodukowany wspólnie z reżyserem i scenarzystą Jake'iem Kasdanem, w którym zagrają David Duchovny i Sigourney Weaver, a który na ekrany kin wejdzie w kwietniu 2007 r.

CHRIS J. BALL i WILLIAM TYRER (producenci wykonawczy) założyli spółkę Newmarket Entertainment Group ("Newmarket") w 1994 r. Przez ostatnie dwanaście lat Newmarket wyrosła ze spółki pierwotnie finansującej filmy na jednego z wiodących producentów i dystrybutorów działających w świecie kina niezależnego.

W pierwszych latach działalności Newmarket sfinansowała ponad 75 niezależnych filmów fabularnych, w tym m.in. Podejrzanych, Truposza Jima Jarmuscha i debiut braci Wachowskich zatytułowany Brudne pieniądze. Pod koniec lat 90. Tyrer i Ball stworzyli wyjątkowy zespół kreatywny i skierowali działalność spółki na tory produkcyjne i dystrybucyjne. Produkcją spółki Newmarket było Memento w reżyserii Christophera Nolana, po którym nastąpiły takie produkcje, jak Mexican i koprodukcje, m.in. Szkoła uwodzenia i Sekta.

Dział dystrybucji spółki Newmarket, działający pod nazwą Newmarket Films, został powołany do życia w celu dystrybuowania Memento w Stanach Zjednoczonych. Film okazał się sukcesem zarówno wśród krytyków, jak i wśród widzów. Newmarket Films prowadziła później dystrybucję innych przebojów, których nazwy brzmią jak lista doskonałych pozycji kina niezależnego: Donnie Darko, Jeździec wielorybów, Monster, Pasja i Downfall.

W 2006 r. Newmarket wyprodukowała film będący powrotem Chrisa Nolana do kina niezależnego - The Prestige - i zajmie się dystrybucją nagrodzonych filmów God Grew Tired of Us oraz Death of a President. Plany na przyszłość obejmują filmy z działu produkcyjnego Newmarket, Raygun Productions oraz dalsze poszerzanie znaczącej biblioteki ponad 250 tytułów poprzez nabywanie praw i produkcję.

VALERIE DEAN (producent wykonawczy) w tej chwili pracuje jako producent niezależny nad kilkoma projektami. Poprzednio pracowała jako producent współpracujący przy filmie Billa Condona zatytułowanym Kinsey z Liamem Neesonem w roli tytułowej. Dean była wcześniej wiceprezesem ds. produkcji w spółce Pretty Pictures, w której nadzorowała opracowywanie filmów fabularnych, telewizyjnych i produkcji teatralnych dla scenarzysty i reżysera Neila LaBute'a i producentki Gail Mutrux. Po latach pracy jako montażystka w spółce Barry'ego Levinsona Baltimore Pictures, w 1996 r. nawiązała współpracę z Mutrux i wraz z nią pracowała nad tak odmiennymi filmami, jak Donnie Brasco Mike'a Newella czy Siostr Betty LaBute'a.

CHARLES J.D. SCHLISSEL (producent wykonawczy) ostatnio pełnił funkcję producenta wykonawczego w thrillerze Plan lotu z udziałem Jodie Foster. Te same zadania wykonywał przy filmie Christophera Nolana Bezsenność i Czerwona planeta; był także koproducentem Naciągaczy, w którym zagrali Nicolas Cage i Sam Rockwell.

Schlissel studiował film i media na uniwersytecie w Waszyngtonie i na uniwersytecie stanowym w San Francisco, po czym przeprowadził się do Los Angeles, by ukończyć studia na UCLA. Aby utrzymać się na studiach, pracował nad filmami niezależnymi, wideoklipami i reklamówkami telewizyjnymi; prowadził też wywiad prawny dla kancelarii obsługującej przedstawicieli branży rozrywkowej, wśród których znajdowali się Marlon Brando i Orson Welles. Schlissel, syn inżyniera lotnictwa i artystki estradowej, wychowywał się w różnych miejscach w kraju. Ukończył z wyróżnieniem studia na UCLA, gdzie uzyskał dyplom z dziedziny ekonomii, finansów międzynarodowych i arbitrażu. Następnie przyjęto go do programu producenckiego AFI, po czym w dwa miesiące później został asystentem Mela Brooksa przy produkcji komedii Kosmiczne jaja.

Później pracował jako asystent producenta nad wieloma projektami, a dopiero później nawiązał długoletnią współpracę z producentem Stuartem Cornfeldem, u którego odpowiadał za nadzór nad opracowaniem filmu.

Po wprowadzeniu się w tajniki pracy zawodowej u Cornfelda przeniósł się do nowo utworzonej spółki Baltimore Pictures Barry'ego Levinsona i Marka Johnsona, gdzie otrzymał stanowisko dyrektora ds. rozwoju. Dwa lata później awansował na stanowisko szefa produkcji i w tym okresie pracował w fazie postprodukcyjnej nad nominowanym do Oscara filmem Levinsona Avalon. Podczas pracy w spółce Baltimore Schilssel nadzorował produkcję wielu głośnych filmów, m.in. Bugsy'ego, Zabaweczek, Piromanów i Kafki Stevena Soderbergha. Wyprodukował swój pierwszy film Snajper, dokładnie wtedy, gdy spółka podpisała umowę z TriStar Pictures. Po odejściu z Baltimore Pictures Schlissel został niezależnym producentem i wyprodukował takie filmy jak Waga ciężka, Ja cię kocham, a ty śpisz i Chluba Boston Celtics.

Długoletni współpracownik reżysera Christophera Nolana WALLY PFISTER, ASC (reżyser obrazu) wcześniej nakręcił film Batman - Początek, za który otrzymał nominację do Oscara, a także Bezsenność i Memento, które przyniosło mu nominację do nagrody Independent Spirit za najlepsze zdjęcia. Wśród najnowszych filmów nakręconych przez Pfistera są: Slow Burn Wayne'a Beacha, Włoska robota F. Gary'ego Graya i Na wzgórzach Hollywood Lisy Cholodenko. Innymi filmami na jego koncie są: Złoty interes Billa Morrissette'a, The Hi-Line Rona Judkina, za który otrzymał nagrodę Moxie dla najlepszego operatora na Festiwalu Filmowym w Santa Monica, Chłopak w krainie Alladyna Roberta L. Levy'ego oraz Rhapsody in Bloom Craiga M. Saavedry.

Dla telewizji nakręcił między innymi Sanktuarium, Skrywaną tajemnicę, Breakfast With Einstein i Rysopis Mordercy, za który był nominowany do nagrody CableACE. Pfister użyczał także swoich talentów operatorskich przy produkcji wielu reklam.

NATHAN CROWLEY (kierownik produkcji) wcześniej pracował z reżyserem Christopherem Nolanem przy filmach Batman - Początek i Bezsenność. Niedawno przygotowywał też projekty do romansu fantasy Dom nad jeziorem, w którym zagrali Keanu Reeves i Sandra Bullock. Wśród innych niedawnych filmów Crowleya należy wymienić Veronicę Guerin Joela Schumachera, Za linią wroga Johna Moore'a i Co za tupet! Barry'ego Levinsona. Dla telewizji zaprojektował plany do serialu BBC Pani ambasador. W roli dyrektora artystycznego Crowley wystąpił między innymi w takich filmach jak: Mission: Impossible 2 Johna Woo, Zabójcy Richarda Donnera, Zdrada Alana S. Pakuli (ekipa dublińska) oraz Waleczne serce Mela Gibsona. Crowley był także kierownikiem produkcji w filmie Super-bohaterowie Kinki Ushera i Ucieczka z Los Angeles Johna Carpentera.

JOAN BERGIN (projektantka kostiumów) jest jedną z najbardziej znanych irlandzkich projektantek kostiumów, a wśród filmów, przy których miała okazję pracować, znalazły się takie jak: Pozew o miłość Petera Howitta, Veronica Guerin Joela Schumachera, Evelyn Bruce'a Beresforda, Co za tupet! Barry'ego Levinsona, Zdrada Alana J. Pakuli, The Tale of Sweeney Todd Johna Schlesingera, Taniec ulotnych marzeń Pata O'Connora oraz cztery filmy Jima Sheridana: W imię ojca, Moja lewa stopa, Pole i Bokser. Ostatnio projektowała kostiumy do filmu Bardzo długa podróż poślubna, w którym zagrali Cedric the Entertainer, Mike Epps, Gabrielle Union i Regina Hall.

Jeśli chodzi o produkcje teatralne, Bergin zaprojektowała stroje do sztuki Briana Friela "Translations", z Brianem Dennehy w roli głównej, wystawianym na Broadwayu, po czym wróciła do Lincoln Center w 1999 r., gdy teatr przygotowywał się do sezonu poświęconego Frielowi. Jej prace widzowie mogli również oglądać w telewizji, w serialu David Copperfield, za który otrzymała nominację do nagrody Emmy.

Montażysta i dźwiękowiec LEE SMITH (montażysta) ostatnio montował takie filmy jak Batman - Początek Christophera Nolana, Pan i władca: na krańcu świata Petera Weira, Buffalo Soldiers Gregora Jordana, The Rage in Placid Lake Tony'ego McNamary, Black and White Craiga Lahiffa oraz Ryzyko Alana White'a. Będąc długoletnim współpracownikiem Weira, Smith zajmował się montażem i udźwiękowieniem Truman Show, Bez lęku i Zielonej karty. Był także pomocniczym montażystą w filmie Stowarzyszenie umarłych poetów i montażystą współpracującym oraz dźwiękowcem w Roku niebezpiecznego życia.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Prestiż
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy