Reklama

"Pokojówka na Manhattanie": REALIZACJA

"W naszym filmie główna bohaterka Marisa usiłuje znaleźć równowagę w życiu pomiędzy tym, co jest dobre dla niej i jej syna, oraz swoją chęcią do dążenia do czegoś nowego. Zdaje sobie sprawę z tego, że jej własne pragnienia też mogą być możliwe do spełnienia.”

Właśnie w ten sposób Jennifer Lopez podsumowuje graną przez siebie postać pracownicy hotelu, która dla romansu ryzykuje całym swoim ustabilizowanym życiem. “Marisa jest silną kobietą, która odnalazła swoją drogę w życiu, ciągle jeszcze mając czas dla rodziny i przyjaciół,” stwierdza Lopez. “Nagle odnajduje rodzaj miłości, jaki nie zdarza się każdego dnia i rzuca się w jej ramiona. To bardzo zabawne, ale zarazem bardzo realne.”

Reklama

Projekt filmu rozpoczął swój żywot jako scenariusz autorstwa Edmonda Dantesa, który został przedstawiony Elaine Goldsmith-Thomas - wtedy agentki International Creative Management w nowojorskiej siedzibie firmy - przez Joe Rotha. Scenariusz znalazł się na biurku Thomas, gdyż miała go przejrzeć jej klientka Julia Roberts. "Wtedy był to scenariusz o pokojówce i brytyjskim księciu, którzy zakochują się w sobie," wspomina Thomas. "Było to coś w rodzaju bajki o Kopciuszku." Julia Roberts nie zainteresowała się scenariuszem, ale Thomas nie mogła przestać o nim myśleć i o tym jaki film mógłby powstać na jego podstawie po dokonaniu przeróbek. "Miał w sobie elementy takich klasycznych komedii romantycznych jak Rzymskie wakacje (Roman Holiday), Pracująca dziewczyna (Working Girl) czy Pretty Woman," mówi. "Musiał jednak bardziej nawiązywać do rzeczywistości." Kiedy Thomas została jednym z partnerów Revolution Studios Rotha i szefem operacji firmy na wschodnim wybrzeżu, Roth zapytał ją czy zechciałaby poprowadzić dalsze prace nad przygotowaniem scenariusza do ewentualnej produkcji. Przyjęła propozycję i rozpoczęła pracę nad określeniem nowego kierunku, jaki powinna przyjąć ta historia.

Thomas przedyskutowała projekt ze swoją partnerką produkcyjną Deborah Schindler (How Stella Got Her Groove Back, Czekając na miłość (Waiting to Exhale)). “To była ponadczasowa historia ujęta w bardzo współczesny sposób,” mówi Schindler.

O głównej roli Marisy Ventura, Thomas rozmawiała ze swoją przyjaciółką Jennifer Lopez. Rozmawiały o unikalności Nowego Jorku, o tym jak to jest dorastać poza “Oz,” z nosem przyciśniętym do szyby i marzeniami. "Ponieważ pochodzę z San Fernando Valley, moje aspiracje były ograniczone do życia w pobliżu Ventura Blvd,” mówi Thomas. “Moja wizja, obawiam się, nie miała zbyt dalekiego zasięgu. Ale Hollywood było tuż za wzgórzem i tak jak Jennifer, chciałam się tam dostać. Być może obie znalazłyśmy tę samą drogę. W połowie lat 90-tych przeniosłam się do Nowego Jorku. To była błyskawiczny szok kulturowy. Styl życia był w tym mieście bardzo szybki. Ludzie byli błyskotliwi i twardzi. Bardzo mi się podobali, a szczególnie lubiłam tłum przechodzący przez most i tunel do centrum. Rozumiałam ich. Mieszkali poza miastem. Ludzie, których nie stać było życie w mieście, które obsługiwali.”

“Spędziłyśmy z Jennifer cały weekend razem i rozmawiałyśmy o tej historii do późna w nocy,” kontynuuje Thomas. “Poznała tę postać w sposób, w jaki ja nigdy nie byłabym w stanie tego zrobić. Mówiła o tym, jaką osobą powinna być Marisa Ventura, jakie życie powinna prowadzić i jaki rodzaj dumy posiadać. Dzięki Jennifer, byłyśmy w stanie odkryć wszelkie niuanse, które mogły sprawić, że postać będzie jak najbardziej prawdziwa."

Kiedy Lopez była już zaangażowana do projektu, wybór Thomas i Schindler padł na reżysera Wayne Wanga (The Joy Luck Club, Dym (Smoke) ponieważ "nie tylko udowodnił swój olbrzymi talent takimi filmami jak Dym (Smoke) i Chan is Missing,” mówi Schindler, “oraz dramatycznym Joy Luck Club, ale także zademonstrował zainteresowanie filmami, w których główni bohaterowie są motorem całej akcji. Wydawało nam się, że byłaby to doskonała kombinacja potrzebna do realizacji naszej historii.”

"Bardzo podobały nam się jego filmy, gdyż były swego rodzaju przeciwieństwem gatunku,” dodaje Thomas. “W naszym projekcie potrzebowałyśmy balansowania na skraju rzeczywistości. Wayne zgodził się na wyreżyserowanie go pod warunkiem, że cała historia będzie twardo trzymać się ziemi."

Wang zainteresował się produkcją, ponieważ, “nie zawierała tylko łatwych gagów i nieustającego romansu,” mówi. “Jest tu sporo humoru, a historia miłosna zostaje zbudowana w bardzo wiarygodny sposób.”

Innym elementem, który zwrócił uwagę reżysera było spotkanie się w filmie dwóch światów - gości luksusowego hotelu na Manhattanie oraz ludzi, którzy w nim pracują. “To coś więcej niż tylko historia romansu dwojga ludzi pochodzących z zupełnie innych światów. To, że instynktownie zakochują się w sobie to łatwa do pokazania sprawa," mówi Wang. “Ale sprawienie, żeby się zrozumieli i poczuli do siebie szacunek, to zupełnie co innego. To jest właśnie moja praca.”

Kolejnym przystankiem na drodze do realizacji filmu było spotkanie z autorem Pracującej dziewczyny (Working Girl) Kevinem Wade. "Kevin był wspaniałym współpracownikiem," mówi Thomas. "Wziął pod uwagę wszystkie nasze pomysły i napisał przepiękną historię."

Mówi Wade: “Oryginalny pomysł, opowiadający o ciężko pracującej kobiecie, która po raz pierwszy ma szansę zrobić coś nowego ze swoim życiem, od razu mnie wciągnął,” mówi Wade. “Ważne tutaj było dla mnie to, że tak do końca to nie jest ona pewna czy może podążać za swoim księciem. Obawia się bowiem, że zagrozi to jej bezpieczeństwu, na jakie tak ciężko zapracowała dla siebie i swojego syna. To świetna podstawa do stworzenia zarówno komediowego i dramatycznego napięcia.”

Tak jak Lopez, Marisa Ventura to urodzona w Bronxie portorykanka, wywodząca się z klasy robotniczej. “Znałam tę dziewczynę lepiej niż jakąkolwiek inną postać, którą zagrałam,” mówi Lopez. “Rozumiałam uczucie bycia poza nawiasem i niemożności pozwolenia sobie na marzenia o lepszym życiu.”

Chociaż historia w filmie jest opowiedziana z dużą dozą poczucia humoru, Lopez podziwia jego niezwykłą realność. “Marisa to kobieta, która odłożyła swoje prywatne życie na bok, tak jak robi to wiele matek, a szczególnie samotnych matek,” mówi aktorka. “Film opowiada o tym, jak odnajduje ona równowagę w życiu, jak uczy się troszczyć o własne potrzeby w tym samym czasie biorąc pod uwagę potrzeby swojego syna.”

Do roli Christophera Marshalla, bogatego syna prominentnego polityka, Thomas, Schindler, Wang i Lopez poszukiwali kogoś "w typie Cary Granta. To chyba Jennifer zasugerowała Ralpha," mówi Thomas. "Chociaż żadne z nas nie widziało go w komedii, wiedzieliśmy, że na pewno będzie w stanie poprowadzić wątek romansowy. Jest niezwykłym aktorem. Chodziliśmy za nim, błagaliśmy go i sporo się uśmiechaliśmy, aż w końcu po prostu nie mógł odmówić."

Nominowany do Oskara® aktor, zadziwił publiczność oraz swoją ekranową partnerkę Kristin Scott-Thomas, niezwykłą kreacją w filmie Angielski pacjent (The English Patient). "Ralph był słodki i zawsze gotowy na pokazanie swojej delikatniejszego ja," mówi Thomas.

Tym, co zwróciło uwagę Fiennesa na Pokojówkę był “jej urok,” mówi. “Film opowiada o aspiracjach i fantazjach ludzi. Prawdziwa komedia powstaje w ludziach, którzy odnajdują się w bardzo rzeczywistych sytuacjach.”

Także to, że główną bohaterkę miała graż Lopez sprawiło, że było to dla Fiennesa, “bardzo atrakcyjne, także dla postaci Christopher. Ona ma olbrzymi magnetyzm i jakość ikony.”

Dla Wanga dobre maniery Fiennesa były doskonałym uzupełnieniem ukrytego pragmatyzmu Lopez. "Ponieważ Ralph nalegał, aby jego postać była jak najabrdziej realna, chciał pracować w taki sposób, aby komedia była wiarygodna," mówi Wang. "Ponieważ Ralph pracuje w sposób organiczny, starałem się mu przedstawić szczegółowy kontekst scen, w których brał udział. Elementy komiczne musiały wynikać z danej sytuacji. Jeśli chodzi o Jennifer, to trzeba jej było po prostu dać wolną rękę. Pozwolić jej odkrywać emocje. W każdym ujęciu robiła coś innego, i za każdym razem było to zabawne w zupełnie inny sposób."

Producent Paul Schiff stwierdził, że różnice między stylami Fiennesa i Lopez dobrze pasowały do postaci, które grali. “Praca z dwojgiem aktorów, grających w zupełnie inny sposób była idealna do pokazania różnic pomiędzy ich bohaterami pochodzącymi z różnych krańców społecznego spektrum oraz ich wzajemnego przyciągania się,” mówi Schiff.

Jednak postaci grane przez Fiennesa i Lopez mają ze sobą coś wspólnego. “Oboje nie czują się zbyt dobrze z powodu zmian, jakie zachodzą w ich życiu,” mówi Schindler. “Christopher ma trudności z przystosowaniem się do wymagań jakie stawiane są przed kandydatem na senatora. Jest też w pewnym stopniu obciążony osobą swojego sławnego ojca. Marisa ma szanse na kierownicze stanowisko, ale ponieważ jej matka zawsze ją zniechęcała, nie czuje się pewna swoich sił.”

Oboje są na rozdrożu w życiu, zarówno zawodowym jak i osobistym. “Mężczyzna uczy się od Marisy, jak być uczciwym w stosunku do samego siebie,” mówi Fiennes. “Dzięki niej odnajduje kierunek, jaki powinien obrąć W zamian daje jej pewność siebie, wiarę w swoje możliwości Można powiedzieć, że spotkali się w odpowiednim momencie.”

Fiennes przygotowywał się do roli spędzając czas z nowojorskim politykiem. Czytał także o życiu Johna F. Kennedy'ego, Jr. i oglądał taśmy z Andrew Cuomo - ci dwaj mężczyźni bowiem mieli polityczne aspiracje i tak jak Christophera Marshalla, porównywano ich z ich sławnymi ojcami.

Lopez przygotowując się do roli spędzała czas z samotnymi matkami, rozmawiała z gospodyniami domowymi. Pomogło jej także doświadczenie jakie wyniosła dorastając na Bronxie. “Jennifer to dziewczyna, która do momentu skończenia piętnastu lat spała w jednym łóżku z dwiema siostrami,” wspomina Thomas, “nie można byłoby lepiej poznać charakteru Marisy.”

Ponad tysiąc młodych aktorów z Nowego Jorku, Los Angeles i Miami było przesłuchiwanych w związku z rolą Ty, 10-letniego syna Marisy. Od momentu, kiedy zaczął czytać sceny z Lopez, jasnym było, że to właśnie Tyler Garcia Posey (obecnie występuje na kanale PAX w serii Doc) jest idealny do tej roli Ty’a. "Nasz wspaniały szef castingu Todd Thaler, odnalazł Ty'a i rozpoczął z nim pracę,” mówi Thomas. “Jeśli w naszym filmie Jennifer i Ralph to miłość, Ty jest jego sercem."

Podobnie jak Posey, także Marissa Matrone debiutuje na dużym ekranie w filmie Pokojówka na Manhattanie. Ona również została wprowadzona do udziału w projekcie przez Todda Thalera.

“Todd nagrał ją na kasetę wideo. Kiedy oglądaliśmy fragmenty jej prób nie mogliśmy się powstrzymać od śmiechu,” mówi Lopez. Rola Stephanie, najlepszej przyjaciółki Marisy i jej współpracownicy była zupełnie naturalna dla Matrone. “Kiedy zaczęłam czytać scenariusz natychmiast pomyślałam o kuzynkach z Brooklynu,” wspomina Matrone, “które mają serca ze złota i niewyparzony język – zupełnie kak kierowcy ciężarówek. Na Brooklynie wszyscy mówią, to co myślą.”

Postać Caroline, zepsutej damy z towarzystwa, za którą zostaje przez pomyłkę wzięta Lopez, gra uznana aktorka Natasha Richardson. Aktorka z ochotą zgodziła się na szansę zagrania próżnej i frywolnej kobiety. “Zwykle grywałam osoby, borykające się z mrocznymi problemami duszy. Dlatego też z radością przyjęłam tę propozycję,” mówi Richardson. “Caroline jest tak zapatrzona w siebie, że zupełnie nie jest świadoma tego jak źle traktuje innych ludzi,” kontynuuje aktorka.

“Mogłaby to być tylko papierowa postać, ale dzięki pisarstwu Kevina, naprawdę czujemy jej desperację, kiedy bezskutecznie usiłuje zainteresować sobą Christophera.”

Wayne zaaranżował na planie improwizację między Fiennesem i Stanleyem Tucci, który gra szefa kampanii wyborczej, Jerry'ego Siegela Większość ze wspólnego czasu na ekranie, mężczyźni spierają się co do przejęcia kontroli nad polityczną przyszłością Christophera. Obaj są doświadczonymi aktorami teatralnymi, którzy doskonale zdaja sobie sprawę z tego, że “gra aktorska to słuchanie, odpowiadanie oraz bawienie się, szczególnie, jeśli chodzi o lekki materiał,” mówi Fiennes. “Stanley i ja zdecydowaliśmy po prostu, że będziemy we wspólnych scenach trochę improwizować.”

Do swoich brytyjskich kolegów, Fiennesa i Richardson, dołączył Bob Hoskins, któremu udział w komedii nie jest obcy To on właśnie zabawiał widzów pamiętnymi rolami w takich filmach jak Kto wrobił Królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit), Hook oraz Sweet Liberty. W Pokojówce gra postać Lionela, bardzo skrupulatnego angielskiego kamerdynera w hotelu Beresford, który stara się chronić Marisę, szczególnie wtedy, kiedy dowiaduje się o jej romansie. “Angielscy kamerdynerzy są najlepsi na świecie,” mówi Hoskins, nie przepraszając wcale za ten czarujący szowinizm. Aby upewnić się, że dobrze zagra swoją rolę, Hoskins dokładnie przestudiował Podręcznik Kamerdynera. Przygotowania opłaciły się. Tak o tym mówi Schindler, “Bob wniósł tyle dowcipu i ludzkich odruchów do tej roli, że zaczęliśmy po prostu dodawać mu sceny. Nigdy nie mieliśmy go dosyć.”

Kiedy do obsady dołączyli tacy aktorzy jak Frances Conroy (Sześć stóp pod zienmią (Six Feet Under)), Amy Sedaris (Seks w wielkim mieście (Sex and the City), Strangers with Candy), Chris Eigeman (Metropolitan, Barcelona) oraz Priscilla Lopez (A Chorus Line), “została stworzona ekipa, jaką można skompletować tylko w takim mieście jak Nowy Jork,” mówi Schiff.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Pokojówka na Manhattanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy