"Pokemon: Film Pierwszy": FENOMEN POKEMONÓW
Na światowy fenomen, jakim stał się Pokémon, składa się wiele elementów: doskonale sprzedająca się gra video, serial TV okupujący pierwsze miejsca w rankingach popularności nadawany na kanale Kids WB, bestsellerowe książki, ścieżka dźwiękowa oraz kasety wideo. Popularność Pokémonów roztacza coraz szersze kręgi, rośnie liczba artykułów licencjonowanych, w tym popularna linia zabawek oraz karty z podobiznami ulubieńców, kolekcjonowane przez dzieci na całym świecie. Podekscytowani fani pozostawiają po sobie ślad w Internecie, pod postacią szybko rozmnażających się stron oficjalnych i nieoficjalnych. “Pokémon” to szóste najczęściej wyszukiwane hasło w sieci.
Teraz film Pokémon: Film Pierwszy przedstawi Pokémona widowni na całym świecie.
Pomysł stworzenia Pokémona narodził się w Japonii. Wersję fabularną filmu poddano wielu zabiegom przed oficjalnym debiutem w kinach na całym świecie. Nintendo, właściciel praw do Pokémona na rynku azjatyckim i międzynarodowym, zaprosił firmę 4Kids Entertainment do współpracy przy dopracowaniu artystycznych aspektów filmowej adaptacji gry.
Pracujący dla 4Kids Entertainment, Norman Grossfeld, Michael Haigney i John Touhey, napisali nową wersję scenariusza, w której znalazły się wszystkie istotne dla tej gry elementy.
Producentem muzyki wykorzystanej w filmie jest John Loeffler współpracujący z Rave Music. Loeffler skomponował muzykę wraz z Ralphem Schuckettem. John Lissauer i Manny Corallo pomagali Loefflerowi przy kompletowaniu utworów do Wakacji Pikachu. Na ścieżce dźwiękowej do filmu Pokémon: Film Pierwszy znajdą się utwory najpopularniejszych młodych wykonawców ostatnich miesięcy, w tym M2M, Christiny Aguilery i Britney Spears.
Shogakukan Production Co., Ltd. wykorzystując nowoczesne techniki komputerowe opracowało krajobrazy, na tle których rozgrywa się ta historia. Ekipa filmowa pracowała również nad dokładnym tłumaczeniem wszystkich detali, jakie widzimy na ekranie, od napisów na budynkach do nazw poszczególnych ulic.
Mówi Grossfeld: “Pokémon ze strony wizualnej jest przykładem najwyższej klasy animacji japońskiej”.
Pokémon narodził się w Japonii w 1996 roku. Nintendo zapoczątkowało międzynarodowe szaleństwo premierą nowego oprogramowania gry Game Boy zatytułowanego “Pocket Monsters.” Nowy projekt według pomysłu Satoshi Tajiri i Tsunekazu Ishihara w krótkim czasie stał się najlepiej sprzedawaną zabawką na konkurencyjnym rynku japońskim.
Interaktywna gra Pokémon (oficjalna skrócona wersja nazwy) oferowała młodym graczom (zwanymi “trenerami”) możliwość zgromadzenia rosnącej kolekcji Pokémonów (w chwili obecnej składającej się ze 151 sztuk) oraz udziału w bitwach z innymi trenerami ami. Celem trenera jest umacnianie swojej pozycji poprzez uczestniczenie w bitwach, do czasu, gdy nie osiągnie on najwyższej odznaki stając się “Najlepszym na Świecie Mistrzem Pokémona.”
W skomplikowanym świecie Pokémonów, każda z postaci posiada jedyne w swoim rodzaju zdolności, których szczególna moc zależy od powiązania ich z konkretnymi elementami (ziemia, wiatr, ogień, woda). Trenerzy muszą odznaczać się nie tylko manualną zręcznością, sprytem do rozwiązywania problemów oraz umiejętnościami strategicznymi prowadzącymi do wygrywania kolejnych konfliktów, muszą również doskonale zapamiętywać stale powiększający się arsenał środków, aby w konkretnym przypadku posłużyć się najodpowiedniejszym Pokémonem. Trenerzy powinni pamiętać o opiece i kształceniu swoich Pokémonów, aby w przyszłości odnosić większe sukcesy. Jakby sytuacja nie była wystarczająca poplątana, złapane Pokémony mogą się rozwijać i zdobywać większą moc niż posiadały dotąd. I choć trenerzy biorą udział w wielu "bitwach", pokonane Pokémony jedynie tracą przytomność, nie giną na zawsze.
Głównym elementem odróżniającym tę grę od pozostałych jest wielowarstwowy krajobraz (wraz z właściwą dla niego mitologią) jaki stworzono dla graczy/trenerów.
Gail Tilden, wiceprzewodniczący ds. wyszukiwania i rozwoju produktów dla Nintendo of America Inc., wspomina: “Zdawaliśmy sobie sprawę z gorączki, jaką ta gra wywołuje u młodych ludzi i szczerych uczuć, jakimi obdarzyli oni swoich ulubionych Pokémonów, zwłaszcza Pikachu. Pokémon odniósł oszałamiający sukces na rynku japońskim, dosłownie zdominował tamtejszą kulturę.”
Kiedy Nintendo podjęło decyzję o premierze serialu w innych krajach, 4Kids Entertainment, firma odpowiadająca za interesy Nintendo na rynkach telewizyjnych, skompletowała angielską wersję dubbingową.
We wrześniu 1998 roku rozpoczęto emisję w sieciach kablowych, i w ciągu kilku miesięcy serial trafił na pierwsze miejsca w rankingach programów dla dzieci. Dalsza część strategii Nintendo polegała na wprowadzeniu do sprzedaży na rynku amerykańskim gry wideo. Kolejne artykuły (karty do wymiany, komiksy, kasety wideo, płyty kompaktowe) wkrótce także pojawiły się w sklepach. Gra wideo rozeszła się w ogromnym nakładzie, 4 milionów egzemplarzy. Pokémon zdominował również i ten rynek, zajmując pierwsze miejsca we wszystkich możliwych rankingach sprzedaży.
Kanał Kids WB zakupił prawa do serialu, który zadebiutował w USA 13 lutego 1999 roku i stał się szybko serialem numer 1 dla dzieci w przedziale 2-11 lat.
Pokémon błyskawicznie podbija cały świat. Przetłumaczone na pięć języków, zarówno serial, gra wideo jak i karty do wymiany dowiodły, że zabawa może spodobać się dzieciom na całym świecie, nie tylko w Azji i USA.
Australijska widownia poznała serial i grę wideo w tym samym czasie, co dzieci w USA. Serial Pokémon nadawany w Cartoon Network jest dostępny w większości krajów posługujących się językiem hiszpańskim od kwietnia 1999 roku. Pokazywany jest również w Brazylii. W zeszłym roku na terenie Ameryki Łacińskiej rozpoczęto sprzedaż angielskiej wersji językowej gry wideo w ograniczonych ilościach, czekając na jesienną premierę wersji hiszpańskiej. Wizards of the Coast, producent kart, jednocześnie wypuści na rynek hiszpańskie wersje kart do wymiany.
W Europie Pokémonia uderzyła z wielką siła w widownię w Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Serial nadawany jest w Wielkiej Brytanii od kwietnia, gra pojawi się w sklepach jesienią. W Niemczech serial pokazuje od września popularny kanał dziecięcy. Nintendo of Europe brało udział w targach IFA, na których przygotowano specjalną prezentację. Gra, która jest w sprzedaży od jesieni, już stała się przebojem. Wkrótce pojawi się we Francji i Hiszpanii.
W Japonii odbyła się premiera pierwszego filmu fabularnego z serii Pokémon (wyprodukowany przez Shogakukan Production Co., Ltd.). Film wyprzedził Godzillę pod względem zysków ze sprzedaży biletów, zajął też czwarte miejsce w rankingu najchętniej oglądanych filmów roku.
W USA film zarobił ponad 52 miliony dolarów przez pierwsze pięć dni wyświetlania. Było to najlepsze otwarcie dla filmu, którego premiera odbyła się w listopadzie.