"Piotruś Pan": DUMNA I BEZCZELNA MŁODOŚĆ!
„Piotruś Pan to dzieciak, który może robić to, czego tylko zapragnie. Może latać, walczyć, zabijać piratów - każde dziecko o tym marzy, a Piotruś Pan po prostu może to robić.”
Tak właśnie mówi Jeremy Sumpter, który powinien coś o tym wiedzieć. Młody amerykański aktor jest pierwszym chłopcem, który gra rolę Piotrusia Pana w produkcji wielkiego studia filmowego.
Hogan docenił możliwość zaangażowania do roli Piotrusia Pana chłopca. „Piotruś pan był postacią rysunkową, a na scenie przeważnie grany był przez kobiety,” wyjaśnia reżyser. „W niemej wersji filmowej grany był przez kobietę, a w filmie Hook miał 40 lat. Teraz w końcu dziecko zagra tę najwspanialszą rolę, jak kiedykolwiek została napisana dla dziecięcego aktora. Jeremy jest Piotrusiem Panem. Jest szalony i zabawny. Posiada wszystkie cechy, które trudno odnaleźć w jednym tylko dzieciaku. Szukałem 12-letniego Errola Flynna, co było bardzo trudne, gdyż dwunastolatkowie zwykle nie wiedzą kim są i nie są siebie świadomi. Szukaliśmy go stosunkowo długo. Ale kiedy tylko Jeremy wszedł do pokoju przesłuchań, wiedziałem, że to on.”
Jason Isaacs, utalentowany brytyjski aktor, który gra odwiecznego wroga Piotrusia Pana, codziennie odczuwał olbrzymią energię, jaką miał w sobie Sumpter. „Nie można go było utrzymać w jednym miejscu, nawet wtedy kiedy robiono mu charakteryzację,” śmieje się Isaacs. „Miał na mnie i na Zaginionych Chłopców olbrzymi wpływ i dlatego właśnie był idealnym Piotrusiem Panem. Był jak gwiazda supernova - wszyscy usiłowali dotrzymać mu tempa.”
Sumpter rozkoszował się scenami rywalizacji między Piotrusiem Panem i Kapitanem Hakiem. „Moje ulubione ujęcie to ujęcie, w którym Piotruś mówi, ‘Umrzeć, to dopiero musi być przygoda.’ Hak strasznie się wtedy denerwuje i nagle - tik tak! - odwraca się do tyłu i widzi krokodyla!”
Sumpter dobrze zrozumiał, że Piotruś Pan nie zawsze tylko triumfuje. „Jeremy ma twarz anioła, ale także twarz zwierzęcia,” obserwuje producent Lucy Fisher. „Ma niesamowitą energię, zdolności przywódcze i charyzmę, ale także łagodniejszą część swojej osobowości. Są sceny, w których czuje się zraniony lub smutny - jest wspaniałym naturalnym aktorem. Jego kwestie nigdy nie brzmią sztucznie.”
Jeśli chodzi o rolę wroga Piotrusia, Hogan skorzystał z tradycji, jaka istnieje od czasów pierwszych produkcji scenicznych PIOTRUSIA PANA. Już prawie 100 lat temu w rolach Kapitana Haka i pana Darlinga obsadzano jednego aktora.
Takie podejście do sprawy było dla Jasona Isaacsa bardzo sensowne. „Hak jest bardzo niebezpiecznym człowiekiem. Chociaż w innych wersjach był on przedstawiany w sposób dosyć zabawny, Barrie napisał powieść, która miała podobać się zarówno dorosłym jak i dzieciom i w jego powieści Hak jest postacią przerażającą. Nic w tym dziwnego, że postać, która przedstawia najbardziej przerażające elementy dorosłości, wygląda dokładnie jak ojciec Wendy.”
Obaj ci przerażający mężczyźni mają własne poważne lęki. „Pan Darling dyscyplinowany jest przez ciotkę Millicent, która ciągle mówi mu, co inni o nim myślą i jak go oceniają,” wyjaśnia Isaacs. „Hak natomiast boi się, że nie wypełni swojego przeznaczenia. Chociaż panuje nad Siedmioma Morzami, a jego ludzie darzą go szacunkiem, ten irytujący chłopiec w ogóle się go nie boi.”
Isaacs, który wcześniej wystąpił w takich filmach jak Harry Potter i Komnata Tajemnic (Harry Potter and the Chamber of Secrets), Patriota (The Patriot) i Helikopter w ogniu (Black Hawk Down), był jednym z pierwszych aktorów, których zaangażował Hogan. „To rola dla gwiazdy,” mówi reżyser, „nie chciałem jednak angażować kogoś, kogo by dzieci dobrze znały. Chciałem, żeby mali widzowie bali się Haka i myślę, że dzięki kreacji Jasona właśnie tak się stanie. Jego Hak jest psychotyczny, czarujący i zdolny do wszystkiego.
„Jason jest wszechstronny,” kontynuuje Hogan. „Zmienia się diametralnie z filmu na film, ale wg mnie rola Kapitana Haka jest rolą, dla której się urodził.”
Przemiana Isaacsa w narcystycznego szaleńca wymagała 90-ciu minut charakteryzacji - włosy, makijaż, kostiumy. Przestrzegający zasad mody, Hak nosi tylko najlepsze aksamity, jedwabie, skóry i biżuterię, podczas gdy jego ludzie zakładają na siebie śmierdzące szmaty. Peruka, jaką nosi na głowie - zrobiona z rosyjskich włosów - stylizowana jest tak, aby przypominała topiące się czarne świece. Ale najważniejszym rekwizytem Kapitana jest jego śmiertelny hak - czy raczej haki, które nosi w miejsce dłoni. „Nasz rekwizytor przygotował urządzenie przyczepione do mojego ramienia, które kończy się swego rodzaju mechanizmem zapadkowym,” mówi Isaacs. „Przypomina trochę narzędzie z izby tortur - bardzo ostre i bardzo niebezpieczne.”
Drugi reżyser i koordynator kaskaderów Conrad Palmisano mówi, że urządzenie przypominało „otwieracz do kilkusetlitrowych beczek. Widok Piotrusia Pana stojącego naprzeciwko wroga, który w jednej ręce ma szablę, a zamiast drugiej - hak, może być bardzo ekscytujący.”
Innym, bardzo ważnym dodatkiem do postaci Haka jest jego pomagier Smee, grany przez Richarda Briersa. „Smee i Hak są jak stare małżeństwo,” mówi Isaacs.
Obsadzenie Briersa w roli starego, przebiegłego wygi było dla Hogana szczególnie satysfakcjonujące. „Dorastałem oglądając Richarda Briersa w telewizji w serialu The Good Life w latach 70-tych,” wspomina reżyser, „zresztą chyba większość Australijczyków go oglądała. Od tego czasu marzyłem o tym, żeby z nim pracować. Jest jednym z najzabawniejszych i najcieplejszych aktorów ekranowych. Kiedy pracowałem nad scenariuszem, nie byłem w stanie wyobrazić sobie kogoś innego w roli Smee.”