Reklama

"Piękny umysł": TWÓRCY

RON HOWARD - Reżyseria

Ron Howard jest niezwykle wszechstronnym reżyserem, twórcą wielu wspaniałych filmów, które na trwałe weszły do historii współczesnego kina amerykańskiego.

W 1995 roku roku wyreżyserował „Apollo 13” z Tomem Hanksem, Kevinem Baconem Billem Paxtonem, Garym Sinisem, i Edem Harrisem. Za obraz ten Howard uhonorowany został nagrodą dla Najlepszego Reżysera przyznawaną przez gildię amerykańskich reżyserów.

Film nominowany był do Oscara w dziewięciu kategoriach, jak również czterech do Złotych Globów, ostatecznie otrzymał nagrodę Akademii za Najlepszy Montaż i Dźwięk.

Reklama

W 1996 roku reżyser zrealizował „Okup”/”Ransom”/ z Melem Gibsonem i Rene Russo.

Cztery nominacje do nagrody Akademii przyniósł mu film „Ognisty podmuch” /”Backdraft”/ z Kurtem Russelem, Williamem Baldwinem i Robertem de Niro w rolach głównych. Z kolei w pięknej opowieści miłosnej „Za horyzontem”/„Far and Away”/ zagrały takie gwiazdy jak Nicole Kidman i Tom Cruise. Howard jest twórcą takich komedii jak: „Night Shift” oraz „Spokojnie tatuśku” /„Parenthood”/, nominowanej dwukrotnie do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Howard nie waha podejmować się reżyserii filmów o stylistyce fantasy, min: ”Splash” oraz „Kokon”/„Cacoon”/, który to obraz otrzymał dwie statuetki Oscara.

W 1986 roku Howard i Brian Grazer powołali do życia Imagine Entertainment. Pod szyldem tej wytwórni powstały takie filmy jak: „Gruby i chudszy”/”The Nutty Professor”/ oraz jego sequel „Gruby i chudszy 2” /”The Nutty Professor 2:The Klumps/, „Kłamca Kłamca” /”Liar, Liar”/, „Kariera Bowfingera”/”Bowfinger”/, „The Paper”, ”Inventing the Abbots” oraz wiele innych. Howard razem z Grazerem i Tomem Hanksem są producentami serialu dla stacji HBO „From the Earth to the Moon”. Howard i Grazer współpracowali ze sobą wcześniej przed powstaniem Imagine min. przy filmach „Night Shift” w 1982 roku oraz w 1984 roku „Splash”. Howard zadebiutował jako reżyser w 1978 roku filmem „Grand Theft Auto”.

Urodził się w Duncan, w Oklahomie. Na ekranie pojawił się po raz pierwszy w “Journey”, wystąpił ponadto w „The Music Man” oraz wieloodcinkowym serialu telewizyjnym ”The Andy Griffith Show”. W 1970 roku występował w popularnym serialu “Happy Days” oraz w filmach „American Graffiti” i “The Shootist”, zbierając za dwie ostatnie role bardzo pochlebne recenzje.

BRIAN GRAZER - Producent

Produkcje Briana Grazera otrzymały w sumie 23 nominacje do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej i 17 nominacji do nagrody Emmy.

Jako producent Grazer dwukrotnie nominowany do Oscara - za filmy „Splash” i „Apollo 13”. Spod jego ręki wyszły takie przeboje ostatnich lat jak „Grinch: Świąt nie będzie” /”The Grinch”/; „Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/; „Kłamca, kłamca” /”Liar,Liar”/; „Splash” oraz „Spokojnie tatuśku” /„Parenthood”/. Pracował również przy takich przebojach jak „Okup” /”Ransom”/ z Melem Gibsonem i Rene Russo oraz uznanym przez krytykę obrazie „Apollo 13. Film nominowany był do Oscara w dziewięciu kategoriach, zdobył to zaszczytne wyróżnienie za montaż i dźwięk.

W 1986 roku razem z Ronem Howardem powołali do życia Imagine Entertainment. Wcześniej współpracowali przy komediach „Night Shift” i „Splash” z Tomem Hanksem i Daryl Hannah. Film przyniósł Grazerowi (w roli producenta) pierwszą nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Scenariusz.

Jedną z pierwszych produkcji studia Imagine był „Spokojnie tatuśku” /„Parenthood”/ ze Stevem Martinem w roli głównej. Film nominowany był do Oscara w dwóch kategoriach.

Grazer podejmuje pracę nad wieloma projektami min: „Grinch: Świąt nie będzie” /The Grinch/ z Jimem Careyem w roli głównej; „Gruby i chudszy 2” /”Nutty 2:The Klumps”/ z Eddim Murphym; „Life” z Eddiem Murphym i Martinem Lewrencem.

Grazer był producentem dramatów min: ”Ognisty podmuch”/„Backdraft”/ z Kurtem Russellem, Williamem Baldwinem i Robertem De Niro w roli głównej. Film otrzymał cztery nominacje do Oscara. Jest producentem przepięknej opowieści miłosnej „Za horyzontem”/„Far and Away”/ z Tomem Criusem i Nicole Kidman w roli głównej.

Grazer pracował nad takimi projektami jak „EdTV” w reżyserii Rona Howarda, z Matthew McConaugheyem, Ellen DeGeneres, Woody Harrelsonem i Elizabeth Hurley oraz „Zawód:Dziennikarz” /„The Paper”/ z Michaelem Keatonem, Glenn Close i Robertem Duvallem. W jego filmografii są równiez takie tytuły jak: „Beksa” /“Cry baby”/ z Johnem Deppem; „Niespotykanie trzeźwy człowiek” /„Clean and Sober”/ z Michaelem Keatonem; „Szpiedzy tacy jak my” /Spies like Us/ z Chevy Chasem i Danem Aykroydem oraz „The Doors” z Valem Kilmerem i Meg Ryan.

Obecnie Grazer zajmuje się produkcją filmów “The Untitled Detroit Project”; „Dr. Seuss’Cat in the Hat”; ”Undercover Brother” z Eddiem Griffinem w roli głównej oraz „Surf Girls” w reżyserii Johna Stockwella. Grazer rozpoczął swoją karierę jako producent, pracując wraz z Edgarem J. Sherickiem i Danielem Blattem przy projektach telewizyjnych. W 1980 roku podpisał umowę producencką z wytwórnią Paramount Pictures. To posunięcie wprowadziło go w świat produkcji wielkoekranowej. W tym czasie Grazer poznał Rona Howarda, który pracował przy cieszącym się ogromną popularnością serialu „Happy Days”.

Ostatnie projekty telewizyjne to „Felicity” „Sports Night” oraz dramat „24”. Grazer otrzymał nagrode Emmy za serial zrealizowany dla HBO „From the Earth to the Moon”.

AKIVA GOLDSMAN - Scenariusz

Akiva Goldsman pracuje obecnie nad adaptacją „Pamiętników gejszy” /”Memoirs of Geisha”/ na potrzeby najnowszego przedsięwzięcia filmowego Stevena Spielberga. Pierwszym filmem, który powstał na podstawie scenariusza Goldsmana był „Silent Fall” w reżyserii Bruce’a Beresforda. Jego osiągnięcia scenopisarskie wzbogaciły się od tamtego czasu o takie tytuły jak: „Klient”, „Batman Forever”, „Czas zabijania” /”A Time to Kill”/, „Batman and Robin”, „Lost in Space”, „Practical Magic” oraz „The Sum of All Fears”. Goldsman wystąpił w roli producenta filmu Renny’ego Harlina „Deep Blue Sea” oraz „Constantine” z udziałem Nicolasa Cage’a, w reżyserii Tarsema Singha. Urodzony w dzielnicy Brooklyn Heights w Nowym Yorku, Goldsman ukończył Wesleyan University i New York University.

KAREN KEHELA – Producent wykonawczy

Dołączyła do wytwórni Imagine Entertainment po ukończeniu uniwersytetu UCLA jako asystentka Briana Grazera. W 1990 roku została oddelegowana do otwarcia biura wytwórni w Nowym Yorku. Była producentem stowarzyszonym filmu „Dzika lokatorka”/„Housesitter”/ ze Stevem Martinem i Goldie Hown w rolach głównych.

Po powrocie do Los Angeles w 1992 roku szybko awansowała. Mając zaledwie 29 lat została nominowana na zaszczytne stanowisko Prezesa Produkcji. W maju 1997 roku została Współprezesem wytwórni Imagine.

Kehela była producentem wykonawczym filmu; „Gruby i chudszy”/”The Nutty Professor”/ oraz jego sequela” Gruby i Chudszy 2” z Eddiem Murphy’m. W jej filmografii są między innymi takie filmy jak: „Life” z Eddiem Murphy’m i Martinem Lawrencem oraz „Kariera Bowfingera” /”Bowfinger”/; ze Stevem Martinem i Eddiem Murphy’m w rolach głównych.

TODD HALLOWELL – Producent wykonawczy

Rozpoczął swoją karierę jako asystent dyrektora artystycznego w zrealizowanej w 1978 r. produkcji Rogera Cormana “Grand Theft Auto”. Film ten był reżyserskim debiutem Rona Howarda.

Następnie Hallowell był dyrektorem artystycznym filmów „Powrót do Przyszłości” /”Back to the Future”/, „Down and Out”, „Out in Beverly Hills”, ”Fletch” oraz pilota serialu telewizyjnego „Policjanci z Miami” /”Miami Vice”/ Michaela Mana. Hallowell zajmował się również scenografią takich filmów jak: ”Tough Guys”, “Adventures in Babysitting”, “Burglar”, “Vital Signs”, “The Dream Team”, “Class Action” oraz komedii Rona Howarda ”Spokojnie tatuśku” /“Parenthood”/. Przy realizacji filmów „Striking Distance”, „Adventures in Babysitting” i „Money Train” pracował jako reżyser drugiego planu. Przy filmie “Ognisty podmuch” /”Backdraft”/ był asystentem producenta i reżyserem drugiego planu. Rolę producenta wykonawczego i reżysera drugiego planu podjął przy filmie “Za horyzontem” /”Far and Away”/. Był też producentem wykonawczym, scenografem i reżyserem drugiego planu filmu „Zawód: dziennikarz”/„The Paper”/.

W 1995 roku został uhonorowany tutułem Najlepszego Producenta /razem z Brianem Grazerem/ przez Gildię Amerykańskich Producentów za pracę przy filmie „Apollo 13”. Hallowell pracował również jako producent wykonawczy i reżyser drugiego planu przy ostatnich projektach Howarda - „Okup” /„Ransom”/; „EdTV” oraz „Grinch. Świąt nie będzie” /”How the Grinch Stole Christmas”/.

ROGER DEAKINS - Zdjęcia

Otrzymał nominację do Oscara za zdjęcia do filmu “Bracie gdzie jesteś”/”O Brother Where Art. You?”/ w reżyserii braci Cohen. Z braćmi pracował rónież przy ich najnowszym filmie „Człowiek, którego nie było” /„The Man Who Wasn’t There”/ oraz przy wcześniejszych projektach ”Fargo” (nominacja do Oscara) i „Barton Fink”. Za zdjęcia do ostatniego z wymienionych filmów otrzymał nagrodę przyznawaną przez krytyków nowojorskich oraz nagrodę krytyków Los Angeles i Stowarzyszenia Amerykańskich Krytyków.

Jego zdjęcia do dwóch filmów: ”Skazani na Shawshank” /The Shawshank Redemption”/ i „Kundun” otrzymały nominację do Oscara. Ostatni tytuł został uhonorowany nominacją do nagrody krytków Nowego Yorku, krytyków z Bostonu oraz Narodowego Stowarzyszenia krytyków. Deakins rozpoczął pracę jako twórca fotosów takich filmów jak „White Mischief” „1984”; „Another Time, Another Place”

Jest twórcą zdjęć do filmu „Huragan”/„Hurricane”/ w reżyserii Normana Jewisona; „Mountains of the Moon” Roba Rafelsona i „Homicide” Davida Mameta. Do jego filmografii zaliczają się tytuły: ”The Siege”’; ”Big Lebowski”; ”Courage Under Fire”; ”The Hudsucker Proxy”; “Przed egzekucją” /”Dead Man Walking”/; ”Secret Garden”; „Passion Fish”; ”Thunderheart” oraz “Sid and Nancy”. Jest autorem filmów dokumentalnych: “When the World Changed”; “Eritrea: Behind the Lines”; “Around the World with Rideway”.

WYNN P. THOMAS - Scenografia

Wynn P. Thomas był autorem scenografii do filmów Spike’a Lee: „Mo’Better Blues”; „He Got Game”; „Crooklyn”; ”Malcolm X”; “Malaria” /“Jungle Fever”/; ”Do the Right Thing”; “School Daze” oraz “She’s Gotta Have It”. Thomas pracował przy filmie Harolda Ramisa “Depresja gangstera” /”Analyze This”/. Została mu powierzona praca scenarzysty w debiucie reżyserskim Edwarda Nortona pt.: „Keeping the Faith”. Jego filmografia to również: „Fakty i akty” /”War the Dog”/ Barry’ego Levinsona, „Marsjanie atakują”/”Mars Attacks!”/; ”To Wong Foo” Beebana Kidrona; „Thanks for Everything, Julie Newmar” i “Prawo Bronxu” /„A Bronx Tale”/ Roberta de Niro.

Dla stacji HBO Thomas pracował przy filmie “Witness to the Mob”, był dyrektorem artystycznym podczas kręcenia “Medal of Honor Rag” dla stacji PBS. Thomas rozpoczynał swoją karierę jako asystent dyrektora artystycznego filmów „Cotton Club” Francisa Forda Coppoli, „The Money Pit” Richarda Benjamina oraz „Brighton Beach Memoirs” Gene Saksa.

MICHAEL HILL i DANIEL HANLEY – Montaż

Ich współpraca z Ronem Howardem trwa już od wielu lat. Rozpoczęła się w 1982 roku, kiedy to montowali jego film “Night Shift”. Do ich filmografii zaliczają się filmy: „Grinch. Świąt nie będzie”/”How the Grinch Stole Christmas”/; „EdTV”; „Okup” /„Ransom”/; “Za horyzontem” /”Far and Away”/; „Zawód: dziennikarz”/„The Paper”/; “Ognisty podmuch” /”Backdraft”/; ”Spokojnie tatuśku” /“Parenthood”/; „Willow”; „Gung Ho”; „Kokon” /„Cocoon”/; ”Splash” oraz „Apollo 13”. Za montaż do tego filmu zostali uhonorowani Oscarem w 1995 roku.

Pozostała filmografia tandemu Hill-Hanley to: “Armed and Dangerous”, “Pet Semetary” i “Problem Child”. Hanley był również montażystą filmu “Półtora gliniarza” a Hill współpracował przy montażu “What’s Love Got To Do With It”. Motaż dla rodziny Hanleya to tradycja, jego dziadek montował zwiastuny dla RKO, jego ojciec był monatżystą w Paramount Studio. Hanley rozpoczął pracę dla wytwórni Paramount w 1975 roku, pracował przy filmie „Marathon Man”. Następnie rozpoczął współpracę z Ronem Howardem.

Hill ukończył Uniwersytet Nebraska. Rozpoczął swoją karierę w przemyśle filmowym w wytwórni Paramount Pictures. Pracował przy motażu filmu „Ostatni z wielkich” /„The Last Tycoon”/ Eli Kazana.

RITA RYACK – Kostiumy

Rita Ryack nominowana była do nagrody Akademii za przygotowanie projektów kostiumów do filmu Rona Howarda „Grinch. Świąt nie będzie” /”How the Grinch Stole Christmas”/. Praca przy tym filmie przyniosła jej również nagrodę Design Award przyznawaną przez gildię kostiumografów. Z Ronem Howardem rozpoczęła współpracę w 1944 roku przy filmie „Zawód: reporter” /„The Paper”/; a następnie „Apollo 13”;„ED TV” ;”Okup” /„Ransom”/. Ostatnio pracowała jako kosiumograf filmu z Jackie Chanem „Rush Hour II”.

Ryack urodziła się w Massachusetts, projektuje kostiumy nie tylko na potrzeby wielkiego ekranu ale również dla telewizji i do teatru. Współpracowała min z Martinem Scorsese przy filmach: “Casino”, “Przylądek strachu” /”Cape Fear”/, “Po Godzinach” /”After Hours”/; ”Mad Dog & Glory” oraz „Bringing Out of Death”. Zaprojektowała kostiumy do reżyserskiego debiutu Roberta de Niro „Prawo Bronxu” /”A Bronx Tale”/. Pracowała również przy filmie „The Fan” oraz obrazie Barry’ego Levinsona „Fakty i Akty” /”Wag the Dog”/.

Do jej filmografii należą również: „Crossing Delancey”, „Class Action”, „Mr.Jones and Mr.Giant” oraz wiele innych. Ryack otrzymała nominacje do nagród Tony, Drama Desk oraz do nagrody krytyków Los Angeles za zaprojektowanie kostiumów do produkcjji “My One and Only” z Tommy Tunem i Twiggy. W jej dorobku teatralnym znajdują się projekty kostiumów do broadwayowskiej produkcji “The Human Comedy” oraz do off-broadwayowskich przedstawień: “A Lie of the Mind’, „Hunting Cockroaches”; “The Vampires”; „The Foreigner”; „Anteroom”; „The Loman Family Picnic”; oraz do sztuki „It’s Only A Play”, za którą otrzymała nominację do nagrody American Theatre Wing.

JAMES HORNER - Kompozytor

James Horner otrzymał dwa Oscary i dwa Złote Globy za muzykę do filmu „Titanic” Jamesa Camerona (za Oryginalny Temat Muzyczny i Najlepszy Utwór Oryginalny, My Heart Will Go On). Wcześniej Horner pięciokrotnie nominowany był do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej oraz czterokrotnie do nagrody Złotego Globu. Sześciokrotnie wyróżniany był prestiżowymi nagrodami Grammy, w tym również za najlepszy utwór 1987 (Somewhere Out There) i 1998 roku (My Heart Will Go On). Album z kompozycjami Hornera do filmu „Titanic” pozostaje najlepiej sprzedającym się krążkiem w historii muzyki filmowej i do tej pory został rozprowadzony w 36 milionach egzemplarzy na całym świecie. W kwietniu 1998 roku soundtrack „Titanica” utrzymywał się przez 16 tygodni na pierwszym miejscu listy Billboard Top 200 Album Chart.

Do muzycznej filmografii Hornera zalicza się również: „Grinch. Świąt nie będzie” /”How the Grinch Stole Christmas”/; “Kokon”/”Cocoon”/ „Bicentennial Man”, „Gniew oceanu” /„The Perfect Storm”/; „Maska Zorro”; „Deep Impact”, „The Devil,s Own”, „Okup” /„Ransom”/; „Courage Under Fire’; „Waleczne serce” /”Braveheart”/; „Apollo 13”; „Wichry namiętności” /„Legends of the Fall”/; „Patriot Games”; „Field of Dreams”, “Willow”. Kompozytor ma w swoim bogatym dorobku i takie tytuły jak: „Wróg u bram” /”Enemy at the Gates”/; „Freedom Song”; „Mighty Joe Young”; „The Devil’s Own”; ”To Gillian on her 37th Birthday”, “The Spitfire Grill”; „Casper”; “Clear and Present Danger”; „The Pagemaster”; “Bopha”; „Raport Pelikana” /”The Pelican Brief”/; ”The Man Without a Face”; „Thunderheart”; „Sneakers”; „The Rocketeer”; „Glory”; „In Country’; „Field of Dreams”; „Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki” /”Honey, I Shrunk the Kids”/; “The Land Before Time”; “An American Tile”; ”Imię Róży” /”The Name of the Rose”/; „Park Gorkiego” /”Gorky Park”/; “48 Hours”; ”Star Trek II”. Jego ostatni projekt to muzyka do filmu Johna Woo “Windtalkers”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Piękny umysł
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy