"Piękna i Bestia 3D": NOWA ODSŁONA KLASYCZNEGO PRZEBOJU
Po premierze w 1991 roku film zebrał doskonałe recenzje i cieszył się wielkim powodzeniem wśród publiczności. Do dziś jest najbardziej kasową produkcją Disneya, biorąc pod uwagę wpływy na całym świecie. W 1991 roku zdobył trzecie miejsce w USA pod względem wpływów kasowych. Wyprzedziły go tylko "Terminator 2" i "Robin Hood: Książę złodziei". Wielkie uznanie wzbudziła nie tylko tradycyjna, malowana ręcznie animacja, ale i nowatorskie wówczas zastosowanie animacji komputerowej. Film zdobył dwa Oscary - za najlepszą oryginalną muzykę (Alan Menken) oraz oryginalną piosenkę ("Beauty and the Beast" - Menken i Howard Ashman). Wyróżniono go jeszcze dwiema nominacjami: za najlepszy film (był to pierwszy film animowany mający nominację w tej kategorii!) i najlepszy dźwięk.
Jeśli chodzi o wykorzystanie technik komputerowych (pracował nad tym specjalnie powołany zespół Disney's Computer Generated Imagery - zwany w skrócie CGI), to najbardziej zwracało uwagę w słynnych scenach rozgrywających się w sali balowej, gdy rozlega się tytułowa piosenka. Wnętrzu nadano niemal trójwymiarową głębię. Dynamiczne ruchy kamery oddawały emocjonalne zaangażowanie postaci i rodzące się uczucie. Jim Hillin, który kierował przed laty pracami CGI, tak to wspominał: - Sekwencja balowa zawiera pierwsze pełnowymiarowe, kolorowe tło w całości wygenerowane w pamięci komputera. W ten sposób udało nam się stworzyć wrażenie ruchu kamery i oświetlenia charakterystyczne dla filmów aktorskich. To był pionierski ruch - zapoczątkowaliśmy proces przenikania tych technik do animacji. Moim zdaniem dodało to emocji całej scenie. Producent Don Hahn mówił: - To był kluczowy, kulminacyjny moment filmu i właśnie o to nam chodziło. O osiągnięcie dramatycznego efektu i pogłębienie go, co moim zdaniem nie byłoby możliwe w sposób tradycyjny. Technologia była środkiem do celu, miała wspomóc naszą wyobraźnię i tak się stało.
Potężny zespół animatorów, grafików i specjalistów od komputerów pracował wspólnie nad szczegółowym zaplanowaniem i rozrysowaniem potężnych rozmiarów sali balowej, łącznie z wielkimi 28 oknami i malowidłami na ścianach. Posługując się podobnym pomysłowym łączeniem technik tradycyjnych i komputerowych, zaprojektowano także wóz z sianem, karty i pianino.