Reklama

"Ostrożnie, pożądanie": ROZMOWA

Uczestniczą:

Joan Chen (Pani Yee)

Bill Kong (producent)

Wang Leehom (Kuang Yu Min)

Tony Leung (Pan Yee)

Ang Lee (reżyseria)

Ah Lee (charakteryzacja)

Wang Hui Ling (scenariusz)

Rodrigo Prieto (zdjęcia)

James Schamus (scenariusz, produkcja)

Lin Tai (fryzury)

BILL KONG "Ostrożnie, pożądanie." to wspaniała historia miłosna o wielu różnych aspektach, które powinny zafascynować widzów. O takim filmie marzy każdy producent. Ja sam zawsze szukałem projektu, który wykracza poza azjatyckie granice.

RODRIGO PRIETO Wiedziałem, że wizualnie projekt ten będzie zupełnie inny od poprzedniego, który realizowałem z Angiem, "Tajemnicy Brokeback Mountain". Historia całkowicie mnie zauroczyła. Jest wzruszająca, choć nie w prosty romantyczny sposób.

Reklama

BILL KONG Eileen Chang jest jedną z najznakomitszych współczesnych chińskich pisarek.

Pisała o przemianach obyczajowych i politycznych zachodzących w jej kraju.

WANG HUI LING Eileen Chang była urodzoną gwiazdą. W młodości wywoływała poruszenie swoim strojem. W latach późniejszych, jako samozwańcza samotniczka o cierpkim poczuciu humoru, robiła nie mniejsze wrażenie. Przejście Chin od społeczeństwa feudalnego do republiki, poprzez dwie wojny, przenika całą jej twórczość, ale nie w postaci epickich przypływów, lecz raczej chłodnych komentarzy zapalonego obserwatora. Choć kiedyś zaznaczała, że pisze głównie dla mieszkańców Szanghaju, to w końcu musiała to miasto opuścić. Ostatnie lata spędziła w Kalifornii.

ANG LEE Nie znam innego współczesnego chińskiego pisarza, który byłby tak poważany, uwielbiany i dyskutowany, jak ona. Opowiadanie, na którym oparliśmy scenariusz różni się od innych jej dzieł. Sądzę, że ma ono wiele wspólnego z jej własnym życiem. Struktura opowiadania wyraźnie inspirowana jest filmem. Musieliśmy tylko wypełnić pole, które ona przygotowała.

JAMES SCHAMUS Patrząc wstecz na "Rozważną i romantyczną", widzę, że Eileen Chang pod wieloma względami przypomina Jane Austen, opisując obyczaje na tle przemian następujących w kraju. Badała chińską kulturę, język i historię, i nie przeoczyła pierwszych momentów, gdy kobiety zaczęły dochodzić do głosu.

BILL KONG Uważam, że "Ostrożnie, pożądanie" to jedno z jej najważniejszych osiągnięć.

Wprost hipnotyzujące. Najważniejszym naszym zadaniem było znalezienie odpowiedniej aktorki do roli Wong Chia Chi.

JAMES SCHAMUS Musiała być równie emocjonalnie odważna, jak Maria Schneider w "Ostatnim tangu w Paryżu". Bohaterka nasza odkrywa prawdę o sobie i swoim życiu, doświadczając rzeczy, które wcześniej były poza jej wyobrażeniami.

ANG LEE Przesłuchaliśmy setki aktorek. Kiedy zobaczyłem Tang Wei, wiedziałem, że tylko ona ma twarz prawdziwej damy z południowych Chin. Miała odpowiedni temperament i pasowała do obrazu postaci, jaki nakreśliła Eileen Chang. Pod koniec przesłuchania byłem przekonany, że Tang ma wystarczający potencjał, aby oddać wiele twarzy naszej bohaterki. Zaufałem jej.

JAMES SCHAMUS Odebrałem ją jako osobę pełną życia, inteligentną i zabawną. Podczas prób z charakteryzacją, widzieliśmy Wong Chia Chi, a nie Tang Wei. Stała się żywym ucieleśnieniem wizji Eileen. W miarę jak postępowały zdjęcia, coraz bardziej identyfikowała się z postacią.

BILL KONG Ang chciał zaangażować nową twarz, ale utalentowaną aktorsko. Opatrzność sprezentowała nam dwudziestoletnią Tang.

ANG LEE Mieliśmy pewne wątpliwości przy angażowaniu Tony Leunga do roli Pana Yee. Chociaż jest on obecnie jednym z najlepszych aktorów w Chinach, to zwykle gra miłych i czarujących mężczyzn. Ale zawsze marzyłem, żeby z nim współpracować.

TONY LEUNG Byłem pod wrażeniem scenariusza, ponieważ tak wspaniale rozbudował krótkie opowiadanie. Kiedy skontaktował się ze mną Ang, reżyser którego zawsze podziwiałem, powiedział, że chce mnie pokazać na ekranie takim, jakim nigdy nie byłem. Zawsze o tym marzyłem, ale nie mogłem przecież tego dokonać sam.

JAMES SCHAMUS Miliony fanów Tony'ego nigdy nie widziały go w roli człowieka znajdującego się na skraju przepaści, jak Pan Yee.

TONY LEUNG Postać Pana Yee to prawdziwe wyzwanie. Jest połączeniem kilku prawdziwych i słynnych agentów wywiadu. Uważam, że kiedyś wyznawał pewne ideały i jego ambicją było robić rzeczy dobre dla kraju, a teraz jego praca jest dla niego piekłem i wszystko w sobie dusi. Robi to, by przetrwać. Są dwa aspekty jego postaci: jest w nim miłość, ale też mechanizm wyparcia. Wmawia sobie, że nie ma uczuć, bo każdego może zabić: przyjaciela, zwierzchnika, kolegę z klasy. Jego sposób traktowania Wong jest potwierdzeniem jego własnej egzystencji, jak mówi Ang: "Miłość i udręka współistnieją". Jednak poprzez Wong Pan Yee odnajduje niewinność i ludzkie uczucia, których unikał.

RODRIGO PRIETO Na etapie pre-produkcji, Ang, który jest bardzo dokładny, powiedział mi, że w niektórych momentach Pan Yee ma być filmowany w "świetle mordercy". Ponieważ Yee, w ramach swojej pracy również torturuje podejrzanych, pomyślałem o migotliwym żółtym świetle w jego oczach, przypominającym błysk rozżarzonego do czerwoności pogrzebacza, którym przypalał ludzi. Połączyliśmy lampki choinkowe i odbiliśmy ich światło na twarzy Tony'ego, podczas jednej z pierwszych scen, gdy torturuje więźniów i podczas intensywnej sceny z Tang Wei. W ten sposób we wzroku Pana Yee pojawiła się odrobina szaleństwa.

ANG LEE W przeszłości, gdy pracowałem z Tonym, zawsze miał być przystojny. Dopiero w tym filmie miało być inaczej. W pewnym momencie Rodrigo powiedział, żeby złagodzić charakteryzację Tony'ego, bo w oświetleniu wyglądał zbyt przerażająco.

WANG LEEHOM Na planie nigdy nie widziałem, żeby Ang coś notował. Nie było też storyboardów. Wszystko miał w głowie.

AH YEE Zauważa minimalne różnice. Pyta: "Czy jest tak samo, jak wczoraj?".

W zależności od wymogów danej sceny, prosi np. o łagodniejsze lub mocniej nakreślone brwi.

LIN TAI Mnie też daje konkretne instrukcje dotyczące kolejnych przemian bohaterów i jak mają się zmieniać fryzury. Włosy Tang - studentki są proste, a gdy jest starsza, są kręcone i bardziej kobiece.

RODRIGO PRIETO Jeśli chodzi o paletę barw, chcieliśmy żeby Hong Kong miał więcej energii i żywiołowości niż Szanghaj. Na początku, kiedy bohaterowie w Hong Kongu są młodsi, są jeszcze niewinni. Kiedy widzimy ich tam po latach, utracili już swą niewinność.

W Szanghaju chcieliśmy osiągnąć efekt filmu noir, ale z zachowaniem realizmu.

BILL KONG Wang Leehom jest największym idolem azjatyckiej pop kultury. Ang dostrzegł w jego oczach coś, co powiedziało mu, że będzie on doskonały do roli Kuang Yu Mina.

JAMES SCHAMUS Choć to jego debiut aktorski, to od lat jest on wszechstronnym artystą, korzystającym z różnych zasobów i doświadczeń. Był w pełni przygotowany do roli i nie zawiódł pokładanych w nim nadziei.

WANG LEEHOM Ang Lee bardzo chętnie uczy aktorów. Moja nauka miała solidne podstawy, ponieważ towarzyszył mi reżyser. Pół roku przed początkiem zdjęć zacząłem się przygotowywać do roli, rozpoczynając od kaligrafii. Ang wiedział, że będzie mi bardzo pomocna muzyka z tamtego okresu, bo przecież jestem muzykiem. Nasiąkałem tym, co słuchali i czytali studenci w tamtych czasach, a także mieliśmy wspólne zajęcia ze wszystkimi, którzy grali studentów - aktorów. Pracując nad filmem zdobyłem sporą wiedzę na temat II wojny światowej i chińskiej kultury. Myślę, że i publiczność poszerzy swoje horyzonty. Kuang jest pełnym pasji idealistą. Studenci wtedy byli bardzo ideowo zaangażowani. Moi dziadkowie pomogli mi zrozumieć, jakie to były czasy. Babcia wciąż płacze, wspominając jak Japończycy wymordowali całą jej rodzinę. Kuang w pewnym momencie nie ma już odwrotu i całą swoją pasję angażuję w działania patriotyczne.

JOAN CHEN Pragnęłam zagrać u Anga, bez względu jaka to miałaby być rola. Po przeczytaniu opowiadania oraz scenariusza wiedziałam, że moja rola jest mała. Jednak mój instynkt jako aktorki podpowiedział mi, że jeśli pani Yee we co dzieje się z jej mężem, to moja rola będzie znacznie bardziej złożona.

JAMES SCHAMUS Inteligencja Joan, zarówno jako aktorki jak i reżyserki, była niezbędna, aby oddać wszystkie subtelności postaci Pani Yee, pozornie miłośniczki plotkowania przy grze mahjong, a tak naprawdę kryjącej skomplikowane relacje emocjonalne z Panem Yee.

Zdjęcia do filmu najpierw odbywały się w Malezji, w miastach Penang i Ipoh, oraz w Hong Kongu. Filmowanie w Szanghaju związane było min. z demontażem 3000 prywatnych klimatyzatorów ze ścian domów. Duża część zdjęć odbyła się na terenie Szanghajskiej Wytwórni Filmowej, gdzie wybudowano ulice i domy z epoki, które zostaną zachowane dla przyszłych produkcji.

BILL KONG Kiedy reżyser chce, żeby akcja rozgrywała się w najnowocześniejszym mieście na wiecie, przyjeżdża do Szanghaju. Nawet podczas okupacji japońskiej, Szanghaj był najbardziej kosmopolitycznym miastem na świecie. Przebijał nawet Nowy Jork. Żyły tam wszystkie możliwe rasy i narodowości, począwszy od włoskich mafiosów, skończywszy na Białych Rosjanach. Było to również ważne centrum działań wywiadowczych w czasie II wojny. Wszystko to pokazujemy w "Ostrożnie, pożądanie".

JAMES SCHAMUS Odtworzenie miasta w Szanghajskiej Wytwórni Filmowej było największym, w jakim dotąd uczestniczyłem. Zbudowaliśmy dwie wielkie ulice, przy których stało ponad 180 fasad domów, najpierw skrupulatnie odmalowanych, a następnie postarzonych. Ulica Nankin, przy której umiejscowiony jest sklep jubilerski, była jedną z najbogatszych i najlepiej chronionych części Szanghaju w przedstawianych przez nas latach 1941/42. Widzimy tam napisy w języku angielskim, bo właśnie tam cudzoziemcy spędzali wolny czas i chodzili na zakupy. Kawiarnia, w której Wong telefonuje i czeka jest wierną repliką kawiarni mieszczącej się na tym samym rogu w Szanghaju w 1940 r. Mieliśmy doskonałych fachowców, dzięki którym Ang mógł stworzyć wymarzona rzeczywistość dla poszczególnych scen.

ANG LEE Odtworzenie świata z czasów Jane Austen (do filmu "Rozważna i romantyczna") było łatwiejsze?

WONG SAI KIT Chcieliśmy, aby na ekranie pojawił się prawdziwy Szanghaj z tamtego okresu i prawdziwy Hong Kong z 1938 r. Niestety w Szanghaju prawie nic z tamtej epoki nie przetrwało. Musieliśmy na przykład zbudować piętrowy autobus z 1938 r.

BILL KONG A według mnie najtrudniejszymi do sfilmowania scenami były sceny gry w mahjong.

JOAN CHEN Czytając scenariusz nie wyobrażałam sobie, że sceny te można tak sfilmować, jak zrobili to Ang i Rodrigo.

BILL KONG Nigdy dotąd ta gra nie została sfilmowana z taką starannością, a było to dla nas ważne, ponieważ jest ona częścią chińskiego dziedzictwa kulturowego.

TONY LEUNG Od pierwszego dnia pracy, czułem, że wszyscy członkowie ekipy dają z siebie wszystko i maksymalnie wykorzystują swe talenty, żeby zrobić jak najlepszy film.

WANG LEEHOM Czuło się wielką siłę całego zespołu. Uświadomiłem sobie, że chciałbym ponownie grać w filmie.

BILL KONG Dla wszystkich nas realizacje tego filmu był jak codzienne chodzenie na lekcje do profesora Anga Lee. Każdego dnia uczyliśmy się czegoś nowego, aż w końcu zdaliśmy finalny egzamin z całości materiału.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Ostrożnie, pożądanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy