Reklama

"Odważna": INFORMACJE O EKIPIE FILMOWEJ

NEIL JORDAN (reżyser) napisał i wyreżyserował jedne z najbardziej prowokujących filmów o tematyce społecznej we współczesnym kinie. W 1993 roku zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej za najlepszy scenariusz oraz nominację do Oscara dla najlepszego reżysera za film Gra pozorów. Za ten film Jordan otrzymał także między innymi nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu brytyjskiego, nagrodę Independent Spirit dla najlepszego filmu zagranicznego, nagrody londyńskiego zrzeszenia krytyków filmowych dla najlepszego scenarzysty i najlepszego reżysera, nagrodę nowojorskiego zrzeszenia krytyków filmowych za najlepszy scenariusz, a także nagrody Writers Guild of America i Writers Guild of Great Britain za najlepszy scenariusz.

Reklama

Ostatnio Jordan napisał scenariusz do filmu Śniadanie na Plutonie, który także wyreżyserował i wyprodukował. Film oparty jest na powieści Patricka McCabe'a, a występuje w nim Cillian Murphy w roli Patricka "Kittena" Bradena, transwestyty śpiewającego w kabarecie w Londynie w burzliwych latach 60. i 70. Za pracę przy tym filmie Jordan zdobył nagrody Irish Film and Television Awards za najlepszą reżyserię i najlepszy scenariusz (wspólnie z McCabe'em). W obrazie tym wystąpili również Liam Neeson i Stephen Rea.

Pochodzący z Irlandii Jordan zadebiutował jako reżyser w 1982 thrillerem Angel, za który został uhonorowany nagrodą Evening Standard dla najbardziej obiecującego debiutanta. Film stał się także pierwszą okazją do współpracy reżysera z aktorem Stephenem Reą, który od tamtego czasu wystąpił w prawie wszystkich filmach Jordana. Później, w 1984 roku, Jordan napisał scenariusz i wyreżyserował film Towarzystwo wilków, za który został uhonorowany nagrodą londyńskiego zrzeszenia krytyków filmowych w kategorii "Najlepszy reżyser". Dwa lata później nakręcił uznany film Mona Lisa, w którym w nominowanej do Oscara roli wystąpił Bob Hoskins. Za ten film Jordan otrzymał nominacje do nagród BAFTA za najlepszą reżyserię, najlepszy oryginalny scenariusz i najlepszy film.

Pierwszymi hollywoodzkimi filmami Jordana były Zjawy z Peterem O'Toole'em i Liamem Neesonem oraz Nie jesteśmy aniołami na podstawie scenariusza Davida Mameta, w którym zagrali Robert De Niro i Sean Penn. Po powrocie do Irlandii Jordan napisał w 1991 roku scenariusz i wyreżyserował film The Miracle, obraz głęboko osobisty, oparty na pierwszych opowiadaniach autorstwa reżysera.

W 1992 roku film Gra pozorów - dzięki zaskakującemu zwrotowi akcji - stał się jednym z najgłośniejszych obrazów roku i przyniósł Jordanowi sławę na całym świecie. Następnie reżyser nakręcił kontrowersyjny film Wywiad z wampirem z 1994 roku, na podstawie bestsellerowej powieści Anne Rice, w którym wystąpili Tom Cruise i Brad Pitt. Po wielkim sukcesie tego filmu Jordan napisał i wyreżyserował film Michael Collins, z Liamem Neesonem w tytułowej roli irlandzkiego rewolucjonisty, za który reżyser otrzymał Złotego Lwa w kategorii "Najlepszy film" na Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Jordan podjął potem współpracę z irlandzkim powieściopisarzem Patrickiem McCabe'em, z którym wspólnie zaadaptował jego powieść "The Butcher Boy" na potrzeby filmu. Rezultatem tej współpracy był nakręcony w 1997 roku film Chłopak rzeźnika, który zaowocował Srebrnym Niedźwiedziem dla Jordana za najlepszą reżyserię na Festiwalu Filmowym w Berlinie. W 1999 roku Jordan stworzył scenariusze i wyreżyserował dwa niezwykle odmienne filmy: thriller W moich snach z udziałem Annette Bening i Roberta Downeya Jr. oraz dramat romantyczny Koniec romansu oparty powieści Grahama Greene'a, w którym udział wzięli Ralph Fiennes i Julianne Moore (za swoją rolę aktorka otrzymała nominację do Oscara). Za ten drugi film Jordan zdobył nagrody BAFTA i Evening Standard w kategorii "Najlepszy scenariusz", nominacje do nagród BAFTA, Evening Standard i Złotego Globu za najlepszą reżyserię oraz nominację do nagrody BAFTA za najlepszy film.

Później Jordan nakręcił między innymi 14-minutowy film oparty na sztuce Samuela Becketta Not I, którego premiera odbyła się podczas Festiwalu Filmowego w Cannes w 2000 roku, oraz Podwójny blef, w którym wystąpił Nick Nolte.

Poza przemysłem filmowym Jordan jest także znany jako pisarz. W 1974 roku zdobył nagrodę literacką Guardian Fiction Prize za zbiór opowiadań "Night in Tunisia". Potem opublikował trzy powieści: "The Past" (1979), "The Dream of a Beast" (1983) oraz "Sunrise with Sea Monster" (1994). Jego czwarta, najnowsza powieść, zatytułowana "Shade" (2004), spotkała się z gorącym przyjęciem krytyków w całej Europie i Stanach Zjednoczonych.

JOEL SILVER (producent) to jeden z najbardziej aktywnych i odnoszących największe sukcesy producentów w historii kina. Wyprodukował ponad 50 filmów, w tym przełomową trylogię Martix, czteroczęściowy hit kasowy Zabójcza broń oraz nowatorskie filmy akcji Szklana pułapka i Predator. Do chwili obecnej filmy w producenckim dorobku Silvera przyniosły niemal 10 mld dolarów zysku na całym świecie ze wszystkich źródeł.

Obecnie Silver zajmuje się produkcją różnorodnych projektów, takich jak: wakacyjna komedia Fred Claus z Vince'em Vaughnem i Paulem Giamattim, w reżyserii Davida Dobkina, jak również przygodowy film akcji Speed Racer, za którego scenariusz i reżyserię mają odpowiadać Larry i Andy Wachowscy, wcześniej współpracujący z Silverem przy filmach z serii Matrix.

Silver niedawno sformułował umowę dla swojej firmy producenckiej Dark Castle Entertainment, która daje mu prawo udzielania pozwoleń na produkcję i kontrolę nad artystyczną formą wszystkich filmów produkowanych pod szyldem tej firmy. Pierwszym filmem firmy Dark Castle, który wejdzie w fazę produkcji według nowych zasad, będzie Whiteout, thriller w reżyserii Dominika Seny z Kate Beckinsale w roli głównej. Obecnie produkowany jest film RocknRolla reżyserowany przez Guya Ritchie'ego, z udziałem Gerarda Butlera.

Firma Dark Castle, założona przez Silvera i Roberta Zemeckisa, w duchu nieżyjącego już impresario zajmującego się produkcją horrorów, Williama Castle'a, wyprodukowała wcześniej serię hitowych filmów, poczynając od Domu na Przeklętym Wzgórzu, który zadebiutował jako lider kinowych list przebojów w 1999 r., poprzez Trzynaście duchów z 2001, Statek widmo z 2002 roku, Gothikę z 2003 roku, kończąc na Domu woskowych ciał z 2005 roku. Na początku tego roku spółka Dark Castle wprowadziła na ekrany kin film Plaga z udziałem Hilary Swank.

Wyprodukowany przez Silvera w 1999 r. Matrix przyniósł na całym świecie zysk w wysokości ponad 456 milionów dolarów, zarabiając więcej niż jakikolwiek inny film w ówczesnej historii wytwórni Warner Bros. Pictures. Matrix, cieszący się powszechnym uznaniem z powodu innowacyjnego stylu narracji oraz nowatorskich efektów wizualnych, zdobył cztery nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym za najlepsze efekty wizualne. Wersja DVD filmu była pierwszym wydaniem w historii, które sprzedało się w milionie egzemplarzy, i odegrała ważną rolę w napędzaniu rozwijającej się sprzedaży odtwarzaczy DVD.

Druga część trylogii, pod tytułem Matrix Reaktywacja, przyniosła 739 milionów dolarów zysku ze sprzedaży biletów na całym świecie, dzięki czemu stała się najbardziej kasowym filmem wszechczasów oznaczonym symbolem R [osoba poniżej 17. roku życia wymaga towarzystwa pełnoletniego opiekuna - przyp. tłum.] w klasyfikacji amerykańskiego stowarzyszenia filmowego MPAA. Wpływy ze sprzedaży biletów podczas premierowego weekendu Matrix Rewolucje, ostatniej, wybuchowej części trylogii, zaowocowały imponującą kwotą 203 milionów dolarów na całym świecie. Do dzisiaj seria Matrix przyniosła na całym świecie 3 miliardy dolarów zysku ze wszystkich źródeł.

Nadzorując produkcję filmów Matrix Reaktywacja oraz Matrix Rewolucje, Silver wyprodukował zintegrowaną z nimi grę wideo "Enter the Matrix", w której znalazła się godzina dodatkowego materiału filmowego napisanego i wyreżyserowanego przez braci Wachowskich, z udziałem Jady Pinkett Smith oraz Anthony'ego Wonga, którzy ponownie wystąpili tam w swoich filmowych rolach. Silver był także producentem wykonawczym przełomowej kolekcji 9 filmów krótkometrażowych pod tytułem Animatrix, zainspirowanej wizualną stylistyką i innowacyjną narracją świadczących o sile przekazu trylogii Matrix.

Następnie Silver wyprodukował thriller akcji V jak Vendetta z udziałem Natalie Portman oraz komediowy thriller akcji Kiss Kiss, Bang Bang, w którym funkcje scenarzysty i reżysera pełnił autor scenariusza Zabójczej broni, Shane Black, a w rolach głównych zagrali Robert Downey Jr., Val Kilmer oraz Michelle Monaghan. Był również odpowiedzialny za produkcję takich hitowych filmów, jak Romeo musi umrzeć, z Jetem Li i Aaliyah w rolach głównych, Mroczna dzielnica ze Stevenem Seagalem i DMX oraz Kod dostępu, w którym zagrali John Travolta, Hugh Jackman i Halle Berry.

Jako uznany producent telewizyjny, Silver jest obecnie producentem wykonawczym nowego, nadawanego w piątki wieczorem serialu stacji CBS zatytułowanego Moonlight, będącego romantycznym thrillerem, który ukazuje legendę wampirów z zupełnie innej perspektywy. Serial ukaże się na małym ekranie jesienią tego roku. Wcześniej Silver pełnił rolę producenta wykonawczego na planie chwalonego przez krytyków serialu stacji UPN Veronica Mars, z Kristen Bell w roli głównej. Silver, wraz z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem oraz Robertem Zemeckisem, był również współodpowiedzialny za produkcję ośmiu edycji nagradzanego serialu telewizji HBO Opowieści z krypty oraz dwóch filmów pełnometrażowych pod tym samym tytułem.

Silver rozpoczął swoją karierę w firmie Lawrence Gordon Productions, w której ostatecznie awansował na stanowisko prezesa ds. kinematografii. Pracując w tej firmie, był współodpowiedzialny za produkcję filmu The Warriors, a wraz z Gordonem wyprodukował również 48 godzin, Ulice w ogniu oraz Miliony Brewstera.

W 1985 r. Silver wszedł do gry ze swoją własną firmą producencką, Silver Pictures, hitowym filmem Komando, po którym przyszła kolej na Jumpin' Jack Flash oraz Predatora. Silver Pictures umocniły swoją pozycję jednej z wiodących firm producenckich, wprowadzając na ekrany kin kolejne części Zabójczej broni, a także kasowe filmy akcji Szklana pułapka oraz Szklana pułapka 2. Silver wyprodukował również tytuły: Ostatni skaut, Człowiek demolka, Richie Milioner, Krytyczna decyzja oraz Teoria spisku.

Na długo przed rozpoczęciem kariery producenckiej, jeszcze podczas nauki w Columbia High Schoool w Maplewood, w stanie New Jersey, Silver wraz z grupą znajomych opracował w 1967 roku grę zwaną Ultimate Frisbee. Od tego czasu owa szybka gra zespołowa zyskała sobie popularność na całym świecie - turnieje Ultimate Frisbee odbywają się w 50 krajach świata.

SUSAN DOWNEY (producentka) jest jednym z prezesów Dark Castle Entertainment, firmy producenckiej założonej w 1999 r. przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa, która jakiś czas temu podpisała umowę z CIT Group Inc. na sfinansowanie 15 filmów w ciągu następnych 6 lat. Zgodnie z nową umową, Downey odpowiada w firmie zarówno za dział artystyczny, jak i produkcyjny.

Pod szyldem Dark Castle Downey wyprodukowała niedawno thriller o zjawiskach nadprzyrodzonych Plaga, w którym główne role zagrały Hilary Swank i AnnaSophia Robb. Downey obecnie pełni funkcję producentki na planie filmu Guya Ritchiego RocknRolla, w którym zagrają Gerard Butler, Tom Wilkinson, Thandie Newton, Idris Elba i Chris "Ludacris" Bridges, a także filmu Whiteout, z Kim Beckinsale i Gabrielem Machtem.

Downey jest również wiceprezesem ds. produkcji w firmie Silver Pictures, gdzie pracuje nad rozwojem różnorodnych projektów, w tym takich tytułów jak Wonder Woman, Sgt. Rock oraz Parszywa dwunastka.

Downey zaczęła pracę w Silver Pictures w 1999 r., obejmując stanowisko wiceprezesa ds. produkcji. Nadzorowała rozwój projektu i fazę produkcyjną takich filmów, jak 13 duchów oraz Kod dostępu. Pełniła później funkcję współproducentki na planie filmów Statek widmo oraz Od kołyski aż po grób, była producentką Gothiki i Domu woskowych ciał, jak również producentką wykonawczą obrazu Kiss Kiss, Bang Bang.

Zanim przeniosła się do Silver Pictures, Downey pracowała nad popularnymi filmami Mortal Kombat oraz Mortal Kombat 2: Unicestwienie.

Downey jest absolwentką Szkoły Filmowo-Telewizyjnej na Uniwersytecie Południowej Kalifornii.

RODERICK TAYLOR i BRUCE A. TAYLOR (autorzy scenariusza i fabuły) są jednym z niewielu obecnie duetów złożonych z ojca i syna, zajmujących się pisaniem scenariuszy dla filmów hollywoodzkich. Roderick, były profesor Uniwersytetu Stanforda prowadzący zajęcia z twórczego pisania i poezji, po raz pierwszy poruszył wątki ukazane w Odważnej w swoim oryginalnym scenariuszu do filmu Trybunał, w którym wystąpił Michael Douglas. Roderick otrzymał również prestiżowe stypendium Stegnera w Stanfordzie i zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii Poetów.

Roderick i Bruce rozpoczęli współpracę na planie wyprodukowanego przez nich dla stacji CBS, chwalonego przez krytyków serialu Otherworld, do którego wspólnie napisali także scenariusz. Później stworzyli i wyprodukowali wiele innych seriali, odcinków pilotowych i filmów telewizyjnych, a ponadto byli autorami scenariusz do poszczególnych odcinków tak znanych seriali, jak Policjanci z Miami, The Equalizer, a ostatnio do szalenie popularnego serialu science fiction Witchblade.

W 1994 roku Taylorowie napisali scenariusz i wyprodukowali pierwszy serial dramatyczny telewizji MTV, zatytułowany Dead at 21, który otrzymał nominację do nagrody CableACE dla najlepszego serialu oraz zdobył nagrodę Genesis za odcinek ukazujący ciężki los zwierząt służących do badań laboratoryjnych. W końcu wspólna praca doprowadziła do napisania scenariusza do Odważnej.

Obecnie Taylorowie pracują nad dwoma produkcjami dla dużych wytwórni filmowych. Pierwszą z nich jest film Goliath Awaits, który ma wyreżyserować Francis Lawrence. Film ukazuje historię młodego Króla Dawida na kilka tygodni przed biblijnym pojedynkiem z gigantycznym Goliatem. Ponadto Taylorowie właśnie podpisali angaż na adaptację powieściowego thrillera "The Surrogate", który wyprodukują Ralph Winter i Susana Zepeda.

CYNTHIA MORT (scenarzystka) pracuje nad wieloma projektami filmowymi, które znajdują się w różnych fazach realizacji. Obecnie pisze scenariusz do jeszcze niezatytułowanego filmu biograficznego o nieżyjącej kompozytorce jazzowej i pianistce klasycznej Ninie Simone, w którym ma wystąpić Mary J. Blige, a także do filmu Let it Ride, do którego zaangażowano Rachel Weisz.

Mort stworzyła także i wyprodukowała Tell Me You Love Me, prowokacyjną dziesięcioodcinkową analizę intymności, w której narrację prowadzą cztery pary. Premiera Tell Me You Love Me odbędzie się w niedzielę, 9 września, o godz. 21.00 na kanale HBO.

HERBERT W. GAINS (producent wykonawczy) ostatnio wyprodukował horror Plaga, w którym jedną z głównych ról zagrała nagrodzona Oscarem Hilary Swank. Wcześniej Gains pełnił funkcję producenta wykonawczego na planie filmu Dom woskowych ciał, w którym wystąpili Elisha Cuthbert i Chad Michael Murray. W 2004 roku Gains tę samą rolę odegrał przy realizacji komedii romantycznej Czarna książeczka, z udziałem Brittany Murphy, a ponadto wyprodukował przejmujący dramat sportowy Michaela Tollina zatytułowany Radio, w którym wystąpili Cuba Gooding Jr. i Ed Harris.

Jako producent wykonawczy Gains pracował również przy takich filmach, jak Od kołyski aż po grób, z Jetem Li i DMX, komedia Jake'a Kasdana Kwaśne pomarańcze, Krótka piłka, z udziałem Keanu Reevesa i Diane Lane, oraz Letnia przygoda, w którym wystąpili Freddie Prinze, Jr. i Jessica Biel. Z kolei w swoim dorobku współproducenta Gaima ma m.in. filmy: Luz Blues z Jamesem Van Der Beekiem, Jonem Voightem i Amy Smart, Kibice do dzieła oraz Tunel Roba Cohena, w którym wystąpił Sylvester Stallone.

Gains był także kierownikiem produkcji na planie Negocjatora i Polowania na myszy. Wcześniej pracował jako asystent reżysera przy wielu filmach, m.in. Urodzeni mordercy, Pomiędzy niebem a ziemią, Na fali, Pacific Heights, Smok: historia Bruce'a Lee, Wirujący seks i Fan.

DANA GOLDBERG (producentka wykonawcza) jest prezesem ds. produkcji w spółce Village Roadshow Pictures. Obecnie pełni rolę producentki wykonawczej na planach kilku realizowanych właśnie filmów, w tym komedii akcji Get Smart ze Steve'em Carellem, Anne Hathaway i Alanem Arkinem oraz dramatu romantycznego Nights in Rodanthe, z udziałem Richarda Gere'a i Diane Lane.

Od kiedy osiem lat temu rozpoczęła pracę firmie Village Roadshow Pictures, brała udział w realizacji całej gamy filmów, takich jak Ocean's Eleven: Ryzykowna Gra i jej kolejne części, trylogia Matrix, Dzień próby, Rzeka tajemnic, Miss Agent, Z ust do ust oraz Charlie i fabryka czekolady. Była także producentem wykonawczym oscarowej animacji Happy Feet: Tupot małych stóp wyreżyserowanej przez George'a Millera, w której swych głosów użyczyli Elijah Wood, Robin Williams, Brittany Murphy, Nicole Kidman i Hugh Jackman, Domu nad jeziorem z udziałem Keanu Reevesa i Sandry Bullock, Diuków Hazzardu z Johnnym Knoxville'em i Seannem Williamem Scottem oraz Złodzieja życia z Angeliną Jolie.

Przed przejściem do Village Roadshow Pictures Goldberg spędziła trzy lata, współpracując z Barrym Levinsonem i Paulą Weinstein w Baltimore/Spring Creek Pictures, gdzie piastowała stanowisko wiceprezesa ds. produkcji. Swoją karierę w showbiznesie rozpoczynała jako asystentka w Hollywood Pictures.

BRUCE BERMAN (producent wykonawczy) jest prezesem i dyrektorem generalnym w spółce Village Roadshow Pictures. Do końca 2007 roku spółka wyprodukuje we współpracy z wytwórnią Warner Bros. 60 filmów, przy czym wszystkie będą rozpowszechniane na całym świecie przez Warner Bros. Pictures, a w wybranych krajach przez Village Roadshow Pictures.

Pierwszymi filmami wyprodukowanymi w ramach tej współpracy były takie przeboje, jak: Totalna magia z Sandrą Bullock i Nicole Kidman, Depresja gangstera z Robertem De Niro i Billym Crystalem, Matrix z udziałem Keanu Reevesa i Laurence'a Fishburne'a, Złoto pustyni z George'em Clooneyem, Kosmiczni kowboje w reżyserii i z udziałem Clinta Eastwooda oraz Miss Agent z Sandrą Bullock i Benjaminem Brattem w rolach głównych.

Pod szyldem Village Roadshow Pictures Berman wyprodukował później tak różnorodne hity, jak Dzień próby, za który Denzel Washington otrzymał Oscara, Ocean's Eleven: Ryzykowna gra z George'em Clooneyem, Bradem Pittem i Julią Roberts, kolejne części tego filmu: Ocean's Twelve: Dogrywka oraz hit tego lata Ocean's 13, Dwa tygodnie na miłość z duetem: Sandrą Bullock i Hugh Grantem, Rzeka tajemnic, w którym oscarowe role zagrali Sean Penn i Tim Robbins, druga i trzecia część trylogii Matrix: Matrix Reaktywacja i Matrix Rewolucje, Charlie i fabryka czekolady Tima Burtona z Johnnym Deppem oraz oscarowa komedia animowana Happy Feet: Tupot małych stóp.

Wśród przygotowywanych projektów spółki Village Roadshow znajduje się thriller science fiction Jestem legendą z udziałem Willa Smitha, komedia Get Smart ze Steve'em Carellem oraz film przygodowy Speed Racer, którego scenarzystami i reżyserami są bracia Wachowscy.

Berman rozpoczął karierę w branży filmowej od współpracy z Jackiem Valentim w MPAA, jednocześnie kontynuując studia prawnicze w Georgetown Law School w Waszyngtonie. Otrzymawszy dyplom prawnika, w 1978 r. otrzymał pracę w Casablanca Films. Przeniósłszy się do wytwórni Universal, zapracował sobie na awans do stanowiska wiceprezesa, które otrzymał w 1982 r.

W 1984 r. Berman przeszedł do wytwórni Warner Bros. na stanowisko wiceprezesa, a cztery lata później otrzymał awans na stanowisko starszego wiceprezesa ds. produkcji. We wrześniu 1989 r. powołano go na stanowisko prezesa ds. produkcji filmowych, po czym w 1991 awansował na stanowisko prezesa ds. międzynarodowych produkcji filmowych, którą to funkcję pełnił do maja 1996 r. Za jego rządów wytwórnia Warner Bros. Pictures wyprodukowała i wprowadziła na ekrany takie filmy, jak Uznany za niewinnego, Chłopcy z ferajny, Robin Hood: Książę złodziei, oscarowy obraz Wożąc panią Daisy, Batman Forever, Liberator, Malcolm X, Bodyguard, JFK, Ścigany, Dave, W sieci, Raport Pelikana, Epidemia, Klient, Czas zabijania oraz Twister.

W maju 1996 roku Berman zawiązał spółkę Plan B Entertainment, spółkę zajmującą się kinem niezależnym w Warner Bros. Pictures. W lutym 1998 r. został prezesem i dyrektorem generalnym w spółce Village Roadshow Pictures.

PHILIPPE ROUSSELOT (reżyser obrazu) zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w 1993 roku za zdjęcia do filmu Rzeka życia Roberta Redforda. Wcześniej był nominowany do Oscarów za pracę na planie filmu Henry i June Philipa Kaufmana oraz Nadzieja i chwała Johna Boormana, za który otrzymał również nominację do nagrody BAFTA.

W ojczystej Francji Rousselot został nagrodzony Cezarem za filmy Królowa Margot i Diva. Za zdjęcia do filmu Wywiad z wampirem Neila Jordana zdobył również nagrodę BAFTA. Pracę Rousselota wielokrotnie doceniano na międzynarodowych konkursach filmowych, wśród których znalazły się nominacje do Cezara i nagrody BAFTA za film Niedźwiedź Jeana-Jacquesa Annauda, nominacje do nagrody BAFTA za Niebezpieczne związki Stephena Frearsa i Szmaragdowy las Boormana, a także nominacje do Cezara za film Zbyt piękna dla ciebie Bertranda Bliera, Teresa Alaina Cavaliera oraz Księżyc w rynsztoku Jeana-Jacquesa Beineixa.

Odważna to już czwarty film realizowany przez Rousselota wspólnie z Jordanem; poprzednimi były m.in. The Miracle i Nie jesteśmy aniołami. Nakręcił także trzy filmy dla reżysera Tima Burtona: Charlie i fabryka czekolady, Duża ryba i Planeta małp.

We współpracy z innymi reżyserami nakręcił m.in. Constantine'a Francisa Lawrence'a, Antwone'a Fishera Denzela Washingtona, Krawca z Panamy Johna Boormana, Tytanów Boaza Yakina, Zagubione serca Sydneya Pollacka, Instynkt Jona Turteltauba, Skandalistę Larry'ego Flynta Milosa Formana, Mary Reilly Stephena Frearsa, Sommersby'ego Jona Amiela oraz Dziękuję ci życie Bertranda Bliera.

Poza pracą w charakterze operatora Rousselot ma na swoim koncie także debiut reżyserski, zatytułowany Pocałunek węża, który otrzymał nominację do Złotej Palmy na Festiwalu Filmowym w Cannes w 1997 roku.

KRISTI ZEA (scenografka) ostatnio pracowała nad scenografią do oscarowego filmu Infiltracja, który był już trzecim jej filmem realizowanym we współpracy z reżyserem Martinem Scorsese. Wcześniej pełniła funkcję scenografki na planie filmów Scorsese Chłopcy z ferajny oraz segmentu Life Lessons z filmu Nowojorskie opowieści. Wielokrotnie współpracowała z Jonathanem Demme'em przy filmach Kandydat, Pokochać, Filadelfia, Milczenie owiec oraz Poślubiona mafii, a także z Brettem Ratnerem przy Czerwonym smoku oraz obrazie Family Man. Na swoim zawodowym koncie ma m.in. filmy: Zmiana pasa Rogera Michella, Uśpieni Barry'ego Levinsona, Wojna Jona Avneta, Olej Lorenza George'a Millera oraz Miss fajerwerków Thomasa Schlamme'a.

W przemyśle filmowym Zea zajmowała się wieloma różnymi zadaniami; była m.in. producentką, reżyserką i projektantką kostiumów. Wyprodukowała film Jamesa L. Brooksa Lepiej być nie może, za który wraz z Brooksem i Bridget Johnson otrzymała nominację do Oscara w kategorii "Najlepszy film". Na planie filmu Filadelfia pełniła rolę reżysera drugiej ekipy i współproducenta, w filmach Telepasja i Lucas - współproducenta, a w Uśpionych i Pokochać - reżysera drugiej ekipy. Na potrzeby małego ekranu wyreżyserowała odcinek antologii filmowej stacji HBO zatytułowanej Mężczyźni i kobiety 2: W miłości nie ma zasad.

Jako projektantka kostiumów Zea zrealizowała między innymi filmy: Silverado Lawrence'a Kasdana, Niekończąca się miłość Franco Zeffirellego, Czułe słówka Jamesa L. Brooksa oraz trzy filmy reżysera Alana Parkera: Ptasiek, Najwyższa stawka i Sława.

Oprócz działalności filmowej Zea prowadzi wykłady z dziedziny scenografii na studiach podyplomowych w nowojorskiej szkole Tisch School of the Arts.

TONY LAWSON (montażysta) wcześniej współpracował z Neilem Jordanem przy filmach: Śniadanie na Plutonie, Podwójny blef, Koniec romansu, W moich snach, Chłopak rzeźnika oraz Michael Collins, a także przy krótkometrażowym obrazie Not I.

Wcześniej Lawson przez długie lata współpracował z Nicolasem Roegiem, u którego zaczynał od stanowiska asystenta montażysty na planie filmu Nie oglądaj się teraz, a potem pracował jako montażysta przy filmach Zmysłowa obsesja, Eureka, Z przymrużeniem oka, Castaway, Aria, Tor 29, Wiedźmy, Cold Heaven i Two Deaths.

Lawson rozpoczął swoją karierę jako asystent reżysera, współpracując z legendarnym Davidem Leanem przy jego filmie z 1970 roku zatytułowanym Córka Ryana. W kolejnym roku po raz pierwszy pełnił rolę montażysty w filmie Nędzne psy Sama Peckinpaha, zaś później ponownie dla tego samego reżysera montował obraz Żelazny krzyż.

Wśród innych filmów Lawsona należy wymienić filmy Barry Lyndon Stanleya Kubricka, Dragonslayer Matthew Robbinsa, Bunt na Bounty Rogera Donaldsona, Wichrowe wzgórza Petera Kosminskiego, Tom i Viv Briana Gilberta, Zwycięstwo Marka Peploe, Othello Olivera Parkera oraz Pozew o miłość Petera Howitta

CATHERINE MARIE THOMAS (projektantka kostiumów) ostatnio pracowała jako projektantka kostiumów na planie przygotowywanego filmu My Sassy Girl, w którym wystąpią Jesse Bradford i Elisha Cuthbert, a także 27 Dresses z udziałem Katherine Heigl i Edward Burns.

Thomas zaprojektowała także kostiumy do czterech filmów wyreżyserowanych przez Edwarda Burnsa: Purple Violets, Tydzień Kawalerski, Środa popielcowa, oraz Sidewalks of New York. Pracowała między innymi przy niezależnych obrazach The Hottest State i Chelsea Walls wyreżyserowanych przez Ethana Hawke'a, ostatnim filmie Roberta Altmana Prairie Home Companion, kasowych filmach akcji Quentina Tarantino Kill Bill i Kill Bill 2, a także przy obrazie Tape Richarda Linklatera.

Pochodząca z Chicago Thomas jest absolwentką Chicago Academy for the Arts oraz Kansas City Art Institute. Po studiach przeprowadziła się do Nowego Jorku, gdzie rozpoczęła karierę jako projektantka kostiumów w warsztacie kostiumowym w prestiżowej szkole aktorskiej Juilliard School.

W 1995 roku zaczęła projektować kostiumy do filmów fabularnych, a do jej pierwszych filmów należą: Arresting Gena, Louis & Frank, Sejfmeni, Spring Forward, Blue Moon oraz Other Voices.

Wzmianka o Thomas pojawiła się także w książce Deborah Nadoolman Landis z 2006 roku, zatytułowanej "Dressed: A Century of Hollywood Costume Design".

DARIO MARIANELLI (kompozytor) zdobył nominacje do Oscara oraz Europejskiej Nagrody Filmowej za muzykę do wyreżyserowanego przez Joe Wrighta filmu z epoki zatytułowanego Duma i uprzedzenie, opartego na powieści Jane Austen. Niedawno ponownie podjął współpracę z Wrightem, dla którego napisał muzykę do przygotowywanego filmu Pokuta, z Keirą Knightley w roli głównej, którego premiera odbędzie się na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2007 roku.

Ponadto Marianelli napisał muzykę między innymi do filmów Far North, Powracający koszmar, V jak Vendetta, Nieustraszeni bracia Grimm, Shooting Dogs, Cheeky, Wrzesień, Nie oddam zamku, Na tym świecie, Wojownik, Królestwo Demonów, Being Considered, I Went Down oraz Długa droga do domu. Skomponował także muzykę do wielu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych.

Dario Marianelli urodził się w Pizie we Włoszech, studiował grę na fortepianie i kompozycję we Florencji i w Londynie. Po rocznych studiach podyplomowych w Guildhall School of Music and Drama, gdzie był także przewodniczącym Towarzystwa Muzyki Współczesnej, dostał stypendium z Gulbenkian Foundation na kurs kompozycji i choreografii prowadzony w Bretton University College. Kolejne stypendia pozwoliły mu uczestniczyć w Niemczech w serii warsztatów na temat europejskiej muzyki filmowej oraz spędzić trzy lata w National Film and Television School, którą ukończył w 1997 r.

Poza kompozycjami filmowymi Marianelli pisał utwory orkiestrowe dla Orkiestry Symfonicznej BBC oraz dla orkiestry Britten-Pears. Komponował także utwory wokalne dla BBC Singers oraz muzykę dla Royal Shakespeare Company.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Odważna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy