"Obcy. Kosmiczna Inwazja - 3D": NOTATKI PRODUKCYJNE
Ostatnia wielkoformatowa produkcja nWave Picture “Obcy. Kosmiczna Inwazja” jest nowatorskim przedsięwzięciem w zakresie produkcji filmów dwu i trójwymiarowych. Po premierze filmu pt. “Sensacyjna podróż: Teoria rozrywki” (film dwuwymiarowy) i “3-D Mania! – Encounter in the Third Dimension” (film trójwymiarowy – wkrótce na gigantycznym ekranie Panasonic IMAX Warszawa), nWave Pictures raz jeszcze testuje granice technologii CGI (cyfrowej grafiki) tworząc pierwszy pełnometrażowy cyfrowy animowany film IMAX. W filmie, widzowie będą śledzili losy grupy Obcych, którzy badają nowy, nafaszerowany nowinkami technicznymi park tematyczny i zatopią się w serię zapierających dech w piersiach przygód.
Spośród innych filmów, naukowych, bądź edukacyjnych, które dotąd powstały i trafiły na duży ekran, “Obcy. Kosmiczna Inwazja” wyróżnia się tym, że jest pierwszym wielkoformatowym filmem skierowanym wyłącznie na rynek rozrywkowy. Reżyser Ben Stassen nazywa “Obcy. Kosmiczna Inwazja” “filmem o parku rozrywki” i na początku filmu umieszcza następujące ostrzeżenie:
„Witamy w naszym wirtualnym parku tematycznym. Dzięki najnowocześniejszej technice cyfrowej, już za moment przeżyjecie trójwymiarową przygodę wypełnioną dźwiękiem i obrazem.
Uwaga: Jeśli w którymś momencie poczujecie się zdezorientowani albo zacznie wam się kręcić w głowie, skorzystajcie z jednej z następujących rad:
A. Trzymajcie się mocno poręczy fotela
B. Starajcie się nie odrywać wzroku od środka ekranu
C. Krzyczcie wniebogłosy
Jeśli żaden z powyższych sposobów nie okazał się skuteczny, zwyczajnie zamknijcie oczy. Wtedy na pewno przestanie wam się kręcić w głowie. Jednak w ten sposób śledzenie akcji na ekranie będzie znacznie utrudnione.”
To przewrotne ostrzeżenie umieszczone przed filmem nadaje ton dalszej projekcji. Film zaczyna się od śmiałego przedstawienia tła science fiction, które błyskawicznie zmienia charakter wraz z niespodziewanym pojawieniem się i lekceważącym zachowaniem Obcych - Głagolitów. Ci nierozważni Obcy szybko zaczynają szukać domu – nie w wielkim mieście, tak jak to zakładali, ale w samym środku parku rozrywki!
Skoro “Obcy. Kosmiczna Inwazja” nie jest tradycyjną opowieścią, a raczej wtopieniem się w akcję filmu, producenci filmowi postanowili często korzystać z ujęć będących “punktem widzenia”. W rezultacie 70% akcji jest sfilmowane subiektywną kamerą. Takie stylistyczne podejście umożliwia widzom wejście w przestrzeń filmową; jest czymś więcej niż tylko „rzucaniem przedmiotów” w kierunku publiczności.
W porównaniu z wcześniejszymi filmami 3-D, film IMAX 3D to zupełnie nowy język kina. Korzystając z tych wcześniejszych form wizualizacji 3-D, filmowiec po prostu opisuje okno. Następnie ustawia pewną głębię za oknem i sprawia, że rzeczy wychodzą do widza tuż przed nim. Wrażenie stworzone przez film 3-D na wielkoformatowym ekranie to coś zupełnie innego, bo w kinie z wielkoformatowym ekranem publiczność nie ma świadomości, iż takie okno istnieje. Ekran jest tak wielki, że człowiek nie dostrzega ram dookoła niego. W procesie tworzenia przeżyć z wielkoformatowym ekranem 3-D, filmowiec nie musi definiować okna, stwarza przestrzeń i wprowadza widownię w tę przestrzeń, sprawiając, że filmy 3-D na wielkoformatowym ekranie to najbardziej wciągające doświadczenie filmowe na całym świecie.
Widzowie zwykle odbierają filmy fabularne na poziomie intelektualnym i emocjonalnym. Ze względu na charakter doświadczeń z wielkoformatowym ekranem, widzowie przeważnie odbierają filmy na takim ekranie na poziomie fizycznym i „trzewiowym”. Wykorzystanie wielu ujęć z subiektywnego punktu widzenia było celowym zabiegiem stylistycznym. Dzięki temu widz jest wprowadzony w przestrzeń filmową i może badać fascynujące aspekty filmów 3-D na wielkoformatowym ekranie.