Reklama

"Niania": TWÓRCY FILMU

KIRK JONES - Reżyseria

Po ukończeniu szkoły filmowej w Newport w 1987 roku Kirk Jones rozpoczął pracę montażysty w firmie producenckiej BFCS. W wolnym czasie pisał scenariusze i kręcił własne filmy.

Uznanie zdobył jako reżyser filmów reklamowych, m. in. dla firm Mercedes, Xenium, Absolut Vodka, Coca Cola, Reebok czy McDonald’s.

W 1996 Jones zdobył Srebrnego Lwa na Festiwalu Filmowym w Cannes.

W 1998 napisał i wyreżyserował swój pierwszy film fabularny, Martwy Farciarz (Waking Ned), którego budżet wyniósł zaledwie 3 miliony dolarów. Obraz przyniósł na całym świecie zyski w wysokości 90 milionów dolarów, ponadto zdobył mnóstwo nagród, m. in. na festiwalach filmowych w Nowym Jorku i Paryżu. Martwy Farciarz przyniósł także twórcy nagrodę BAFTA za najlepszy debiut.

Reklama

Po sukcesie Martwego Farciarza Jones nadal pisze scenariusze, realizuje swoje własne projekty i reżyseruje filmy reklamowe.

LINDSAY DORAN - Produkcja

Lindsay Doran rozpoczęła karierę w przemyśle filmowym w 1979 roku, kiedy została asystentką dyrektora artystycznego w Avco Embassy Pictures. Potem firma przekształciła się w Embassy Pictures, a Doran awansowała na wiceprezesa do spraw artystycznych. Pracując dla Embassy, Doran uczestniczyła w produkcji dwóch filmów w reżyserii Roba Reinera – Oto Spinal Tap (This Is Spinal Tap) oraz Pewna Sprawa (The Sure Thing).

W roku 1985 Lindsay Doran rozpoczęła pracę w Paramount Pictures, gdzie objęła funkcję starszego wiceprezesa produkcji. Nadzorowała wówczas realizację takich filmów, jak: Dziewczyna w Różowej Sukience (Pretty in Pink), Wolny Dzień Ferrisa Buellera (Ferris Bueller’s Day Off); Samoloty, Pociągi i Samochody (Planes, Trains and Automobiles), Naga Broń (The Naked Gun), Smętarz dla Zwierzaków (Pet Sematary) oraz Uwierz w Ducha (Ghost).

W roku 1989 Doran odeszła z Paramount Pictures i nawiązała współpracę z wytwórnią Mirage Enterprises Sidney’a Pollacka. Jako prezes firmy, Doran wyprodukowała obrazy: Umrzeć Powtórnie (Dead Again) w reżyserii Kennetha Branagha, Zostawić Normalność (Leaving Normal), który wyreżyserował Edward Zwick oraz Rozważna i Romantyczna (Sense and Sensibility) w reżyserii Anga Lee i na podstawie scenariusza Emmy Thompson. Rozważna i Romantyczna zdobyła Złoty Glob dla najlepszego filmu oraz Nagrodę Akademii® dla najlepszego scenariusza adaptowanego (dla Emmy Thompson). Ponadto film zdobył sześć nominacji do Oscara® (w tym dla najlepszego filmu), nagrodę BAFTA oraz Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie. Podczas pracy w Mirage, Doran była także producentem wykonawczym obrazów Firma (The Firm) oraz Sabrina, które wyreżyserował Sidney Pollack.

W 1996 roku Doran objęła funkcję prezesa wytwórni United Artists Pictures. W tym czasie studio zrealizowało filmy: Jutro Nie Umiera Nigdy (Tomorrow Never Dies) oraz Świat To Za Mało (The World is Not Enough), a także Człowiek w Żelaznej Masce (The Man in the Iron Mask) i nową wersję przeboju Afera Thomasa Crowna (The Thomas Crown Affair).

Obecnie Doran jest prezesem firmy Three Strange Angels. W jej barwach wyprodukowała już obraz „Lepiej Niż w Książce” (Stranger Than Fiction) w reżyserii Marka Forstera. W filmie, do którego scenariusz napisał Zach Helm, wystąpili: Will Ferrell, Maggie Gyllenhaal, Dustin Hoffman, Queen Latifah oraz Emma Thompson. To już czwarte wspólne przedsięwzięcie Doran i Thompson. Ich współpraca trwa już ponad 15 lat.

TIM BEVAN i ERIC FELLNER - Produkcja

Wytwórnia Working Title Films, której od 1992 roku szefują Bevan i Fellner, to jedna z najważniejszych wytwórni filmowych w Europie. Pod rządami Bevana i Fellnera studio zrealizowało ponad 70 filmów, które na całym świecie zarobiły 3 miliardy dolarów. Produkcje Working Title zdobyły 4 Oscary® (dla Przed Egzekucją Tima Robbinsa, Fargo Joela i Ethana Coenów oraz Elizabeth Shekhara Kapura), 20 nagród BAFTA (m. in. dla filmów To Właśnie Miłość Richarda Curtisa oraz Cztery Wesela i Pogrzeb Mike’a Newella), a także wyróżnienia na festiwalach w Cannes i Berlinie. Bevan i Fellner zostali uhonorowani Orderami Imperium Brytyjskiego.

Poza wspomnianymi wyżej filmami, sukces odniosły także inne produkcje Working Title, takie jak: Notting Hill Rogera Mitchella, Tłumaczka (The Interpreter) Sindey’a Pollacka, Johnny English Petera Howitta; Bracie, Gdzie Jesteś (O Brother, Where Art Thou?) braci Coen, Był Sobie Chłopiec (About a Boy) Chrisa Weitza oraz filmy o Bridget Jones. Do grona wieloletnich współpracowników wytwórni zaliczają się: scenarzysta i reżyser Richard Curtis, aktorzy Rowan Atkinson, Colin Firth i Hugh Grant oraz bracia Joel i Ethan Coen.

Najnowsze projekty Working Title Films to: Duma i Uprzedzenie (Pride and Prejudice) Joe Wrighta, gdzie zagrali Keira Knightley, Matthew Macfayden, Brenda Blethyn i Donald Sutherland, oraz Hot Stuff Phillippa Noyce’a z Timem Robbinsem.

Working Title Films produkuje również niskobudżetowe filmy brytyjskie. Pierwszym takim projektem był obraz Billy Elliot Stephena Daldry z roku 2000. Film okazał się sukcesem komercyjnym i artystycznym: zdobył trzy nominacje do Oscara® i dwie do Złotego Globu, a także przyniósł ponad 100 milionów dolarów zysku.

GLYNIS MURRAY - Koproducent

Glynis Murray zdobyła uznanie jako producentka filmów reklamowych. Na swoim koncie ma także produkcję dwóch filmów fabularnych: Polowanie na Grube Ryby (Shooting Fish) Stephena Schwartza z Kate Beckinsale i Stuartem Townsendem oraz Martwy Farciarz (Waking Ned) w reżyserii Kirka Jonesa.

Murray jest absolwentką historii na uniwersytecie w Londynie. W latach 70. pracowała dla BBC. W roku 1991 założyła własną wytwórnię Tomboy Films, z którą stale współpracują reżyserzy Kirk Jones i Stephen Frears.

HENRY BRAHAM - Zdjęcia

Niania (Nanny McPhee) to już drugi, po Martwym Farciarzu (Waking Ned) wspólny film Henry’ego Brahama i reżysera Kirka Jonesa. Wcześniej pracowali razem przy realizacji filmów reklamowych.

Braham jest autorem zdjęć do obrazów: Bright Young Things Stephena Fry (przy którym pracowali także Nic Ede, Michael Howells oraz Peter King), Shackleton Charlesa Sturridge, za który Braham otrzymał nagrody Emmy i BAFTA; Wpadka (Crush) Johna McKay, Sekret (The Invisible Circus) Adama Brooka, Dziewczyny z Farmy (The Land Girls) w reżyserii Davida Lelanda, Polowanie na Grube Ryby (Shooting Fish) Stephena Schwartza, Grób Roseanny (Roseanna’s Grave) Paula Weilanda oraz Pasjans dla Dwojga (Solitaire for 2), który wyreżyserował Gary Sinyor.

Henry Braham jest także autorem zdjęć do reklam dla firm: Coca Cola, McDonald’s, Playstation 2, Ford, British Airways i Polaroid.

JUSTIN KRISH - Montaż

krish jest montażystą filmów: Duma i Uprzedzenie (Pride and Prejudice), Podkręć Jak Beckham (Bend It Like Beckham), Zawód Morderca (The Piano Player) oraz Pod Wpływem (Sorted).

NICK MOORE - Montaż

Moore pracował jako montażysta filmów: Nadchodzi Polly (Along Came Polly), To Właśnie Miłość (Love Actually), Był Sobie Chłopiec (About a Boy); Notting Hill Rogera Mitchella, Dziewczyny z Farmy (Land Girls) Davida Lelanda oraz Goło i Wesoło (Full Monty) w reżyserii Petera Cattaneo. Za ten film Moore otrzymał nominację do nagrody BAFTA za najlepszy montaż.

MICHAEL D. HOWELLS - Scenografia

Howells przygotowuje scenografię do filmu, teatru, opery, baletu i pokazów mody. Jest autorem dekoracji do filmów: Bright Young Things Stephena Fry, Shackleton Charlesa Sturridge, About Time Too i Namiętność Panny Julity (Miss Julie) Mike’a Figgisa, Idealny Mąż (An Ideal Husband); Długo i Szczęśliwie (Everafter) Andy’ego Tennanta, Emma w reżyserii Douga McGratha, Księżniczka Caraboo (Princess Caraboo) Michaela Austina oraz Dwóch Ojców (Second Best) Chrisa Mengesa.

Howells jest laureatem Nagrody BAFTA i Golden Satellite.

Jest również twórcą scenografii do pokazów mody Johna Galliano, Christiana Diora, Christiana Lacroix oraz sesji zdjęciowych Mario Testino dla magazynu Vogue.

NIC EDE - Kostiumy

Ede przygotowuje kostiumy do filmów kinowych, telewizyjnych oraz reklam. Wśród produkcji filmowych, do których Ede zaprojektował kostiumy, znalazły się m. in.: Bright Young Things Stephena Fry, Zgromadzenie (The Gathering) Briana Gilberta, Związki Rodzinne (Relative Values) Erica Stylesa, Morderca z Belfastu (Resurrection Man) Marka Evansa, Dwóch Ojców (Second Best) oraz Świat na Uboczu (A World Apart) Chrisa Mengesa, Tylko Razem z Córką (Not Without My Daughter) Briana Gilberta, a także Cast Away Nica Roega.

Dla telewizji Ede przygotował kostiumy do filmów: Opowieści Kanterberyjskie (Canterbury Tales), Dash i Lilly (Dash & Lilly), Z Dala od Zgiełku (Far From the Madding Crowd) oraz Pożyczalscy (The Borrowers).

Ede jest twórcą kostiumów do reklam Banku Lloyds, British Airways oraz Martini.

PETER KING - Charakteryzacja

Peter King jest laureatem Nagrody Akademii® za najlepszą charakteryzację (wspólnie z Richardem Taylorem) do filmu Władca Pierścieni: Powrót Króla (The Lord of the Rings: The Return of the King). Dziełem Kinga jest także charakteryzacja w dwóch pierwszych częściach trylogii Petera Jacksona: Władca Pierścieni: Dwie Wieże (The Lord of the Rings: The Two Towers) oraz Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring). Praca przy tych filmach przyniosła Kingowi również nagrodę BAFTA.

King zajmował się także charakteryzacją przy filmach: Bright Young Things Stephena Fry, Bądźmy Poważni na Serio (The Importance of Being Earnest) Olivera Parkera, Zatrute Pióro (Quills) Philipa Kaufmana, Namiętność Panny Julity (Miss Julie) Mike’a Figgisa, Idealny Mąż (An Ideal Husband) Olivera Parkera, O Mały Włos (Little Voices) Marka Hermana, Idol (Velvet Goldmine) Todda Haynesa, Lekcja Tanga (The Tango Lesson) Sally Porter, a także Portret Damy (Portrait of a Lady) Jane Campion.

Z reżyserem Peterem Jacksonem King spotkał się ponownie podczas niedawnej realizacji filmu King Kong.

PATRICK DOYLE - Muzyka

Patrick Doyle jest absolwentem Królewskiej Akademii Muzycznej w Szkocji, którą ukończył w roku 1974. Od 30 lat zajmuje się komponowaniem muzyki dla radia, telewizji, teatru i filmu.

Dla teatru przygotował oprawę muzyczną do przedstawień: Król Lear, Sen Nocy Letniej, Hamlet, Jak Wam Się Podoba i Wiele Hałasu o Nic.

W roku 1989 Doyle skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Kennetha Branagha Henryk V (Henry V), za którą otrzymał nagrodę im. Ivora Novello. W 1990 Książę Karol poprosił Doyle’a o napisanie utworu na 90. urodziny Królowej Matki.

Za muzykę do filmu Umrzeć Powtórnie (Dead Again) Kennetha Branagha Doyle był nominowany do Złotego Globu.

Doyle stworzył ścieżkę dźwiękową do filmów: Indochiny Regisa Wargniera z Catherine Deneuve, Na Zachód (Into the West) Mike’a Nevella, Życie Carlita (Carlito’s Way) Briana De Palmy, Mała Księżniczka (A Little Princess) Alfonso Cuarona, Pani Winterbourne (Mrs. Winterbourne) Richarda Benjamina oraz Rozważna i Romantyczna (Sense and Sensibility) Anga Lee. Za muzykę do tego obrazu Doyle otrzymał nominacje do Oscara®, Złotego Globu i Nagrody BAFTA. Do Oscara® nominowano go również za ścieżkę dźwiękową do Hamleta w reżyserii Kennetha Branagha.

Wśród dokonań kompozytora znalazła się ponadto muzyka do produkcji: Donnie Brasco Mike’a Newella, Wielkie Nadzieje (Great Expectations) Alfonso Cuarona, Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’ Diary) w reżyserii Sharon Maguire, Gosford Park Roberta Altmana, Dziewczyny z Kalendarza (Calendar Girls) z Helen Mirren i Julie Walters oraz Harry Potter i Czara Ognia (Harry Potter and the Goblet of Fire) w reżyserii Mike’a Newella.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Niania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy