Reklama

"Nadzieja": O TWÓRCACH

AKTORZY:

WOJCIECH PSZONIAK

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1968). W latach 1968-1974 grał w krakowskim Teatrze Starym. Zadebiutował w "Klątwie" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Konrada Swinarskiego (1968). W 1971 pierwszy raz współpracował z Andrzejem Wajdą. Ich pierwszym wspólnym spektaklem były "Biesy" według Fiodora Dostojewskiego. W 1975 zagrał w reżyserowanej przez Wajdę "Sprawie Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej. Rolę Robespierre'a, uhonorowaną nagrodą na festiwalu filmowym w Montrealu, powtórzył u tego samego reżysera w filmie "Danton"

Reklama

z 1983 roku. W 1978 roku zaczął pracę na deskach teatrów zagranicznych, występował - między innymi - w paryskim Teatrze Chaillot ("Król Ubu" w reżyserii Rolanda Topora),

w londyńskim Apollo Victoria Theatre ("Błękitne głębokie morze" w reżyserii Karela Reisza) i w paryskim Teatrze Montparnasse ("Sklep na rogu ulicy" w reżyserii Miklosa Laszlo).

Na dużym ekranie zasłynął wybitnymi kreacjami w filmach Andrzeja Wajdy. Pamiętny Dziennikarz/Stańczyk w ekranizacji "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego, Jeszua w "Piłat i inni" na podstawie Michaiła Bułhakowa, odtwórca tytułowej roli w "Korczaku"

i wreszcie Moryc Welt w "Ziemi obiecanej" według Władysława Reymonta (nagroda za najlepszą pierwszoplanową rolę męską na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni). Spośród innych pamiętnych ekranowych wcieleń aktora warto wspomnieć Rudego Josełe w "Austerii" Jerzego Kawalerowicza, Bogdańskiego w "Limuzynie Daimler-Benz"

i Obcego w "Bracie naszego Boga" Krzysztofa Zanussiego.

ZBIGNIEW ZAPASIEWICZ

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1956). Występował w stołecznym Teatrze Współczesnym - jako Karol w "Pierwszym dniu wolności" Leona Kruczkowskiego (1959), Pylades w "Ifigenii w Taurydzie" Johanna Wolfganga Goethego (1961), Zapowiadacz w "Karierze Arturo Ui" Bertolta Brechta (1962) i Andrzej Prozorow w "Trzech siostrach" Antoniego Czechowa (1963). W Teatrze Dramatycznym grał między innymi w spektaklach Ludwika René, Macieja Prusa, Kazimierza Dejmka, Jerzego Jarockiego. W latach 1983-1987 można go było oglądać na deskach Teatru Powszechnego. Do 1990 był dyrektorem naczelnym

i artystycznym Teatru Dramatycznego, przez trzy lata pracował w Teatrze Polskim (1990-1993), potem wrócił do Teatru Współczesnego (1993-2000). Od 2000 roku, należy do zespołu aktorskiego Teatru Powszechnego. Współpracował także m.in. z krakowskim Teatrem STU i poznańską Sceną na Piętrze.

Wystąpił w ponad 70 filmach. Zadebiutował w 1963 roku drugoplanową rolą Księdza w "Wianie" Jana Łomnickiego. Stworzył wybitne kreacje w obrazach Krzysztofa Zanussiego - docenta Jana w "Za ścianą" (1971) i naukowca-konformisty, docenta Jakuba Szelestowskiego w "Barwach ochronnych" (1976). Współpracował z Edwardem Żebrowskim (naukowiec Adam w "Ocaleniu" (1972) i Rygier w "Szpitalu Przemienienia" (1978)); Andrzejem Wajdą - dziennikarz Jerzy Michałowski w "Bez znieczulenia" (1978), Kawecki w "Pannach z Wilka" (1979). Zagrał komunistę Lewena

w poruszającym obrazie Janusza Zaorskiego "Matka Królów" (1982), cenzora w "Idolu" Feliksa Falka (1984) i przewodniczącego komisji adwokackiej w "Krótkim filmie o zabijaniu" Krzysztofa Kieślowskiego (1987). W 2000 roku ponownie spotkał się na planie z Krzysztofem Zanussim wcielając się w postać lekarza Tomasza Berga w "Życiu, jako śmiertelnej chorobie przenoszonej drogą płciową" (Santa Monica: nagroda za najlepszą kreację aktorską; Orzeł - Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepsza główna rola męska; Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - nagroda za pierwszoplanową rolę męską). Rok później tę samą postać powtórzył w "Suplemencie" Zanussiego. Reżyser zatrudnił aktora ponownie w 2005 roku, obsadzając go w głównej roli - Wiktora Leszczyńskiego, ambasadora Polski w Urugwaju - w "Persona non grata". Zapasiewicza nominowano za tę kreację do Orła - Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii najlepsza główna rola męska.

ZBIGNIEW ZAMACHOWSKI

Aktor teatralny, filmowy i estradowy. Kompozytor i autor tekstów piosenek. Zaraz po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Telewizyjnej i Filmowej w Łodzi w 1985 roku, został zaangażowany przez Jerzego Grzegorzewskiego do warszawskiego Teatru Studio (1985-2001). Wystąpił tam między innymi w "Operze za trzy grosze" Bertolta Brechta i komediowym przeboju "Się kochamy" Murraya Schigsala. Od 1997 roku jest aktorem Teatru Narodowego.

Na dużym ekranie zadebiutował w "Wielkiej majówce" Krzysztofa Rogulskiego (1981). Później zagrał między innymi w "Dotkniętych" Wiesława Saniewskiego (1988), "Ucieczce z kina Wolność" Wojciecha Marczewskiego (1990), "Cześć, Tereska" (2000) Roberta Glińskiego, "Dekalogu X" (1989) i "Białym" (1993) Krzysztofa Kieślowskiego. Kazimierz Kutz powierzył mu role w filmach "Zawrócony" (1994) i "Pułkownik Kwiatkowski" (1995). W ekranizacji "Ogniem i mieczem" w reżyserii Jerzego Hoffmana (1999) zagrał Michała Wołodyjowskiego. Ostatnie ekranowe wcielenia Zamachowskiego to Jasiek z debiutanckiego obrazu Andrzeja Jakimowskiego "Zmruż oczy" (2003), Matuszek w "Żurku" Ryszarda Brylskiego (2003), nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w roku 2006 rola Mariana w filmie "Przybyli ułani" - z cyklu "Święta polskie". Na premierę czekają: "Boisko bezdomnych" Kasi Adamik i "Popiełuszko" Rafała Wieczyńskiego.

KAMILLA BAAR

Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (2003). Od 2005 roku pracuje w Teatrze Narodowym. Współpracowała z Teatrem Polskim i krakowskim Starym Teatrem. Rozgłos przyniosła jej rola Ofelii w telewizyjnej inscenizacji "Hamleta" w reżyserii Łukasza Barczyka (2004). Na dużym ekranie zadebiutowała w "Vincim" Juliusza Machulskiego (2004). Za ten występ wyróżniono ją nominacją do nagrody im. Zbyszka Cybulskiego. Pojawiła się także w obsadzie serialu Macieja Dejczera "Oficer" i w komedii Dominika Matwiejczyka "Krótka histeria czasu" (2004). Ostatnio można ją było oglądać w serialu kryminalnym "Odwróceni".

RAFAŁ FUDALEJ

Rola Franciszka to jego filmowy debiut. Student PWST w Krakowie. Na scenie debiutował w roli Ignasia w "Tangu Gombrowicza" wg Witolda Gombrowicza w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w Starym Teatrze w Krakowie. Na deskach tego teatru grał do 2005 roku. Na premierę czeka kolejny film z jego udziałem - "Boisko bezdomnych" w reżyserii Kasi Adamik, gdzie wystąpił u boku Marcina Dorocińskiego, Zbigniewa Zamachowskiego i Krzysztofa Kiersznowskiego.

EKIPA:

STANISŁAW MUCHA - reżyser

W roku 1993 ukończył Państwową Szkołę Teatralną w Krakowie, a następnie w połowie lat dziewięćdziesiątych Niemiecką Akademię Filmową w Babelsbergu (Berlin). Przed wyjazdem do Niemiec, gdzie mieszka od 15 lat, zdążył jeszcze zagrać w serialu dla dzieci "Wow" Jerzego Łukaszewicza oraz w filmie Andrzeja Barańskiego "Nad rzeką, której nie ma".

Ceniony dokumentalista. Autor "Środka", wielokrotnie nagradzanego "Absolutu Warhola" i "Reality Shock". "Nadzieja", w której pojawił się w epizodzie jako aktor, jest jego pełnometrażowym debiutem fabularnym.

KRZYSZTOF PIESIEWICZ - scenarzysta

Współautor scenariuszy do 17 filmów Krzysztofa Kieślowskiego m.in.: "Dekalog", "Bez końca", "Podwójne życie Weroniki", "Czerwony", "Biały", "Niebieski". Poza tym twórca scenariuszy do obrazów: "Niebo" w reżyserii Toma Tykwera, "Cisza" Michała Rosy, i "Piekło" Danisa Tanovića. Scenariusze w trakcie realizacji: "Czyściec", "Wiara", "Miłość". Członek francuskiego Societe des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Amerykańskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Członek Polskiego PEN-Clubu, Przewodniczący Kapituły Nagrody im. Biskupa Jana Chrapka "Ślad", członek Kapituły Nagrody TOTUS.

W jego dorobku są między innymi dwukrotna nominacja do nagrody Cezara ("Niebieski" i "Czerwony"), nominacja do Oscara i do nagrody BAFTA za scenariusz filmu "Czerwony", nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej ("Niebo").

KRZYSZTOF PTAK - operator

Absolwent PWSFTviT w Łodzi. Współpracował między innymi z Grzegorzem Królikiewiczem, Andrzejem Barańskim, Wojciechem Marczewskim, Filipem Bajonem i Janem Jakubem Kolskim. Za swoje prace operatorskie uhonorowany został m.in. dwukrotnie Orłem - Polską Nagrodą Filmową za zdjęcia do filmu "Historia kina w Popielawach" Jana Jakuba Kolskiego za rok 1998 i do filmu "Weiser" Wojciecha Marczewskiego za rok 2001. W filmografii Ptaka, który jako jeden z pierwszych zaczął realizować zdjęcia techniką cyfrową, znajdują się między innymi: "Tabu" Andrzeja Barańskiego, "Kornblumenbau" Leszka Wosiewicza, "300 mil do nieba" Macieja Dejczera, "Ucieczka z kina Wolność" Wojciecha Marczewskiego, "Edi" Piotra Trzaskalskiego, "Pornografia" Jana Jakuba Kolskiego, "Mój Nikifor" Krzysztofa Krauzego czy "Jasminum" Jana Jakuba Kolskiego.

Krzysztof Ptak jest cenionym autorem zdjęć do filmów reklamowych i wideoklipów. Pracuje także jako grafik komputerowy, zajmuje się postprodukcją i efektami specjalnymi.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Nadzieja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy