"Na własną rękę": TWÓRCY FILMU
ANDREW DAVIS (Reżyseria)
Znany jest przede wszystkim z inteligentnego kina akcji. Najpopularniejszym w jego karierze filmem tego gatunku był Ścigany z Harrisonem Fordem i Tommy'm Lee Jonesem, który otrzymał siedem nominacji do Oscara® (m.in. w kategorii Najlepszy Film), a także nominację do Złotego Globu oraz nagrodę Amerykańskiego Związku Reżyserów (Directors Guild Award) dla Davisa. Kariera tego pochodzącego z Chicago, byłego studenta dziennikarstwa rozpoczęła się od kultowego filmu Haskella Wexlera Chłodnym okiem z 1969 roku, przy którym Davis pracował jako asystent operatora. Był także głównym operatorem licznych, nagradzanych reklam telewizyjnych i filmów dokumentalnych oraz przedsięwzięć niezależnych. W 1976 roku Davis zakwestionował restrykcyjne formy działalności Związku Techników Filmowych IATSE wytaczając im proces, który stał się kamieniem milowym dla przemysłu filmowego, otwierając drzwi dla młodych techników wszystkich specjalności.
Jego reżyserski debiut Stony Island z 1979 był docenionym przez krytykę, w połowie autobiograficznym, niezależnym musicalem, którego Davis był również współautorem i producentem. Ścieżkę dźwiękową do filmu skomponował jazzman David Sanborn, a w filmie zadebiutował Dennis Franz. Następnym filmem Davisa był thriller z 1981 roku The Final Terror, którego producentem był Joe Roth, z udziałem młodych aktorów: Darryl Hannah, Joe'go Pantoliano, Rachel Ward i Adriana Zmeda. Davis był również współautorem scenariusza do rapowego musicalu Harry'ego Belafonte Beat Street, by wkrótce później nakręcić gangsterski dramat Code of Silence z Chuckiem Norrisem w roli głównej, Nico z debiutancką rolą Stevena Seagala (gdzie był również autorem scenariusza i producentem), Przesyłkę z Gene'm Hackmanem i Tommy'm Lee Jonesem oraz super brutalnego Liberatora, gdzie ponownie pracował z Seagalem i Jonesem. Davis wyreżyserował także dramat akcji Steal Big, Steal Little, thriller Reakcja łańcuchowa z Keanu Reevesem, Morganem Freemanem i Rachel Weisz (również produkcja), a także film sensacyjny Morderstwo doskonałe z Michaelem Douglasem i Gwyneth Paltrow.
Jego mieszcząca się w Santa Barbara firma produkcyjna Chicago Pacific Entertainment zajmuje się właśnie adaptacją nowego projektu, opartego na nagrodzonej powieści Louisa Sachara Holes, który Davis zamierza wyreżyserować.
STEVEN REUTHER (Producent)
Jest prezesem i dyrektorem generalnym firmy Bel-Air Entertainment, bedącą częścią imperium Warner Bros. Będąc jeszcze prezesem wytwórni New Regency Films, był odpowiedzialny za produkcję takich filmów jak Klient, Sommersby, Liberator i That Night. Był również producentem wykonawczym filmów Made in America, Królowie Mambo, The Power of One, Chłopaki na bok i Czarna lista Hollywood. Reuther ma także na koncie produkcję megahitu Pretty Woman z 1990 roku z udziałem Julii Roberts i Rcicharda Gere. Przed objęciem stanowiska wiceprezesa produkcji w Galactic Films Reuther pracował jako agent w William Morris Agency. W Galactic Films wyprodukował 9 i pół tygodnia z Mickey'em Rourke i Kim Basinger. Później przeniósł się do RKO Pictures, gdzie został zatrudniony na takim samym stanowisku. Tam zrealizował m.in. Obfitość i Hamburger Hill. Oprócz tego Reuther był producentem wykonawczym w wytwórni Vestron gdzie nadzorował liczne projekty, m.in. wielki przebój Wirujący seks.
W 1992 roku wspólnie z Michaelem Douglasem założył własną firmę Douglas/Reuther Productions, która była odpowiedzialna za produkcję dramatu Zaklinacz deszczu z Mattem Damonem i hitu w reżyserii Johna Woo Bez twarzy z Nicolasem Cage'em i Johnem Travoltą w rolach głównych.
W 1998 Reuther założył kolejną firmę produkcyjną Bel-Air Entertainment, w której powstały m.in. Wiadomość w butelce z Kevinem Costnerem, Sezon rezerwowy z Keanu Reevesem i Gene'm Hackmanem, Podaj dalej z Kevinem Spacey'em, Helen Hunt i Haley'em Joelem Osmentem, jak również Dowód życia z Meg Ryan i Russelem Crowe'm i Słodki listopad z Charlize Theron i Keanu Reevesem. Ostatnim filmem, w który zaangażował się Reuther to Rock star z Markiem Wahlbergiem i Jennifer Aniston.
DAVID FOSTER (Producent)
Ma na koncie służbę w amerykańskiej armii podczas wojny koreańskiej, gdzie do jego obowiązków należało między innymi pisanie przemówień dla generała 'Iron Mike'a' Danielsa. Jego kariera filmowa rozpoczęła się w dziale public relations agencji Rogers & Cowan, gdzie Foster zajmował się segregacją poczty. Po dojściu do najwyższych szczebli w hierarchii tej firmy postanowił założyć własną agencję. Wśród jego znakomitych klientów znaleźli się Richard Attenborough, Faye Dunaway, Clint Eastwood, James Garner, Norman Jewison, Steve McQueen, Sam Peckinpah, Robert Redford, Jean Seberg i Peter Sellers. W 1970 po zdobyciu praw wydawniczych do kilku dzieł literackich, zachęcany przez swoich klientów Foster zainteresował się produkcja filmową. Jego pierwszym projektem był klasyczny film Roberta Altmana McCabe i pani Miller, za rolę w którym Julie Christie otrzymała nominację do Oscara® w kategorii Najlepsza Aktorka, a sam film nominację do brytyjskiej nagrody BAFTA za zdjęcia. Idąc za ciosem Foster zajął się produkcją Ucieczki gangstera z udziałem Steve'a McQueena i Ali McGraw, a także Basenu topielców z Paulem Newmanem i Joanne Woodward, komediodramatów Heroes z Harry'm Winklerem, Sally Field i Harrisonem Fordem i Tribute z Jackiem Lemmonem i Lee Remick, horroru Coś z Kurtem Russelem, komedii Jaskiniowiec z Ringo Starrem i Dennisem Quaidem, i Running Scared z Billy'm Crystalem i Gregory'm Hinesem, obu części Krótkiego spięcia, a także Dzikiej rzeki z Meryl Streep i Kevinem Baconem. Był współproducentem Maski Zorro, jednego z najpopularniejszych filmów 1998 roku, z Antonio Banderasem, Anthony'm Hopkinsem i Catherine Zeta-Jones. Ostatnio Foster wraz z Davidem Laddem zakończyli pracę nad Hart's War, kręconym dla wytwórni MGM z udziałem Bruce'a Willisa i Colina Farrella w reżyserii Gregory'ego Hoblita. Foster, urodzony nowojorczyk, który ukończył studia dziennikarskie i filmowe na USC, jest obecnie członkiem Komitetu Wykonawczego Związku Producentów Akademii Sztuk i Nauk Filmowych (Executive Committee of the Producers Branch of the Academy of Motion Picture Arts and Sciences), aktywnie wspierającym swoją uczelnię, Uniwersytet Georgetown, gdzie przez 6 lat zajmował stanowisko dyrektorskie.
Foster i jego żona Jackie Ann mają trzech synów, którzy również z powodzeniem związali się z przemysłem filmowym. Gary Foster był producentem takich ekranowych hitów jak Bezsenność w Seattle, Tin Cup, czy Rozgrywka. Greg Foster jest prezesem firmy Imax Entertainment a Tim Foster jest młodym, niezależnym producentem, o którym już wkrótce może być głośno.
HAWK KOCH (Producent wykonawczy)
Syn i imiennik słynnego producenta filmowego i jednego z dyrektorów w wytwórni Paramount, Howarda W. Kocha, dosłownie wychował się w otoczeniu przemysłu rozrywkowego. Zanim rozpoczęła się jego profesjonalna kariera, już w trakcie nauki "terminował" w zawodzie zajmując się rozmaitymi zleceniami produkcyjnymi, by wkrótce rozpocząć pracę dla brytyjskiego łowcy talentów Harolda Davisona.
Po powrocie do Hollywood Koch gromadził doświadczenia, pracując jako doradca d/s dialogów, drugi reżyser, zajmując się postprodukcją i opieką merytoryczną nad scenariuszami. Zajmował również stanowisko pierwszego asystenta reżysera przy wielu sławnych i cenionych filmach, m.in. The Way We Were, Chinatown, Parallax View, Maratończyk, Cactus Flower, Dziecko Rosemary, Barefoot In the Park, czy Dziwna para.
Koch był również producentem wykonawczym filmów Niebiosa mogą poczekać, Frisco Kid, The Other Side of Midnight, by później wspólnie z Gene'm Kirkwoodem zająć się produkcją Parku Gorkiego, The Pope of Greenwich Village, Twierdzy i The Idolmaker. Będąc prezesem firmy Rastar Productions, Inc., Koch nadzorował produkcję takich filmów jak Peggy Sue wyszła za mąż, Tajemnica mojego sukcesu, Nic wspólnego, Brighton Beach Memoirs, czy Fiołki są błękitne, a wkrótce później na krótko objął stanowisko dyrektora produkcji w De Laurentiis Entertainment Group. Wśród innych produkcji Kocha warto wspomnieć o cieszącym się znakomitą opinią krytyków The Long Walk Home, jak również o Dwóch matkach, Zakazanym owocu, czy Częstotliwości. Po części jego zasługą był także fenomenalny sukces obu części Świata Wayne'a, thrillera Sliver, dramatu sensacyjnego The Temp, komedii Necessary Roughness, thrillera science-fiction Zabójcza perfekcja i dramatu Lęk pierwotny.
Koch jest również aktywnym członkiem i przewodniczącym kilku komisji należących do amerykańskiej Akademii Sztuk i Nauk Filmowych (Academy of Motion Picture Arts & Sciences), a także wiceprezesem Stowarzyszenia Producentów Amerykańskich (the Producers Guild of America).
NICHOLAS MEYER (Producent wykonawczy)
Znany autor, scenarzysta i reżyser jako reżyser zadebiutował w 1979 roku filmem Time After Time, do którego również napisał scenariusz, a który przyniósł mu nominację do nagrody im. Edgara Allana Poe'go. Następnie wyreżyserował jeden z epizodów sagi Star Trek II zatytułowany Gniew Khana , komedię Ochotnicy, film przygodowy The Deceivers, komedię akcji Company Business, dramat Vendetta, kolejny epizod Star Trek VI: Nieodkryta kraina, którego był również współscenarzystą.
Wyreżyserował telewizyjny film Nazajutrz bedący apokaliptyczną wizją świata po wybuchu bomby atomowej, był również współautorem scenariusza telewizyjnego komediodramatu The Night that Panicked America, za który wspólnie z Anthony'm Wilsonem otrzymali nominację do nagrody Emmy w kategorii Wybitny Scenariusz do Filmu Telewizyjnego.
Do innych jego sukcesów scenopisarskich zaliczają się dramaty The Informant, Voices, Sommersby, popularny thriller Fatalne zauroczenie, epizod Star Trek IV: Podróż do domu oraz film science-fiction Invasion of the Bee-Girls. Oparty na bestsellerowej powieści autorstwa Meyera, detektywistyczny film The Seven-Per-cent Solution przyniósł mu nominację do Oscara® i do nagrody Stowarzyszenia Pisarzy (Writers Guild), a jego telewizyjny film kryminalny Judge Dee and the Monastery Murder został wyróżniony nominacją do nagrody im. Edgara Allana Poe'go. Meyer był również jednym z współtwórców scenariusza do animowanego filmu z wytwórni Disney'a Książę Egiptu, jak również do cieszącej się uznaniem, telewizyjnej adaptacji Odysei. Jako pisarz Meyer ma na koncie trzy powieści będące kontynuacją przygód Sherlocka Holmesa, wspomnianą The Seven-Per-cent Solution, za którą otrzymał nagrodę Golden Dragger - najważniejsza brytyjskie wyróżnienie dla autorów kryminalnej fikcji, The West End Horror i The Canary Trainer, a także powieść Target Practice i autobiografię Confessions of a Homing Pigeon. Był również obok Barry'ego Jay'a Kaplana współautorem powieści The Black Orchid.
RONALD ROOSE (Scenariusz)
Był współautorem scenariuszy do filmów Spoils i Cold Fire, które wkrótce trafią na ekrany. Jego powieść Gallivant została opublikowana w 1979 roku.
Długa i pełna sukcesów kariera Ronalda Roose jako montażysty obejmuje komedie - romantyczną Whatever It Takes, przygodową Almost Heroes, familijną Areszt domowy, film przygodowyKarate Kid 4, jeden z epizodów sagi Star Trek VI: Nieodkryta kraina, film akcji Company Business, komedie Ochotnicy oraz Łatwe pieniądze, a także dramat The Wanderers. Roose był także montażystą wyświetlanego w sieci HBO telewizyjnego filmu Vendetta i Filmów Tygodnia na antenie telewizji NBC - Last Flight Out oraz Man Against the Mob, a także współmontażystą cenionych dramatów takich jak Searching for Bobby Fischer, Hoffa, czy komediodramatu Świat według Garpa oraz zrealizowanych dla Titus Productions filmów telewizyjnych My Body, My Child i The Lovers in 3B.
Roose wychował się w Nowym Jorku i jest absolwentem Uniwersytetu Stanowego w Wisconsin.
DAVIDA I PETERA GRIFFITHS'ÓW (Scenariusz)
Praca przy filmie Na własną rękę była jego filmowym debiutem.
Zanim zajęli się pisaniem scenariuszy, w swojej rodzinnej Anglii zarządzali firmą produkującą oprogramowanie - David zaczynał jako inwestor bankowy, a Peter jako naukowiec. W 1995 roku zdobyli nagrodę im. Diane Thomas przyznawaną przez Uniwersytet Stanowy w Los Angeles (UCLA). Kolejne projekty, sygnowane przez braci Griffiths'ów, to mające wkrótce trafić na ekrany film akcji The Hunted w reżyserii Williama Friedkina z Tommy'm Lee Jonesem i Benicio del Toro oraz kryminał Blood Relative w reżyserii Joe'go Dante'go. W tej chwili wspólnie z Jamesem Cameronem pracują nad epickim thrillerem dla wytwórni Fox, którego produkcja ma się rozpocząć w tym roku.
ADAM GREENBERG, A.S.C. (Zdjęcia)
Na własną rękę to już piąty film, przy którym współpracował z Arnoldem Schwarzeneggerem. Urodzony w Polsce Adam Greenberg był autorem zdjęć do Elektronicznego mordercy, Terminatora 2 (za które otrzymał nominacje do Oscara®), Juniora i Egzekutora. Wśród zróżnicowanych projektów, w których Greenberg brał udział znalazły się m.in. przebojowy Inspektor Gadżet, komediowy thriller Godziny szczytu, a także fantastyczno-naukowy thriller Kula, historyczny Rycerz króla Artura, komediodramat Inteligent w armii, komedie North, Dave, Zabaweczki, Zakonnica w przebraniu, Trzech mężczyzn i dziecko i jej sequel Three Men and a Little Lady oraz komediodramat Uwierz w ducha, za który Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów (American Society of Cinematographers) nominowało Greenberga do wyróżnienia za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kinematografii. Warto wspomnieć, że Greenberg był głównym operatorem w takich filmach jak Love Hurts, Turner i Hooch, Worth Winning, Spellbinder, Alien Nation, Near Dark, La Bamba, Wisdom, Żelazny orzeł, Once Bitten i Wielka czerwona jedynka.
PHILIP ROSENBERG (Kierownictwo produkcji)
Już wcześniej współpracował z reżyserem Andrewem Davisem przy trzymającym w napięciu dramacie Morderstwo doskonałe z udziałem Michaela Douglasa i Gwyneth Paltrow. Pracował także z Normanem Jewisonem przy dramacie Huragan, komedii Cudze pieniądze i zdobywcy Oscara® Wpływ księżyca. Jego długotrwała współpraca z reżyserem Sidney'em Lumetem ostatnio zaowocowała powstaniem dramatu medycznego Krytyczna terapia, a także kryminału Noc na Manhattanie, thrillera Adwokat zbrodni, dramatów Obcy wśród nas , Q & A, Running on Empty, Sieć, Child's Play i Daniel, komediodramatu Garbo Talks, komedii kryminalnej Rodzinny interes i kryminału Taśmy prawdy. Do innych osiągnięć Rosenberga należą jeszcze filmy takie jak Raport Pelikana, Styczniowy człowiek, The Manhattan Project, Lovesick, Gracz oraz Next Stop Greenwich Village. Rosenberg został uhonorowany Oscarem® za jego pracę przy musicalu Boba Fosse'a Cały ten zgiełk.
DENNIS VIRKLER, A.C.E. (Montaż)
Pracując nad filmem Na własną rękę już po raz czwarty połączył siły z reżyserem Andrewem Davisem. Wcześniej pracowali wspólnie przy Liberatorze, Morderstwie doskonałym i Ściganym, za którego otrzymał nominacje do Oscara®. Nie było to również jego pierwsze spotkanie z Arnoldem Schwarzeneggerem, z którym miał już przyjemność współpracować w 1997 roku przy Batmanie i Robinie. Przy stole montażowym zasiadał również przy okazji takich projektów jak Rocky łoś superktoś, Trzynasty wojownik, Zdrada, Batman Forever, Freejack, Falling From Grace, The Favorite, Distant Thunder, Big Shots, Sharkey's Machine i Miracles (gdzie był współmontażystą), Naiwniak, Secret Admirer, River Rats, Park Gorkiego, sequel komedii Spokojnie to tylko awaria, Dzień Niepodległości, Continental Divide i Xanadu.
Virkler otrzymał także nominacje do Oscara® za montaż thrillera Polowanie na Czerwony Październik.
DOV HOENIG, A.C.E. (Montaż)
Razem z Andrew Davisem pracowali wcześniej przy debiutanckim filmie reżysera Stony Island, jak również Morderstwie doskonałym, Liberatorze, Reakcji łańcuchowej i Ściganym, za którego montaż Hoenig otrzymał nominację do Oscara®, a także British Academy Award.
Hoenig otrzymał również nominację A.C.E. za swoją pracę nad filmem Michaela Manna Ostatni Mohikanin. Inne montowane przez niego, lub z jego udziałem filmy to Texas Rangers, Mroczne miasto, jak również Gorączka, Batman Forever, Uliczny wojownik, Kruk, L.A. Takedown, She's Out of Control, Poskromienie Joanny, Łowca, Beat Street, Twierdza, Young Doctors In Love i Thief.
Hoenig był także montażystą pilotażowego odcinka serialu telewizyjnego Policjanci z Miami, zatytułowanego The Prodigal Son, wyreżyserowanego przez Michaela Manna.
GRAEME REVELL (Muzyka)
Nowozelandczyk zanim zajął się komponowaniem muzyki do filmów, pracował w Australii jako planista miejski i sanitariusz na oddziale psychiatrycznym. Po ukończeniu studiów muzycznych stał się profesjonalnym pianistą klasycznym, potrafił również grać na rożku francuskim. Występował także z post-industrialną grupą nowofalową SPK.
Niesamowita ścieżka dźwiękowa do dreszczowca Martwa cisza przyniosła mu nagrodę Australijskiej Akademii Filmowej, za najlepszy soundtrack roku 1989. Po przeprowadzce do Los Angeles Revell skomponował muzykę do tak różnych filmów jak The Hand that Rocks The Cradle, Body Evidence, Nieuchwytny cel, Przetrwać w Nowym Jorku, Dziwne dni, Od zmierzchu do świtu, Szkoła czarownic, Spawn, Kruk, Święty, Mocne uderzenie, Negocjator, Narzeczona laleczki Chucky i Chińska szkatułka Wayne'a Wanga, za którą na Festiwalu Filmowym w Wenecji Revell otrzymał nagrodę za Najlepszą Muzykę Oryginalną.
Wśród jego ostatnich projektów znalazły się Stan oblężenia, Troje do tanga, Informator, Pitch Black, Plotka, Tytan - nowa ziemia, Negocjator, Czerwona planeta, Niefortunna zamiana, Blow, Human Nature, telewizyjny miniserial Dune, telewizyjny film Anna Frank, a także Below. Wkrótce na ekrany kin trafi thriller High Crimes z muzyką Revella.