"Mumia": TWÓRCY
JIM JACKS – PRODUCENT
Ukończył Carnegie Mellon University na wydziale inżynierii przemysłowej. W 1986 roku został producentem wykonawczym podczas realizacji filmu "Raising Arizona" w reżyserii Joela Coena, a następnie objął funkcję kierownika produkcji w Universal Pictures. Spędziwszy pięć lat na tym stanowisku, Jacks był zaangażowany w powstawanie takich produkcji filmowych jak "Field of Dreams", "Darkman", "American Me", "Do The Right Thing" i "Malaria", oba w reżyserii Spike'a Lee. W 1992 roku Jacks opuścił Universal, aby wspólnie z Seanem Danielem założyć firmę Alphaville. Wspólnie wyprodukowali "Dazed and Confused" w reżyserii Richarda Linklatera, "Hard Target" Johna Woo z Jean-Claude Van Dammem, "Heart and Souls" z Robertem Downey'em Jr i Charlesem Grodinem, "Tombstone" z Kurtem Russellem i Valem Kilmerem, "Mallrats" Kevina Smitha, "Michael" Nory Ephron z Johnem Travoltą, "Szakal" z Richardem Gere i Brucem Willisem i "Prosty plan" Sama Raimiego z Billy Bobem Thorntonem i Bridget Fondą.
SEAN DANIEL – PRODUCENT
Zdobył dyplom na wydziale sztuki California Institute of Arts i w 1976 roku rozpoczął zawodową karierę w wytwórni Universal jako asystent. Dwa lata później awansował na stanowisko wice-prezydenta d/s produkcji, a parę lat później na szefa produkcji. W latach 1984-88, za jego kadencji, powstały następujące filmy - "National Lampoon's Animal House", "Córka górnika" z Sissy Spacek, "The Breakfast Club", "Brazil" Terry Gilliama z Robertem DeNiro, "Morze miłości" z Alem Pacino, "Field of Dreams", "Do The Right Thing" i "American Me" - portret życia latynoskich gangów z Edwardem Jamesem Olmosem w roli głównej.
PATRICIA CARR - PRODUCENT
Była przez 25 lat jednym z głównych członków brytyjskiego przemysłu filmowego zdobywając doświadczenie podczas realizacji licznych filmów międzynarodowych. Po krótkim okresie asystentury u legendarnego reżysera Freda Zinnemanna, Patricia pracowała na różnych stanowiskach związanych z produkcją filmową. W jej dorobku znajdują się takie tytuły jak: "Czwarty protokół", "Król David", "Sens życia Monty Pythona", "Superman", "Gwiezdne wojny", "Skrzypek na dachu", "Indiana Jones i ostatnia krucjata", "Imperium kontraatakuje", "Powrót Jedi", "Poszukiwacze zaginionej arki", "Kto wrobił królika Rogera", "Lemur zwany Rolo". Patricia ma ogromne doświadczenie w pracy w trudnych warunkach w różnorodnych środowiskach. Pracowała w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Finlandii, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Hiszpanii, Tunezji, Polsce, Indiach i Rosji. Jest członkiem Gildii Producentów Filmowych i biegle mówi po francusku.
STEPHEN SOMMERS – SCENARZYSTA/REŻYSER
Uczęszczał na University of Seville w Hiszpanii. Po jego ukończeniu spędził cztery lata występując w trupach teatralnych i opiekując się zespołami rockowymi w ich trasach koncertowych po Europie. Po przeniesieniu się do Los Angeles, wstąpił do USC School of Cinema-Television i po trzech latach uzyskał dyplom. Podczas studiów zrealizował nagrodzony film krótkometrażowy "Perfect Alibi", a rok później - "Catch Me If You Can". Wyreżyserowane przez niego filmy to: "Przygody Hucka Finna" z Elijahem Woodem w roli głównej, "Księga dżungli" (1994). Obecnie Stephen mieszka w Santa Barbara z żoną Jana i córką Samanthą.
ADRIAN BIDDLE – ZDJĘCIA
Po pełnej sukcesów wczesnej karierze w reklamie telewizyjnej, gdzie zdobył liczne prestiżowe nagrody, Biddle rozpoczął pracę w filmie od filmu "Obcy" Jamesa Camerona. Filmy, do których zdjęcia są jego autorstwa to także: "Willow" z Valem Kilmerem i Joanną Whaley-Kilmer, "The Tall Guy", "Thelma and Louise" Ridley'a Scotta (nominacje do Oscara i nagrody BAFTA za zdjęcia), "1492: Wyprawa do raju", "City Slickers II", "Sędzia Dredd" z Sylvestrem Stallone, "Lemur zwany Rolo", "101 Dalmatyńczyków", "The Butcher Boy" Neila Jordana, "Event Horizon" i "Cudotwórca" z Eddiem Murphy.
ALLAN CAMERON – SCENOGRAF
Po ukończeniu Royal College of Art w Londynie, Allan Cameron przez dziesięć lat projektował scenografię do produkcji telewizyjnych zanim został niezależnym scenografem biorącym udział w realizacji reklam i filmów. Jako scenograf telewizyjny zdobył nagrodę BAA za pracę nad "Edward and Mrs Simpson", Prix d'Italia za "Naked Civil Servant" i Emmy za "Rivals of Sherlock Holmes". Długometrażowe filmy fabularne, do których projektował scenografię to: "Czwarty protokół", "1984" (nominacja do BAA), "Willow", "Nieśmiertelny" z Christophem Lambertem, "Za horyzontem" z Tomem Cruisem i Nicole Kidman, "Air America" z Melem Gibsonem i Robertem Downeyem Jr, "No Escape", "Księga dżungli", "Showgirls", "Żołnierze kosmosu". Ostatnio przygotował scenografię do przeboju o przygodach Jamesa Bonda "Jutro nie umiera nigdy" z Pierce Brosnanem w roli tytułowej.
CHRIS CORBOULD - EFEKTY SPECJALNE
Urodzony w Londynie Chris Corbould zainteresował się efektami specjalnymi, kiedy podczas wakacji odwiedził wujka - zdobywcę nagrody Akademii - Colina Chilversa. Chilvers został uhonorowany za pracę nad filmem "Superman". Corbould twierdzi, że właśnie wtedy połknął bakcyla na całe życie. Na początku lat 70. spędził pięć lat w Effects Associates. Ze względów bezpieczeństwa istnieje ścisłe prawo w sekcji efektów specjalnych (SFX), które wymaga od wszystkich techników minimum 10 lat doświadczenia zanim będą mogli zostać samodzielnymi technikami d/s efektów specjalnych. Następnych 5 lat potrzeba, by zostać kierownikiem. Wtedy dopiero można pełnić samodzielne funkcje w wielkich produkcjach filmowych. Corbould z determinacją pragnął otrzymać dobre inżynierskie podstawy, co pomogło mu znacznie w karierze. Opuścił Effects Associates i podjął pracę nad serią filmów o Supermanie, gdzie efekty tworzyła ekipa świetnych inżynierów - bezcenne doświadczenie dla kogoś zainteresowanego poszerzaniem wiedzy. Filmy, nad którymi pracował jako technik to: "Living Daylights" (15. film o przygodach agenta 007), "Nieśmiertelny II", "Hudson Hawk" z Brucem Willisem i Andie McDowell, "Za horyzontem", "Wywiad z wampirem" z Bradem Pittem i Tomem Cruisem, "Cienista dolina" Richarda Attenborough z Debrą Winger i Sir Anthonym Hopkinsem w rolach głównych. Pracę nad tworzeniem efektów specjalnych nadzorował już samodzielnie w filmach: "Jutro nie umiera nigdy" , "Szpieg, który mnie kochał", "Moonraker", "For Your Eyes Only", "A View To A Kill", "Licence To Kill" i "GoldenEye".
SIMON CRANE - KOORDYNATOR KASKADERÓW
Simon Crane po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę jako członek utalentowanej ekipy kaskaderskiej w 14. filmie o przygodach agenta 007 - "A View To A Kill". Jego kariera obejmuje udział w dziesiątkach tak znanych filmów jak: "Młody Sherlock Holmes", "Revolution" z Alem Pacino i Nastassją Kinski, "Obcy 2", "Czwarty protokół" - dubler Pierce Brosnana, "The Living Daylights" - (dubler Timothy Daltona jako Jamesa Bonda, "Imperium słońca" Stevena Spielberga z Johnem Malkovichem, "Willow", "Rybka zwana Wandą", "Rambo 3", "Indiana Jones i ostatnia krucjata", "Batman", "Total Recall" - dubler Michaela Ironside'a), "Air America", "Robin Hood, książę złodziei" - dubler Kevina Costnera, "Na krawędzi" - pierwsze przejście z samolotu do samolotu jakie odbyło się w powietrzu), "Braveheart" Mela Gibsona, "GoldenEye", "Titanic" Jamesa Camerona, "Szeregowiec Ryan" Stevena Spielberga i "Hamlet" Branagha.
JOHN BLOOMFIELD – KOSTIUMY
Nagrodzony Oscarem John Bloomfield podróżował po całym świecie tworząc kostiumy do licznych międzynarodowych produkcji filmowych. Ostatnie filmy z kostiumami jego autorstwa to "Wysłannik przyszłości" (zdjęcia w USA) z Kevinem Costnerem, "Space Truckers" (Irlandia), "Wodny świat" (Los Angeles i Hawaje) również z Costnerem w roli głównej, "Rapa Nui" (Wyspy Wielkanocne). Za stroje do filmu "Robin Hood, książę złodziei" został nagrodzony nominacją do nagrody BAFTA (1992). Wcześniej pracował w Budapeszcie ("Phantom of the Opera"), Wielkiej Brytanii ("Appointment With the Death"), Chinach (serial "Tai-Pan"), Hiszpanii i Meksyku ("Conan the Barbarian") i na Karaibach ("The Bounty"). Bloomfield pracował ponadto dla telewizji BBC nad seriami "The Six Wives of Henry VIII" (nagroda BAFTA), "Poldark" i "She Fell Among Thieves" oraz produkcjami teatralnymi takich czołowych zespołów teatralnych Wielkiej Brytanii jak English National Opera, Welsh Drama Company, Chichester Festival Theatre.
NICK DUDMAN – CHARAKTERYZACJA
Nick Dudman dołączył do przemysłu filmowego w 1979 roku, kiedy brytyjski charakteryzator Stuart Freeborn zaproponował mu naukę podczas realizacji "Imperium kontratakuje", gdzie pracował głównie nad Yodą - mistrzem Jedi - jedną z pierwszych kukieł zrealizowanych metodą animatroniki. Przez prawie cztery kolejne lata pracował z Freebornem poznając wszystkie aspekty rzemiosła, począwszy od bezpośredniego makijażu, aż do pracy laboratoryjnej. Charakteryzowali wspólnie bohaterów "Top Secret!", "Powrót Jedi". Po niedługim czasie Dudman został zaangażowany przez amerykańskiego mistrza makijażu Dicka Smitha i został jego asystentem podczas realizacji filmu "Zagadka nieśmiertelności" z Catherine Deneuve i Davidem Bowie. To właśnie odtwarzającego główną rolę Davida Bowie musieli postarzyć o 100 lat. Kolejne filmy w jego dorobku to "The Honorary Consul" z Richardem Gere, "Legenda" Ridley'a Scotta z Tomem Cruisem, "Dead of Winter" Arthura Penna oraz "Mona Lisa", "High Spirits", "The Miracle" i "Wywiad z wampirem" - wszystkie cztery w reżyserii Neila Jordana.
"Willow" Georga Lucasa stanowił dla Dudmana największe wyzwanie. Był bowiem odpowiedzialny nie tylko za departament charakteryzacji, ale także kierował 30-osobowym warsztatem odpowiedzialnym za stworzenie między innymi Psów Śmierci, miniaturowych animatronicznych kukieł i sekwencji, w której cała armia zamienia się w świnie. Stworzył nowe monstrum na potrzeby "Frankenstein Unbound" Rogera Cormana, przygotował nowy wizerunek filmowej wersji "Phantom of the Opera", zamienił Charltona Hestona w 90-letniego Chińczyka w "Crucifier of Blood" i mongolskiego chana w "Genghis Khan". Po ukończeniu pracy nad charakteryzacją aktorów w filmie "Sędzia Dredd" (Judge Dredd) i przygotowaniu specjalnego makijażu dla Sally Field w "A Woman Of Independent Means", Dudman rozpoczął przygotowania do realizacji "Piątego elementu" Luca Bessona. Nick Dudman ukończył ostatnio pracę nad filmem Georga Lucasa "Gwiezdne wojny - epizod pierwszy".
JOHN BERTON - EFEKTY WIZUALNE
John Berton uzyskał dyplom na wydziale komunikacji i filmu Denison University i grafiki komputerowej Ohio State University. Dołączył do zespołu grafików komputerowych Industrial Light & Magic w 1990 roku, kiedy to po raz pierwszy rozpoczął samodzielną pracę nad filmem pełnometrażowym - "Terminator 2: Dzień Sądu". Zanim rozpoczął pracę w ILM, Berton przygotowywał animację komputerową i muzykę elektroniczną do reklamówek i produkcji artystycznych Ohio State University. Na jego dorobek w firmie ILM składają się następujące tytuły: "Star Trek VI" (1991), "Ze śmiercią jej do twarzy" z Goldie Hawn i Meryl Streep, "Jurassic Park" (1993), "The Flintstones" (1994), "Baby's Day Out" (1994), "Maska" (1994) z Jimem Carrey'em, "Casper" (1995), "Gwiezdne wojny - specjalna edycja" (1996) i "Faceci w czerni" (1996) z Willem Smithem i Tommym Lee Jonesem.
BOB DUCSAY – MONTAŻ
"Mumia" to czwarty film, nad realizacją którego Bob Ducsay współpracuje z reżyserem Stephenem Sommersem. Po ukończeniu University of Southern California School of Cinema-Television i University of Pennsylvania, Bob pracował ze Stevem Sommersem nad "Przygodami Hucka Finna" dla wytwórni Walta Disney'a, a następnie "Księgą dżungli" i "Deep Rising". W międzyczasie zmontował "Tremors II: Aftershocks" w reżyserii Steve'a Wilsona, "Love And a.45" C.M.Talkingtona i "Star Kid" Manny Moto dla Trimark Pictures. Ostatnio został zatrudniony do montażu pilotowego odcinka serii TV "L.A.Docs" w reżyserii Gary Fledera dla CBS Productions.